Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.
3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.
V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.
Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.
Výroba 8bitových domácích počítačů Commodore 64 byla ukončena v dubnu 1994. Po více než 30 letech byl představen nový oficiální Commodore 64 Ultimate (YouTube). S deskou postavenou na FPGA. Ve 3 edicích v ceně od 299 dolarů a plánovaným dodáním v říjnu a listopadu letošního roku.
Společnost Hugging Face ve spolupráci se společností Pollen Robotics představila open source robota Reachy Mini (YouTube). Předobjednat lze lite verzi za 299 dolarů a wireless verzi s Raspberry Pi 5 za 449 dolarů.
Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
A[x][y][z][n]
. velikosti (kromě n) jsou vysoké stovky, cele pole je 1-2 GB, takže to nejde jako lokální proměnná v main. ale nedaří se mi vymyslet jak zkonvertuji pointr ziskaný alokací z malloc void * = malloc (potrebna velikost);na 4 dimenzionální pole.
Řešení dotazu:
buťto uděláš mockrát posobě malloc nebo strašně dlouhatatatatatatánskou jednorozměrnou nudli a k elementům pole se budeš dostávat ukazatelovovou aritmetikou :D ;D
hele pro 3d :O ;D prostě jako ještě jeden rozměr přidáš a bude to jakoby uplně to samý :D :D ;D ;D
Osobně bych asi radši použil tu dlouhou nudli. Jirkabuťto uděláš mockrát posobě malloc nebo strašně dlouhatatatatatatánskou jednorozměrnou nudli a k elementům pole se budeš dostávat ukazatelovovou aritmetikou :D ;D
#include <stdio.h> #include <stdlib.h> #include <string.h> #define ARRAY_TYPE int // return ARRAY_TYPE[s1][s2][s3][s4] ARRAY_TYPE ****alloc4array(size_t s1,size_t s2,size_t s3,size_t s4) { ARRAY_TYPE ****data; size_t a,b,c; data=(ARRAY_TYPE ****) malloc(s1*sizeof(ARRAY_TYPE***)); for(a=0;a<s1;a++) { data[a]=(ARRAY_TYPE ***) malloc(s2*sizeof(ARRAY_TYPE **)); if(data[a] == NULL) exit(1); for(b=0;b<s2;b++) { data[a][b]=(ARRAY_TYPE **) malloc(s3*sizeof(ARRAY_TYPE *)); if(data[a] == NULL) exit(1); for(c=0;c<s3;c++) { data[a][b][c]=(ARRAY_TYPE *) malloc(s4*sizeof(ARRAY_TYPE)); if(data[a] == NULL) exit(1); bzero(data[a][b][c], s4*sizeof(ARRAY_TYPE)); } } } return data; } int main(int argc, char **argv) { ARRAY_TYPE ****data; data=alloc4array(100,100,100,100); printf("[0,0,0,0]: %d\n", data[0][0][0][0]); // plus uvolnit pole return 0; }Ak nemáš veľkú RAM, tak dobre je pri takých testov vypnúť swap. V prípade, že program spotrebuje všetku RAM, tak OS proces zabije a nezačne pomaly swapovať.
Toto je zle riešenie, nepoužívať.Bylo by fajn napsat, kde je chyba. Ale našel jsem to. Jirka
diff
22c22 < if(data[a] == NULL) --- > if(data[a][b] == NULL) 27c27 < if(data[a] == NULL) --- > if(data[a][b][c] == NULL)
Měl jsem stejný nápad. Jirkadiff
22c22 < if(data[a] == NULL) --- > if(data[a][b] == NULL) 27c27 < if(data[a] == NULL) --- > if(data[a][b][c] == NULL)
#include <stdio.h> #include <stdlib.h> #include <string.h> #define ARRAY_TYPE int // return ARRAY_TYPE[s1][s2][s3][s4] ARRAY_TYPE ****alloc4array(size_t s1,size_t s2,size_t s3,size_t s4) { ARRAY_TYPE ****data; size_t a,b,c; data=(ARRAY_TYPE ****) malloc(s1*sizeof(ARRAY_TYPE***)); for(a=0;a<s1;a++) { data[a]=(ARRAY_TYPE ***) malloc(s2*sizeof(ARRAY_TYPE **)); if(data[a] == NULL) exit(1); for(b=0;b<s2;b++) { data[a][b]=(ARRAY_TYPE **) malloc(s3*sizeof(ARRAY_TYPE *)); if(data[a][b] == NULL) exit(1); for(c=0;c<s3;c++) { data[a][b][c]=(ARRAY_TYPE *) malloc(s4*sizeof(ARRAY_TYPE)); if(data[a][b][c] == NULL) exit(1); bzero(data[a][b][c], s4*sizeof(ARRAY_TYPE)); } } } return data; } int main(int argc, char **argv) { ARRAY_TYPE ****data; data=alloc4array(100,100,100,100); printf("[0,0,0,0]: %d\n", data[0][0][0][0]); // plus uvolnit pole return 0; }Ak nemáš veľkú RAM, tak dobre je pri takých testov vypnúť swap. V prípade, že program spotrebuje všetku RAM, tak OS proces zabije a nezačne pomaly swapovať.
mmap(3)
, se kterým se budou data ze souboru číst až při přístupu. Jem ožné to nastavit tak, že se data do souboru propisují, paměť je jen pro čtení, nebo je možné paměť zapisovat beze změny souboru.
Preferuji přístup s dlouhou jednorozměrnou nudlí, protože se nemusí mnhohokrát volat malloc a namísto 4 přístupů do paměti postačí jeden.
Ukázka:
#include <math.h> #include <stdbool.h> #include <stdint.h> #include <stdio.h> #include <stdlib.h> struct hypercube_entry { uint32_t value; }; struct hypercube { size_t z_len, y_len, x_len, w_len; struct hypercube_entry entries[]; }; struct hypercube * hypercube_alloc(size_t z_len, size_t y_len, size_t x_len, size_t w_len); inline static struct hypercube_entry * hypercube_entry(struct hypercube *hypercube, size_t z_len, size_t y_len, size_t x_len, size_t w_len); size_t hypercube_sizeof(size_t z_len, size_t y_len, size_t x_len, size_t w_len); struct hypercube * hypercube_alloc(size_t z_len, size_t y_len, size_t x_len, size_t w_len) { struct hypercube *hypercube_mem; size_t hypercube_sz; hypercube_sz = hypercube_sizeof(z_len, y_len, x_len, w_len); hypercube_mem = malloc(hypercube_sz); if (hypercube_mem == NULL) { fprintf(stderr, "Cannot allocate %lu bytes for hypercube. Aborting.\n", hypercube_sz); } hypercube_mem->z_len = z_len; hypercube_mem->y_len = y_len; hypercube_mem->x_len = x_len; hypercube_mem->w_len = w_len; } size_t hypercube_sizeof(size_t z_len, size_t y_len, size_t x_len, size_t w_len) { return sizeof(struct hypercube) + sizeof(struct hypercube_entry) * z_len * y_len * x_len * w_len; } inline static struct hypercube_entry * hypercube_entry(struct hypercube *hypercube, size_t z, size_t y, size_t x, size_t w) { struct hypercube_entry *entry = hypercube->entries; entry += z * hypercube->y_len * hypercube->x_len * hypercube->w_len; entry += y * hypercube->x_len * hypercube->w_len; entry += x * hypercube->w_len; entry += w; return entry; } int main(void) { size_t z_len = 100; size_t y_len = 99; size_t x_len = 98; size_t w_len = 97; struct hypercube *hypercube; hypercube = hypercube_alloc(z_len, w_len, y_len, x_len); printf("Allocated %lu bytes\n.", hypercube_sizeof(z_len, w_len, y_len, x_len)); /* Draw 4-dimensional super-ellipsoid. * Quite inefficient algorithm. */ for (int x = 0; x < hypercube->x_len; x++) for (int y = 0; y < hypercube->y_len; y++) for (int z = 0; z < hypercube->z_len; z++) for (int w = 0; w < hypercube->w_len; w++) { bool is_inside = .5f >= ( powf(((float) x - 50.f) * .02, 4.f) + powf(((float) y - 50.f) * .02, 4.f) + powf(((float) z - 50.f) * .02, 4.f) + powf(((float) w - 50.f) * .02, 4.f)); hypercube_entry(hypercube, z, y, x, w)->value = is_inside ? 1 : 0; } /* Draw slices of it. */ for (int w = 10; w < hypercube->w_len - 10; w += 10) { printf("w = %i\n", w); for (int y = 1; y < hypercube->y_len; y += 2) { for (int x = 1; x < hypercube->x_len; x++) { int z = 0; for (; z < hypercube->z_len && !hypercube_entry(hypercube, z, y, x, w)->value; z++); if (z < 80) { if (hypercube_entry(hypercube, z, y - 1, x - 1, w) ->value) { putchar('*'); } else { putchar('#'); } } else { putchar('_'); } } putchar('\n'); } putchar('\n'); } }
MAP_PRIVATE
) s možností zápisu a zapisovat do něj jak chce.
Odpovědi typu rádoby-pole à la Java už tady zazněly, takže přidávám jednu s kompaktním 4-rozměrným polem.
Tohle^^^, mimochodem, v dotazu chybí — jestli jsou jednotlivé dimenze stále stejně velké a pole lze tudíž alokovat naráz jedním malloc()
em nebo jestli se velikost různých (pod)polí může lišit a všechno se pak musí alokovat přes další úrovně polí pointerů, jako v Javě.
#include <inttypes.h> #include <stdint.h> #include <stdio.h> #include <stdlib.h> struct A { int blah; }; static const size_t X = 11, Y = 13, Z = 7, N = 5; int main() { struct A (*const array)[Y][Z][N] = malloc(sizeof(struct A[X][Y][Z][N])); int counter = X * Y * Z * N / 2; for (size_t x = 0; x < X; ++x) for (size_t y = 0; y < Y; ++y) for (size_t z = 0; z < Z; ++z) for (size_t n = 0; n < N; ++n) array[x][y][z][n].blah = counter--; int64_t sum = 0; for (size_t x = 0; x < X; ++x) for (size_t y = 0; y < Y; ++y) for (size_t z = 0; z < Z; ++z) for (size_t n = 0; n < N; ++n) sum += array[x][y][z][n].blah; free(array); printf("%" PRId64 "\n", sum); }
Trik je v tom, že v typu pointeru na pole array
chybí první rozměr X
— ten jako jediný není třeba definovat v typu, protože pointerová ařiťmetika potřebuje znát jenom ty následující rozměry. Tedy 4-rozměrné pole můžeme s klidem nechat „zkazit“ na pointer na první (tedy, nulté) 3-rozměrné (pod)pole.
Že to vypíše nulu, to je asi jasné, leč mnohem důležitější vždycky je, co na to říká valgrind
.
Ještě pro úplnost: To „slibované“ smrduté kazení pole na pointer se v mém příkladu vůbec neděje. Vezmu void*
z malloc()
a přiřadím ho rovnou do pointeru na nulté 3-rozměrné pod-pole.
Ale kdybych kolem toho chtěl strašně moc kecat, mohlo by to vypadat třeba takhle:
struct A (*const alloc)[X][Y][Z][N] = malloc(sizeof(struct A[X][Y][Z][N])); struct A (*const array)[Y][Z][N] = *alloc; /* Tady! */ /* ... */ free(alloc);
Jo a kdo si to chce fakt zahustit, ten si může nastavit třeba:
static const size_t X = 201, Y = 201, Z = 201, N = 201;To^^^ pak trvá (na mém stroji) celé 1,5 (se)kundy, což už je nějaké trvání! Velikost toho pole bude 6528963204 B, takže asi 6,08 GiB.
(se)kundyhahahahahaha nechceš být standup komik s tímhle materiálem?
Chtěl bych kandidovat na prezidenta, až na to budu mít věk. Zatím mám fyzicky 37 a mentálně cca 15, takže 2023 nestíhám. 2028 snad.
Tiskni
Sdílej: