Byla vydána nová verze 1.8.0 svobodného multiplatformního softwaru pro konverzi video formátů HandBrake (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Microsoft představil nové označení počítačů Copilot+. Dle oznámení se jedná se o počítače poskytující funkce umělé inteligence. Vedle CPU a GPU mají také NPU (Neural Processing Unit). Uvnitř představených Copilot+ notebooků běží ARM čipy Qualcomm Snapdragon X Elite nebo X Plus.
Příspěvek na blogu Codean Labs rozebírá zranitelnost CVE-2024-4367 v PDF.js, tj. mj. prohlížeči PDF souborů ve Firefoxu. Při otevření útočníkem připraveného pdf souboru může být spuštěn libovolný kód v JavaScriptu. Vyřešeno ve Firefoxu 126.
Lazygit byl vydán ve verzi 0.42.0. Jedná se o TUI (Text User Interface) nadstavbu nad gitem.
K open source herní konzole Picopad přibyla (𝕏) vylepšená verze Picopad Pro s větším displejem, lepšími tlačítky a větší baterii. Na YouTube lze zhlédnout přednášku Picopad - open source herní konzole z LinuxDays 2023.
Byla vydána (𝕏) nová major verze 17 softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Sovereign Tech Fund, tj. program financování otevřeného softwaru německým ministerstvem hospodářství a ochrany klimatu, podpoří vývoj FFmpeg částkou 157 580 eur. V listopadu loňského roku podpořil GNOME částkou 1 milion eur.
24. září 2024 budou zveřejněny zdrojové kódy přehrávače Winamp.
Google Chrome 125 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 125.0.6422.60 přináší řadu oprav a vylepšení (YouTube). Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 9 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Textový editor Neovim byl vydán ve verzi 0.10 (𝕏). Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání.
Věci nejsou tak jednoduché, jak se zdají.
Bonding je technologie na úrovni 2. síťové vrstvy, pomocí níž je možné svázat ("zbondovat" - víte, co je bondage, ne?) několik fyzických linek do jedné logické. Typický příklad: máte switch, v něm spoustu klientů a jeden server. Síťovka v serveru nestíhá. Můžete přidat do serveru druhou síťovku, sbondovat je dohromady, analogicky to nastavit na switchi, a tak povýšit připojení serveru do switche.
Celý bonding je založený na tom, že máte dvě zařízení, propojená více linkami - ona dvě zařízení nastavíte tak, že budou ty společné linky nějak sdílet.
V případě sdílení konektivity jde o něco úplně jiného - tam nemáte dva uzly propojené více linkami. Tam potřebujete mechanismus na úrovni 3. vrstvy, který to bude nějak routovat mezi dva poskytovatele. Není to jednoduché.
Můžete se například rozhodnout, že polovina vašich uživatel půjde přes poskytovatele A, druhá polovina přes poskytovatele B. Anebo se můžete rozhodnout, že na seznam.cz a centrum.cz půjdou všichni přes A, všude jinde přes B. Můžete se samozřejmě rozhodnout i jakkoliv jinak. Nicméně vždycky budete muset nějak rozhodnout o tom, jaká část provozu poteče kudy a proč. Jmenuje se to "routing policy" - směrovací politika. A je to přesně to, co si musíte napřed sám vymyslet. Samo se to nerozdělí.
Až budete mít vymyšlenou routing policy, začněte se zajímat o mechanismus zvaný "policy based routing" - například zde. Jinak to nejde.
Suma sumárum - koncoví uživatelé musejí mít nějaké privátní NATované adresy, váš hlavní router je bude "podle nálady" překládat k jednomu nebo druhému poskytovateli. Nevyhnete se tomu, musíte to nějak rozseknout ručně.
Jste-li hodně líný a nechce se vám to řešit takto, hledejte témata jako "BGP" nebo "autonomous system". Ale to asi není váš problém.
Tiskni Sdílej: