Dnes v 17:30 bude oficiálně vydána open source počítačová hra DOGWALK vytvořena v 3D softwaru Blender a herním enginu Godot. Release party proběhne na YouTube od 17:00.
McDonald's se spojil se společností Paradox a pracovníky nabírá také pomocí AI řešení s virtuální asistentkou Olivii běžící na webu McHire. Ian Carroll a Sam Curry se na toto AI řešení blíže podívali a opravdu je překvapilo, že se mohli přihlásit pomocí jména 123456 a hesla 123456 a získat přístup k údajům o 64 milionech uchazečů o práci.
Byla vydána (𝕏) červnová aktualizace aneb nová verze 1.102 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.102 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Byla vydána nová verze 2.4.64 svobodného multiplatformního webového serveru Apache (httpd). Řešeno je mimo jiné 8 bezpečnostních chyb.
Společnost xAI na síti 𝕏 představila Grok 4, tj. novou verzi svého AI LLM modelu Grok.
Ministerstvo vnitra odhalilo závažný kyberincident v IT systému resortu. Systém, do kterého se dostal útočník bez oprávnění, byl odpojen a nedošlo k odcizení dat [𝕏].
Před rokem byla streamovací služba HBO Max přejmenována na Max. Dle managementu slovo HBO v názvu nebylo důležité. Včera byl Max přejmenován zpět na HBO Max. Kolik milionů dolarů to stálo? 😂
Byla vydána nová major verze 8.0.0 svobodného systému pro detekci a prevenci průniků a monitorování bezpečnosti počítačových sítí Suricata (Wikipedie). Přehled novinek v oficiálním oznámení a v aktualizované dokumentaci.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.4. Přehled novinek s náhledy a videi v oznámení na blogu.
Instituce státní správy nebudou smět využívat produkty, aplikace, řešení, webové stránky a webové služby poskytované čínskou společností DeepSeek. Na doporučení Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost rozhodla o jejich zákazu vláda Petra Fialy na jednání ve středu 9. července 2025.
SECTION .data cislo1 dd 8 cislo2 dd 2 vysledek dd 0 SECTION .text global _start _start: mov eax,[cislo1] mov ebx,[cislo2] add eax,ebx ;sectu cisla mov [vysledek],eax ;ulozim do vysledku mov eax,4 ;prvni parametr cislo systemoveh ovolani mov ebx,1 ;vim, ze konstanta stdout ma hodnotu 1 mov ecx,vysledek mov edx,32 ;pocet znaku int 0x80 ;zavolame jadro mov eax,1 ;cislo volani jadra - exit mov ebx,0 ;navratovy kod 0 int 0x80 ;zavolame jadro
segment code Write_Word: ; AX=Byte pushf pusha mov si,4 mov bx,10 wwcyc1: mov dx,0 div bx add dl,'0' mov [z_w+si],dl dec si cmp si,0 jnz wwcyc1 add al,'0' mov [z_w],al mov dx,z_w mov si,0 wwcyc2: cmp [z_w+si],byte '0' jne wwcont inc dx inc si cmp si,4 jne wwcyc2 wwcont: call Print_Str ; viz. nize popa popf ret Print_Str: ; DX=String_offset, String='???....???','$' pushf pusha mov ah,9 int 21h ;volani sluzeb DOSu popa popf ret segment data z_w resb 2
;-------------- ;NumToAscii ;-------------- ; eax = 32b číslo ; ebx = základ soustavy ; edi = pointer na buffer, kam bude uložen text ;-------------- NumToAscii: pushad xor esi,esi .smycka_prevodu: xor edx,edx div ebx call HexDigit push edx inc esi test eax,eax jnz .smycka_prevodu cld .smycka_zapis: pop eax stosb dec esi test esi,esi jnz .smycka_zapis popad ret HexDigit: cmp dl,10 jb .mensi add dl,'A'-10 ret .mensi: or dl,'0' retPoužití:
mov eax,[vysledek] mov edi,buffer call preved v sekci .DATA buffer: TIMES 12 DB 0Délku můžeš zjistit pomocí strlen:
strlen: push eax xor ecx,ecx xor eax,eax dec ecx cld repne scasb neg ecx pop eax retŘetězec musí být uložen v ES:EDI a délka se vrátí v ecx. Jinak, abyste neřekli, že jsem blázen, tak prozradím, že je to z knihy Učíme se programovat v jazyce assembler pro PC
; překlad: ; nasm -f elf preved.asm ; ld -s -o preved preved.o SECTION .text global _start _start: ; Sečtu Cislo1+Cislo2, výsledek do Vysledek mov eax,[Cislo1] mov ebx,[Cislo2] add eax,ebx mov [Vysledek],eax ; Převedu Vysledek na text do VysledekText mov eax,[Vysledek] mov ebx,10 mov edi,VysledekText call NumToAscii ; Vytisknu vysledek mov ebx,VysledekText ; ukazatel na text do ebx mov esi,ebx ; uložím ho ještě do esi xor edx,edx .next: inc edx ;v edx počítáme počet znaků, co budeme tisknout lodsb ;načteme znak do al a k esi přičteme 1 or al,al ;jsme už na konci řetězce (al==0) jnz .next ;ne? přičteme další znak mov byte [esi-1],0xa ;zapíšeme místo nulového byte na konci řetězce znak nového řádku mov eax,4 ;systémové volání write( ebx = KAM, ecx = CO, edx = KOLIK ) mov ecx, ebx ;v ebx byla adresa řetězce mov ebx,1 ;STDOUT ;v edx již je počet znaků int 0x80 ;přerušení ; konec programu mov eax, 1 mov ebx, 0 int 0x80 ;-------------- ;NumToAscii ;-------------- ; eax = 32b číslo ; ebx = základ soustavy ; edi = pointer na buffer, kam bude uložen text ;-------------- NumToAscii: pushad xor esi,esi .smycka_prevodu: xor edx,edx div ebx call HexDigit push edx inc esi test eax,eax jnz .smycka_prevodu cld .smycka_zapis: pop eax stosb dec esi test esi,esi jnz .smycka_zapis popad ret HexDigit: cmp dl,10 jb .mensi add dl,'A'-10 ret .mensi: or dl,'0' ret ;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;; ;; DATA SECTION .data VysledekText TIMES 20 db 0 Cislo1 dd 8 Cislo2 dd 2 Vysledek dd 0
Tiskni
Sdílej: