Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
addWidget( Widget *childWidget )
. Problém je, že v této metodě nemohu přistupovat k chráněným proměnným třídy Widget. Tj. následující kód hází chybu:
void Container::addWidget( Widget *childWidget ) { if(childWidget->m_pParent == 0) { // ... } else { // ... } }Výstup kompilátoru:
./Toolkit/Widget.h: In member function ‘void Toolkit::Container::addWidget(Toolkit::Widget*)’: ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected ./Toolkit/Container.cpp:35: error: within this context ./Toolkit/Widget.h:30: error: ‘GtkWidget* Toolkit::Widget::m_pWidget’ is protected ./Toolkit/Container.cpp:43: error: within this context ./Toolkit/Widget.h:31: error: ‘Toolkit::Widget* Toolkit::Widget::m_pParent’ is protected ./Toolkit/Container.cpp:45: error: within this context
Widget
proměnnou
private Widget * m_pParent;
protected Widget * m_pParent;
Container*
, tak k nim přistupovat můžu, ale to je docela prasárna.
Berte to tak, že protected
vám umožňuje přístup k prvkům rodiče z metod potomka, ale to se týká jen téže instance. Kromě toho mají metody třídy přístup ke všem prvkům jiných instancí téže třídy podle stejných pravidel jako ke svým vlastním, ale to se netýká jiných instancí rodičovské třídy. Takže
class B { private: int x; protected: int y; public: int z; const B& operator = (const B& s); }; class D : public B { public: const D& operator = (const D& s); const D& operator = (const B& s); }; const B& operator = (const B& s); { x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // OK return *this; } const D& operator = (const D& s); { x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; } const D& operator = (const B& s); { x = s.x // OK y = s.y // chyba (na pravé straně) z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; }
class B { private: int x; protected: int y; public: int z; const B& operator = (const B& s); }; class D : public B { public: const D& operator = (const D& s); const D& operator = (const B& s); }; const B& B::operator = (const B& s); { x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // OK return *this; } const D& D::operator = (const D& s); { //tohle se mi nezdá //podle mě je chyba v x=s.x (private) x = s.x // OK y = s.y // OK z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; } const D& D::operator = (const B& s); { // dle toho, co jste říkal by měla být chyba // v x=s.x a y=s.y, ne v z=s.z x = s.x // OK y = s.y // chyba (na pravé straně) z = s.z // chyba (na obou stranách) return *this; }To je docela naprd. Potřebuji totiž nutně nastavit tu chráněnou proměnnou a zároveň nechci, aby byla public. Kdybych si napsal chráněnou metodu třídy Widget, mohl bych ji pak zavolat? Vyzkouším to.
V tom zdrojáku máte samozřejmě pravdu, zapomněl jsem, co bylo nahoře, a dole jsem psal, jako bych to měl obráceně (tj. x
public, y
protected a z
private).
Co se vašeho problému týká, nejjednodušší asi bude použít friend
deklaraci.
class Widget{ protected: virtual void nejakaVirtualniFce(); public: void nejakaFce(); } class Container{ public: friend class Widget; protected: virtual void nejakaVirtualniFce(); } void Widget::nejakaFce() { nejakaVirtualniFce(); }
friend
pouze umožňuje přístup k protected
a private
prvkům instance dané třídy, ale volat metodu jiné třídy (aniž by byla použita konkrétní instance) můžete jen tehdy, je-li ta metoda static
.
class Widget{ .. }; class Container: public Widget{ public: friend class Widget; };Jestli ne, tak to všechno, co jsem tři dny psal můžu leda tak vyhodit.
Widget
budou moci přistupovat k prvkům instancí třídy Container
stejně jako metody této třídy. Ale samozřejmě jen u instancí této třídy. Takže asi takto:
class Widget { virtual ~Widget() {} void f(); }; class Container: public: Widget { private: int x; public: virtual ~Container() {} friend class Widget; }; void Widget::f() { Container* pc = new Container; pc->x = 0; // OK Widget* pw = new Widget; pw->x = 0; // chyba if (typeid(*this) == typeid(Container) { x = 0; // chyba this->x = 0; // chyba pc = dynamic_cast<Container*>(this); pc->x = 0; // OK } }
dynamic_cast<T*>(p)
umožňuje přetypovat pouze pokud
T
je void
T
je rodič typu *p
T
je potomek typu *p
(compile-time kontrola) a *p
je instance typu T
nebo některého jejího potomka (run-time kontrola); to ale pouze za předpokladu, že dědičnost je polymorfní, tj. ty třídy mají aspoň jednu virtuální metodudynamic_cast
i pro reference.
dynamic_cast
je bezpečnější v tom, že snižuje riziko, že přetypujete pointer na něco, čím není.
Tiskni Sdílej: