Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
Řešení dotazu:
cislo & 1 == 1
. Při dělení celého čísla celým číslem, dostanu opět celé číslo se zahozeným zbytkem (např. 26/10=2
). Budu-li chtít zjistit sudost čísla pomocí dělení, musím vydělit číslo dvojkou, pak vynásobit dvojkou a porovnat s původním číslem, jestli jsem dostal to samé. Což znamená výrazně vyšší časovou složitost.
Moc pěkné využití bitových operátorů je pro masky. Představte si, že máte nějaký systém, do kterého přistupuje více lidí. Těmto lidem chceme udělovat nějaká oprávnění. Daný člověk oprávnění buďto má, nebo nemá. Žádná jiná možnost není přípustná. Tato oprávnění seřadím v libovolném pořadí. Teď už mi stačí udělat jen to, že každému uživateli přiřadím jedno číslo ve dvojkové soustavě, které bude reprezentovat jeho množinu oprávnění. Na dané pozici bude 1, pokud oprávnění má, a 0, pokud ne. Zjišťování a nastavování oprávnění lze jednoduše implementovat pomocí binárních operátorů při velice nízké spotřebě procesorového času i paměti.
Máte-li dvě proměnné typu char
, můžete na ně bez problémů použít OR. Následující kód tedy bude fungovat bez problémů:
char a = 'A'; char b = 'B'; char c = a | b;
return a*5;
versus return (a<<2)+a;
a při kompilaci GCC už při optimalizaci -O1
z obou zápisů vygeneroval naprosto shodný assembler. Takže myslím, že u toho dělení to bude stejně tak a programátor se nemusí o optimalizaci na této úrovni starat, neboť to za něj udělá překladač.
#define EXECUTE (1 << 0) // 0. bit #define WRITE (1 << 1) // 1. bit #define READ (1 << 2) // 2. bitTaková práva lze potom snadno testovat právě pomocí binárních operací:
if (perm & EXECUTE) { // Lze spouštět } if (perm & (READ | WRITE)) { // Lze číst i zapisovat }Stejně tak je lze i měnit:
perm &= ~EXECUTE; // Nyní je (perm & EXECUTE) vždy nepravdivé, tj. 0. bit je vždy 0 perm |= WRITE; // Nyní je (perm & WRITE) vždy pravdivé, tj. 1. bit je vždy 1
if (perm & (READ | WRITE)) { // Špatně: Lze číst i zapisovat // Správně: Lze číst nebo zapisovat (nebo oboje) } if ((perm & READ) && (perm & WRITE)) { // Lze číst i zapisovat // "moderní" styl // Nemusí být bezpečné, pro masky pouze s jedním bitem! } if (perm & (READ | WRITE) == (READ | WRITE)) { // Lze číst i zapisovat // "klasický" styl // Bezpečné, i pro masky, které mohou mít více bitů (zde díky použití |) // Pokud má maska jenom jeden bit, kompilátor to porování stejně odstraní }
Tiskni Sdílej: