abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
eParkomat, startup z ČR, postoupil mezi finalisty evropského akcelerátoru ChallengeUp!
Robot na pivo mu otevřel dveře k opravdovému byznysu
Internet věcí: Propojený svět? Už se to blíží...
dnes 14:55 | Zajímavý software

Byla vydána verze Alpha 1.0 otevřeného operačního systému pro chytré hodinky AsteroidOS. Podporovány jsou hodinky LG G Watch, LG G Watch Urbane, Asus ZenWatch 2 a Sony Smartwatch 3. Ukázka ovládání hodinek na YouTube. Jaroslav Řezník přednášel o AsteroidOS na chytrých hodinkách (videozáznam) na letošní konferenci OpenAlt.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 13:30 | Zajímavý software

Byly uvolněny zdrojové kódy známé rogue-like hry DoomRL. Počátky hry jsou v roce 2002. Je napsána ve FreePascalu a zdrojový kód je nyní k dispozici na GitHubu pod licencí GNU GPL 2.0. Autor pracuje na nové hře Jupiter Hell, která je moderním nástupcem DoomRL a na jejíž vývoj shání peníze prostřednictvím Kickstarteru.

Blaazen | Komentářů: 0
dnes 13:15 | Pozvánky

Přijďte s námi oslavit vydání Fedory 25. Na programu budou přednášky o novinkách, diskuse, neřízený networking atd. Release Party se bude konat 16. prosince v prostorách společnosti Etnetera. Na party budou volně k dispozici také propagační materiály, nová DVD s Fedorou 25 a samozřejmě občerstvení. Přednášky budou probíhat v češtině. Pro více informací se můžete podívat na web MojeFedora.cz. Jen připomínám, že tentokrát jsme zavedli

… více »
frantisekz | Komentářů: 0
včera 16:38 | Komunita

Byly zveřejněny videozáznamy přednášek a workshopů z letošní konference OpenAlt konané 5. a 6. listopadu v Brně. K videozáznamům lze přistupovat ze stránky na SuperLectures nebo přes program konference, detaily o vybrané přednášce nebo workshopu a dále kliknutím na ikonku filmového pásu. Celkově bylo zpracováno 65 hodin z 89 přednášek a workshopů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 11:30 | Komunita

Bylo oznámeno, že bude proveden bezpečnostní audit zdrojových kódů open source softwaru pro implementaci virtuálních privátních sítí OpenVPN. Audit provede Matthew D. Green (blog), uznávaný kryptolog a profesor na Univerzitě Johnse Hopkinse. Auditována bude verze 2.4 (aktuálně RC 1, stabilní verze je 2.3.14). Audit bude financován společností Private Internet Access [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
včera 06:00 | Komunita

Na YouTube byl publikován Blender Institute Reel 2016, ani ne dvouminutový sestřih z filmů, které vznikly za posledních 10 let díky Blender Institutu. V institutu aktuálně pracují na novém filmu Agent 327. Dění kolem filmu lze sledovat na Blender Cloudu. Videoukázka Agenta 327 z června letošního roku na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 01:02 | Zajímavý článek

Minulý týden byly vydány verze 1.2.3 a 1.1.7 webového poštovního klienta Roundcube. V oznámení o vydání bylo zmíněno řešení bezpečnostního problému nalezeného společností RIPS a souvisejícího s voláním funkce mail() v PHP. Tento týden byly zveřejněny podrobnosti. Útočník mohl pomocí speciálně připraveného emailu spustit na serveru libovolný příkaz. Stejně, jak je popsáno v článku Exploit PHP’s mail() to get remote code execution z roku 2014.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
8.12. 16:00 | Nová verze

Byla vydána verze 0.98 svobodného nelineárního video editoru Pitivi. Z novinek lze zmínit například přizpůsobitelné klávesové zkratky. Videoukázka práce s nejnovější verzí Pitivi na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
8.12. 15:00 | Zajímavý software

Stop motion je technika animace, při níž je reálný objekt mezi jednotlivými snímky ručně upravován a posouván o malé úseky, tak aby po spojení vyvolala animace dojem spojitosti. Jaký software lze pro stop motion použít na Linuxu? Článek na OMG! Ubuntu! představuje Heron Animation. Ten bohužel podporuje pouze webové kamery. Podpora digitálních zrcadlovek je začleněna například v programu qStopMotion.

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
7.12. 21:21 | Nová verze Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Kolik máte dat ve svém domovském adresáři na svém primárním osobním počítači?
 (32%)
 (24%)
 (29%)
 (7%)
 (5%)
 (3%)
Celkem 808 hlasů
 Komentářů: 50, poslední 29.11. 15:50
Rozcestník
Reklama
Štítky: není přiřazen žádný štítek

Dotaz: Design Patterns

iwtu avatar 15.10.2011 14:13 iwtu | skóre: 7 | blog: Personal Wiki
Design Patterns
Přečteno: 440×
Zdravím. Návrhových vzoroch je pomerne mnoho, no nepredpokladám, že sa všetky masívne používajú v praxi. Ktoré návrhové vzory používate v praxi?

Vďaka za odpovede.

Řešení dotazu:


Odpovědi

rADOn avatar 15.10.2011 19:42 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
Pochybuju ze to jde nejak pausalizovat, zalezi na tom co resis nejcasteji za ulohy a v jakem jazyce.
"2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
Josef Kufner avatar 16.10.2011 00:50 Josef Kufner | skóre: 66
Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
Na použitém jazyce celkem dost záleží. Mnohé návrhové vzory existují jen kvůli tomu, aby zalepily neschopnost jazyka (Javy) se vyjádřit.

Asi nejčastěji narazíš na Singleton, což je jen objektový obal na globální proměnnou (= zlo, vyhni se tomu).

Všelijaké Factory třídy a metody jsou vcelku oblíbené a užitečné, když není vhodné volat konstruktor přímo, třeba protože nevíš jaký nebo to je moc složité. Celkem dobré je s tím nahradit ten Singleton.

Observer potkáš všude možně, kde jsou události a jejich obsluhy (a nepoužívají se Callbacky).

Různé věci jsou skoro i samozřejmostí, jako třeba Iterator, jiné se prostě hodí jen na něco, ale bez nich se to něco řeší těžko, např. Proxy, Interpreter či Front controller.

Koukni na Wikipedii, tam je toho spousta o tomhle a taky celkem hezký seznam.

Pak také hodně užitečnou je dependency injection.

A v neposlední řadě se občas hodí i různé Service oriented architektury, jenž nemusí být nutně postavené na HTTP a XML. V jednom programu napsaném v C jsem měl tabulku (pole struktur) s názvy komponent (char) a pointery na funkce. Zpracování zpráv pak zajišťovala dvouřádková funkce, která podle názvu cílové komponenty předala zprávu ke zpracování (zavolala funkci přes pointer v tabulce).
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
16.10.2011 10:03 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
Asi nejčastěji narazíš na Singleton, což je jen objektový obal na globální proměnnou (= zlo, vyhni se tomu).
To je zase kec. Singleton je objektový obal na věc, která je globální a unikátní, i kdybys nechtěl. Například program sám: můžeš se stavět na hlavu, ale program bude mít jeden pid, jeden argv, etc.
Josef Kufner avatar 16.10.2011 10:31 Josef Kufner | skóre: 66
Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
... která je globální a unikátní ...
Jo ... globální proměnná. Prostě jen jiný název pro totéž. Sám to píšeš ;-)

Na jednu stranu se tomu nevyhneš úplně a ten jeden tam bude vždy. Ale na druhou, můžeš to postavit tak, že pid, argv a další věci (třeba i ten singleton samotný) si jen posbíráš na začátku a pak vyrobíš instanci třídy Application. Vše jí předáš a ta už pak nemusí singleton ani zahlédnout (ten předaný singleton už pro ni nebude singleton, ale obyčejný parametr).
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
16.10.2011 11:14 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
Třída Application (a) je singleton (b) reálně se používá jako singleton, akorát to programátor z ideologických důvodů není ochoten přiznat (c) je zcela chybně pojmenována, protože jí může jedna aplikace mít více instancí.
Josef Kufner avatar 16.10.2011 13:44 Josef Kufner | skóre: 66
Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
To, že existuje jen jedna instance té třídy neznamená, že to je singleton.

Původně se mi nechtělo psát s příkladem, ale asi není zbytí... (psáno ve skoro-C++)
class Application {
  Application(argv) {
    // nějaká ta inicializace, zpracování parametrů
  }
  int execute() {
    // tady je aplikace (mimo konstruktor, aby bylo
    // možné nastavit další parametry)
  }
}
// Zavaděč aplikace
int main (argv) {
  Application a = new Application(argv);
  return a.execute();
}
Jak vidíš, není tam žádný singleton. Funkce ::main() by ho mohla trošku připomínat, ale je to jen jednoduchý zavaděč, aby jádro mohlo někde začít se spuštěním.

Třída Application také není singleton, neboť není nijak zaručeno, že nemůže existovat více než jedna instance, ani není jak takovou instanci získat.

Application asi není příliš vhodný název, možná by se hodilo spíš něco jako MainWindow, ale to záleží na tom, k čemu Application je.

Také nám nic nebrání spustit více instancí, třeba otevřít více dokumentů najednou nebo provést paralelně několik výpočtů:
int main(arg) {
  ThreadPool tp;
  foreach (i in arg) {
    Application a = new Application(arg[i]);
    tp.executeInNewThread(a);   // tp zavolá a.execute()
  }
  return tp.waitForAllThreads();
}
Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
16.10.2011 11:01 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
Sdílený stav (například globální stav nebo stav instance třídy) zhoršuje mj. testovatelnost a znovupoužitelnost kódu. Navíc ve většině programovacích jazyků nejste schopen na první pohled odlišit, jaké části kódu na něm závisí a jaké už ne.

Sdíleným stavem nemyslím data, jenž jsou konstantní po celý běh programu a přes všechny běhy programu.
16.10.2011 11:10 l4m4
Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
To že se vám to nelíbí, už jste jednou vysvětlili a jistě ochotně mnohokrát zopakujete. Jenže cokoli, co representuje/řídí zdroje/data, které jsou zvnějšku globálně omezeny pro program jako celek, bude fungovat jako singleton, ať už se vám to líbí, nebo ne, a to je to, o co tu jde.
16.10.2011 11:30 Radek Miček | skóre: 23 | blog: radekm_blog
Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
Singleton je špatný protože se fixujete na konkrétní věc. Pokud mám závislost na globálních datech, tak je tam mohu předat zvenčí aniž bych se na něco fixoval případně mohu použít proměnné s dynamickým rozsahem platnosti (např v CL).
16.10.2011 14:24 JS
Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
Osobne mi pripada, ze dynamicke promenne jsou lepsim resenim nez singleton. Bohuzel na jejich implementaci asi zadny pattern neni (podobne jako neni na jinou CL vychytavku, signaly a restarty). To naznacuje, ze videni sveta "v patternech" omezi cloveka jen na koncepty z urcitych jazyku.
vogo avatar 16.10.2011 08:15 vogo | skóre: 34 | blog: "Skládat papír" | Jihlava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Design Patterns
Hodně záleží na tom, co řešíš, podle toho by jsi měl zvolit návrhový vzor. Já třeba v poslední době použil Abstract factory, Singleton, Wrapper, před nedávnem jsem se vrtal v nějakých záležitostech implementujících Observer.

Každopádně z toho neusuzuji, že ostatní návrhové vzory se nepoužívají, spíše nebyly vhodné (správné) pro řešený problém. A jen tak na okraj: poud se člověk (programátor) v návrhových vzorech nevyzná, neměl by je při řešení problému za každou cenu používat. Mnohdy nevhodný návrhový vzor znemožní zdárené vyřešení problému. Stejně tak není rozumné cpát návrhové zvory úplně všude, potom je z toho kanón na vrabce, který nikdy nevystřelí.
Nejsem paranoidní, ale to ještě neznamená, že po mě nejdou.

Založit nové vláknoNahoru

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.