V lednu byl otevřen editor kódů Zed od autorů editoru Atom a Tree-sitter. Tenkrát běžel pouze na macOS. Byl napevno svázán s Metalem. Situace se ale postupně mění. V aktuálním příspěvku Kdy Zed na Linuxu? na blogu Zedu vývojáři popisují aktuální stav. Blíží se alfa verze.
O víkendu 11. a 12. května lze navštívit Maker Faire Prague, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Byl vydán Fedora Asahi Remix 40, tj. linuxová distribuce pro Apple Silicon vycházející z Fedora Linuxu 40.
Představena byla služba Raspberry Pi Connect usnadňující vzdálený grafický přístup k vašim Raspberry Pi z webového prohlížeče. Odkudkoli. Zdarma. Zatím v beta verzi. Detaily v dokumentaci.
Byla vydána verze R14.1.2 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5). Přehled novinek v poznámkách k vydání, podrobnosti v seznamu změn.
Dnešním dnem lze již také v Česku nakupovat na Google Store (telefony a sluchátka Google Pixel).
Apple představil (keynote) iPad Pro s čipem Apple M4, předělaný iPad Air ve dvou velikostech a nový Apple Pencil Pro.
Richard Biener oznámil vydání verze 14.1 (14.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 14. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2023. Vybráni byli Bruno Haible za dlouhodobé příspěvky a správu knihovny Gnulib, nováček Nick Logozzo za front-end Parabolic pro yt-dlp a tým Mission logiciels libres francouzského státu za nasazování svobodného softwaru do praxe.
Před 10 lety Microsoft dokončil akvizici divize mobilních telefonů společnosti Nokia a pod značkou Microsoft Mobile ji zanedlouho pohřbil.
OpenGL vendor string: Mesa Project OpenGL renderer string: Software Rasterizer OpenGL version string: 2.1 Mesa 7.5.1
Takže to bylo chybějící akcelerací. KDE4 (a celkově Qt4 bez raster enginu) používá XRender pro vešerou 2D grafiku, pokud se to renderuje přes SW je to neskutečně pomalý. Zaplý compositing (efekty) není na intelkách naškodu, některé bitmapy zůstávají v paměti a např. při přepnutí aplikace pak člověk nevidí vykreslování jednotlivých prvků GUI. Navíc díky DRI2 už je zahrnuta i podpora Xv a OpenGL, podobně jako na nvidia kartách.
Úplně ono to asi zatím nebude, ale aspoň použitelné. Snad ti nadšení pro KDE4 vydrží, z pohledu uživatelského komfortu je IMHO nepřekonatelné.
No jo no, nemůže za to mizerné KDE ale hlavně mizerné drivery :)
Já to řeším tak, že akcereraci přepnu z opengl na xrender. Jestli ti to vypíše nějakou chybovo hlášku tak to povol tím, že v konfiguárku kwin (~/.kde4/share/config/kwinrc) přidáš Backend=XRender do sekce Compositing, nebudou potom fungovat všechny efekty, ale na druhou stanu to aspoň bude bude plynulé i s mizernými drivery (a u mě na 2 monitorech :)
Jinak doporučuji zkusit update na verze doporučovanou intelem http://intellinuxgraphics.org/2009Q3.html. Jestli nic z toho nepomůže, tak teprve po tom si můžeš stěžovat že KDE je mizerný.
Tiskni Sdílej: