abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:00 | IT novinky

    Společnost OpenAI představila svůj nejnovější AI model GPT-4o (o jako omni, tj. vše). Nově také "vidí" a "slyší". Videoukázky na 𝕏 nebo YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:44 | Zajímavý článek

    Ondřej Filip publikoval reportáž z ceremonie podpisu kořenové zóny DNS. Zhlédnout lze také jeho nedávnou přednášku Jak se podepisuje kořenová zóna Internetu v rámci cyklu Fyzikální čtvrtky FEL ČVUT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 14:22 | IT novinky

    Společnost BenQ uvádí na trh novou řadu monitorů RD určenou pro programátory. První z nich je RD240Q.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 13:00 | IT novinky

    Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem nadále zůstává Frontier od HPE (Cray) s výkonem 1,206 exaFLOPS. Druhá Aurora má oproti loňsku přibližně dvojnásobný počet jader a dvojnásobný výkon: 1,012 exaFLOPS. Novým počítačem v první desítce je na 6. místě Alps. Novým českým počítačem v TOP500 je na 112. místě C24 ve Škoda Auto v Mladé Boleslavi. Ostravská Karolina, GPU

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:11 | Nová verze

    GHC (Glasgow Haskell Compiler, Wikipedie), tj. překladač funkcionálního programovacího jazyka Haskell (Wikipedie), byl vydán ve verzi 9.10.1. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 09:22 | Nová verze

    Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.8 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.9. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna. Později také na Linux Kernel Newbies.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    11.5. 18:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 0.2.0 v Rustu napsaného frameworku Pingora pro vytváření rychlých, spolehlivých a programovatelných síťových systémů. Společnost Cloudflare jej letos v únoru uvolnila pod licencí Apache 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    10.5. 19:11 | Nová verze

    Open source RDP (Remote Desktop Protocol) server xrdp (Wikipedie) byl vydán ve verzi 0.10.0. Z novinek je vypíchnuta podpora GFX (Graphic Pipeline Extension). Nová větev řeší také několik bezpečnostních chyb.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    10.5. 04:11 | Nová verze

    Rocky Linux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    9.5. 22:22 | Bezpečnostní upozornění

    Dellu byla odcizena databáze zákazníků (jméno, adresa, seznam zakoupených produktů) [Customer Care, Bleeping Computer].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (72%)
     (6%)
     (10%)
     (12%)
    Celkem 222 hlasů
     Komentářů: 15, poslední včera 21:33
    Rozcestník

    Dotaz: std::ofstream::open a string s nulovými znaky

    21.1.2017 22:34 Franta
    std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Přečteno: 460×
    Mám následující kód, kde chci vytvořit soubor s názvem, ve kterém je nulový byte:
    #include <fstream>
    
    int main()
    {
        std::string filename("myfilename\0.txt", 15); // embedded null character
        std::ofstream myfile(filename);
        myfile.close();
    }
    
    Je mi známo, že v linuxu název souboru nemůže obsahovat nulový byte. Otázkou je, proč operace neselže, ale vytvoří se soubor se špatným názvem "myfilename"? std::ofstream od C++11 má parametr std::string a std::string může obsahovat nulové znaky, proč se s tím nepočítá a operace, která by měla selhat neselže a ještě má potenciál zničit soubor s jiným názvem? V c++17 má být std::filesystem, budou jeho operace taky takhle "fungovat" s řetězci obsahujícími nulový byte a vytvářet/mazat/otevírat úplně jiné soubory a adresáře? Existuje k těm fcím néjaká dokumentace, kde se říká, že pokud předám řetězec, co obsahuje nulový byte, bude to nedefinované chování?

    Řešení dotazu:


    Odpovědi

    Bedňa avatar 21.1.2017 23:53 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Pretože k Linuxu sa ten nulový reťazec ani nedotane? Nebude mať niečo s prekladačom?
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    22.1.2017 00:00 Tommy Angelo | skóre: 2 | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    našiel som podobne ladenú otázku na so.

    Operácia vytvárania súboru nemá prečo zlyhať, lebo v parametri mu bol dodaný názov súboru (ako std::string), ktorý bol vytvorený správne bez ohľadu na to, či bol vytvorený s ukončením c-stringu, alebo bez.

    Viac v referencií k std::string.
    22.1.2017 00:14 Franta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Operácia vytvárania súboru nemá prečo zlyhať, lebo v parametri mu bol dodaný názov súboru (ako std::string), ktorý bol vytvorený správne bez ohľadu na to, či bol vytvorený s ukončením c-stringu, alebo bez.
    Právě že ne. Já chtěl vytvořit soubor "myfilename\0.txt", jenže místo toho, aby to selhalo, tak mi to vytvořilo soubor "myfilename". Nikde se mi nedaří najít, že takový název funkci předat nemůžu, jinak dojde k UB, proto předpokládám, že dojde k situaci, že vytvoření souboru selže (protože systém takový název souboru nepodporuje), nikoliv, že bude tiše vytvořen úplně jiný soubor a tvářit se, že je vše ok.
    22.1.2017 02:22 Dušan Kreheľ | skóre: 9 | blog: krehel_sk___informovat_o_novych_verziach_softveru | Prešov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Vytvoriš jedine (na unix-like), že použiješ bínarnu úpravu suborového systému, a aj to Ti môže byť nanič na praktické použitie (jedine, že realizuješ vlastny FS s vlastným API). Nakoľko dnes je C viac menej jediným rozhraním pre komunikáciu s OS, tak v C-čkovskej (i v assamblery) je definícia reťazca ako súvisle pole znakov (adresy znakov v pamäte musia rásť) ukončené bytom 0. (Znak pre ISO-*/UTF-8 ma jeden bajt. Pre UTF-16 2-8 bajtov.). I keď použíješ ukončovací znak v Tvojej definicií kodu, tak sa bude pri spracovaní spracúvavať len po prvý výskyť bajtu 0 v pamäte, a nebudú sa riešiť dalšie xy nulových bajtov za tým...
    22.1.2017 10:25 Franta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Ano, tomu všemu rozumím a chápu, C funkce i Linuxový syscall požaduje "Céčkový" řetězec, kde nula znamená konec řetězce. Ale o tom není můj dotaz. To C++ API je definované tak, že má parametr std::string, tedy by mělo očekávat (pokud někde v dokumentaci či standardu není dáno žádné omezení na vstupní parametr), že mu můžu předat vše, co mi dovolí std::string, tedy včetně nulových znaků uprostřed řetězce. Nemyslím si, že by prostě mělo vzít pointer na první znak a předat ho systému a tvářit se, jako že je všechno vpořádku, když není. Podle mě by prostě otevření souboru mělo selhat a být nastaven příslušný flag streamu, popř. vyhozena výjimka, pokud jsou pro stream zapnuty. To se však neděje. Hledám tedy nějakou část standardu, nebo dokumentaci, nebo prostě něco, kde je napsáno něco jako že dochází k UB, pokud jsou v řetězci obsaženy nulové znaky, nebo pokud nic takového neexistuje, tak jestli se jedná o chybu v implementaci standardní knihovny.
    22.1.2017 19:09 Dušan Kreheľ | skóre: 9 | blog: krehel_sk___informovat_o_novych_verziach_softveru | Prešov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Nezlíha, lebo na to potrebuje try/catch alebo overovanie chyby. (Aj s tým nevýhody výnimku.

    Oficiálne znenie štandartu nie je prístupné.

    Zrejme kvôli univerzálnosti, zrejme povoľuje a spolieha sa na identifikáciu OS, či je chyba alebo nie. Lebo niekde môže byť a niekde nie. Ak by to prepisovalo cez (char *name, int lenght) cez API OS, tak by chyba nebola. Sťažuj sa Tvorcom prekladačom. Alebo, že to štandard neošetril, keď z char dovolil prejsť na string.
    22.1.2017 21:21 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky

    Tohle vůbec není o jménech souborů a omezeních operačního systému. Máte tam std::string inicializovaný pomocí string literal a ten je null terminated. Např.

    #include <iostream>
    #include <string>
    
    int main()
    {
            std::string s("abc\0def");
    
            std::cout << s << std::endl;
    
            return 0;
    }
    

    To vám taky vypíše jen "abc".

    22.1.2017 21:36 MadCatX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Jenže tazatel ten string inicializuje takto:
    std::string s("myfilename\0.txt", 15);
    
    22.1.2017 22:27 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky

    Pravda. Na věci to ale stejně nic nemění, protože třída std::basic_fstream dlouhou dobu měla pouze konstruktor s prvním parametrem typu "const char*" a i když C++11 přidává i konstruktor s prvním parametrem typu "const std::string&", je u něj napsáno

    Effects: the same as basic_fstream(s.c_str(), mode);

    Takže se tak jako tak cokoli za prvním nulovým znakem musí ignorovat. A i kdyby ne tady, pak u std::basic_filebuf je výslovně uvedeno, že jméno souboru je null terminated byte string.

    Řešení 1× (Tommy Angelo)
    22.1.2017 22:28 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    u std::basic_filebuf je výslovně uvedeno, že jméno souboru je null terminated byte string.

    u metody open()

    23.1.2017 19:53 Franta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Dobře, to byl právě účel mého dotazu, dostat nějakou takovou konkrétní odpověď. Děkuji. A jak to bude s novým std::filesystem API, je tam něco takového taky, nebo tam se bude předpokládat, že tam nula být může a bude to vracet např. chybu?
    23.1.2017 21:15 Michal Kubeček | skóre: 72 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Nevím - a i kdyby snad ano, nevidím v tom žádný praktický smysl.
    23.1.2017 21:39 Franta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Tak aby jeden věděl, jestli je třeba ošetřovat uživatelův vstup, aby program nedělal kraviny a nepřepisoval jiná data, než má.
    Bedňa avatar 23.1.2017 21:48 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Užívateľský vstup treba ošetriť vždy, to vieš keď sa niekto bude voľať

    Robert'); DROP TABLE students;--
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    22.1.2017 23:25 Dušan Kreheľ | skóre: 9 | blog: krehel_sk___informovat_o_novych_verziach_softveru | Prešov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Je rozdiel, ci použiješ, keď je definované nejak takto:
    typedef struct {
      char *c_string;
      int c_lenght;
    } String;
    
    String string;
    
    toto
    printf(string.c_string);
    
    alebo
    frite(string.c_string, string.c_lenght, 1, stdout);
    
    Ináč, aj tak sa do kernelu sa neprenáša dĺžka názvu súboru. To by si musel vytvoriť nové systémové volanie.

    fs/open.c (riadok 1066)
    príklad použitia systémového volania
    22.1.2017 21:41 Franta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Jak říká MadCatX, v proměnné filename opravdu bude nulový byte před příponou.
    22.1.2017 19:47 MadCatX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Existuje k těm fcím néjaká dokumentace, kde se říká, že pokud předám řetězec, co obsahuje nulový byte, bude to nedefinované chování?
    Existuje, přímo dokumentace konstruktoru std::ofstream říká:
    filename
        A string representing the name of the file to be opened.
        Specifics about its format and validity depend on the library implementation and running environment.
    
    22.1.2017 20:06 Franta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Dobře, tak řekněme, že mám špatný formát a jméno není validní. Proč tedy nedojde k chybě a je vytvořen soubor s nechtěným názvem?
    Bedňa avatar 22.1.2017 21:49 Bedňa | skóre: 34 | blog: Žumpa | Horňany
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Ukončil si reťazec, to je všetko, od koho chceš chybu?
    KERNEL ULTRAS video channel >>>
    22.1.2017 21:49 MadCatX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Obsah řetězce ale přece lze interpretovat jako validní název. Kdybych udělal např. klasické céčkové
    const char filename[] = { 'm', 'y', 'd', 'a', 't', 'a', 'f', 'i', 'l', 'e', '\0', '.', 't', 'x', 't' };
    FILE *f = fopen(filename, "w");
    
    dostanu minimálně na Linuxu úplně stejný výsledek jako s std::string a std::ofstream v C++.
    23.1.2017 19:55 Franta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Tady to chápu, tam se nepředává délka (která je součástí std::string), takže se nějak musí určit konec, tou nulou. Ale std::string má velikost, tak může obsahovat nuly. Odpověď pana Kubečka asi postačí.
    23.1.2017 21:00 MadCatX
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Problém je v tom, že přímo std::string i s informací o skutečné délce pole znaků se rozhraní příslušného OS nedá předat - aspoň Linuxu určitě ne. Kdybychom měli v podobném duchu pokračovat, dalo by se např. argumentovat, že i
    std::ofstream s1("FILE.DAT");
    s1 << "Hello\n";
    s1.close();
    
    std::ofstream s2("file.dat");
    s2 << "bitches\n";
    s2.close()
    
    má nedefinované chování, protože zda se vytvoří jeden či dva soubory záleží minimálně na použitém OS a souborovém systému. Tyto rozdíly v chování různých platforem a konfigurací je něco, co C++ová STL rozhodně nemůže řešit za programátora. Rozhodne-li se někdo páchat kovbojoviny jako cpát terminátory doprostřed řetězců, je IMHO jen jeho odpovědnost zkontrolovat si, jestli se tím někde nemůže střelit do nohy...
    23.1.2017 15:30 fi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: std::ofstream::open a string s nulovými znaky
    Nerika std::ofstream ze interpretace filename zavisi na filesystemu? Ruzne filesystemy a platformy maji ruzna specifika, napr. ignorovani nasobnych '/', ignorovani velikosti pismen, ukoncovani jmen '\0' atd.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.