Byla vydána nová major verze 7.0 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Nově je postavena je na Debianu 13 (Trixie) a GNOME 48 (Bengaluru). Další novinky v příslušném seznamu.
Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
public class Program { public static void main(String[] args) { int age=18; if(age>0){ if(age>17){ System.out.println("Jsi vitan"); }else{ System.out.println("Moc mlady"); }else{ System.out.println("chyba"); } } } }Děkuji za radu.
Když si to správně naformátuješ/odsadíš, tak na to přijdeš asi i sám :-)
public class Program { public static void main(String[] args) { int age = 18; if (age > 0) { if (age > 17) { System.out.println("Jsi vitan"); } else { System.out.println("Moc mlady"); } } else { System.out.println("chyba"); } } }
Měl jsi tam jednu } závorku o pár řádků níž, než měla být.
public class Program { public static void main(String[] args) { int age = 18; if (age > 0) { if(age > 17) { System.out.println("Jsi vítán"); } else { System.out.println("Moc mladý"); } } else { System.out.println("chyba"); } } }
Dvě poznámky:
Tak to už bych úplně nedoporučoval.
Mít identifikátory i komentáře anglicky je celkem klíčové kvůli pozdějšímu případnému sdílení kódu. Cokoliv tam bude "neanglicky", to bude představovat obrovský technologický dluh.
Proto má Java od začátku Unicode
Což ale neplatí pro zdrojový kód, kde se předpokládá „na platformě závislé kódování“.
Platí to i pro zdrojový kód, pokud jde o řetězcové literály — pro Stringy s hláškami pro lokalizaci neexistuje jiný rozumný způsob, jak je správně uložit přímo ve zdrojáku, než UTF-8. Escape-sekvence nepovažuji za rozumný způsob; údržba takové lokalizace je jeden velký horor. Teoreticky by bylo možné mít je v oddělených textových souborech, které nebudou zdrojáky — a v některých jazycích je tohle opravdu nutné —, ale … proč takové věci dělat v Javě, když javac
má volbu -encoding
? Dokonce i bez -encoding
se použije kódování implicitní na dané platformě, což u rozumných systémů bude UTF-8. (Ale samozřejmě je lepší vždy -encoding
specifikovat, kvůli některým notoricky nestandardním platformám a tak celkově pro jistotu.)
Samozřejmě tady nemluvím o identifikátorech — ty nepotřebují diakritiku, protože mají být anglicky, stejně jako komentáře, kvůli možnosti sdílet kód, najmout lidi odkudkoliv atd.
3.1. Unicode Programs are written using the Unicode character set.Nižšie v tom istom paragrafe je síce upresnenie:
Except for comments (§3.7), identifiers, and the contents of character and string literals (§3.10.4, §3.10.5), all input elements (§3.5) in a program are formed only from ASCII characters (or Unicode escapes (§3.3) which result in ASCII characters).Inak povedané, vo všetkých častiach programu, ktorých lexikálnu podobu si do nejakej miery volí používateľ, je možné napísať akýkoľvek Unicode junk. A skutočne sme mali v komentári nášho zdrojového kódu nejaký notový zápis. Ani argumentácia, že je to tak len teraz, neobstojí:
Versions of the Java programming language prior to JDK 1.1 used Unicode 1.1.5. Upgrades to newer versions of the Unicode Standard occurred in JDK 1.1 (to Unicode 2.0), JDK 1.1.7 (to Unicode 2.1), Java SE 1.4 (to Unicode 3.0), Java SE 5.0 (to Unicode 4.0), Java SE 7 (to Unicode 6.0), Java SE 8 (to Unicode 6.2), Java SE 9 (to Unicode 8.0), and Java SE 11 (to Unicode 10.0).Nota bene, javovský zdroják je a vždy bol Unicode by definition.
Hnidopišsky lze podotknout, že Unicode character set nic nepraví o kódování.
A teď trochu praxe z manuálové stránky javac:
-encoding encoding Sets the source file encoding name, such as EUC-JP and UTF-8. If the -encoding option is not specified, then the platform default converter is used.
A jednoduchý pokus:
$ cat test.java public class test { public static void main(String[] args) { System.out.println("Vařila myšička kašičku."); } } $ file test.java test.java: C source, UTF-8 Unicode text $ javac test.java test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ test.java:3: error: unmappable character for encoding ASCII System.out.println("Va??ila my??i??ka ka??i??ku."); ^ 10 errors
Důvod je prostý – závisí na platformě, například na locale.
$ LC_ALL=cs_CZ.UTF-8 javac test.java
projde, protože kódování zdrojového kódu a platformy se náhodou shoduje.
Až tak přesně se shodovat nemusí; UTF-8 projde bez ohledu na zvolený jazyk. A pokud systém nemá UTF-8 jako implicitní kódování, je někde zásadní chyba (nejspíš mezi židlí a klávesnicí), kterou Java beztak nevyřeší.
Tiskni
Sdílej: