abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 18:55 | IT novinky

    Dnešním dnem lze již také v Česku nakupovat na Google Store (telefony a sluchátka Google Pixel).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 18:33 | IT novinky

    Apple představil (keynote) iPad Pro s čipem Apple M4, předělaný iPad Air ve dvou velikostech a nový Apple Pencil Pro.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 17:11 | Nová verze

    Richard Biener oznámil vydání verze 14.1 (14.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 14. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 13:44 | Komunita

    Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2023. Vybráni byli Bruno Haible za dlouhodobé příspěvky a správu knihovny Gnulib, nováček Nick Logozzo za front-end Parabolic pro yt-dlp a tým Mission logiciels libres francouzského státu za nasazování svobodného softwaru do praxe.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    dnes 13:11 | IT novinky

    Před 10 lety Microsoft dokončil akvizici divize mobilních telefonů společnosti Nokia a pod značkou Microsoft Mobile ji zanedlouho pohřbil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 21:33 | Komunita

    Fedora 40 release party v Praze proběhne v pátek 17. května od 18:30 v prostorách společnosti Etnetera Core na adrese Jankovcova 1037/49, Praha 7. Součástí bude program kratších přednášek o novinkách ve Fedoře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    včera 21:11 | IT novinky

    Stack Overflow se dohodl s OpenAI o zpřístupnění obsahu Stack Overflow pro vylepšení OpenAI AI modelů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 17:55 | Nová verze

    AlmaLinux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4 (Mastodon, 𝕏). S kódovým názvem Seafoam Ocelot. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:11 | IT novinky

    Před 50 lety, 5. května 1974 v žurnálu IEEE Transactions on Communications, Vint Cerf a Bob Kahn popsali protokol TCP (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | Zajímavý článek

    Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 717 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (63%)
     (8%)
     (14%)
     (15%)
    Celkem 131 hlasů
     Komentářů: 8, poslední 4.5. 08:25
    Rozcestník

    Dotaz: Raspbian Buster - system read-only

    31.1.2021 19:16 Kamil.k
    Raspbian Buster - system read-only
    Přečteno: 868×
    Dobry den.Mam raspi jen kratce a v linuxu zatim moc neumím.

    https://medium.com/swlh/make-your-raspberry-pi-file-system-read-only-raspbian-buster-c558694de79

    Dostal jsem se až po "Make the file-systems read-only and add the temporary storage."

    Upravil jsem to jak v tom prvním šedem sloupečku - přidal ro a uložil.

    Nevšim jsem si toho druheho šedeho co mam vložit nakonec.

    Nejde to už uložit, piše mi to, že soubor je jen pro čtení.

    Da se to ještě nějak napravit?

    Děkují.

    Odpovědi

    k3dAR avatar 31.1.2021 19:25 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    #docasne prepnuti rezimu cteni/zapis na rw
    sudo mount -o remount,rw /
    pridas co potrebujes, ulozis a restartujes...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    31.1.2021 20:27 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Děkuji, povedlo se, ale nějak mi to nefunguje.

    Nenajede mi plocha, jede to jen přes terminal :(
    Gréta avatar 31.1.2021 20:54 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only

    samotnej xserver asi moc nefunguje na readonly filesystemu když se nepošteluje asi :O :O

    zkus to takle hele :O :O

    k3dAR avatar 31.1.2021 21:51 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    v tvem odkazu nesteluje xserver, ale upravuje session misto LXDE na vlastni pro kiosek jen s nabehnutim www prohlizece...
    jedine co me tam trklo a v tazatelove odkazu je (castecne)jinak je to co pridava na konec /etc/fstab:
    tmpfs           /tmp            tmpfs   defaults,noatime,mode=1777      0       0
    tmpfs           /var/log        tmpfs   defaults,noatime,mode=0755      0       0
    tmpfs           /var/lib/systemd tmpfs   defaults,noatime,mode=0755      0       0
    tmpfs           /run            tmpfs   defaults,noatime,mode=0755      0       0
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    1.2.2021 22:33 BFU
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    No a nestacilo by se chrootnout do overlayfs joint mountu mezi rootfs a tmpfs ? Pak / pro system vypada rw, ale vsechny / zustavaji v RAM v tom tmpfs.
    Josef Kufner avatar 31.1.2021 23:45 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    X server potřebuje vytvořit soubor v home, takže to potřebuješ zapisovatelné.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    Jendа avatar 31.1.2021 22:08 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    V raspi-config v Performance options je volba Overlay filesystem. Nezkoušel jsem ji (je tam relativně nově), ale podle mě udělá to co chceš a ještě lépe (například vyřeší, že ti nenajede GUI protože potřebuje někam zapisovat).
    1.2.2021 09:25 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Jendo, děkují moc, funguje, ale jsem s toho trochu mimo.

    Mam raspi od vánoc, takže v prosinci jsem o linuxu jen věděl, že je to nějaký operační systém, ale učím se.

    Stah jsem si čistého raspbiana a nastavil to základní + static IP v nano /etc/dhcpcd.conf na 192.168.1.210/24.

    Reboot a raspi mělo tu IP 210.

    Pak jsem to přepnul na Overlay filesystem. Normálně to jede ale nefungovalo mi ssh ani vzdáleny přistup přes VNC.

    Nakonec jsem zjistil, že raspbian dostava IP přes DHCP servr, tak jak v default nastaveni.

    v nano /etc/dhcpcd.conf to 192.168.1.210 furt je.

    Já jsem si myslel, že si nastavím systém k obrazu svému, nainstalují potřebné programy a pak to přepnu na read-only.

    Mýlil jsem se?
    Jendа avatar 1.2.2021 19:31 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Netuším, osobně jsem dhcpcd5 odinstaloval a adresu nastavuju v /etc/network/interfaces
    iface eth0 inet static
    	address 10.0.9.2
    	netmask 255.255.255.0
    	gateway 10.0.9.1
    
    1.2.2021 21:58 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    No jo, ale v budoucnu bych chtěl zkusit udělat s wifi hotspot, to budu mit ale problen, když odinstaluji to dhcpcd5, ne?
    1.2.2021 22:06 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Jsem natahnul novy system a do /etc/dhcpcd.conf nastavil IP, a reboot.

    nterface eth0

    static ip_address=192.168.1.210/24

    static routers=192.168.1.1

    static domain_name_servers=192.168.1.1

    sudo systemctl status dhcpcd

    https://postimg.cc/qzdPVLbv

    Zapnu system read-only, reboot, a mam IP s DHCP 192.168.1.190

    sudo systemctl status dhcpcd

    https://postimg.cc/GB2VW1Vk
    Petr Fiedler avatar 1.2.2021 22:43 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only

    Já mám v routeru v DHCP rezervovanou adresu pro RPi podle MAC a vždy jí dostane. Nebyla by to cesta pro tebe?

    Jendа avatar 1.2.2021 22:07 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Ne, na wifi hotspot potřebuješ DHCP server (já používám dnsmasq), ne klient.

    A jinak získávání IP z DHCP se normálně nastavuje i v tom interfaces souboru:
    auto eth0
    allow-hotplug eth0
    iface eth0 inet dhcp
    (ty auto a allow-hotplug možná nejsou potřeba a možná to tam dávám z nějakých historických důvodů, nevím) Dokonce je to snad i normální způsob jak se to v Debianu dělá, a není mi jasné, proč se Raspberry rozhodlo místo toho použít dhcpcd.
    2.2.2021 06:52 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Petr Fiedler - doma ano, ale je to pro znameho na chatu ktery ma nějakou kouzelnou krabku od T-mobile a nedostane se do ni.
    2.2.2021 07:24 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Tak jsem udělal to co napsal Jenda.

    IP nastavil do /etc/network/interfaces

    sudo apt-get purge dhcpcd5 isc-dhcp-client

    Normalně to funguje ale když zapnu system read-only, jsem uplně bez netu.

    Přes ifconfig eth0 vubec nevidim.

    Je tam jen lo: flag

    Moc se nevyznam, ale nepomuže toto?

    https://medium.com/swlh/make-your-raspberry-pi-file-system-read-only-raspbian-buster-c558694de79

    Move some system files to temp filesystem
    Jendа avatar 2.2.2021 12:21 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    sudo apt-get purge dhcpcd5 isc-dhcp-client
    isc-dhcp-client bych tam nechal… Nerozhodlo se to místo něj nainstalovat něco jiného? (to ti purge řekne: tohle odstraňuji, tohle instaluji)
    Přes ifconfig eth0 vubec nevidim.
    ifconfig v Linuxu už 22 let nefunguje, použij ip ("ip address" (nebo zkratku "ip a")). A pak se ještě podívej do dmesg, případně porovnej dmesg mezi funkčním a nefunkčním (na porovnávání používám program kdiff3, někdo jiný používá třeba meld nebo vimdiff).

    Taky bych čekal že se ti to nejmenuje eth0, ale nějak nesmyslně jinak a je potřeba přidat net.ifnames=0 biosdevname=0 do /boot/cmdline.txt.
    k3dAR avatar 2.2.2021 12:38 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    trochu neco z toho pro novacka "uprasnim":

    1. ifconfig v zakladu funguje, co nefunguje je zobrazeni prirazenych vice ip k jednomu interface (asi i neco dalsiho), ale samozrejme funguje zobrazeni ip adresy, masky, rx/tx, lze interface nastavit down ci up, atd... ale samozrejme je take pravda, ze je povazovano (asi) tech 22let za obsolete a doporucuje se pro "full support" pouzivat ip (coz jako novacek at radeji dela, jen sem to "nefunguje" chtel upresnit ;-)

    2. ad jmena sitovych zarizeni, to nesmyslne je "Predictable Network Interface Names" a "prinesl" to systemd, jde (resp. melo by) jit o to ze sitovka dostava jmeno podle toho kde/jak/kam je v hw zapojena, puvodni oznacovani ethX a wlanX se mohlo (stejne jako u disku oznaceni sdX) prirazovat po restartu vzdy necemu jinemu, u sitovek se to resilo pres udev pravidlo ktere priradilo etX dle MAC adresy(pri prvnim detekci nove sitovky to pridalo do tohoto pravidla novej zaznam).... nicmene z me zkusenost to "moderni predvinani" nefunguje, takze take jak pises si to (skoro) vsude zakazuju abych mel klasicke ethX a wlanX...
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    k3dAR avatar 2.2.2021 12:43 k3dAR | skóre: 62
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    ad 2. to prehazovani nazvu u sitovek s puvodnim ethX samozrejme se delo jen pri >=1 ethernet ci (wlanX u wifi) sitovek v systemu, pokud je 1, tak to vzdy bylo proste eth0, wlan0...
    to zminovane udev pravidlo kdyz by sitovek bylo vice vypada takto - do souboru /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules dat pro kazdou sitovku (ATTR dat MAC adresu te konkretni sitovky a NAME dat chtene ethCISLO jmeno...
    SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="aa:bb:cc:dd:ee:ff", ATTR{dev_id}=="0x0", ATTR{type}=="1", KERNEL=="eth*", NAME="eth0"
    SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="11:22:33:44:55:66", ATTR{dev_id}=="0x0", ATTR{type}=="1", KERNEL=="eth*", NAME="eth1"
    porad nemam telo, ale uz mam hlavu... nobody
    2.2.2021 14:04 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Děkují všem za pomoc, ale moje znalosti pro vyřešení tohoto problemu jsou mizerne a proto to vzdavam. Možna v dalši verzi to už bude opravene.
    Gréta avatar 2.2.2021 17:27 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only

    proč to jakoby vubec potřebuješ teďko mit jenom pro čtení ten souborovej system?? :O :O sd kartička uvnitř rpi neni tak děsně moc zranitelná jak se jako všude piše jestli toje kuli tomu :D ;D

    Petr Fiedler avatar 2.2.2021 17:44 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only

    Hlavně to jde bez problémů dát na SSD, které stojí ~500 Kč.

    2.2.2021 18:29 Petr Fiedler
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Mi nejde o to, že paměťové karty vydrži malo zapisu, ale o to že při vypnuti natvrdo se to dost často posere a system už nenajede.
    2.2.2021 18:32 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Se omlouvam, nejak mi tam samo skočilo Petr Fiedler
    Petr Fiedler avatar 2.2.2021 18:41 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only

    Používám RPi ~2,5 roku. Měl jsem 3B+, teď mám 4B. Současné distro už je 3 v pořadí. S tím co popisuješ jsem se ještě nesetkal. Ani na SD, ani na SSD. A to za sebou pár hard vypnutí mám. A i kdyby, tak Clonezilla to jistí.

    2.2.2021 19:54 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Tak ja mam raspi kratce, ale kamoš mi řikal že mu už několikrat po vypadku proudu raspi nenajelo. Nebyl to normalní výpadek, ale první několikrat zablikala žarovka a pak až se vypl proud. Koupili jsme raspi s otcem a až vše zvladnem, pujde do firmy do pojizdneho kontejneru, ktery putuje po cele republice. Takže při přemistovaní nikdo nebude myslet na to aby raspi spravně vypnul.

    Jenda se tu zminil, že použivá hotspot, nasměrujte mně prosím na nějaký dobrý tutorial. Děkují.
    3.2.2021 07:29 dustin | skóre: 63 | blog: dustin
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Souhlas, embedded řešení musí počítat s vypnutím natvrdo. Obnova fs z žurnálu je spíš nouzovka.
    3.2.2021 08:27 trubicoid2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Raspberry by se nemělo vypínat natvrdo. Je tam problém s brownoutem a to může SD kartu poškodit i když bude read-only.

    Chtělo by to tam dát nějakou UPS, která při výpadku napájení Raspberry správně vypne. Nějaká malá UPS s USB by mohla fungovat. Nebo s 5V třeba toto.

    Pokud dáte místo SD karty SSD přes USB3, tak by ten brownout taky nebyl tak nebezpečný. Teda bootovat z USB a SD kartu tam vůbec nemít.
    Jendа avatar 2.2.2021 21:39 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    1. ifconfig v zakladu funguje, co nefunguje je zobrazeni prirazenych vice ip k jednomu interface (asi i neco dalsiho), ale samozrejme funguje zobrazeni ip adresy, masky, rx/tx, lze interface nastavit down ci up, atd...
    Já považuji za dost dobře možné, že mu ifconfig zařízení nezobrazil proto, že nebylo zkonfigurováno (například protože se kvůli readonly FS nepodařilo spustit nějakou službu, která se stará o přejmenování, a tak jméno v konfiguraci neodpovídá jménu zařízení). A musel by dát ifconfig -a.
    2.2.2021 21:58 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Normalní system https://postimg.cc/8jKpCDRX

    system read-only https://postimg.cc/HVhmgzmf

    sudo apt-get purge dhcpcd5 isc-dhcp-client

    Normalní system totožny s prvním obrazkem

    system read-only tak jsem to eth0 vubec neviděl a intrnet nejel.

    Co ten hotspot? Něco takoveho?

    https://thepi.io/how-to-use-your-raspberry-pi-as-a-wireless-access-point/
    Jendа avatar 2.2.2021 22:50 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    To záleží, jestli chceš mít bridge (navíc podle návodu se spuštěným DHCP serverem, což mi přijde jako dost nestandardní konfigurace), nebo routovanou/NATovanou síť. Bridge (ale bez DHCP serveru) je standardní chování toho, čemu se říká „AP“. To, co mají v článku, je asi to čemu se říká „hotspot“ ve smyslu „poskytuje to služby ještě nějak jinak“. Já ale poslední dobou radši dávám wifi do samostatné routované sítě (tj. bez bridge), protože se mi párkrát stalo, že broadcasty z ethernetové části wifi totálně zahltily.

    Co se týče bodu 7, tak osobně používám balíček iptables-persistent a pravidla se ukládají pomocí netfilter-persistent save. Ale asi je to celkem jedno.
    3.2.2021 00:06 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    V těch kontejnerech jsou stroje a spousta čidel.

    Chceme každe čidlo přopojit na nějakou ESP8266 nebo ESP-01 a to by bylo připojene přes ten hospot a odesilalo data do raspi.

    Par čidel už mam připojenych k ESP-01.

    Problem je, že někde mame možnost se připojit k internetu a někde ne.

    Takže je nutne, aby se někdo moh přes ten hospot připojit s tabletem i bez internetu a přes web zkontrolovat naměřene data.

    Neni nutno aby mu fungoval net.

    Ale pokud budeme mit možnost se k internetu připoji, aby se šlo k web strance dostat s obou stran.

    Jak přes lan, tak pře wifi.

    Nevadi když lan a wifi budou mit jiny subnet.

    Takže pře lan polezem k souboru třeb takto http://192.168.1.5/index.php

    A přes hospot takto http://192.168.8.5/index.php

    Jendа avatar 3.2.2021 00:51 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Tak to mi uvedený návod přijde docela dobrý. A nechal bych tam klidně ten bridge.
    3.2.2021 08:40 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Jsem zusil a zhavarovalo to u step 8.

    sudo brctl addif br0 eth0

    Putty se odpoji a skončil jsem.
    3.2.2021 10:22 trubicoid2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    no to je lepší dělat na Raspberry lokálně, teda připojíte monitor a klávesnici

    jinak ten krok můžete přeskočit a udělat ten následující, teda zápis do /etc/network/interfaces
    Jendа avatar 3.2.2021 11:26 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    To je očekávané. To musíš dělat přes sériák nebo nějak hrozně opatrně (třeba si připravit ty příkazy do skriptu + nastavit za minutu spuštění jiného skriptu, který to vrátí zpátky, když se to nepovede).
    3.2.2021 14:01 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Děkuji.Zkusim teda vynechat.

    Ještě poslední dotaz.Kde k tomu najdu mamual?

    Nějak se nemohu připojt.

    Zkontrolujte heslo a zkuste to znovu.

    wpa_key_mgmt=WPA-PSK

    WPA-PSK je 8 až 64 tisknutelných znaků.

    3.2.2021 14:25 trubicoid2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    nejde se připojit? a ssid je vidět? problém asi bude v tom hostapd.conf

    google a hostapd.conf: koukněte třebas sem

    v tom raspberry pi příkladu chybí country_code=CZ a zase wpa_pairwise=TKIP bych vyhodil

    heslo máte za wpa_passphrase=super_tajne_heslo_123 ?
    Jendа avatar 3.2.2021 15:50 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Ještě poslední dotaz.Kde k tomu najdu mamual?
    K čemu? Máš pravdu, že manuál k hostapd.conf na svém systému nevidím… Tak asi Google…
    Nějak se nemohu připojt.

    Zkontrolujte heslo a zkuste to znovu.
    A v logu něco je? Jaké máš hostapd.conf? Já používám tohle:
    interface=wlan0
    driver=nl80211
    ssid=blabla
    hw_mode=g
    channel=6
    
    #macaddr_acl=0
    #auth_algs=1
    #ignore_broadcast_ssid=0
    wpa=2
    wpa_passphrase=hesloheslo
    wpa_key_mgmt=WPA-PSK
    wpa_pairwise=TKIP
    rsn_pairwise=CCMP
    
    4.2.2021 07:11 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Kluci děkují moooc.

    Ještě ale nějake ty dotazy by ale byli :-)

    Dal jsem tam ten skript co mi tu dal Jenda a jsem připojen.

    Skončil jsem v tom návodu u Step 7. bridge-utils jsem vubec neinstaloval. Internet mi jede a mam přidělenou IP 0.22 a branu 0.10. Je nutne pokračovat Step 8? install bridge-utils

    Co když vím, že je raspi přidpojene do sitě přes lan a chtěl bych přes ten hotspot dostat IP ve stejnem subnetu. Jak na to? Děkuji.
    Jendа avatar 4.2.2021 12:52 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Internet mi jede a mam přidělenou IP 0.22 a branu 0.10.
    A to RPi je připojené do internetu jak?
    Co když vím, že je raspi přidpojene do sitě přes lan a chtěl bych přes ten hotspot dostat IP ve stejnem subnetu. Jak na to?
    Bridge. Ale pokud je RPi připojené přes ethernet a na něm už jeden DHCP server je, tak musíš DHCP server na RPi vypnout, jinak budeš mít v síti dva DHCP servery z nichž jeden bude dávat nesmysly.
    4.2.2021 14:17 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    a) přes lan - static IP - IP nastavena v /etc/dhcpcd.conf

    DHCP servr bych měl vypnout systemctl disable dhcpcd Je to nafurt dokud ho zas nezapnu nebo jen než udělam reboot?
    Jendа avatar 4.2.2021 14:27 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Je to uděláš reboot. Když hned, tak musíš ještě systemctl stop.
    Gréta avatar 4.2.2021 14:29 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only

    nafurt ;D kdybys to chtěl jenom do restartu tak byto bylo 'systemctl stop blablablah' hele

    4.2.2021 17:25 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Dobra. A co bude špatně, když to necham tak jak mam, nainstalovane jen po bod 7. Muj routr jede n 192.168.1.1 a přidělije IP od 1.100 až 1.150 V tom navodu je přidat do sudo nano /etc/dhcpcd.conf interface wlan0

    Co když to nastavim stejně jako wlan0? static ip_address=192.168.1.1/24

    sudo nano /etc/dnsmasq.conf

    interface = wlan0

    dhcp-range = 192.168.1.60,192.168.1.70,255.255.255.0,24h

    Když se připojim třeba notasem, budu mit stejnu branu jako eth0 a dostanu IP v rozsahu 1.60 až 170. Tim padem bych měl byt ve stejnem subnetu a vidět me zařizení v siti.

    Mam pravdu?

    Bude to prasarna?

    5.2.2021 08:32 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Zdravím.

    Mam problem. když udělam reboot, už se mi hotspot nespusti.

    Pomuže jen sudo systemctl restart hostapd.service

    Nebude to tím, že se služba nespoušti, start nepomuže.

    sudo systemctl start hostapd.service

    V auth.log vidim jen jak službu restartuji

    Gréta avatar 5.2.2021 11:52 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only

    nastavovals to jakoby na zapisovatelným filesystemu?? :O :O máš tu službu enabled?? :O :O udělej 'systemctl enable hostapd.service'. jestli todleto nepomuže udělej 'sudo journalctl -u hostapd.service' a koukni jestli totam naněco nenadává třeba :O :O

    rozdíl mezi systemctl start a restart je prej že restart voproti start zapíná i závislý služby. jestli to enable nepomohlo koukni jakoby na ty závislý služby do systemctl list-dependencies hostapd.service a porovnej tamten výpis s normálním zapnutím a s restartem tý služby :O :O

    barva puntiku zelená/červená řiká jestli de/nejde

    5.2.2021 12:31 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    V logech to je čiste.

    A divne je, že když udělam reboot tak nefunguje aní

    sudo iw dev wlan0 station dump

    sudo iw dev wlan0 scan

    Až když zadam sudo systemctl restart hostapd.service tak vše začne fungovat.
    5.2.2021 12:32 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    A filesystem už neřešim když to nefunguje, jedu normalně
    5.2.2021 16:19 trubicoid2
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    to vypadá, že hostapd potřebuje ještě něco jiného spuštěného, ale poprvé to není spuštěné a po tom restartu už ano

    mělo by se systemd říct, že ještě na něčem závisí

    co říká sudo systemctl list-dependencies ?
    Gréta avatar 9.2.2021 23:37 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only

    se pokračovalo v řešení problému tady hele

    Petr Fiedler avatar 9.2.2021 23:46 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only

    Solved.

    Petr Fiedler avatar 5.2.2021 13:35 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only

    Jen technická poznámka.

    V tom navodu je přidat do sudo nano /etc/dhcpcd.conf interface wlan0

    Není. Určitě nic nepřidáváš do sudo nano. Přidáváš to do souboru dhcpcd.conf, který je v adresáři (složce) etc, který je v kořenu /. sudo znamená superuser do - superuživatel dělá, takže příkaz se provádí s vyšším oprávněním. nano je textový editor.

    Petr Fiedler avatar 5.2.2021 13:37 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only

    Edit: su = superuser.

    5.2.2021 14:48 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    @ Petr Fiedler - mužete prosím trochu upřesnit kde je problem, aby tomu porozuměla i takova lama jako ja :-)
    Petr Fiedler avatar 5.2.2021 21:57 Petr Fiedler | skóre: 35 | blog: Poradna | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only

    sudo je odvozeno z:

    superuser do

    Nikoliv z:

    superuser do

    V tom prvním komentáři jsem tu složeninu popsal špatně a tak, pro přesnost, jsem se oprvil. Jde pouze o maličkost. Nic zásadního. Syntax zůstává stejná a funkce taky. :)

    6.2.2021 04:30 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Viš, když něco instaliji i pod win, tak si dělam do text souboru poznamky a návod jak na to.Třeba kdybych někdy v budoucnu to zas instaloval.

    A když jsem tu psal tak bylo použito ctrl+c a ctrl+v a ja misto /etc/dhcpcd.conf zkopiroval celý přikaz.

    Bylo by mi milejši, kdyby mi tu někdo poradíl, jak odstranit muj problem že se mi to vždy sekne.

    Zatim jsem do /etc/rc.local dal to sudo systemctl restart hostapd.service.

    Ale je to prasarna a rad bych to vyřešil.
    6.2.2021 04:49 Kamil.k
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Raspbian Buster - system read-only
    Na netu jsem našel info, že senam chyb najdu přes sudo hostapd -d /etc/hostapd/hostapd.conf

    https://pastebin.com/TpQCFCCF

    sudo journalctl -u hostapd.service

    https://pastebin.com/Afkh3DYq

    wlan0: Could not connect to kernel driver

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.