abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:22 | IT novinky

    Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | IT novinky

    Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 15:33 | Upozornění

    Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapyAI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.

    bindiff | Komentářů: 4
    včera 13:33 | Bezpečnostní upozornění

    Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 00:11 | Nová verze

    Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.7. 20:44 | IT novinky

    Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    15.7. 17:22 | Nová verze

    3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 22:22 | Komunita

    Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 16:11 | Komunita

    V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 11:33 | IT novinky

    Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 28
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (58%)
     (27%)
     (7%)
     (3%)
     (0%)
     (1%)
     (4%)
    Celkem 402 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek


    Vložit další komentář
    Ruža Becelin avatar 11.3.2021 21:33 Ruža Becelin | skóre: 40 | blog: RuzaBecelinBlog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Pokud to pujde zmenit na neco vlastniho (coz podle nich pujde), nemam s tim problem, i kdyz se to vychozi bude jmenovat 'main', 'default', nebo 'abrakadabra'...
    12.3.2021 01:23 Kombajn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Vidím, že úspěšně pokračují v budování newspeaku. Ingsoc by na ně byla hrdá.
    12.3.2021 05:09 666
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    :-D
    12.3.2021 10:26 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Smutné. Ale GitLab je stejně bloatware. Lepší je SourceHut. Nebo si člověk může provozovat čistý Git nebo jiný VCS a nastavit si vše podle svého bez ohledu na nějaké zbytečné trotly, kteří mají potřebu cpát politiku do všeho včetně programování.
    Max avatar 12.3.2021 14:18 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Zřejmě nepochopení, co všechno Gitlab umí a k čemu všemu slouží.
    Já k němu měl ze začátku lehký odpor jakožto k molochu, ale po naladění a odzkoušení si upgradů, servisních úkonů apod. musím konstatovat, že je to asi opravdu best náhrada githubu pro on-premise.
    Čistý git, nebo s nějakou lehčí nástavbou, je samozřejmě super (osobně provozuji také), ale pořád to je jen čistý git. Gitlab nabízí wiki, CI/CD, schvalování mergů, napojení na x dalších systémů, možnost ovgěřovat se z x dalších systémů účtem z gitlabu a dalších hafec věcí, viz jejich matrix fcí.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Josef Kufner avatar 12.3.2021 17:47 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Jo, Gitlab je fajn, ale moloch je to děsný. Škoda, že Gitea nemá CI/CD už v základu. Pro spoustu použití by to bylo zcela dostačující.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    12.3.2021 18:46 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Ony by se možná daly i přepoužít Gitlab CI runnery :)
    skunkOS avatar 12.3.2021 18:48 skunkOS | skóre: 27 | blog: Tak nějak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Gitea + Jenkins
    http://martinrotter.github.io
    Max avatar 12.3.2021 19:22 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Jo, ptali jsme se společnosti, co se zabývá vývoj a návrhem větších řešení. Pořád tlačili Jiru a vše od Atlassianu. Od všech jsem všude četl a slyšel, jak je Jira šíleně pomalá a cloudová varianta už tuplovaně. A nedávno dokonce oznámili, že zařezávají on-premise řešení a budou asi cloud only.
    Každopádně to už moc kecám mimo, jeden z mých dotazů bylo, proč u CI/CD né Jenkins. Odpovědi byly samé neurčité, něco jako "to už jsme dlouho nikde neviděli", "to jsou staré technologie", "od toho jsme přešli, protože tohle je lepší" atd. Každopádně žádný real důvod nevyšel ven.

    Moc jsem potom nepátral, ale nedávno mi kamarád nalinkoval zajímavé video: Kafemlejnek TV 58. - CI/CD v GitLab (link na čas, kde mluví o Jenkinsu). Musím říci, že argumenty, proč né Jenkins, proč Gitlab CI/CD atd. byly už přesvědčivější, než ty nicneříkající slova té firmy, co naopak tlačila Atlassian.
    Takže možná opravdu je v dnešní době Jenkins návrhem a řešením out of date a Gitlab s jeho CI/CD vede.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Josef Kufner avatar 13.3.2021 00:01 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Jenkins je zrovna docela ošklivá věc a integrace prakticky žádná. Gitlab CI je plně integrované a má konfiguraci verzovanou jako součást zdrojáků.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    13.3.2021 01:07 Kate | skóre: 9
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Jenkins X vypadá docela slušně, zvlášť Tekton se mi líbí :)
    cezz avatar 15.3.2021 11:46 cezz | skóre: 24 | blog: dm6
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Jenkins a Jenkins X som mal tu cest spravovat a dufam, ze to uz nikdy viac neuvidim.

    Ono ten novy "moderny" interface vyzera super, kym clovek nepotrebuje nieco co ten interface este nedokaze a potom sa razom ocitne v UI z 90-tych rokov.

    Samotny system Jenkinsfiles funguje relativne dobre (ak si clovek dokaze vynutit, ze tam ludia zaroven nebudu vytvarat joby v tom povodnom interface) ale len do tej doby nez zacne pouzivat nejake integracie. Jenkins sa prakticky neda pouzit bez desiatok pluginov, ktore maju kazdy svoje muchy a zavislosti.

    A ono sa to tvari ze to funguje vyborne, ale len do tej doby nez pride cas aktualizovat, vtedy sa vzdy nieco rozbije - ak ma vobec clovek stastie ze cela aktualizacia sa nezasekne na nejakom plugin dependency hell. Nemyslim, ze som niekedy videl Jenkins ktory by nemal niekolko pluginov v starej verzii s desiatkami bezpecnostnych dier. Ale vseobecne ignorujuc problemy s aktualizaciami sme sa obcas ocitli v situacii kedy dva pluginy proste nedokazali byt nainstalovane zaroven vo verzii aku sme potrebovali.

    V ramci toho ze CI system ma casto opravnenia na produkcny deployment, uz samotne problemy s aktualizaciami su podla mna showstopper pre nasadenie Jenkinsu. Ale celkovo udrziavanie toho systemu pri zivote je problematicke. Ak niekto tvrdi, ze oni nasadili Jenkins a je to bez problemov, tak vsadim tazke prachy na to ze je to bud roky neaktualizovana instalacia, alebo je za tym admin ktory rano vstava s depresiou, lebo vie ze ho caka zas nejake dependency hell alebo aktualizovany plugin ktory zmenil sposob akym funguje a polovica pipelines je teraz rozbita.

    Inak hovorim o instalacii Jenkinsu, kedy sme mali samotny Jenkins v Kubernetes a jednotlive joby bezali ako Pod-y. Bolo to urobene takym systemom ze v Jenkinse sme drzali co najmenej informacii a prakticky sme ho vedeli komplet vymazat a nanovo nasadit za 5 minut. Mali sme firemny standard ako pisat Jenkinsfiles a internu kniznicu ktora umoznovala developerom napisat jeden riadok v Jenkinsfile. Cize obmedzovali sme variabilitu aj na tejto strane. Napriek tomu to bolo utrpenie udrziavat pri zivote.

    Pre porovnanie taky Gitlab sme mohli v podstate nechat automaticky aktualizovat v nedelu vecer a v pondelok sme sa bez problemov zobudili s novou verziou. Uplne minimum problemov.
    Computers are not intelligent. They only think they are.
    mirec avatar 13.3.2021 10:15 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main

    Gitlab je moloch aj s celým jeho js bordelom. Ja si napríklad gitlab hostujem na vpsfree. RAM je tam obmedzená na 4GB. Tak som minule toho molocha išiel aktualizovať. Tak si pekne vypnem všetky služby, mám 3.9 GB voľnej RAM, čo by sa tak mohlo len pokaziť? Beží beží update - bum chyba pri vytváraní statických súborov. Po 3 hodinách babrania sa kým som konečne vyradil blbú kompresiu javascriptu som mal funkčný gitlab. Teda "funkčný", pretože bez kompresie a minimalizácie má js stovky MB a niekedy keď som na mizernej linke sa web načítava hodiny. HODINY! Jednoducho moloch. Ďalšie hodiny sratia sa s webpackom a milion OOM kým som bol schopný skresať veľkosť jedného blbého javascriptu na pár MB.

    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    Max avatar 13.3.2021 11:31 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Otázkou je, co vše ti v rámci něj běží. Ten all-in-one package obsahuje spoustu služeb, které možná zřejmě nepotřebuješ. Třeba dost náročný je tam Prometheus, který standardně běží. Pak je otázka, zda ti tam neběží další věci jako Mattermost apod.
    Já Gitlab provozuji a přijde mi svižný, dělal jsem i upgrade rok starýho Gitlabu dle best practicles po krůčkách (po verzích) a včetně migrace postgresu na novější jsem to měl fakt rychle a naprosto bez problémů. Jak jsem na ten all-in-one ze začátku nadával, tak jsem si ho začal chválit.
    Pravdou ale je, že mu dopřávám asi 12GB ram (sežráno má 4,4GB) + 4x core. A samozřejmě to není nasazení pro one man show, ale zatím pro team cca 20 lidí.
    Kdybych měl mít repo jen pro sebe, tak bych jel čistý git. Když potřebuji něco alá github na on-premise, tak je jasné, že to nebude nějaké režie mít. Na druhou stranu, pokud mám porovnat režie Gitlabu s jinými řešeními (třeba i jinými z jiných oborů, co mají něco postaveno třeba na jave apod), tak mi přijde Gitlab naopak celkem nenáročný na to, co umí.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    mirec avatar 13.3.2021 13:11 mirec | skóre: 32 | blog: mirecove_dristy | Poprad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main

    Nebežalo tam v tom momente nič okrem initu, bashu a migrácie. Nič viac. Databázu som dal dole hneď, keď boli databázové migrácie dokončené, aby som ušetril každý kB. A tiež to nie je nasadenie pre one man show. Je to nepríjemné, keď síce mám dosť silné železo na beh, ak to človek trochu zoptimalizuje (puma napr. beží ako single proces, sidekiq s redukovaným počtom procesov ...), ale kvôli blbému webpacku a šialeným frontend developerom to človek nzaktualizuje.

    LinuxOS.sk | USE="-fotak -zbytocnosti -farebne_lcd +vydrz +odolnost +java" emerge telefon
    13.3.2021 13:41 R
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Dakujem za toto varovanie. Mame nejaky stary gitlab (nainstalovany z balikov v Debiane) na serveri, kde je 3GB RAM a bezia tam este dalsie veci. Takze mozem ocakavat, ze upgrade bude nemozny a musim sa toho nejako zbavit...
    skunkOS avatar 22.3.2021 08:54 skunkOS | skóre: 27 | blog: Tak nějak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Už sem to i reportoval. Gitlab neustále bobtná. Prakticky každý upgrade je ten deb balíček cca o 10 - 100 MB větší. Pár let zpátky měl gitlab-ce cca 300 MB, teď má poslední verze 880 MB!!!

    Je to šílenost. Jestli to takhle půjde dál, tak adios amigos a přejdeme na Giteu nebo Github.
    http://martinrotter.github.io
    Josef Kufner avatar 22.3.2021 12:27 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Kdyby Gitea integrovala CI jako to udělal kdysi dávno Gitlab, tak by to stálo za zvážení.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    12.3.2021 10:35 Mayhem
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Jo, se starsi verzi gitu to bude radost a googleni. :-D
    12.3.2021 20:02 xvb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    Na tohle rychle vznikne dost relevantního stack overflow.
    12.3.2021 17:25 ASDFSAD
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GitLab změní výchozí větev z master na main
    nj, uz se z tama stehuju. bohuzel se tahle negrofilni rakovina dost siri. az se objevi hitler 2.0 tak se pak sjw budou divit jakto a proc se tak stalo a hruuuuza.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.