Portál AbcLinuxu, 1. května 2025 17:20
platy na středních školách budou někdo kolem 25kKčChces zavest skolne i na strednich nebo vyskam snizit prijmy protoze je skolne? Paklize ale skolne chces kompenzovat stipendiem a zbytek studentu se posere ze skolneho, ktere musi platit hned, budes na tom sul nul protoze prost moc studentu schopnych platit skolne hned nebude a to co vyberes, rozdas na stipendiich.
Je to otázka státu a peněz, kolik na vzdělání hodlá uvolnitStejně jako v každé společnosti je to tak, že je to o tom, kolik společnost (její vedení) rozhodne uvolnit na ten který projekt, nebo to které oddělení.
Můj nástupní plat byl v roce 1978 Kčs 1800,- brutto. Byl jsem také nepotřebný nebo nenadaný? Prostě nástupní platy jsou nízké...
Tak to LOL. Znám několik lidí, kteří měli tenhle nástupní plat o deset let později.
ten prvni bude dostavat stipendium a pak nesezene praci a ten druhy bude platit skolne a posleze jako zamestnanec, narozdil od prvniho, i odvadet danePrestiž a úroveň škol se většinou odráží i v tom, jak dobré místo absolvent po skončení školy získá.
kdo neudela za 1. a 2. semestr 45 kreditu konciJo u nás bylo před 3 lety tuším 40 kreditů.
mam hlavne kvuli nervozite pri zkousce+1 pamatuju si jak jsem prolít na zkoušce když jsem seděl hnedka na proti profesorovi. Po druhý jsem ji dal za jedna (seděl jsem jinde).
Ja vim, ze se opakuji, ale pozorovat myslenkove pochody konservativcu takhle zblizka je vskutku fascinujici.
Vy si vytvorite imaginarniho nepritele, v tomto pripade programoveho flakace zapsaneho na VS, a proti nemu bojujete hlava nehlava. Nesmi chybet linearni model spolecnosti, kde zmacknuti jednoho cudliku vede k jednoduchym a primocarym vysledkum. Nezbytnou soucasti modelu je homo economicus, na kterem si lze dokazat jakkoliv pitome a nerealne chovani. A samozrejme ignorovani politicke a spolecenske reality je take dulezite.
Navrhy na co? Na reseni programovych flakacu, tedy problemu, o kterem nevime, jestli existuje nebo jak je velky, coz jste sam pripustil?
Nevím, zda je školné vhodným řešením. Ovšem model financování VŠ by se měl změnit.Proč? Jak? A v čem to bude přínosem, aniž by vznikla nová, ještě větší úskalí. Uvedu příklad: Budu platit za absolventy, ale nebudou pak školy v pokušení nechat prolézt každého? Student (rodiče) bude platit x Kč, dopředu za semestr, ale nenabere si škola zase velký prvák, aby zkasírovala a vyházela? Aby nebylo jako s penzijním systémem. Mocí mermo nahradit něco, co jakž, takž funguje (příp. bude fungovat s potřebnou úpravou parametrů), něčím jiným, co by mohlo, ale také nemuselo fungovat, ale čehož zavádění bude obrovský otřes a taky slušně drahá legrace (byť je tam velké plus namazaných kapes bank/penzijních fondů a takový přínos nelze brát na lehkou váhu).
Jenže pokud by náhodou šlo školné ruku v ruce s udržením (nebo dnes věsměs zvýšením) náročnostiTo slovo náhodou je tam docela důležité, co? Je tu nějaký důvod očekávat zvýšení náročnosti školy na základě změny zdrojového čísla účtu?
Narozdil od vas vim, ze abychom mohli davat smysluplne navrhy, tak potrebujeme aktualni data a nejake modely, na kterych muzeme reseni testovat. Bez nich jde jen o ideologicke hratky rozdmychavane temi, kdo chteji podojit stat a obyvatelstvo.
Z cele reformy skolstvi couha stejny diletantismus, ideologicnost a korupce, jako z reformy zdravotnictvi.
Z cele reformy skolstvi couha stejny diletantismus, ideologicnost a korupce, jako z reformy zdravotnictvi.
Nebo jako ze současného stavu.
Potom musí být velmi smutné něco takového podporovat.Z cele reformy skolstvi couha stejny diletantismus, ideologicnost a korupce, jako z reformy zdravotnictvi.Nebo jako ze současného stavu.
To vychazite z jakych cisel? Podle me na tom ani v jednom, zvlast kdyz si uvedomime kolik na VS a zdravotnictvi vydavame, vubec spatne. Data a model potrebujete tak jako tak, abyste mohl odhadnout jestli upravy povedou ke zlepseni a nasledne zkontrolovat, ze upravy zafungovaly podle ocekavani.
mam takovy divny pocit,ze tady neco nehraje. Vyucujete fyziku ve franzoustine a podle fotky te vasi damy (to je vopravdu kocka) by se asi nenalepila na nejakeho blba. A prestoPřipadá ti divné, že někdo koho považuješ za inteligentního člověka, má jiný názor než ty?
Nielen zo skúseností s vlastnými deťmi môžem potvrdiť, že prospech-známka sa nerovná schopnostiam a ani vedomostiam. Objektivitu hodnotenia študenta nie je možné zaručiť. Meranie je veľmi nepresné, nijaké testy (pravláda testománia)objektivitu ani spoľahlivé meranie kvality vedomostí nezaručia.To může být často pravda, ale jiný způsob, jak posuzovat výsledky studentů, nemáme.
Dalším důvodem, proč školné neodkládat je fakt, že ne každý absolvent si po ukončení studia vydělá nadprůměrnou mzdu.Takze zatimco po studiu ma maloktery studak nadprumernou mzdu, tak behem studii ji nadprumernou ma a muze platit skolne? Nebo jak to mam chapat? Jako ze kdyz moji rodice maji dohromady tolik, ze tak tak vyjdeme tak mam holt smolika a jdu na ucnak? Nebo musim byt tak skvely, abych dosahl na stipendium, ale pak uz nemusim byt tak skvely, abych si nasel dobre placenou praci? A jak osefujes rozdily mezi nejakou blbarnou a treba matfyzem, kde je clovek rad, ze proleze a ne tak jeste aby mel prumer na stipendium. O jinych masakrovych skolach nemluve. Ano, schvaluju skolne. Ja mam skolu za sebou a pokud by na to doslo, jsem ochoten skolne zpetne splacet. Ale platit skolne hned je proste kravina na kvadrat. Nemuzu se zbavit pocitu (ovsem nic osobniho v tom nehledej, jenom uvazuju nahlas), ze po skole zustavas ucit, takze odlozene skolne by ti z tveho pohledu vadilo protoze jsi v pozici onoho doktoranda, ale prubezne uz ti nehrozi (pripadne ho zacaluji rodice s bezednou kapsou), tak te ani nepali, nebo mas solidni prumer, takze bys byl v klidu. Jenomze treba co ja pamatuju na VUT FEKT, tak tam to byla docela zabijarna a dostat se nad 1,5 byl maly zazrak a clovek se obvykle radoval, ze predmet vubec dal. O vypraveni z Masarny, kde na nejake dejepisne fakulte sel clovek na zkousku treba 6x a to byl rad ze to dal, nemluve. Protoze jinak si nedokazu vysvetlit, ze bys naordinoval rodicum, kteri tak tak zvladnou podporovat sve potomky (kteri jenom proto, ze nemaji same jednicky jeste nemusi byt blbi a nemusi na skolu srat) ve studiu, jeste dalsi peniz. Ano, je to neco kolem tisicovky mesicne, takze to neni vylozene likvidace, ale proste nechapu, proc by mi rodice meli platit jeste vic, a proc si to nemuzu zaplatit ja sam az v dobe, kdy uz vydelavam. Studuju ja, tak holt musim nest naklady. A stat je proste tak laskav, ze s jejich splatnosti pocka az dostuduju a nechce celou castku, protoze vi, ze by me tim potopil na pekne dlouho a tim si mohl jeste uskodit.
Odložené školné způsobí, že flákač bude mít od státu zadarmo studentské výhody, zdravotní a sociální pojištění. Pilný student pak bude po promoci po zásluze potrestán.A flakac bude odmenen nebo nebude muset skolne platit vubec? Nebo jak jsi to myslel? Nechapu. Pokud nekdo studium protahuje, tak proste zaplati vic za delsi studium. No a? Jeho blbost.
I pokud bychom nařídili odložené školné všem (tedy i neúspěšným studentům), dostaneme se do stejné demotivující situace v mnoha potřebných profesích, které zatím stát neumí kvalitně zaplatit (vědci, učitelé).Jenomze tady porad jaksi opominas, ze pokud bude nekdo muset platit hned, tak je demotivovan jeste vic (lidi s prumerem do 1,2 v nasi skupine ani nebyli, vesmes to bylo kolem dvojky a dat nektere predmety za D bylo male vitezstvi). Pripadne jeho rodice jsou demotivovani, protoze nikdo nemuze s urcitosti rici, ze na stipendium dosahne i v dalsich letech.
Představa, že budu 4 roky mého života trávit studiem doktorátu za 7kKč měsíčně a po ukončení dostanu složenku, mě docela odrazuje od veškeré snahy v tomto směru.A predstava, ze tu slozenku dostanes kazdy rok uz behem studii te uz neodrazuje?
A jak osefujes rozdily mezi nejakou blbarnou a treba matfyzem, kde je clovek rad, ze proleze a ne tak jeste aby mel prumer na stipendium. O jinych masakrovych skolach nemluve.Nemusí to být přece nastaveno všude stejně, a zrovna na průměr. Může jít třeba o 25% nejlepších na fakultě, popř. pokud je různá obtížnost oborů, pak to počítat po jednotlivých oborech. Asi by to muselo být v kombinaci s nějakou mezí průměru, aby to bylo motivační. Může to být odstupňované na různou výši stipendia - nejlepším to pokryje školné a ještě dost zbude, dalším to na školné vystačí akorát, a další dostanou alespoň něco, a ostatní nic. Ty průměry jsou v současnosti podle mě stanoveny tak, aby na stipendium dosáhlo cca tolik lidí, aby na ně vyšly peníze ve stipendijním fondu. Otázka je, jak se ten fond na jednotlivých školách tvoří. Třeba na FST ZČU si Bc student může od 2. ročníku přijít na 5000/měsic, na navazujícím asi na 8000/měsíc. Už po prvním semestru se dáva dost velké jednorázové stipendium. To je při průměru 1.0, který nemá skoro nikdo, protože pár vyučujících prostě jedničku dá jen tak 2 lidem v ročníku. Na FAV ZČU jsou ty částky nižší, tam na stipendium dosáhne víc lidí. Ale i průměr 1.33, což při troše snahy není zas takový problém, by v současném systému stačil na pokrytí školného, které by navíc na oborech co tam jsou nemuselo být v plné výši. Není tam předmět který by vyloženě nešel udělat za 1, ale znamená to třeba 3 týdny učení 10 hodin denně, to většině lidí za stipendium nestojí.
O konkrétních číslech lze vést diskusi na každé škole jednotlivě.Samozrejme. Kdyz si skola stanovi stipendium pro vsechny studenty, jsme tam kde jsme byli.
Veřejné peníze by měly být investovány především do lidí, kteří jsou ochotni vyvinout píli a dosahovat kvalitních výsledků.A to je prave ono. Co je kvalitni vysledek? Dobre znamky nebo clovek, ktery je prospesny (at uz vykonavanim zasluzne cinnosti nebo vyssimi odvody dani)? Ono to zdaleka nekoreluje. Ja osobne mam problen najit vhodne zamestnani treba pro studenta filozofie (nic ve zlem, pokud nekdo ma tuseni, co by mohl delat, tak at me toto laskave sdeli, a ne vykopove prace ci jinou cinnost mimo obor neberu).
Ty osobní dojmy si nech od cesty, protože mě vůbec neznáš.Psal jsem, ze to neni mysleno osobne a jenom uvazuji nahlas. Paklize sis to osobne vzal, neni to ma chyba a tve rady pak nemaji smysl.
Neplánuji po doktorátu někde učit (max. jako vedlejší činnost), ale plánuji dělat vědu a výzkum.Coz je v principu vydelku to same. Je to jiste chvalyhodna cinnost, ale zde proste evidentne vymyslis zpusob, jak to udelat tak, abys z toho vysel ty nejlepe a pak si jenom hledas zastupne duvody. Cili nechces odlozene skolne, protoze bys na nej mel problem vydelat, ale chces prubezne skolne, protoze spolehas na to, ze te mine kvuli prospechu. Ze te nenapadlo, ze tvuj system povede k mnozstvi lidi, kteri sice meli ve skole same jednicky ale v realnem zivote je jim toto vzdelani k nicemu, je jenom tresnicka na dortu.
Současný systém, kdy není školné je asociální. Když rodina nevyjde s penězi, tak má dítko smůlu. Můj návrh by mu dal možnost ukázat, co dovede a bude-li úspěšné, dostane stipendium, ze kterého výšku samo utáhne.Samozrejme. Tvuj system, kdy odepises skolnym 3/4 studentu, kteri nemusi na skolu srat ani nemusi byt blbi, ale treba jenom nemaji tolik casu na studium protoze kmitaji na brigadach, nebo jim proste neco nejde tak dobre, je velmi socialni.
O vypraveni z Masarny, kde na nejake dejepisne fakulte sel clovek na zkousku treba 6x a to byl rad ze to dal, nemluve.Souborná zkouška z dějin středověku na FF. Zkoušející dávali otázky tak dlouho, než student něco neuměl.
O vypraveni z Masarny...
Jsem velký odpůrce školného. Školné je v zásadě protispolečenské a protidemokratické, pokud ztěžuje přístup ke vzdělání lidem z chudších rodin (a lidem z bohatších rodin, kteří se znelíbili rodičům).Jak potom vysvetlis ze v rocniku od jednoho meho znameho hodne jeho kolegu, kteri prisli z nejruznejsich elitnich strednich skol a doma meli idealni podminky pro studiu nakonec uspesne nedostudovali zatimco jeden jeho kolega, ktery prisel z ucnaku a mel nemocneho otce, takze se zivit musel sam a nakonec skolu uspesne dokoncil ? Hlavni kriterum, ktere rozhoduje, zda-li student bude uspesny nebo nikoliv je motivace do studia nikoliv vnejsi vlivy. Takze kdo bude doopravdy chtit vystudovat, vystuduje tak i tak, zatimco komu to je trochu jedno, neuspeje tak i tak.
Dál za to, že se uvažuje o školném můžou podle mě hlavně vysoké školy tím, že v do prváku naberou co nejvíce lidí aby měli co nejvíce peněz a pak je vyhází. Tohle mi přijde naprosto na hlavu.Ano, peníze jsou jeden z důvodů, a asi ten původní. Nicméně bych tenhle systém tak úplně nezatracoval. Důvody objasním. Bohužel v posledních letech dochází k velkým problémům u středních škol, zejména technických. Vzhledem ke slabším ročníkům, které opouštějí základní školy, musí střední školy bojovat o každého žáka. Jsou také placeny "za kus". Je problamatické místo 30 lidí vzít 20, protože ať je ve třídě 20 nebo 30 lidí, učitelů musí být pořád stejně. Mnoho škol se situaci rozhodlo řešit tím, že "berou každého". Umozovky skoro nejsou na místě. Na maturitní učební obory se mnohdy dostane žák s nedokončenou 9. třídou, a maturitu udělá! I na lepší obory se berou žáci se čtyřkami odshora až dolů, a odmaturují! Celková úroveň klesá, 50% žáků vyhodit nelze. Bohužel i ti nadaní se toho pak moc nenaučí. Cestou z tohoto stavu by měly být státní maturity. Bohužel je doprovazí značné "implementační problémy". Ale myšlenka na porovnatelný výstup z jednotlivých středních škol je správná. A podle jakého klíče byste teď chtěli přijímat na vysoké školy? Prospěch ze středních škol je neporovnatelný a totálně diskriminující - absolvent těžší školy, co si ještě snaží držet kvalitu, bude mít logicky horší průměr při stejných nebo lepších znalostech. Přijímací zkoušky jsou problematické - nedostanou šanci ti, kteří by na studium měli, ale z horší střední školy nemají dostatečné vstupní znalosti. V současnosti je tedy první semestr VŠ často brán jako příjímací zkouška (technické fakulty berou často doslova každého). Ukáže se nejenom to, kdo je chytrý, ale i jak zvládá stres a nutnost učit se sám, když ho k tomu nikdo nenutí. Bohužel takto se zbytečně utratí nějaké peníze za ty co vypadnou (nutnost větších místností, většího počtu cvičících). Obvykle vypadne 30%-50% lidí po prvním ročníku. A mají bez sankcí šanci zkusit jiný, třeba lehčí obor.
Zas takoví exoti se nehlásí, abys to poznal v krátkém rozhovoru.Heh tak po pohovoru se mnou by každej použil razítko nevyhovující. No a přitom jsem mel i stípko
Samozřejmě, že prestižní a náročná škola je dobrá investice; to zlatý důl taky. Vědět to je ovšem jen pro zlost, když na to nemáš peníze.To funguje trochu jinak. Prestižní školy v USA (Harvard, Yale, Stanford, ...) jsou tak drahé, že tam chodí jen dva druhy lidí: - Ti, kteří na to nemají - je celkem jedno, jestli jsou chudí, nebo jen nebohatí. Průměrná rodina ze střední třídy na to prostě nemá. Tihle lidé si vezmou příšernou půjčku a potom ji splácejí společně s hypotékou na barák třeba 15 let. Není však pravda - jak jsi zmínil výše - že by po dostudování dřeli bídu; diplom z těchto škol téměř bez výjimky garantuje vysoce nadprůměrný příjem. - Ti, kteří na to v pohodě mají. A tahle sorta jde studovat jen kvůli prestiži, protože má tak jako tak peněz dost na to, aby nemuseli makat, kdyby nechtěli. --- Šikovné je, že tyto dva druhy lidí pokrývají všechny potenciální uchazeče.
Dnes je právě ta situace, že student má výdaje jisté (ubytování, strava) a možnost kompenzace stýpkem žádná.
Já mám pocit, že aspoň UK nabízí stipendium na koleje. Ale ještě jsem to moc nezkoumal, dosud mi nepřišlo žádné potvrzení ohledně přijetí -- a to jsem posílal ověřenou kopii maturitního vysvědčení před třemi týdny. Doporučeně.
Dnes je právě ta situace, že student má výdaje jisté (ubytování, strava) a možnost kompenzace stýpkem žádná. Můj návrh by právě naopak přinesl možnosti pro sociálně potřebné.Ano, priodava MOZNOST kompenzace a JISTOTU znasobeni nakladu. Jak socialni!
Co přesně nejsem schopen obhájit?Ze je nejlepsi system motivacnich stipendii a neodlozeneho skolneho.
Dnes je právě ta situace, že student má výdaje jisté (ubytování, strava) a možnost kompenzace stýpkem žádná. Můj návrh by právě naopak přinesl možnosti pro sociálně potřebné. Právě dnešní systém je asociální.Pak tu ovsem porad visi otaznik, jestli ze skolneho vyberes tolik, aby se zaplatilo alespon to stipendium. Ja tvrdim, ze ne. 20 000 rocne navic je pro rodiny s napjatym rozpoctem proste moc. A ne kazdy z nich se bude sprtat kdejakou blbost o ktere proste vi, ze je k nicemu, a radeji se bude pripravovat na zamestnani.
Úspěšný student znamená skutečně dobré známky a to že je nějaký předmět z pohledu studenta pro praxi neužitečný je pouze jeho subjektivní názor.Kravina na kvadrat. Jestli schvalujes ruzne blbarny, ze kterych lezou lide se samymi jednickami ale v praxi nepouzitelni, je to tva vec. Ale pak se nediv, ze jsi s timto nazorem v minorite. Nedava totiz smysl.
Nemusí studovat takový obor, jeho volba. Ať si zvyká, v práci taky bude hodnocen podle toho, jak odvedl zadanou práci, i když se třeba může jednat o papírování, které je zcela neužitečné.For je v tom, ze skola neni zamestnani, ale priprava na nej. A pokud v te priprave skola v nekterych predmetech selhava, nelze to srovnavat s vykonem zamestnani. U zbytecnosti predmetu totiz nejde o subjektivni pocit, ale o jednoduse overitelnou vec. Staci se podivat co se vyucuje a co se skutecne v reale pouziva.
Jednoduše řečeno: škola je jako práce.Hm. A ted tu o Cervene Karkulce.
Student jako zaměstnanec dostane za úkol plnit studijní požadavky. Zaměstnanec taky nebude tvrdit, že něco udělal špatně, protože mu to přišlo neužitečné.Jak jsem jiz rekl, zamestnanec a student jsou v jine pozici. Zamestnanec dostane ukol a za jeho splneni dostane odmenu. Jestli ho zamestnavatel plati za papirovani, nebo pro me za me treba staveni babovicek, je problem zamestnavatele. Student dostane ukol, ale za jeho splneni nedostane zhola nic, jenom dovednosti (ktere prave mohou byt, a nezridka opravdu jsou, k nicemu) a narust pravdepodobnosti jeho postoupeni do dalsiho rocniku.
VŠ není na to, aby tě připravila na praxi v nějakém konkrétním podniku.To jsem ale nikde nenapsal. Ja nemluvim o konkretnim podniku. Ja rikam, ze vyuka veci, ktere jsou naprosto k nicemu a nepouzivaji se lautr nikde, je proste zbytecna a pokud je dotycny student nehodla sprtat a radeji se mimo skolu venuje tomu, co mu opravdu k necemu bude a pak da dany predment za 3 at ma pokuj, nedostane stipendium a ma o naklady navic postarano. Az ale ten student dokonci skolu, s velkou pravdepodobnosti bude mit vetsi plat nez jednickari a tudiz bude on ten sikovny. Ne ti, co se nasprtali kdejakou blbost.
VŠ ti má dát a) základní přehled a b) naučit tě přistupovat k problémům tvůrčím způsobem a umět je řešit. Pro praktické dovednosti jsou tu různá firemní školení.Ano. Zajed se nekdy podivat do ameriky nebo nekam na zapad. Teoreticke reci bez praxe, to je jeden z nejvice kritizovanych aspektu ceskeho skolstvi. A povazoval bych ho za daleko vetsi problem nez existenci jakychsi formalnich studentu.
Nevím jakou bych dostal známku, kdybych studoval tvoji školu, ale vím, že u nás nebyl problém se na zkoušku naučit a dostat 1.Vsak taky ona neni skola jako skola a predmet jako predmet.
Nevím, jak to mám chápat. To tvrdíš, že vysoká škola je od toho, aby do studenta narvala konkrétní věci pro praxi s tím, že teorii se mohou naučit doma (při práci).Ne. O tom jsem v predchozim prispevku nerekl ani slovo. Mluvil jsem o tom, ze rectina, latina a telocvik jsou sice pekne veci, ale nevidim duvod, proc by jejich vyuku mel financovat stat pokud jejich znalost neni vylozene nutna pro vykon studovaneho povolani.
Nemělo by to být naopak? Právě ta teorie je vzdělání, které neroste na stromě. Praktické věci se časem mění a beztak jsou pokryta školeními, kurzy.Ja jsem spis toho nazoru, ze by praxe melo byt vic nez je dnes, ale nikde jsem nerekl, ze teorie neni treba.
Mno, když srovnám jenom přehled nutných předmětů na FI ČVUT a MFF UK (nebo vůbec na téměř libovolné technice a univerzitě), jakou část vědomostí ze školy uplatní absolvent té či druhé školy?Neznam napln studia techto skol, takze nemuzu rici.
Vůbec si nedokážu, jak by sis to představoval třeba u jazyků. Latinu, starou řečtinu, historické jazyky (středoangličtinu, staroslověnštinu atd.) vyškrtnout?Ale ja nerikam, ze se maji vyskrtavat. Ja poukazuju na to, ze nejeden predmet je vyucovan blbe a tedy k nicemu. Ze jsi sem zacal vytahovat jazyky, ktere jsou po vetsinou k nicemu, ale treba historikum se hodit mohou, neni ma vina. To co jsem chtel sdelit je, ze skola ma pripravit studenta na zamestnani. Bude-li dotycny prekladatel ze staroslovenstiny a dalsich, budiz. Me nenalezi pravo posuzovat, co se bude ucit a co se vyskrtne a ani si to pravo nenarokuji. Ale pravo pozastavit se nad tim, co je k cemu (a pokud vubec) dobre mi nikdo uprit nemuze.
Ale ja nerikam, ze se maji vyskrtavat. Ja poukazuju na to, ze nejeden predmet je vyucovan blbe a tedy k nicemu.
Jo, slyšel jsem, že na FELu kdosi před pár lety učil o vstupních/výstupních zařízeních (praktický předmět) z osmdesátých let. Tady to rozčilování chápu. Ale to, co tu obhajuji, jsou vesměs mentální cvičení a rozšiřování si rozhledů.
Ze jsi sem zacal vytahovat jazyky, ktere jsou po vetsinou k nicemu, ale treba historikum se hodit mohou, neni ma vina.
Vedle jak ta jedle. Zeptej se lidí, kteří umí hodně jazyků dobře. V dobách povinné starořečitny/latiny na gymplu a ani dnes v určitých kruzích to není nic zase tak výjimečného. Asi nejčastěji se dozvíš, že první asi tak tři čtyři jazyky jsou těžké, ale pak už je hračka naučit se další. Třeba ta latina (nebo v Asii čínština) tomu hodně pomáhají, protože se z nich přebírá. Třeba na pajdáku mají češtináři AFAIK minimálně základy třeba té staroslověnštiny. Pomůže to v češtině, to jistě, ale využijí to někdy prakticky? V podstatě ne. Vůbec bych se nedivil, kdyby to obdobně platilo v jiných oborech.
Já bych se tím západem zase tak moc neoháněl.Vsak ja se taky neohanim. Jenom poukazuju na to, ze jsu veci, ktere by bylo fajn delat lepe.
Co se systému vzdělání týče, tak mám spíš pocit, že ze západu sem proudí spíše nárůst takových těch různých "praktických dovedností" typu předměty management vědy, kurzu personalistiky, jak psát správně mluvit, jak správně prezentovat a pod.No a? Ze k nam proudi tohle mi osobne az tak radost nedela, ale to neznamena, ze zapadni system stoji komplet za houby.
Ne, že bych tyto dovednosti podceňoval, ale mám pocit, že poslední dobou se na ně klade příliš velký důraz v porovnání právě s těmi na první pohled neužitečnými teoretickými znalostmi.A ja jsem zase toho nazoru, ze prakticke znalosti jsou podstatne lepsi nez ty teoreticke. Uz treba jenom z toho principu, ze se ty teoreticke snaze zapominaji. Navic, ona teorie a praxe se casto dost rozchazi.
A ja jsem zase toho nazoru, ze prakticke znalosti jsou podstatne lepsi nez ty teoreticke.Souhlasím, ale nevidím důvod je třeba v počítačovém oboru získávat přímo ve škole, když za praktické zkušenosti jinde dostanu zaplaceno. V tomhle mi přijde úplně ideální kombinace školy a práce v oboru.
Navic, ona teorie a praxe se casto dost rozchazi.Jojo, často se rozchází... takže čistý teoretik má v praxi problémy... ale to přece neznamená, že se člověk v praxi bez odpovídajících teoretických znalostí podá kvalitní výsledek. Vidím kolem sebe oba extrémy.
Ke stipendiím: se zavedením školného by ale škola získala více peněz na stipendia a mohla je mít vyšší a pro více lidí. A to třeba i v takové výši, aby pokryly náklady na školné a další potřeby studenta.
Komise, která celou reformu terciálního školství připravuje pracuje už delší dobu.
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.