Portál AbcLinuxu, 16. listopadu 2025 06:54
jsme se tuhle o technologii učili o nejrůznějších metodách svářeníCo se týče metod sváření, tak to by sem mohl naběhnout PT, ten by nás jich naučil plus minus nekonečno (spíš tedy plus).
Nerealistické vykreslení skutečností u filmů mi moc nevadí -- nejedná-li se o dokument, že. Beztak to poznám jen u oborů, který znám.Druhá věta plně vysvětluje tu první.
a proto je nutno obcas neco prohodit treba o prokletych franzouzskych basnicich, to protahnou drzku i konkurenti z gymnazia ...To teda jo. A naopak gympláci před průmyslovákem mohou zase vyplodit nějakou lidovou moudrost typu "Ampérmetr je zařízení k měření velikosti protékajícího náboje.", z čehož průmyslovák jistě padne na prdel minimálně tak, jako gymplák z toho průmyslovákova Rimbauda...
, ackoliv je otazka jestli se daji nazvat damami
Zvlastne Jirsikarna, ze? ;)
Ja mel z literatury vzdycky za pet (odmital jsem se to ucit, nejspis asi proto, ze mi bylo trapne vykladat dej neceho, co jsem vlastne necetl), ze slohu za tri (prilis dlouhe vety a v te dobe jsem opravdu nemel zadny zajimavy napad, o cem psat) a z diktatu za jedna (pravopis mi vzdycky sel tak nejak sam od sebe, posledni dobou se to ovsem zhorsuje, asi senilita), takze mi to tak nejak zprumerovali a dostal jsem svoji trojku, se kterou jsem byl spokojeny.
Knizky, co byly doporucene jako literatura, se vetsinou nedaly moc cist, zejmena asi proto, ze me problemy tech postav zcela a naprosto nezajimaly (jedina beletrie, co jsem docetl na gymplu bylo patrne "1984", a to nebyla povinna cetba; spis me lakaly knizky jako "To snad nemyslite vazne" nebo "Pan Tompkins v risi divu").
Chtel jsem ale k puvodnimu tematu doplnit neco jineho - hodne se dnes mluvi o memorovani zbytecnych faktu. Ja memorovani v obecne rovine za zbytecne nepovazuji, protoze je zakladnim principem uceni. Bez memorovani nemuze clovek induktivne zobecnovat, a tedy nemuze ziskat hluboke pochopeni dane problematiky. To, ze se ty fakta pak zapomenou, je lhostejne - to podstatne je, ze se mezitim vytvori mentalni model, ktery uz tak snadno zapomenout nejde. Je to podobne i s matematikou, s programovanim - clovek musi spocitat hodne uloh nebo napsat hodne kodu, abych pochopil a zazil si urcite principy.
Jinak, kdybych mel moc zreformovat skolstvi, sel bych na to uplne jinak:
1. Na gymnaziu bych v predmetech neucil systematiku, ale spis takovy vseobecny prehled, ktery by ukazoval nejruznejsi fascinujici veci z toho oboru, s durazem na prakticke aplikace (v zivote). Napriklad biologie - my jsme meli systematiku, ale takovym zajimavym oborum jako ekologie, etologie nebo evolucni biologie jsme se naprosto vyhnuli. Systematika podle me patri az na VS. Nebo chemie - ja bych se treba vzoreckum a orbitalum uplne vyhnul, a misto toho bych rozebral treba nektere klasicke reakce, treba vyvijeni filmu, klasickou analytickou chemii, atd. Take by neskodila nejaka zminka o elektroforeze, co je to PCR, i kdyz to uz jsou celkem moderni veci, takze chapu, ze se do osnov zatim moc nedostaly. Matematika - muj oblibeny obor - no jeje, to bych predelal do zakladu. Duraz na algoritmy, zalezitosti jako teorie grafu, teorie her, logika.. vsechno s aplikacemi misto nicnerikajicich pseudoproblemu z geometrie (nerikam, ze nektere z nich nemaji opodstatneni - par z nich smysl ma). To co se dnes uci je jako za Euklida - matematika je uz prece jen nekde jinde.
2. Zrusil bych jednicky. Proste by ta skala pokracovala dal do nekonecna (tedy spis do minus nekonecna). Ti nejlepsi (v danem oboru) by postoupili na dalsi level a priste dostali tezsi zadani. Protoze tak to je realne i v zivote, kdyz se clovek neco noveho uci. Skola ma vsechny zaky vytizit jak to je jen mozne, zadne takove aby se tam ti nejlepsi zbytecne nudili.
Vyhoda by byla, ze by zmizeli sprti a sprtky, protoze by uz nikdo nemohl byt ve vsem nejlepsi, kazdy by si musel vybrat, a nebyl by zadny konecny cil, ktereho by bylo mozne dosahnout. Take by ovsem bylo dobre rozsirit mnozstvi dosazitelnych cilu i o dalsi netradicni obory.
3. Ti z vyssiho levelu by meli povinnost pomahat tem z nizsiho levelu. Protoze clovek se take dobre uci, kdyz sam uci. Ovsem to by znamenalo i jiste zavazky od tech z nizsiho levelu (to si asi kazdy domysli). Videl jsem jednu uchvatnou prednasku na ted.com, jak se deti dokazi ucit sami od sebe navzajem. Byl tam pribeh, jak detem v indicke vesnici (neumely vubec anglicky) dali pocitac (uzavreny v betonovem stanku, takze se nedal znicit), a kdyz tam za 3 mesice prijeli, tak prvni veta byla "potrebujeme rychlejsi procesor a lepsi mys", a deti ovladaly v prumeru asi 200 anglickych slov. Je velkou chybou, ze tuto schopnost deti ucit se navzajem, patrne vrozenou, ve skole neumime nijak vyuzit.
No, mozna neco z toho predpoklada vyssi motivaci studentu, nez realne maji, ale po dlouhem premysleni jsem dosel k zaveru, ze neni spolecensky vyhodne, aby ti, kteri motivaci nemaji, nejakym zpusobem zdrzovali nebo rusili ty, kteri ji maji. Muzeme se snazit tu motivaci nejak pestovat (a vyse uvedene body tomu myslim maximalne napomahaji - prvni durazem na prakticke aplikace a zajimave partie, druhy durazem na ruznost talentu, treti durazem na spolupraci a soutezivost s ostatnimi), ale nikdy se to asi nepodari uplne, takze nema smysl to jinak resit.
Vůbec jsem se ji neučil - stačily mi znalosti ze základky. Naprosto jsem nepochopil smysl chemie na gymplu, když se tam nic nového neučilo.
Deti se maji ucit to nejzajimavejsi, aby je to motivovalo zajimat se dal o ten obor.Až na to, že to nejzajímavější je bez základů - systematiky - dost často naprosto nepochopitelné. Bez těch nezajímavých a nudných záležitostí jaksi totiž dost často těžko poznat, co je na tom zajímavém zajímavé.
To je zajímavé, kolik se v podstatě kdekoliv najde odborníků na to, jak by měly školy učit.Nikde jsem netvrdil, ze jsem odbornik.
Vychazim v zasade z introspekce. Budu o tom rad polemizovat, ale s timto pristupem to lze jen tezko.
Až na to, že to nejzajímavější je bez základů - systematiky - dost často naprosto nepochopitelné. Bez těch nezajímavých a nudných záležitostí jaksi totiž dost často těžko poznat, co je na tom zajímavém zajímavé.Nemuzu souhlasit. Zajimave je podle me na zacatku to, co si clovek muze osahat. Systematiku si osahat nemuze. Ruku na srdce - kdybyste mel hodinu na to, vysvetlit treba diteti, k cemu je dobra biologie, tak mu nezacnete kreslit diagram "rise zivocichove - kmen strunatci - trida savci - atd.", ale proste ho vezmete do lesa a berete to po prikladech (i kdyz, mozna ze dite s Aspergerovym syndromem by ten prvni pristup ocenilo vic). Kdyz bude mit zajem, ten diagram si muze precist v encyklopedii. Ale diagram sam o sobe zajem v nikom nevyvola. Jina vec je, ze zajimavych temat je cela siroka skala, takze vybrat muze byt dost ozehava zalezitost. Ale pokud si myslite, ze mate konkretni protipriklad, kdy moje tvrzeni neplati (a tedy je neco opravdu nepochopitelne bez systematiky), sem s nim!
Dej nekomu rybu, den nebude hladovet. Nauc ho rybarit, uz nikdy nebude muset hladovet.
Ale rybareni neni jen "hod tam sit, pockej a vytahni". Potrebujete vedet kde lovit, co lovit, jak se to chova a vypada atd, tedy systematiku i postupy naraz. To, co navrhujete je naucit napichnout zizalu nebo kolinko na hacek a hodit to do nejblizsi vodni plochy. Rozeznat kapra od karase (nebo od boty
netreba. Jen do chvile, nez to (jestli vubec) donesete na stul
. Po takove mnamce z karase nebo adidasky pak na rybareni zanevrete, protoze je to zjevne k nicemu a zivit se tim muzou jen uchylove. Holt jste ignoroval systematiku a zaklady.
Skola by prave mela ucit systematiku, postupy i ucel. Ukazovat jak, proc a k cemu to pak je. To je treba slabina vyuky matematiky. V historii matematika nevznikla sama pro sebe v mozcich uchylu. Je to jen nastroj vytvoreny fyziky, staviteli a podobnymi, protoze potrebovali popsat a modelovat skutecne deje a problemy. Nikdo by nevymyslel diferencialni pocet bez fyziky a bez te historie za tim. Nemel by duvod a ani ve snu by ho to nemohlo napadnout. Kdyz budete vyucovat jen nasledky samy bez pricin, pak vyucujte fakt leda tu teologii nebo dejepis, protoze vychovavate verici, nikoli chapajici. Priciny bez nasledku ale, coz je zajimave, vlastne nikdo vyucovat nechce, nesmyslnost tohoto opacneho extremu uz je totiz asi prilis zrejma
.
Tak prave kdyz mluvite o pochopeni, tak to je neco, co bez systematiky proste nedate. Je rozdil mezi "tak nejak to pry je" a "je to takhle, protoze". Bez systematiky a nudnych (bohuzel nutnych) zakladu pod tim musite verit, protoze nevite. U teologie je to v poradku, u historie take.Problém popsaný výše je ale jiný, totiž ten, že pokud se začnete učit systematicky něco, o čem prakticky nic nevíte nebo jste to dokonce v životě neviděl, tak musíte věřit tak jako tak a navíc vůbec nemáte motivaci dotyčnou oblast systematizovat. Je to stejný přístup, jako začít se učit jazyk podle systematické gramatiky. Jde to, ale je te enormně nepraktické, protože než nějaký poznatek budete moci reálně v praxi upotřebit, uteče vody. Můžete dokonce umět celou gramatiku nazpaměť a stejně se nedomluvíte. (Jistěže existuje pár výjimek, z nichž rekrutují někteří klasičtí filologové, jimž tenhle styl učení i praxe vyhovuje
)
Ano, systematika vznikla kvůli hlubšímu pochopení nějaké oblasti přirozené zkušenosti, ale dokud tu zkušenost nemáte, vůbec netušíte, jestli se ten systém vůbec vztahuje k něčemu reálnému, jestli vůbec stojí za to se jím zabývat. To je příklad biflování obsahů literárních děl (jako by jejich smysl a účel byl ve zprostředkování informací), řady letopočtů (jako by pouhá časová posloupnost vysvětlovala události) i chemických vzorečků - pořád je to jen taková intelektuální hra s nicneříkajícími symboly.
Ideální je tak nějak postupovat ve spirále, vyjít z přirozené zkušenosti, na jejím základě systematizovat poznané, a pak se v dalším kole pokusit rozšířit jak zkušenost, tak tu novou zkušenost kategorizovat do nějakého systému.
Protože když se učí systematicky "od Adama" (což je zvyk pocházející nikoliv z přírodních věd samotných, ale z filosofického historizujícího pohledu učení "o počátcích", patrně od Aristotela, jako by se učila historie přírody), obyčejně popíráte tímhle přístupem nejen způsob, jakým ten systém vznikal, ale hlavně přirozenou zkušenost, učení induktivním způsobem.
Mně osobně přišlo hloupé, že se historie vyučuje tak, že v nejmladším věku se dozvídá človíček o období, které je to nejvzdálenější od jeho vlastní zkušenosti: mrňous začne pravěkem a k novým dějinám, které toho mají co nejvíc říct k tomu, co se kolem něj děje, se prakticky v základní a střední škole vůbec nedostane. Přitom co se týče historických pramenů, je naše situace přesně opačná, čím hlouběji do historie jdeme, tím více jsme odkázáni na naše zkušenosti, kritický úsudek a dovednosti pro interpretaci čím dál méně pramenů a faktů. Jen hňup (anebo odchovanec dnešního vzdělávacího systému) si může myslet, že čím méně poznatků o nějaké době (či oblasti přírody) máme k dispozici, tím je snazší se jí zabývat, protože pravěk je "pro páťáky" nebo "pro prváky".
Totéž je systém vyučující systematicky biologii, od "prvoků" k člověku a okolí člověka. Proboha vždyť je to přesně obráceně: nejdřív nás zajímá naše okolí, pak naše tělo, pak zvířata, co se hýbou, a potom teprve rostliny a vůbec co se dá uvidět pod mikroskopem. Proč se mám učit něco o buňkách, když nevím nic o tom, že existují tkáně, když nevím nic o tom, že existují orgány, když nevím, že v těle jsou orgány. Proč se mám učit o prvních strunatcích, když nevím, jaký je rozdíl mezi rakem a ještěrkou.
Takové systematické učení kromě toho většinou dogmatizuje systém nad skutečnost a takto vyučovaní považují naučený systém za jediný možný, kterému se skutečnost musí přizpůsobovat (viz historie vědy). Přesně tohle učení vede k "akademickým" otázkám i odpovědím, které si vystačí ve svém systému a cokoliv, co se do systému nevejde, mají tendenci buď popírat anebo (což je horší, ale snazší a proto s oblibou praktikované) ignorovat. Co takhle vychováte, jsou především obránci tradovaného virtuálního systému, nikoliv lidé schopní realitu systematizovat.
Co by mělo být smyslem vzdělání?
Dej nekomu rybu, den nebude hladovet. Nauc ho rybarit, uz nikdy nebude muset hladovet. Ale rybareni neni jen "hod tam sit, pockej a vytahni". Potrebujete vedet kde lovit, co lovit, jak se to chova a vypada atd, tedy systematiku i postupy naraz. To, co navrhujete je naucit napichnout zizalu nebo kolinko na hacek a hodit to do nejblizsi vodni plochy.Opačný přístup, který se ostatně praktikuje ve školách je, že se nazpaměť naučíte různé druhy ryb a žížal, různé druhy háčků a návnad (pokud tedy budete mít vůbec chuť a schopnost se to naučit), ale nikdy se nedostanete k rybníku a jediná ryba, kterou jste kdy viděl, jsou "rybí prsty" ve školní jídelně. Pak z toho zdárně dokonce složíte písemnou zkoušku, ale když pak budete stát u rybníka, budete přemýšlet, jestli ta ryba vypadá stejně jako ta na obrázku a že u sebe nemáte ten správný háček (nebo počkat, jak to tam bylo v té kapitole o háčcích...). Holt jste ignoroval realitu.
Skola by prave mela ucit systematiku, postupy i ucel. Ukazovat jak, proc a k cemu to pak je. To je treba slabina vyuky matematiky. V historii matematika nevznikla sama pro sebe v mozcich uchylu. Je to jen nastroj vytvoreny fyziky, staviteli a podobnymi, protoze potrebovali popsat a modelovat skutecne deje a problemy.Takže škola by měla učit, jak se ze skutečné potřeby může odvodit systém. Nikoliv systematiku, jako pro mozky úchylů.
Kdyz budete vyucovat jen nasledky samy bez pricin, pak vyucujte fakt leda tu teologii nebo dejepis, protoze vychovavate verici, nikoli chapajici. Priciny bez nasledku ale, coz je zajimave, vlastne nikdo vyucovat nechce, nesmyslnost tohoto opacneho extremu uz je totiz asi prilis zrejmaJenomže systém napasovaný na skutečnost je v poznávacím procesu právě následek a vyučovat systém bez vyučování toho, k čemu je systém vlastně dobrý, je vyučování následku bez příčiny. Je to opravdu zajímavé, proč se do vyučování příčin vlastně nikomu nechce. (To totiž logicky relativizuje následný systém, který už není absolutní, ale odvozený, což přináší nepříjemné otázky, na které není hned po ruce odpověď, tj. nároky na skutečné vzdělání vztažené k realitě, nejen vzdělání "v systému" atd.).
Nic proti nicemu, ale vetsinou je dobre postupovat od jednoducheho ke slozitemu. I v programovani se zacina s "Hello, world" a ne prispivanim do kerneluJenomže dilema diskuse výše není Hello world vs. přispívání do kernelu, nýbrž Hello World vs. nauka o rozdělení programovacích jazyků.
Jenže z hlediska školy je to uspořádání úplně jiné: tam by bylo něco jako "světla, stěrače/startér+elektrika obecně/princip brzd/převodovky/motoru/rozvodovky/řízení/startování/řazení..." ale dovednost pouštění spojky by jakožto obtížná byla vysokoškolská látka. Takže z té střední školy by vypadnul někdo, kdo má sice spoustu i netriviálních znalostí, ale nezlvládne ani jednoduché úlohy.
Jako příklad pro ty, co si myslí, že je to přitažené za vlasy: na gymplu nás učili pravděpodobnost příkladem spravedlivé kostky, tak, že p=1/N, a ještě při tom učitelka zduraznila, že to je tak vždy a existenci nespravedlivých kostek nepřipouštíme. I když potom učila binomiální rozdělení (taky na příkladu), nedovedla vysvětlit studentovi chybu v (jiném) příkladu, kde se mělo binomické rozdělení použít, proti argumentu "p=1/N". Chyba je právě v tom že ona si odškrtla v osnovách "rovnoměrné rozdělení ...OK, binomické rozdělení ...OK", ale nevysvětlila, co je pravděpodobnost a hlavně, že popsané jsou jen speciální případy z mnohem složitějšího světa.
Nicmene, kdyz uvazim, co jsme resili za ulohy v matematice, vetsinou slo o algebraicke manipulace a reseni geometrickych uloh. Ackoli je oboji uzitecne na VS, v praktickem zivote je to uzitecne daleko mene, nez napriklad algoritmizace a logicke uvazovani. Zase je to takova systematika - akorat jde o systematiku od Euklida, ktery uz je par set let passe. Takze z toho vyplyva, cemu bych dal vetsi prostor a proc. Vezmete si treba knizky od Smullyana, ty jsou pomerne zajimave. Matematika je hlavne o reseni problemu hlavou, a ne o nauceni se predepsanych algoritmu na algebraicke manipulace (tak to bohuzel chape vetsina, ktera prosla skolstvim). Ja jsem presvedceny, ze z tech praktickych problemu "na hlavu" vhodnych pro deti by slo sestavit cele tluste knihy, akorat bychom se museli trosicku vzdalit od oboru, ktere doted kraluji stredoskolske matematice.
S logickym uvazovanim se da zacit uz na zakladni skole - treba temi klasickymi hadankami, kdy je definovano nekolik vyroku co kdo dela nebo nedela, a vy mate neco vyvodit. Take Dirichletuv princip se dobre uplatni, etc.
v praktickem zivote je to uzitecne daleko mene, nez napriklad algoritmizace a logicke uvazovani.Možná pro geeka, co se živí programováním.
Matematika je hlavne o reseni problemu hlavou, a ne o nauceni se predepsanych algoritmu na algebraicke manipulaceStejně jako výše - bez těch algoritmů algebraické manipulace se při jakékoliv složitější matematice jaksi nehneš.
To je non-sequitur. K cemu je dnes v praktickem zivote uzitecna geometrie, veci jako Thaletova veta, nebo veta o vnejsim uhlu? Vzdyt si priznejme, ze se to uci proto, ze tak delali Rekove. Ja chci ucit premysleni, a algoritmizace jako obor poskytuje zajimave elementarni problemy na premysleni, a zaroven i prakticke aplikace. Je zcela zcestne ji opomijet, navic v situaci, kdy drtiva vetsina absolventu matematiky a fyziky na VS tak ci onak konci ve vyrobe software.v praktickem zivote je to uzitecne daleko mene, nez napriklad algoritmizace a logicke uvazovani.Možná pro geeka, co se živí programováním.
No, uznavam, ze zakladni algebraicke manipulace potreba jsou. Ale priklady, co se uci ve skole byly casto o dva rady umelejsi, nez co se pak skutecne ve fyzice potrebovalo. Argument o tom, ze se to clovek tak vic nauci se IMHO precenuje. Ono se to mozna clovek i hur uci, kdyz nevi, k cemu to vlastne bude dobre. Dalsi priklad - ve skole jsme travili spoustu casu na ruznych (casto dost bizarnich) typech rovnic o jedne nezname. Pritom umet vyresit soustavu vice linearnich rovnic je mnohem dulezitejsi, nez umet resit slozite racionalni, logaritmicke a goniometricke typy (to jsou prave veci, ktere - vyjma nejakych jednoduchych prikladu - patri na VS; na druhou stranu, nevidim duvod, proc na gymplu neresit treba nejakou jednodussi diferencni rovnici). Kdyby se to delalo podle praktickych prikladu, tak by tak jasne vyslo.Matematika je hlavne o reseni problemu hlavou, a ne o nauceni se predepsanych algoritmu na algebraicke manipulaceStejně jako výše - bez těch algoritmů algebraické manipulace se při jakékoliv složitější matematice jaksi nehneš.
Je zcela zcestne ji opomijet, navic v situaci, kdy drtiva vetsina absolventu matematiky a fyziky na VS tak ci onak konci ve vyrobe software.Na VŠ možná, ale tam už se zase neučí Thaletova věta nebo věta o vnějším úhlu (kromě případů, že to absolvent bude potřebovat) A tam, kde se to učí, není v žádném případě jisté, co bude dotyčný žák v životě dělat. (A pravděpodobnost říká, že programátor z něj nebude.)
Jen je skoda, ze vetsinou neni cas na to, aby se ukazalo, co se stane, kdyz se 5. axiom prohlasi za neplatny ...
ad 3. Vzpomen si, jak dopadl vojin Jasanek, kdyz si dal hodnotny zavazek, ze nauci ...
V mnoha pripadech by to dopadalo obdobne.
De facto jedinym skutecnym resenim by bylo zavest zvlastni skoly pro talenty. Jenze na to nikdy nebyly, nejsou a hned tak nebudou penize. O zajmu MSMT radeji nemluvit (kdyz vynechame sprosta slova, jsme zticha).
Zrovna k matematice bych měl co říct. Když jsem šel na gympl, začaly se vyrábět PMD-85, náš pionýrák je nakoupil a mne děsně bavilo si na tom programovat. Jenže k tomu byla potřeba analytická geometrie, tím pádem se z ní stal můj koníček. A jelikož jsem měl celý život velmi špatnou paměť, naučil jsem se raději naprosté minimum vysokoškolské matematiky - a to mi stačilo k tomu, že jsem si dokázal sám odvodit cca 80 % probírané středoškolské matematiky. Než bych si zapamatoval vzoreček, raději jsem si ho během písemky nebo u tabule odvodil. Matikářka mne za to nenáviděla.
Chtěl jsem tím jen říct, že většina středoškolské (gymnaziální) matematiky je úplně zbytečné trápení studentů, dá se naučit za měsíc.
Jinak, je tolik veci, ktere by slo ucit misto Euklida, zminil jsem nejake vyse. A vsechny vedou na prakticky pouzitelne problemy. Ten, kdo si to nemysli, podle me nema prehled o moderni matematice. Proc se neuci treba nic z teorie grafu?
To je filozoficky spor - ja si proste obecne myslim, ze gymnazium nema dat lidem vseobecny prehled ve smyslu zhusteneho zakladniho kurzu VS, ale spis prehled o tom nejzajimavejsim, aby si udelali obrazek o tom oboru. Chci tedy mit u vseho prakticke pouziti - zadne teoreticke volne konce, ktere bez dalsiho studia nikam dal nevedou a vypadaji samoucelne. Me jde predevsim o to ty lidi motivovat - chci proste, aby si neumeli vybrat, na jakou VS jit, a ne proto, ze by nechteli na zadnou, ale proto, ze jsou vsechny lakave. A taky je chci motivovat proto, protoze pokud by nas skolsky system umoznoval dosahnout lidem libovolne urovne schopnosti, je zpocatku maximalni motivace to nejpodstatnejsi. Duvod, proc je chci motivovat, spociva prave v tom, co rikate - ze v praxi stejne vetsinu znalosti, ktere jim podsouvame dnes, zapomenou. S motivaci by tomu mozna bylo naopak.
domnívám se, že budoucnost matematiky na SŠ je hlavně v kurzech "Vyšší matematika", olympiádách a podobných akcíchPromiňte, ale vidět budoucnost něčeho, co je v principu pro všechny (matematika není žádný volitelný předmět) v něčem, co je pro ~5 % studentů, je dost alibistické. Tady se řeší, jak udělat stravitelnou matematiku pro všechny, ne co učit v nějaké nadstavbě.
Olympiády ještě beru, ale volitelné kurzy na škole by měly být dostupné pro všechnyDostupné pro všechny možná, ale ne určené pro všechny. Vemte si, že z hlediska odučených hodin má i u člověka, který ty semináře navštěvuje, ~75 % hodin ta základní, bezúčelná, nudná matematika. Do toho si dejte, že přes 60 % studentů si tyhle kurzy nevybere, ať už z nezájmu, nebo proto že se musí učit něco jiného.
Jak jinak dostanete tu "zajímavou" matematiku, se kterou oslovíte spoustu studentů, aniž byste musel učit full-time na střední?Já nijak, ale kdybych to chtěl udělat, tak jdu dělat na ministerstvo, do scia nebo do inspekce. Rozhodně ne na školu, to nemá smysl.
tu "zajímavou" matematiku, se kterou oslovíte spoustu studentůTohle je podle mě trochu přehnané, není potřeba učit "zajímavou" (nebo "sexy") matematiku. Jde o to, aby matematika (nebo jiný předmět) měla větší smysl. Např. pokud se půl roku učí stereometrie a vrcholem je tam řez krychle rovinou, tak je to podle mne ztracený čas. Kdyby se místo toho třeba učila pravděpodobnost/statistika na vyšší úrovni (a to i kdyby studenti neuměli žádné vzorečky, ale třeba počítali příklady Monte-Carlo v Excelu), dalo by jim to IMHO mnohem víc.
...domnívám se, že budoucnost matematiky na SŠ je hlavně v kurzech "Vyšší matematika", olympiádách a podobných akcích.
I současnost. Ale byl bych pro zpětné zavedení povinné maturity z matematiky.
Pro jsem z toho důvodu, že jsou tu lékaři/právníci/... chlubící se neznalostí matematiky vyšší než trojčlenkaNo a? Já taky nemám trvalé znalosti práva a patřičné zákony si vždycky nastuduji až, když mě zajímají, nebo je potřebuju.
matematika je přece především o schopnosti přemýšlet!To zcela nepochybně je, ale rozhodně ne ta středoškolská.
To zcela nepochybně je, ale rozhodně ne ta středoškolská.
Hehehe, tak proč ti budoucí právníci nechápavě čumí na komplexní čísla a dokud se nenadrtí vzorečky, netuší oč běží?
Osobně si myslím, že matematika, čeština a cizí jazyk jsou prostě tři věci, v kterých by měl mít každý středoškolák určité znalostiZcela souhlasím. Jenže onen gymnaziální předmět jménem čeština nemá s češtinou už skoro nic společného, jsou to v podstatě dějiny literatury. V jejich povinném zkoušení smysl nevidím, ba ani v oddělování dějin literatury od ostatních dějin.
a IMHO to patří k věcem, které by měl středoškolák umět se stejnou jistotou jako shodu podmětu s přísudkem.Myslím, že tento relativní příměr o většině středoškoláků platí

Anička, či třeba Kyosuke neodkazují jinam?Nevím kam odkazuje Anička, ale Kyosuke většinou odkazuje na počítače, Startrek, nebo na fyziku černých děr (alespoň dvakrát co jsem s ním měl tu čest to skončilo u něčeho z tohoto
). Nic z toho v povinné četbě myslím fakt není
(Ikdyž moje matura z čejáku byla převážně o Hawkingových knihách :D )
Anička se posledně, co jsem měl tu čest odkazovala na to jak Američani počítají zlomky...
Hele, o tom Pythagorasovi už jsme se jednou bavili a prostě když vylezeš od PC někam jinak, asi tam nebudou odkazovat Knutha.Jasně, tam se budou odkazovat na spoustu jiných zajímavých věcí, které stejně nejsou součástí povinné četby. Když vylezu od počítačů, tak stejně nakonec skončím u fyziků, matematiků, nebo chemiků.
Případně mám v Praze ještě jednoho kamaráda biologa (opět nic co bych se z jeho oboru dozvěděl z povinné četby a on je stejně maskovanej matfýzák, takže se nakonec bavíme o používaných algoritmech a programech pro biology) a nebo pár mediků a opět si nejsem vědom toho, že by v povinné četbě byla nějaká ta učebnice anatomie, nebo tak...
Ne opravdu, toho že by se v mém okolí odkazoval někdo na knihy, které jsou součástí povinné četby, nebo se probírají v Českém jazyce, si opravdu nejsem vědom.
A když už jsem s někým, kdo není nic z již vyjmenovaného, tak se bavíme třeba o filmech, které byly v kinech v poslední době, případně o posledních seriálech.
Aby budoucí inženýry varovala, že Lepší je často nepřítelem Dobrého - a Nejlepší může být nepřítelem jich obou, ale to už obvykle bývá příliš pozdě.Je to docela zajímavá povídka. Upřímně - nikdy by mě (a nejenom mě, ale i mnoho jiných) nenapadlo přemýšlet jako Clarke. A jeho představa nemusí být vzdálená pravdě. Na MIT si to nejspíš mysleli taky. Problém je, že takovou myšlenku nemůžete říct na přednášce. Z celého ročníku je tam tak polovina a z té poloviny 80% studentů podřimuje. Tak to dali jako povinnou četbu. Ale dneska je jiná doba - a taky internet. V současnosti by se zase z jiných důvodů měla jako povinná četba dávat The Art of Unix Programming, ale to by někteří Jardové třeba nerozchodili.
A ještě si dovolím takový malý disclamer, který může předejít nemilosrdnému flamu. Mnou zmíněné knihy nejsou v povinné četbě a diametrálně se od zažité představy povinné četby odlišují. Jsem si toho vědom a když píšu "měla by se zavést povinná četba", tak to myslím obrazně a s nadhledem. Rozhodně nechci zavádět na technikách a technicky zaměřených školách četby typu Vojna a Mír v originále.
Pod moderni matematikou si predstavuji duraz na diskretni matematiku, logiku a algoritmizaci- tedy opět věci užitečné tak akorát pro matematiky a programátory. Na druhou stranu například takoví stavaři, kteří geometrii potřebují, by se jí museli doučit až při studiu oboru. A teď otázka - koho je víc, programátorů či stavařů? Co se týče těch tvých zajímavých oborů, co by se mohly učit, tak při bližším pohledu moc zajímavé nejsou:
Take zajimava by mohla teorie her (a linearni programovani)- aneb další záležitost pro programátory, ostatním k ničemu
reseni soustav lin. rovnic- to se na gymplu bere
reseni lin. diferencnich rovnic- to se dělá až na VŠ a je to dobře - i tam s tím má spousta lidí problémy.
zaklady teorie grup a kongruence- v životě jsem neslyšel, co to je, takže to asi nepotřebuju. A tak dál. Většinu toho, co tady zmiňuješ jako základ, který by se měl všeobecně učit, jsou věci vyloženě pro úzkou skupinu lidí. Ostatní to nechápou a když to dáš na všeobecné školy, tak s tím budou mít problémy.
Když on mluví o moderní matematice, Vy mu do úst vkládáte, že jen taková by měla být na SŠ, tečka.Kde?
Když on mluví o zajímavých oborech, Vy mu argumentujete, že jsou nanic.Hm, pravda, že se vůbec snažím. Vysvětlovat bandě geeků, že to, co je pro ně zajímavé, je pro 98% populace naprosto nepochopitelné, nudné a nevyužitelné, to skoro nemá cenu.
Hm, pravda, že se vůbec snažím. Vysvětlovat bandě geeků, že to, co je pro ně zajímavé, je pro 98% populace naprosto nepochopitelné, nudné a nevyužitelné, to skoro nemá cenu.Ještě že neděláte odpovědného redaktora v nakladatelství Dokořán. To bychom se asi série Průvodce pro každého vůbec nedočkali, co? A že takové Matematika, Logika nebo Kryptografie jsou úžasné kousky, které jsou (podle toho, co vidím ve svém okolí) stravitelné i pro normální lidi, ačkoliv se zabíhá do témat, o kterých jsem na informatickém studijním oboru na VŠ ani nezaslechl.
(podle toho, co vidím ve svém okolí)A tím je to dané. (A nebo to zkusím: kolik z těch normálních lidí dělá v továrně u pásu, v obchodě u pokladny, u lopaty...?)
Zaměřím se jenom na jeden kousek, který prakticky postihuje vše:Tomu se ve slušné společnosti říká vytrhávání z kontextu.
dělá v továrně u pásu, v obchodě u pokladny, u lopatyKolik z těchhle lidí studovalo gympl? Zbytečné otázky, zbytečné odpovědi, vše zcela mimo podstatu věci. Mimochodem, jestli někdo považuje logiku za důležitou pouze pro vysokoškoláky, nebo nedejbože pouze pro ajťáky, je pravděpodobně na místě očekávat od něj manipulativní chování, nebo ne?
Mimochodem, jestli někdo považuje logiku za důležitou pouze pro vysokoškoláky, nebo nedejbože pouze pro ajťáky, je pravděpodobně na místě očekávat od něj manipulativní chování, nebo ne?A už jsi přestal bít svoji matku?
Kdybys byl býval mlčel, zdál by ses být moudrým. Teorie her a LP není pro programátory, ale v první řadě pro ekonomy (a každého, kdo chce ekonomii pochopit).Take zajimava by mohla teorie her (a linearni programovani)- aneb další záležitost pro programátory, ostatním k ničemu
zaklady teorie grup a kongruence - v životě jsem neslyšel, co to je, takže to asi nepotřebuju.Nepotřebuješ sčítat a násobit?
Mne teda literatura prisla sem tam docela uzitecna. Kdyby se dal adekvatni prostor ceskejm patlalum, rozumej tak 5% misto soucasnych 50%, tak bych do ni byl mozna i nadsenec. Mezi temi zahranicnimi, zejmena pak z 20. stoleti, se uz naslo docela dost zajimavejch del (Nemluve pak o 2. polovine a Sci-Fi
).
Jen me starsne vytaceli ti Cesi, ti proste napsali nejakej blabol, na ktery se hned zapomelo, jenze holt ho napsali u nas, tak se o nem ucime. Jen by me zajimalo, jestli se pred rokem 93 ucili i Slovensti autori, protoze jest-li jo, tak to jen dokazuje minimalni dulezitost nejen jejich, ale i tech Ceskych.
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-freeMuj cestinar pjel odyJeště, že si na tobě nezasedl.
na Kunderu a ted se ukazalo,Teď se nic neukázalo. O tom, že psal básničky o SSSR, se vědělo vždycky -- a z toho by případné udavačství tak nějak plynulo, takže nic nového. Druhá věc je, že k tomu nechce znát -- to je to nejhorší. Kdyby řekl: "Jako mladej jsem byl zapálenej komunista, omlouvám se.", přejdu to. Když ale dělá mrtvého brouka a k ničemu se nezná, naprosto ho to sráží. Ostatně, takových "já se k ničemu neznám" jsou tady mraky. Namátkou třeba Jirka Dienstbierů, komunista, ze kterého mají (někteří!) lidé antikomunistu jen díky "pražskému jaru"... Ach jo.
A vůbec bych to nesrovnával s Grassem -- ten narukoval jako malé dítě, kdežto Kundera vstoupil do strany jako dospělý, za sebe zodpovědný člověk.
Nejvíc mi ovšem vadí reakce idiotů typu Věry Chytilové, která říká: "Kdo jsem, abych ho kohla soudit?" Tahle husa soudí z místa kde koho, ale když jde do tuhého, tak se taky k ničemu nemá.
a ted se ukazalo, jakej je on parchant...Učitel, nebo Kundera?
To je fakt, pravda o kundeře se ukázala už dávno: http://www.kresadlo.cz/svedectvi.htmna Kunderu a ted se ukazalo,Teď se nic neukázalo.
Jinde zase bylo http:\\ (Winternet
), etc.
Čím víc toho člověk zná, tím více šílí u filmů a seriálů, když tam něco z jemu známé oblasti vidí
Vybavuju si
Why don't we just figure out where we're going and when we want to get there and then rate of speed equals distance over time.
Ne že bych dělal do teoretické fyziky, chraň bůh.
Osobne bych doporucoval 172.16.0.0/20 (tj. 172.16.0.0 – 172.31.255.255), moc lidi ho nezna a jeste jsem se nesetkal se siti, kde by ho pouzivaly.
.
A navic si pri sledovani podobnych veci lide reknou "A nemohlo by tohle opravdu fungovat?" A ono se dokonce obcas stane, ze se to nekomu povede opravdu sestrojit, protoze jedna z definic vynalezce je "Clovek, ktery nevi, ze neco nelze sestrojit, a proto to sestroji"
"Hyposprej" se bezne pouziva (obzvlast pri hromadnem ockovani), transparetni aluminum testuje americka armada jako pruhledny pancir do oken (ve skutecnosti je to sice na hliniku zalozena keramika, ale nest), visor sice jeste nemame, ale v praxi se uz testovalo umele oko s rozlisenim cca. 10x10 pixelu (coz uz staci na zakladni orientaci) a zarizeni podobna trikorderu se pouzivaji na analyzu chemikalii pomoci hmotnostni spektrometrie v polnich podminkach.
Dokonce se v posledni dobe objevili zpravy o zkouseni aktivni maskovaci technolie a i ten warp pohon uz neni cira fantazie (pokud zanebame problemy jako silena energeticka narocnost a nutnost pouZiti exoticke hmoty).
) nestíhá. Ideálně by to mělo patřit někam do čtvrtého ročníku, ale vzhledem ke skluzu (který je téměř vždycky) a k maturitám se to "tak nějak" přechází. Ono se vůbec období válka až současnost nevyučuje právě z časových důvodů. A je to škoda.
Na rozdíl od jiných předmětů jsem ale v tom byl relativně pilný samouk, takže ten informační deficit u mě (snad) není takový.
U některých ale ano. Před několika lety jsem si četl rozhovor s nějakým mužem (Rakušan?), který chtěl vydat jakýsi výbor české literatury. Ptali se ho, proč zařadil i prokomunistické spisovatele s prokomunistickými výtvory. Prý pro kvalitu. Pak se ho ptali, proč nezařadil i (jinak kvalitní) spisovatele, u kterých ale byla možná kolaborace za války. Takové ideologie prý nechce podporovat...
Tim by se probraly ty nejdulezitejsi udalosti jako prvni.
Akorat v opacnem poradi. Ja v tom nevidim zadny technicky problem, dokonce by bylo mozne nove ucebnice dejepisu vygenerovat na pocitaci. Proste by se prehazelo poradi vsech vet a slovo "dusledkem" by se nahradilo "pricinou". Detektivky se take tak pisi a nikdy si nikdo nestezoval.
Ja v tom nevidim zadny technicky problemTechnický problém v tom nebude, to je pravda. Problém bude v tom, že tenhle postup odporuje myšlení, které máme (většina z nás) zadrátované.
Tak proc neucit tu historii pozpatku?Celkem vydařený experiment je Tigridův Kapesní průvodce inteligentní ženy po vlastním osudu.Tim by se probraly ty nejdulezitejsi udalosti jako prvni.
), ale teď bych neměl šajnu vo co tam šlo
...
Jednou z těch metod bylo svařování termitovou směsí.
Není lepší mravenčí?
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.