Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 16:01
IMHO za ten dojem můžou spíš novináři, co píší články typu:
Řidič BMW smetl na přechodu babičku s vnučkou
Kdyby šlo o nějakou tuctovou ochcáfku nebo fóbii, tak si na tom průměrný čtenář tolik nesmlsne. Takový článek by nezaujal.
A co teprve u autobusu nebo kamiónu!
skutecnost, ze "dinosaurovatenim" se ridic odfiltrovava od pripadnych nasledku a vic riskuje.
Což platí i u cyklistů, lyžařů, snowboarďáků atd. a jejich ochranných pomůcek (helmy, chrániče…). Tam lidi taky jezdí mnohem riskantněji než před lety.
Nevím, proč si to automaticky spojuješ s něčím jako X5. Když se řekne BMW, tak si v první řadě představím sportovní auto nebo sedan.
X5 je hnus, ne bavorak. Pravej bavorak je treba E34 525i. Takove auto ma "ridic BMW", X5 je pro manazery, lobisty a jiny idioty.
Jinak kdyz uz SUV, tak Volvo XC90, ale ne traktor, normalni motor T5 (155kW) nebo T6 (200kW). Neni to vubec tak zly, jak pises Videt je z toho dobre a dobre se ridi i dobre drzi na silnici. Je to jedno z tech bezpecnejsich aut.
Od té doby si často prohlížím stromy i u relativně malých silnic, jak mají tu korunu od silnice pěkně vykouslou.Ano, po prorezani. Ale stromy (svine!) rostou... Prvni chybu, kterou jsem pri jizdach s nakladakem udelal bylo, ze jsem na matesovi skoro v zatacce rozparal plachtu o strom. Ono totiz zalezi jak kde...
Jak vidím zezadu blížit se BMW, Audi, Mercedes ML, Volvo XC, Passat či Octávku, klidím se jim z cesty.A neni ti v tom pangejtu smutno, kdyz tam tak imrvere postavas?
Já se klidím z cesty každému, kdo vypadá, že chce jet rychleji než já (případně taky zrychlím), nechci nikoho zbytečně blokovat – bez ohledu na značku jeho auta.
BMW, Audi, Mercedes ML, Volvo XC
Pokud jde o výkonnější auta, tak v tom není až takový problém, prostě tě předjedou a zmizí z dohledu, už je nepotkáš. Nebezpečná je kombinace slabšího/průměrného auta a řidiče s mentální poruchou, který považuje předjetí za urážku na cti (když předjíždíš ty jeho) nebo způsob jak si zvednout ego (když předjíždí on tebe). Takový se na tebe bude nebezpečně lepit zezadu a zoufale vyhlížet místo, kde by tě mohl předjet, pak tě tedy na nějakém blbém místě předjede, ale nemá auto na to, aby rychle zmizel za horizontem, za chvíli mu dojde dech a předjíždíš zase ty jeho (jedeš konstantní rychlostí). Toto se může několikrát opakovat.
Pokud jde o výkonnější auta, tak v tom není až takový problém, prostě tě předjedou a zmizí z dohleduNe vzdy, ve ctvrtek jsem zrovna takove jedince se snizenou inteligenci potkal. Musel jsem na rano do Prahy, dalnice stala, takze jsem jel po okreskach, stejne jako spousta exprazaku bydlicich "na vsi". Vyznacovali se tim, ze misto toho aby jeli spolecne s ostatnimi ustalenou rychlosti 80-90km/h neustale imitovali nepratelskou stihacku a viseli metr za kufrem, o metr vysunuti do protismeru, aby nasli sto metru volneho prostoru, kde vzepjali svych dveste koniku, predjeli auto pred sebou bez ohledu na plnou caru, zatacku, odbocovaci pruh, zasunuli se metr pred predjizdene auto, donutili ho pribrzdit a zacali totez predvadet na dalsim aute pred sebou. S jednim takovym hovadem jsem se potom sjel v Praglu na jednech semaforech...
IMHO za ten dojem můžou spíš novináři
No nevím. Registrační značky se přidělují náhodně. A je jistě náhodou, že "zajímavé" registrační značky mají většinou nadprůměrně drahá auta. Vozidla Aston Martin dostala náhodnou značku obsahující řetězec 007. Před Brněnskou radnicí parkovala vozidla s náhodnými značkami 0001 0002 0003 (náhodně patřící tendejšímu primátorovi, prvnímu a druhému náměstkovi) a tak dále. Majitelé jistých aut mají 72x větší pravděpodobnost, že jim při náhodném výběru registrační značky padne zajímavá kombinace.
Takže to, že více prasí řidiči nadprůměrně drahých továrních značek může být zcela podobná náhoda.
Potkat BMW jedoucí podle pravidel je velká vzácnost.To byl asi já. Pravidla dodržuji až úzkostlivě a to jak dříve ve Škodovce, tak dnes s BMW. Jak jedu, je moje rozhodnutí a moje zodpovědnost. Co dělá někdo jiný je její/jeho vlastní rozhodnutí a zodpovědnost.
Naopak, potkat zmrda v BMW, který tě vyblikává, je na denním pořádku.
Zvláštní je, že já jich zase až tak moc nepotkávám - a že by došlo až na to vyblikávání, to se stane nejvýš jednou za měsíc. Prostě vidím zezadu výrazně rychlejší auto (přičemž mezi těmi, kdo jedou 160 a víc, na jedno BMW připadá nejméně pět superbů nebo oktávek), tak prostě do levého pruhu nelezu nebo z něj uhnu. Zato takových, kteří mi na dálnici bezohledně vjedou rychlostí 100-110 km/h do levého pruhu a donutí mne brzdit, potkávám každý den ráno aspoň pět; na 33 km dálnice…
Předjíždějí, ale to je neomlouvá. Řidič, který přejíždí do jiného pruhu, nesmí omezit toho, kdo už v tom pruhu je. Navíc někteří "pro jistotu" najedou do levého pruhu tak brzy, že bych je pohodlně stihl předjet, než by stávající rychlostí dojeli k autu před nimi. Běžně se setkávám i s tím, že někdo stovkou předjíždí auta jedoucí jen o chloupek pomaleji, takže se za ním vytvoří kolona (specialisté na to jsou kamioňáci a autobusáci, ale nedělají to zdaleka jen oni).
Tohle chování bohužel policií postihováno není (a to ani nebezpečné varianty typu najetí osmdesátkou z připojovacího pruhu rovnou do levého (protože ten před ním najíždí jen 75) přímo před auto jedoucí 130). Ono je holt jednodušší a (finančně) efektivnější vybírat za rychlost v pohodlném Passatu nebo rovnou jen na služebně v teple třídit fotky z radarových pastí. A pak se dopraváci strašně diví, že k nim veřejnost nemá žádný respekt.
Ráno před Prahou na to nadávám denně. Sice 90% aut sjíždí na Jižní spojku a Černý Most, ale zuby nehty se do poslední chvilky drží v levém pruhu, aby to pak na poslední chvíli zalomili do odbočovacího.
Bohužel to funguje tak, že od určité hustoty provozu stačí i hodně malé procento těch, kdo se rozhodnou pro pomalé předjíždění, k tomu, aby permanentně udusili levý pruh na rychlost pravého.
Ale pokud jsi ještě bezpečně daleko, ty jedeš 140-150, on jede 130 a musel by kvůli tobě zabrzdit na 80, pak by musel brzdit více než ty.
Mnohem častější je situace, kdy jedu 135 (podle GPS), auto v pravém 110 a to před ním 100. Tedy u osobních, kamiony a autobusy, to je jiná kapitola.
A z jiného soudku: hledám praktické auto, do kterého strčím sekačku nebo pytel cementu. K tomu bavorák určen není.Zato Passat nebo Superb jo. Proč si teda neseženeš na pytle cementu a basy piva nějakou Babettu?
novou 330d... řezení jde jak v Trambusu...Jak jste dokázali koupit F30/31 330d s manuální převodovkou?
málo místa všudeMám dva metry a je to po dodávce jedno z mála aut, kde nemám problém, ani zbylí tři členové rodiny. Jenom pro pět lidí bych to moc nedoporučoval, alespoň ne na delší cesty.
podvozek jak neodpružený koňský povozNeplave. Vyrazíte do kopců, super. Ani v běžném provozu jsem nezaznamenal stížnosti nikoho z pasažérů, že by to bylo nepohodlné. Pokud chcete komfort vždy, použijete adaptivní podvozek. Samozřejmě. Neměl jste to jenom ve špatném režimu?
Aniž bych třeba pro novou Oktávku měl nějaké extra symaptie, tak běžnému tátovi od rodiny přinese určitě víc užitku, a to úplně bez ohledu na to, že stojí asi tak třetinu.Samozřejmě záleží na nastavení kriterii a ne vše pasuje na každý mustr, ale když se k tomu postavíme z této strany, tak by tatík s Oktávkou byl s prominutím pěkný vůl, že si raději nekoupil Dacii. To je teprve poměr užitná hodnota a cena. Zcela bez legrace.
No jasně, 320 je Oktávka, jestli chceš srovnávat se Superbem, tak musíš jít do pětky.Ano, kdo hledá stěhovák, potřebuje 5er, ne 3er. Stejně tak kdo hledá spíše pohodlí než zábavu. Na mě už je to třeba moc velké.
Jak jste dokázali koupit F30/31 330d s manuální převodovkou?To já nevím, "stará" 330d byla cca dva a půl roku zpátky a kupovala to přes Německo, nemůže být finta v tom? Ještě máme novou (myslím, že opravdu poslední, kupovanou někde na jaře) 330d, ta už je končeně s automatem, ale kromě řazení jako v Trambusu výtky zůstávají stejné.
Mám dva metry a je to po dodávce jedno z mála aut, kde nemám problém, ani zbylí tři členové rodiny. Jenom pro pět lidí bych to moc nedoporučoval, alespoň ne na delší cesty.A seděl jsi někdy vzadu? Vždyť ta předchozí 330 neměla ani opěrku ruky na dveřích...
Neplave. Vyrazíte do kopců, super. Ani v běžném provozu jsem nezaznamenal stížnosti nikoho z pasažérů, že by to bylo nepohodlné. Pokud chcete komfort vždy, použijete adaptivní podvozek. Samozřejmě. Neměl jste to jenom ve špatném režimu?Tak neplave, to mu určitě nikdo nevezme. Otázkou je, jestli běžný řidič ocení spíš neplavací podvozek a modrou zadnici z D1, nebo radši trochu pohodlí. Co se týká nastavení, nevím, že by tam byl nějaký režim, možná v nějaké ještě dražší verzi. Každopádně na naše poměry tvrdý podvozek, ozvlášť ještě s runflaty, se dá dočíst i v každé recenzi, takže nemyslím, že bych slyšel trávu růst.
Samozřejmě záleží na nastavení kriterii a ne vše pasuje na každý mustr, ale když se k tomu postavíme z této strany, tak by tatík s Oktávkou byl s prominutím pěkný vůl, že si raději nekoupil Dacii. To je teprve poměr užitná hodnota a cena. Zcela bez legrace.Jenomže ta Dacia má za poloviční cenu taky proti Oktávce dost handicapů - slabší motory, žravější, chybí tam půlka výbavy, poloviční možný nájezd kilometrů, než se to začne hodně kazit atd. Ale co má trojka proti Oktávce, nebo třeba Focusu (za tu cenu), to teda opravdu nevím. (Já k tomu přistupuju jako uživatel - tady máš klíče, jeď tam a tam, OK.)
Aha. Já jsem si pod pojmem nové auto představil něco jiného než E90/91, model, který skončil na přelomu 2011/2012.Máme na firmě novou 330d...To já nevím, "stará" 330d byla cca dva a půl roku zpátky a kupovala to přes Německo
A seděl jsi někdy vzadu?Asi ano. Ale nemám na to žádné silné (negativní nebo pozitivní) vzpomínky. Obvykle ale vzadu nesedím, protože mám 2m a tak mě většina lidí směruje dopředu.
Vždyť ta předchozí 330 neměla ani opěrku ruky na dveřích...Nevím, žádnou E90/91 jsem po ruce nenašel. To co tam má F31 podle mě opěrky jsou. A pak taky jednu výklopnou s držáky na nápoje uprostřed.
Otázkou je, jestli běžný řidič ocení spíš neplavací podvozek a modrou zadnici z D1, nebo radši trochu pohodlí.Na Rumunské/České silnice je opravdu asi Škoda/Dacia vhodnější, ale podle mě je to hlavně problém D1. Jel jsem po ní i ve Francouzském (tedy měkkém) autě a že by mi D1 přišla v pohodě se říct nedá. Na D1 platí snad jen T-72.
nebo radši trochu pohodlí.To právě záleží na tom, co člověk chce a že každý je jiný, i když si třeba nadefinujete běžného řidiče podle sebe. Taky si někdy říkám, jestli příště zvolit pohodlí a stěhovací kapacitu, ale větší nudu 5er. Ale ani já ani manželka nemáme rádi velká auta. On ani 3er tedy není prcek, ale hraničně mi přijde přijatelný a zase občas potřebuji posbírat celou rodinu, takže 2er kupé nebo dokonce Z4 aktuálně nepřicházejí v úvahu.
Co se týká nastavení, nevím, že by tam byl nějaký režim...Je tam čudl na středové konzoli.
možná v nějaké ještě dražší verzi.Ono to celkově zní jako zcela oholený 3er. I když co se základní výbavy týče, tak ta byla u Škodovek obzvláště lahůdková - příplatek div ne za zadní lavici a zpátečku - tak divoké to zase není.
ozvlášť ještě s runflaty33xd se bez nich snad ani koupit nedá, leda pak dodatečně sám koupit. Nevím, mě se v tom nejezdí zle a žádné stížnosti nejsou ani od kteréhokoliv s pasažérů.
Jenomže ta Dacia má za poloviční cenu taky proti Oktávce dost handicapůA to je právě to, co si člověk musí spočítat podle toho, co kdo chce...
slabší motoryVskutku. Stejně jako BMW nabízí silnější motory než Škodovka. Potřebujete či chcete více než Dacia, ale stačí Vám méně než BMW? Pak může být přesně Ford nebo Škoda správnou odpovědí.
žravějšíMůžete si spočítat, jestli se Vám rozdíl v nákupní ceně vrátí nebo ne. K plánovanému použití si přidejte pojistku, ale také třeba riziko krádeže... Pro někoho je Škoda přesně to, co mu vyjde nejlépe ale pro jiného, běžného tatíka, je k převozu rodiny a nákladu z A do B (po tankodromu) vhodnější ta Dacie.
chybí tam půlka výbavyPokud ji potřebujete. Tak si podle možnosti pořídit výbavu můžete vybrat Dacii, VW nebo Mercedes. Takhle obecně pro každého platnou odpověď bych si nelajsnul. Ale předpokládám, že Audi, BMW a Daimler mají největší šanci uspokojit každý případný požadavek.
poloviční možný nájezd kilometrů, než se to začne hodně kazitStřílíte od boku nebo vycházíte z nějaké statistiky. V prvním případě tady mohu oponovat tím, že Škodovky se nejvíce kradou (to tedy v ČR lze doložit) a strašně se sypou. Např. co vím, tak Renaultí 1.5 dCi jsou dnes docela vychytané a osvědčené motory. Teď to od nich kupuje a do A-Klasse cpe i Daimler.
Ale co má trojka proti...to teda opravdu nevím.Protože každý je jiný. Neexistuje nejlepší pro všechny stejná volba. Asi je to trochu jako volby v jádře: "Když nevíš k čemu to je, tak to nepotřebuješ. Řekni N."
Ale co má trojka proti Oktávce, nebo třeba Focusu...Srovnáváte nesrovnatelné jak opakovaně činí i čeští moto"žurnalisté". 3er je třída kompaktní exekutivní auto. Oktávka/Focus nižší střední třída. Platíte mj. za to, že je to BMW (Audi, Cadillac, Lexus, Mercedes...), což je pro někoho důležité (všimněte si např. že královna nebo Angela nejezdí Superbem/Passatem, i když by se do něj určitě vešly a navíc má lepší spotřebu. Máte na výběr silnější motory než u Dacie nebo dokonce i Škody a Fordu. Prodej i servis se budou presentovat hogo fogo, to je pro někoho taky důležité. Lepší dostupná výbava, ať už optická nebo funkční. Úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti. To neznamená, že je u Škody nebo Dacie špatná, ale je to stejně jako vše otázka míry. Někomu stačí Dacia, někdo chce Toyoty, jiný chce Mercedes. Kupujete, a to baví mě, požitek s jízdy s dobře vyváženým autem a pohonem zadních kol (nebo AWD trvale 60:40, změny podle potřeby). Samozřejmě že Transporter utluče V-Klasse, když je budeme porovnávat přesouvání nákladu a ekonomičnost, ale není ani zhruba tak pohodlný. Stejně jako Focus ST je ve všech směrech rychlejší než Prius, ale budete mít vyšší spotřebu. Podle toho, co chcete, si vyberete rovnováhu parametrů, která Vám vyhovuje. Každý má jiné potřeby, přání, možnosti a očekávání. Pokud chci vozit skříně po D1, tak 330d asi nebude nejlepší volbou. I když osobně si tedy rýpnu, já bych na to nebral ani tu Oktávku, spíše Dacia Lodgy, možná Transit. Taky ale záleží na velikosti těch skříní.
Na Rumunské/České silnice je opravdu asi Škoda/Dacia vhodnější, ale podle mě je to hlavně problém D1. Jel jsem po ní i ve Francouzském (tedy měkkém) autě a že by mi D1 přišla v pohodě se říct nedá. Na D1 platí snad jen T-72.Zaprvé, Škodovka na české silnice moc dobrá volba není, protože mají dost choulostivé podvozky. Zadruhé, v Rumunsku jsou teď silnice nesrovnatelně lepší než v Česku. Opravdu špatných je jich tam už minimum. Povětšinou je to tam všechno nové.
Aha. Já jsem si pod pojmem nové auto představil něco jiného než E90/91, model, který skončil na přelomu 2011/2012.Ale ta 320d je taky skoro nová (od zimy?) a převdovka je úplně stejně tupá, jako v té "staré" 330. Osobně si myslím, že je úplně stejná. Kdysi dávno jsme měli firemní 320i (ještě šestiválcovou), někde z osumdesátých let, i tam bylo řazení někde úplně jinde.
Ono to celkově zní jako zcela oholený 3er.Popravdě musím říct, že mi to taky tak přišlo, ale stála asi jeden a půl milionu, tak nevím, kolik by se do toho muselo vrazit, aby to bylo trochu na úrovni.
Kupujete, a to baví mě, požitek s jízdy s dobře vyváženým autem a pohonem zadních kol (nebo AWD trvale 60:40, změny podle potřeby).No nevím, požitek z jízdy... Současná trojka je moc velká a těžká kráva. Ta prastará 320i z osumdesátých bylo zabavné auto, současná mi proti tomu přijde jako instantní kafe z automatu do plastového kelímku. Nová je určitě rychlejší, to jo.
k tomu navigace za osumdesát"levná" 42500, drahá 66500.
, rádio za čtyřicetRádio je vždy v ceně. DAB tuner za 8500. HiFi repráky za 16000. Snad jen Harman-Kardon Surround je za 32000. Pokud to tam máte, když už to teď víte, tak příště místo Sourround Sound prosadíte adaptivní podvozek a ještě ušetříte firmě náklady.
Já na GNU/Linuxu pracuji, už dlouho. Mac OS je sice taky unixový systém, ale třeba balíčkovací systém je tam nějak dobastlený a AFAIK nepodporovaný přímo Applem – oproti tomu jsou distribuce úplně zlaté. Bylo to vidět třeba i na nedávné aktualizaci Bashe – např. v Debianu stačilo aptitude full-upgrade
, ale když jsem si četl nějaké návody pro Apple, tak jsem se musel smát, navíc ty lidi tam mají Bash třeba několikrát a zaktualizují si ručně jen jeden a část věcí jim běží pořád se starým… na tom bych prostě pracovat nechtěl. A druhá (nebo spíš první) věc je, že je to uzavřený – a tedy nedůvěryhodný – systém.
Takto paušálně to nelze tvrdit. Záleží především na nájezdu za rok, cca od 25 000km za rok se nové auto vyplatí a je třeba ho v optimálních intervalech obměňovat opět za nové. Nedávno jsem počítal náklady na staré auto a zjistil jsem, že s novým by mě to vyšlo na stejno, ale jezdil bych bezpečnějším a méně shnilým autem, s tím, že by to nebylo staré Mondeo, ale nový Focus tj. o třídu níže. Takže je třeba si to propočítat dle konkrétních požadavků.
Co mě zvedlo ze židle je řešení vlastenecké přirážky no.
A jak jinak nazývat to, že jsou u nás škodovky dražší než srovnatelná auta jiných značek a zároveň i dražší než tytéž škodovky prodávané v zahraničí? Nemluvě o tom, že nejnižší stupeň výbavy u škodovek by se měl správně jmenovat holobyt a i ty vyšší jsou na tom o poznání hůř než u jiných značek (a většinou i než u škodovek prodávaných v zahraničí).
Výrobce si tohle může dovolit jen proto, že je dost těch, kdo si koupí "české auto" buď z vlasteneckých pohnutek nebo proto, že v rozporu s realitou věří, že na něj budou mít levnější servis a náhradní díly (což platilo naposled u Favorita). Zasloužíme snad podle vás opovržení, že v těchto praktikách nehodláme Volkswagen podporovat?
Jenže automobilový průmysl v ČR != Škodovka. Spousta subdodavatelů dělá i pro jiné automobilky.
Ma zkusenost je jen: 3 fordy, se vsema jsem najezdil pomerne hodne km.
a se vsemi velmi dobre zkusenosti. Obzvlast Mondeo mi prijde jako takovy kocar. :) Sedanova verze Mondea je prostorna dost i na sekacku ci hromadu pytlu s drivim, anebo na vylet s rodinou na hory s lyzemi i v peti.
i kdyz si vetsina lidstva dela z Forda legraci (tedy krome americanu)Američané snad ještě více, než všichni ostatní. Ford (Fix Or Repair Daily) má ve Státech děsivou pověst. To neplatí pro lehké náklaďáky (Fx50), ty jsou populární.
Pokud nemáš zmáčknutý žádný pedál mimo brzdy (tedy ani zařazenou rychlost) a pokud je motor v pohodě (není úplně studený) tak to to chcípne. V momentě když zmáčkneš spojku tak to nastartuje, většina dnešních řazení je pomalá, tak se neboj, stihne to. Nicméně u oktávky to vypínám, protože zrovna po městě mě to trochu zlobí, rozjíždím se obvykle rychle a tedy opravdu na hranici nastartovaného motoru a přijde mi to nekulturní, ale pokud jedeš normálně, tak to ani nepřijde. Dnešní starty už nejsou jak dřív, start je jen nepatrně náročnější, než běh, tedy stačí opravdu několik sekund aby to šetřilo (otázka je kolik :)). Technicky mu to nemůže dělat dobře, nicméně to těm motorům už nedělá víc věcí, takže toto jeho životnost nijak zvlášť neovlivní.
Pokud vím tak některé „asijské“ auta (s menším obsahem) dřív operovali i s tím, že je krapet silnější startér a ten ti pomůže (takže něco vzdáleně jako hybrid), nevím jestli se s tím někde ještě počítá (u Hybridů ano, bo tam se téměř výhradně rozjízdíš na elektro).
Když se dotkneš plynu, tak to naskočí taky, nebo, což tě možná zajímá, nechcípne, když máš kvalt a držíš to na spojce, nechcípne. (nevím, jak je to u automatu)
Díky.
V momentě když zmáčkneš spojku tak to nastartuje, většina dnešních řazení je pomalá, tak se neboj, stihne to.
Já se nebojím. Já mám ve zvyku všechny šetřící funkce vypínat (protože šetří bůh ví co, jen ne energii, peníze a nervy). Jak jsem pochopil, tak to, zda se motor vypne stejně ovlivňuje řidič, takže je to vlastně manuální. Asi budu hodně dlouho se slzou v oku vzpomínat na Oct 1.9 TDI, od té doby jsem řídil kde co všechno (od Passata po Forda), ale na tu naftovou Oktávku pocitově nic nemělo.
Však je to jen víc než 10× víc.
Ve značkovém servise Škoda si naúčtovali za originální díl ≈8000 a ≈2000 za práci, v jiném „neznačkovém“ servise ten stejný originální díl stál ≈1500 a ≈800 práce, že je práce dražší, prosím (i když mám s jinou značkou jiné zkušenosti), ale takový rozdíl na jednom díle u superba je taky docela fičák.
Takové informace miluji, ono to na první pohled vypadá jako relevantní informace, ale raději bych se jukl do nějaké větší statistiky.
Třeba o mně v asistenční službě slyšeli 1×, se něco uvolnilo mojí a nešlo řadit, za 15min dojel borec a moja levná třetina po dalších 5 min pokračovala v jízdě.
A budu asistenčku volat, při jakékoliv kravině, pichlé kolo, došel benzín :), nesvítí žárovka(já is ji vyměním sám, levná třetina ne).
Ale mě 3x odtáhl přímo značkový servis (Led ze střechy na sklo, neodemknutelný starší defendlock, hop ven z cesty), tak aby to nevypovídalo více o vzorech chování určité skupiny lidí, či způsobu péče o zákazníka, než kvalitě aut.
Vyšla statistik TUV, kde by mělo být častěčně toto eliminováno, souhrný obrázek je na idnes.
BMW souhlas, je to hnus
Hnus, povídáš?
Volvo? Nejdražší servis vůbec...
Zase tam moc často nemusíš.
Verdikt: Mercedes-Benz E
Může být, ale na mě to pořád působí jako auto pro staré dědky. U Mercedesu bych si asi dokázal vybrat líp.
Fabia a Golf: Tohle mi také nedalo. Škoda mate a přifukuje, což jim kde kdo spolkne. Fabia a Golf jsou dvě velikosti. Fabia "je" Polo. Golf "je" Octavia.
Mně přijde těžko uvěřitelné, že by jim to řazení škodovek o třídu výš opravdu všichni redaktoři magazínů (televizních, webových i papírových) žrali. Spíš si říkám, jestli za tím není nějaká neoficiální forma motivace…
"snadno udrzovatelne"He, to je dobrý.
Korejce jsem rovnou vyloučil, chci jezdit, ale ne po servisech.Hyundai ma 5 let zaruku bez omezeni ujetych km Kia ma 7 let zaruku Nabidne ti neco takovyho skoda nebo volkswagon? Kdybys napsal ze korejce nechces protoze nejsou dost free kool a in, tak s tim sice nesouhlasim, ale respektuju to. Ale to co jsi napsal je hroznej blabol...
Toyota má 3+2, přičemž ty dva si můžeš dokoupit kdykoliv v těch 3 letech.
Součástí záruky jsou docela široké služby, od dovozu benzínu, přepravy celé osádky
do/z cíle cesty - při větší vzdálenosti letecky, dovoz opraveného auta ze zahraničí domů,
náhradní vůz, hotel, řidič pokud nikdo z auta není schopen ze zdravotních důvodů řídit apod.
Podle mě tam chybí jen právní asistence.
A tuto záruku dostane každá soukromá osoba by-default na 3 roky a platí po celé Evropě.
Osobně jsem s těmito potenciálními službami, mnohem klidnější (havarijko doplňuje ten zbytek, od právních služeb až po uhrazení nákladů za sklo).
Zkušenost se závadou jsem měl u minulého auta (Corola Combi 1.6) po 3.5 letech (2^6k km) - spojka (komplet za ≈ 9k).
Záruka na auto byla 3 roky (tenkrát +2 nebylo).
Moc se mi to nezdálo a chtěl jsem spojku vidět a v servise jsme se pak shodli na tom,
že tam možná mohla být i výrobní vada, po domluvě s Toyotou jsem hradil třetinu (třetinu hradila Toyota a třetinu servis).
(Prej tam nakupovali „nějakou“ spojku pro evropu z nějakého „jiného evropského“ auta.)
OT: Můj Yaris 1ℓ 197k km, 12let -- ≈150k výměna jedné cívky ≈1k Kč, 195k výměna hnacího řemenu (možná už jednou proběhla) od čerpadla (ne rozvoďák, to má řetěz), jinak jen pravidelné kontroly a výměny stěračů apod. a to rád využívám plného rozsahu otáček (6k).
A nejlepší byla reakce prodejce, když jsem srovnával funkce s Passatem - "tak si jej kupte". Fakt jsem zvažoval, že vstanu a odejdu. Asi si mě chtěl rychle zbavit.Jako prodejce si to nesmi dovolit, ale lidsky ho chapu. Protoze ty sis zjevne neprisel koupit Opel, ale sam pred sebou si zduvodnit proc chces Passata. Sam si to nejspis ani neuvedomujes, ale uz ses rozhodl. Znam to moc dobre, absolvoval jsem to x-krat se svym tatikem. Taky mne vzdy zahrnoval dotazy, argumentoval jsem a vzdy se mi vratilo "ale kdyz tohle je...". Kdyz vis, ze Passat ma tohle a tohle, neptej se. Kup si ho.
Opel, Motol, je to BSAuto? Od nich byly cenové nabídky dost bídné. Chce si to auta ve výběru projet u libovolného prodejce, ale cenové nabídky si nechat vypracovat od mnoha různých prodejců z celé republiky. Pak ještě trochu individuálně vyjednávat a zrovna u Opelu se dá dostat na slušnou cenu.
Poslední auto jsem kupoval v prosinci. Nikdy bych nevěřil, že si koupím Opel, ale vyjednaná sleva skoro 250 tisíc byla nakonec jedna z věcí, které rozhodly. Samozřejmě, že jsem auto nekupoval jenom podle ceny, ale mé požadavky na sportovní auto jsou k tématu diskuze Superb/Passat/Zafira irelevantní.
Ze zájmu jsem se koukl i na Zafiru, prostorem je nejmíň o třídu lepší, ale moc se mi nelíbí a přijde mi předražená.To záleží s čím srovnáváš. Proti Superbu je předražená, ale v kategorii 5+2-místných komapktů jsou tyto ceny úplně normální. Auto s pěti plnohodnotnými sedadly = cenově prostě (auto se čtyřmi plnohodnotnými sedadly / 4) * 5.
Jestli je to jak u nových Oktávek/Superba, budeš se muset mooooc snažit, aby jsi se aspoň přiblížil (třeba ne, třeba je to pravda) .
Jinak pokud nejezdíš ročně 20k, tak je ti skoro jedno jestli 5ℓ nebo 6ℓ, to bude 5k ročně auto 5let = 25k a srovnej s rozdílem v ceně auta, možná je to pro Tebe důležité, ale myslím že často tam hraje roli jen to, „že to jsou jiné peníze - provozní“.
OT: Jediná aut kde mi seděla spotřeba je starý Yaris a starší Corola-Combi (kde se jezdilo dokonce za méně), dál už ne, ani Verso ani Oktávky ani Superb, ani kámošova dva Fordy - nic, je to jak s výdrží baterek u telefonů.
Spotřeba měřená/udávaná podle NEDC má málo společného se skutečnou spotřebou v reálném provozu.
Naprosto extrémní je to pak u sportovních aut nebo aut s trochu silnějším motorem. Třeba moje současné auto má v TP uvedenu kombinovanou spotřebu 8,5 l/100km. Skutečnou dlouhodobou spotřebu mám ale 12,5 l/100km. Když se hodně snažím, nechá se jet za 10-10,5 l/100km.
Nový passat slibuje 20% nižší spotřebu u nových motorů, takže třeba se na hranici 5 litrů dostane. Udělal jsem si tabulku a spočítal cenové rozdíly pro různou spotřebu a nájezd. Počítal jsem s benzínem za 38 Kč a naftou za 37,50 Kč. Diesely jsou dražší o desítky tisíc, ale už u celkového nájezdu 60 tisíc km se vyplatí (otázkou jsou náklady na servis). Ai ten rozdíl mezi 5 a 6 litry nafty hraje docela velkou roli, pokud jsou auta srovnatelně drahá.
nájezd | benzín | nafta | nafta |
8 | 5 | 6 | |
60 000 | 182 400 | 112 500 | 135 000 |
75 000 | 228 000 | 140 625 | 168 750 |
100 000 | 304 000 | 187 500 | 225 000 |
120 000 | 364 800 | 225 000 | 270 000 |
Sportovních? Už tuhle diskusi moc nesleduji, ale přišlo mi, že je tu spíš řeč o něčem odporném fkombíku fdechtu.
Když už, tak aspoň něco, co vypadá jako auto (sedan, kupé). Kombíka bych snesl tak u něčeho terénního1 nebo u Volva 850
[1] jenže když má někdo předsudky a považuje to za zmrdo-auta, tak ten si to asi nekoupí
Chcel som prave navrhnut nech sa porozmysla o benzinovom agregate, ta 1.6 ecoboost bude podla mna zrat do tych 7 bez problemov a celkom stabilne.
Na starom mondeu kombi v dieseli jazdim dlhodobo za 6.3 a to jazdim pre zabavu, nie setrne. Tieto novsie motory podla mna tych 6 daju s prehladom.
Ono to nie su len naklady na servis co je pri dieseloch vyssie, ale su tam napr. aj problemy su studenym startom -- vyssia spotreba na kratke trasy do tych 10 - 15 km.
Sam mam diesel, rocne najazdim okolo tych 20k km, 95 % z toho dlhe trasy (200+ km) a kupovat to auto nove, tak by som pravdepodobne zvolil benzin. Kedze som to auto kupoval pouzivane, tak som na vyber nemal -- zohnat pouzivane benzinove mondeo bolo v tej dobe u nas (mimo mondeo ST) snad nemozne.
Spotreba je velmi relativni zalezitost. Udavana cisla jsou nesmysly zmerene v nerealnem pouziti. Zaklad je si vybrat motor vyhovujici hmotnosti auta.
Nejvic zalezi na stylu jizdy, napr. pri sportovnejsi jizde na tom bude vetsi motor lip. Nejlip jsou na tom hybridy, pak turbobenziny a diesely, nejhur maly atmosfericky benzinaky. 1.2 pojede klidne za 13 litru, pokud bude chtit stacit 2.0t ktery pojede za 7 litru.
Ale diesela bych nebral, to je sebevrazda. Common rail se tezce sype, na ceskou naftu jsou vstriky po 100t mrtvy (i driv). Navic produkuje smrtici jedy.
V Mondeu je dobry motor EcoBoost, hlavne 2.0t a 1.6t. Mame jich nekolik sluzebaku, tomu se da rikat moderni turbomotor. Oproti dieselove verzi zadne vibrace, zadny zvuk motoru, vyrovnany kroutici moment od 1500 az do 6000 otacek.
Common rail se tezce sype, na ceskou naftu jsou vstriky po 100t mrtvy (i driv).Pssssssst! Nebo se to dozvi ten muj, co ma 270t...
Nesouhlasím s tím malým motorem, nejsou jen ty malé (WV-Škoda) pseudo-motory a co měl kamarád Fiat-ka (,který šel opravdu až na 12ℓ), ale můj starý Yaris, když jedu v klidu, nebo se motám po dědinách mimo dálnici tak i pod 5ℓ, ze svižnou jízdou mimo dálnici do 100km/hod pod 6ℓ, v rovině tak 5.4ℓ a ve zvlněném terénu tak 5.7ℓ a po dálnici do 140+km/hod 6.8-7.5ℓ, v průměru jsem málokdy přes 6ℓ a to s tím, že „ujedu“ za dědinou či v kopci většině aut (bo se mě ten trvalý tah líbí) ... udělá to 174 (dle tachometru), ale zrychluje to do ≈160 (víc nejezdím ani krátkodobě), to dál už je hodně vlažné, jakou to má spotřebu při 160 fakt nevím 9ℓ(?).
Ono někomu stačit není problém, rozdíl mezi běžným 2.5ℓ a třeba tímto litrem (50Kw) není moc velký (jezdím sám, a bavíme se o rychlosti do ≈110km/hod, rozdíl by určitě nastal s plně naloženými auty a navíc třeba do kopce)
.Jinak Superb v benzínu je luxus, klidná velmi tichá jízda, dobře topí a svižně reaguje, ale spotřeba je rozhodně vyšší než u dieslu, živit bych to nechtěl, ale je to, co se komfortu týče, zcela jiné auto než s dieslem… :(.
Jasny, vzdycky neni maly motor uplne spatne. V praci mame i30 1.4, zere to porad 6 litru, at s tim clovek jede jak chce. Do 100 je to i docela zivy, ale nad 100 nema sanci. Muzu mit plyn na podlaze a stejne to vic nepojede. Dostat se z 100 na 140 znamena podradit a cekat. Ale do mesta dobry.
Rozdil mezi 1.0 a 2.5 je znacny, jen je to spojene s mnohem tezssim autem. Presto si myslim, ze bych s 2.0t SAABem Yarisovi ujel, hned jak bych zaradil za 3 (coz je nekde v 80km/h).
myslím si, že kdybychom jeli vedle sebe, tak by jsi měl začal míjet až tak na 80-90km/hod.Nechci moc prudit, ale podle mě je to nesmysl. Yaris by dostal na prdel dřív než by pochopil co se děje. 0-50 na jedničku, do 110 na dvojku a čau
Klidně pruď je to docela možné, ale vyzkoušeli jsme si to jak na Oktávce (s naftou a manuálem)
tak se Superbem (s naftou a manuálem) docela hezky ujedu z místa na asfaltu a zhruba ta 70(Superb)-80(Oktávka) je kdy, mě o kus vyšší rychlostí předjíždí, ale pokud by to bylo omezené 0-90, tak mně (asi ani) nepředjede.
(Něco jiného je např. nový Mini(-Maxi) v benzínu s automatem a nohou na podlaze).
Ale to je minimální rozdíl při běžné provozu.
Pokud bychom chtěli spolu závodit, tak je asi jasné, že je dost důležítý výkon na kilo a Yaris je sice lehké, ale furt jen prdítko vhodné do provozu, ale lze s ním jet i po dálnici, jen holt je třeba víc kontrolovat zrcátko.
případně četnost řazeníTohle ale není zrovna doména jednolitrů
Ne-ne, nerozuměli jsme si, myslel jsem závodící Ω (musel jsem se podívat, na které klávese mám ω/Ω :) ) a závodící diesel čtyřkolku s automatem. Ujet zadkolce s rozumným motorem v předkolce je z 0 na něco většinou vážný problém.
Já už ani neumím se zadkolků jezdit, bo motokárny nemají diferák a chovají se trošku jinak, už když jedu ze čtyřkolkou, tak jsem docela ostražitý…
Naftak nez dostane 80km/h tak minimalne trikrat zaradi. Me se staci rozjet, dat dvojku a trochu slapnout (na podlahu nemuzu, jinak to hrabe) a mam tam 80km/h pri 5000ot/min Pak dam trojku, roztocim turbo naplno a ujedu.
Jinak pri pomeru 50kW/1000kg a 110kW/1500kg jsem na tom porad o trochu lip, navic mam vyhodu rovnejsiho kroutici momentu.
Zapoměl jsi, že přes ten nafťák pak není vidět a že když to tak dělá často, tak mu to brzo vyliská :)
Určitě jsi, to bez debat.
Do 100 je to i docela zivy, ale nad 100 nema sanci. Muzu mit plyn na podlaze a stejne to vic nepojede.Nebyl jsem u toho, ale slyšel jsem vyprávění o i30 s 1.6 motorem - 180km/h. Řidiče předjížděl nějaký Jaguár a protože auto bylo nové, tak zkusil, co dá. Jaguára se chvíli držel, ale v levném autě je takováhle sranda o papíry, tak toho nechal.
Idealni chvile se toho zbavit Otazka neni, jestli to jede (to pojede vzdycky, dokad neni po vstriku uplne), ale jestli to nekouri/nesmrdi za zadnych podminek. U sestivalce neni takovy problem s vibracemi jako u ctyrvalce.
Vetsina naftovych aut dovezenych treba z italie ma najeto kolem 200t, prave protoze tam maji mnohem prisnejsi normy (odchyty kourilu na dalnicich, vysoke povinne ruceni za vysoke emise). Cech s tim pak 30t jezdi a hle, je potreba vstriky, kazdy za 8kKc. S tim spojena prace vyndavani vstriku z hlavy, kdy je mozne hlavu i znicit - sroub zatuhne v hliniku a pri povoleni tam zustane, nebo se urve i s zavitem. Ruzne repase vyjdou i levnejc, ale s praci tam je clovek za 20kKc hned
Turbo je otazka chovani, pokud ma auto slusneho majitele, ktery na to neslape za studena a necha turbo dochladit po dojeti, vydrzi dlouho.
Ja si myslim, ze v tomto momente sa uz clovek nespali. Uz je vybranych niekolko velmi dostojnych kandidatov, z ktorych by kazdy jeden dokazal splnit svoju ulohu velmi dobre.
Jediny rozdiel moze byt vo vyslednom pomere cena/vykon, ale ten nebude nejak markantny (clovek za zivot premrha kopu penazi aj horsim sposobom).
Preto je v tychto poslednych fazach casto lepsie konat impulzivne/nacuvat srdcu a hlavne nikdy to uz neriesit po kupe -- co oci nevidia, to srdce neboli.
Za 2-3 roky je ~120k km v zahranici normal, vyhodou je, ze to bolo s ohladom na najazd pravdepodobne jazdene prevazne po dialniciach, takze stav by mal byt velmi dobry.
Ze bude clovek travit viac casu v servise nez za volantom sa mu moze stat aj s novym autom, pri starom si aspon moze pozriet nejaku tu servisnu historiu (ak ju auto ma) a moze sa ist previest so znamym mechanikom, ktory mu povie zbezne co a ako.
Ak by sa cakalo do januara, tak by som sa siel este aspon raz pozriet do fordu. Pokial viem, tak koncom roka ma vyjst nove mondeo, ktore ma podla mna velmi zaujimavy dizajn. Kazdopadne aj tie starsie by mali dostat nejaku slusnejsiu zlavu -- nejaky ten vypredaj by asi mal byt.
Na dálnici 1.6ℓ benzín (pětikvalt) mi žrala 7.6ℓ u nás a 7.4ℓ v Německu, 1.8ℓ benzín (šestikvalt) 7.8ℓ u nás a 7.3ℓ v Německu (jezdím < 150km/hod, obvykle 138km/hod dle navigace, v DE tankuji E10).
Moje zkušenost je, že nová oktávka se po dálnici pod 6ℓ nedostane (≈6.4ℓ) (za to mi „nekultura“ dieslu fakt nestojí).
Jen z vyprávění majitele vím, že ke zmiňovaným 10ℓ se přiblíží Superb s benzínem a automatem a když se tomu trochu šlape za krk (> 160km/hod) - ale to ticho je krásné (jen spolujezdec).
Zkus tankovat E10 - mě to žere míň i když by nemělo. (Omylem jsem to jednou dávno dal do té 1.6ky, zjistil to, tak to tankuji).
Zajeté líp, nevím, trvá mi obvykle tak 600-1000km než to po mojí levné třetině naučím. (Levná třetina s tím převážně po městě jezdí za 8.4, já když to vezmu, tak o litr míň a pak to přeučím ještě o litr, a jezdím rozhodně „dynamičtěji“, ji holt nebaví řadit, nebo řadí 1-3 apod. - měl to být automat - pozdě :().
Já na nádrž s benzínem běžně jezdím 550-700. Do sucha bych možná dal i 800 (na Yarisu jsem měl 780 a na Versu 730) - po městě a když jezdí moje levná třetina, tak s Versem je to spíš kousek přes 500.
Jestli lítáš 200, tak ano Diesel je výrazně ekonomičtější a je i v rychlostech přes 120 kulturnější (to už není třeba řadit ani z šestky), ale pokud jezdíš normálně do 100km a na dálnici najezdíš jen < 20%, tak rozdíl ve spotřebě s „normálním beznínem“ není velký a je, podle mě rozhodně, kulturnější.
Jezdím (vozím se) sem tam v Superbu dieslu a jel jsem párkrát v Superbu benzínu zhruba stejně vybavené jen benzín je automat a ten hlukový rozdíl v nižších rychlostech musí slyšet i hluchý a ve vyších rychlostech po dálnici je to také znát. Ono je to i logické, si myslím, bo dunivý (traktorový) zvuk je docela komplikované utlumit na rozdíl od bzukotu.
Já na nádrž s benzínem běžně jezdím...Samozřejmě je třeba srovnávat srovnatelné. Já bral podobné auta a podobné motory (akorát jednou zážehový, jednou vznětový).
Jestli lítáš 200, tak ano Diesel je výrazně ekonomičtější...Ano, rozdíl mezi pomalu a rychle nenabíhá tolik jako u benzínu.
e pokud jezdíš normálně do 100km a na dálnici najezdíšBydlím v SRN a kromě kousku na/z jezdím prakticky pouze dálky po dálnici.
tak rozdíl ve spotřebě s „normálním beznínem“ není velký a jeTen rozdíl není tak velký, ale rozdíl je.
a je, podle mě rozhodně, kulturnější.Jo, o něco, ale za to si člověk housky nekoupí. :)
rozdíl v nižších rychlostech musí slyšetV nižších rychlostech/otáčkách je to utlumeno docela dobře. Ve vyšších otáčkách... výfuky jsou docela dobře naladěné, takže i když to nezní jako podobný Ottův motor, není to vyloženě nepříjemné.
a ve vyších rychlostech po dálnici je to také znátVe vyšších rychlostech už mnohem více ruší jiné zvuky. Proti gustu, žádný dišputát. Chápu lidi, co si koupí benzínový motor (lépe zní, jezdí hlavně kratší vzdálenosti, mají lepší pocit...). Jenom nejsou schopen strávit, že by měl být Diesel zcela špatně a naprosto k ničemu. Moje zkušenost hovoří proti takovému odsudku. Dokonce si myslím, že si se svým Dieslem užiji více legrace než s většinou zde vychvalovaných Ottů, i když jinak samozřejmě lepší motory existují.
Nesrovnavej atmosfericky benzin s turbobenzinem, to jsou z hlediska vlastnosti naprosto rozdilne typy motoru. Turbobenzin ma kroutak jeste niz nez diesel (1400ot vs 1800ot) a vys nez diesel (6000ot vs 3500ot). Navic je mnohem tissi a klidnejsi. Dnes maj uz skoro vsechny turbobenziny 6 rychlosti, tzn. s otackama uz neni problem vubec.
Ja mam 20 let stary turbobenzin s 5 rychlostni prevodovkou a pri 130km/h to toci presne 3000ot. To jsou pro benzin ty nejlepsi otacky. Spotrebu mam 7.5l a to na to slapu, uzivam si jizdu. Kdybych jel nejhur jak umim (140 po okresce, predjet kazdyho), nedostanu se na vic nez na 8.5l.
Kdyz jsme s Mondeem jeli do Frankfurtu, jeli jsme rychle, 170km/h i vic, spotreba byla 8l. Za nami jel kolega v i40 CRDi a mel 8.5l. Takze to s tou spotrebou je velmi relativni.
Ako vzdy, najlepsie je skusit sa ist na tom aute previest a pripadne popozerat recenzie (v tych je ten motor celkom dost chvaleny). Rodicia maju jeden z tych slabych benzinovych peugeotov (207 sw) a tiez to vobec netaha zatial co porovnatelny escort v benzine (rovnaky vykon, mierne lahsie auto) taha s ohladom na svoj nizky vykon celkom obstojne.
Myslím, že bude nejlepší když se s tím rovnou projedeš a uvidíš sám. Pro lepší představu můžeš mrknout na graf v příloze (horší hodnoty jsou bez přečipování).
Ten Mondeo 1.6 EcoBoost je asi tak nastejno jako 2.4 atmosferak ve Volvo 850 (103kW) nebo muj 2.0t SAAB (110kW). Je to hodne svizny, turbo je narozdil od dieselu malinky a je hned roztoceny, bez lagu. Projed se dieselem a timhle a porovnej
Me se nejvic libi, jak ma ten motor rovny kroutak az do 6 tisic. Navic je tichy, takze clovek da za 3, slapne to na zem a zaradi za 4 az kdyz predjel. Na dalnici uplne super, usporne se da jet na 6 uz tak od 90km/h a bez problemu predjizdet do kopce tak od 120km/h. Tam je to srovnatelne s dieselem, az na to ticho.
bez laguPokud Vás trápí prodleva, tak to "neřešte" přeplňováním zážehového motoru a pořiďte si něco nepřeplňovaného. Nebo zkuste dmychadla dvě, s tím už se dá něco kouzlit.
pri 130km/h to toci presne 3000otTak jsem na to dneska na hezkém úseku A6, počasí a provoz taky dobrý, mrkl. Při 3000ot/min, kdy mi konči ten Pepův "megagrouťák" to jede ~215km/h. Co se děje pod touto hranicí si přebere krabička od chlapců z ZF a dělá to velmi dobře. Tím se také vysvětluje subjektivní dojem, že od 210-220km/h už to tolik netáhne. Už mi s tím s dieslem se vůbec nedá jezdit vlezte na hrb.
ony známé legendy o tom jak nafta táhne odspodaAle to není legenda, to tak opravdu je. Přesedlával jsem z Accorda 2.0 do Superba 1.9, staré dobré PD, obojí "shodných" 96kW. Na stejný výkon, jako má Superb při 2500 otáčkách, Accord potřebuje přes 5000. A takto napsané to ještě vypadá dost suše, ale představ si to v provozu - zaprvé akusticky, zadruhé prakticky. Když chceš ve 90km/h řekněme 70kW, v Superbu to v pohodě utáhne čtyřka, v Accordu bych přemýšlel o dvojce.
Odhaduju že ten Accord bude mít někde kolem těch 2500 maximum točivého momentu takže tam sice možná nemá maximum výkomu ale zrychlovat bude z těch otáček vehementně až někam k těm 6-7 tisícům.To teda dost těžko,
Nafta netáhne odspoda, použitelné otáčky začínají zhruba tam co u benzinů, často ještě výš, běžné provozní se liší jen málo, s tím rozdílem že nahoru je rozsah u benzinu mnohem vyšší.No, myslím, že celý problém je v tom, pod pojmem "táhne" máš trochu něco jiného, než ti, co říkají, že nafťák táhne od spoda. Pro mě "táhne" znamená, že je k dispozici aspoň dvě třetiny maximálního výkonu, nebo tak něco. Jinak souhlasím, že benziňák jde používat klidně na 1000 ot/min - což koneckonců většina automatů i dělá, nafťák potřebuje o nějaké dvě stovky víc, aby se to netřepalo jak epleptické prase. Ale slovem "táhne" bych tuto vlastnost teda určitě neoznačil...
Pro mě "táhne" znamená, že je k dispozici aspoň dvě třetiny maximálního výkonu, nebo tak něco.Tak něco takového mám s benzínem pocitově cca. od 2500ot/min do 6000ot/min, od 3300ot/min - 5500ot/min bych definoval jako stále v tahu naplno.
Podle grafu mám 2/3 krouťáku na ≈1300ot/min, na ≈3100ot/min mám 2/3 výkonu.
To co popisuješ jsem zažil u Opla (16 ventil), to auto když se dostalo s otáčkami pod 1000ot/min (blbě si zařadil, nebo se zapomněl) tak bylo schopné chcípnout(, hůř než naftová oktávka). - Fujtajbl motor.
Ne, myslel jsem Yaris, a od toho Versa nemám (to co jsi odkázal je rok 2002 a jiný motor), Verso od 3000 jede a od 3500ot/min už jede velice slušně a to nejen na autobus (papírově 0-100=10.4s, 108kW).
Psal jsi 2/3, napsal jsem ti 2/3 podle reálného měření. Na odkázaný server jsem narazil, nějak se mi to tam nezdálo, můj má něco mezi tímto a tím co pře-chipují
Jak jezdíš po Zlíně a dicki ti nějaké malé auto ukáže zadek, tak jedno z nich je moje
Střídám turbochrochty(v práci) a benzín(doma), chci elektriku nebo hybrid (v některých obou už jsem jel), a u turbochrochtů je možná obdivný ten první záběr, ale je strašně krátký (i když tělo ho pravděpodobně vnímá déle) a pak to zvadne, kdežto (normální) benzín zabere a táhne furt dokud není těsně pod max otáčkama, pobere v klidu nízké otáčky (Yaris ve městě za 5 na dálnici za 5) turbochrochty furt míchám (řadím) aby to vůbec nějak dělo a neklepalo se to jak kačena (buď nízkými nebo vysokými otáčkami), navíc asi mám hlavě (v uchu) něco špatně, dělají mě zle dunivé tóny (sem tam už jsme vyzval kolegu ať zařadí nebo mě uletí hlava).Například Verso vybízí docela brzo na řazení a když zařadím, tak to pak není žádný zázrak, ale jede reaguje a je potichu, ale to co fčul vybízí turbochrochty (Oktávka 5/6 kvalt), to mám pocit, že se rozpadá motor, a když přidám plyn tak celé auto. Až budu mít elektriku, tak taková debata bude už pod úroveň a s hybridem (samozřejmě s benzínem, to jinak ani moc nejde i když se snaží) se budu jen usmívat
Ne, myslel jsem Yaris, a od toho Versa nemám (to co jsi odkázal je rok 2002 a jiný motor). Verso od 3000 jede a od 3500ot/min už jede velice slušně a to nejen na autobus (papírově 0-100=10.4s, 108kW).No jenom se neboj, ten Toyoťácký motor je starý jak Metuzalém, všechno vychází pomalu ze sedumdesátých let a pomalou evolucí se dostalo až ke dnešku, aby i teď působil pomalu jako dinosaurus - atmosférická 1.8, to už je dnes prakticky rarita. Taky proto je to jeden z nejspolehlivějších a zároveň nejkultivovanějších motorů vůbec, pomalu 50 let postupného vývoje neprodukuje kazivé rychlokvašky. Tady jsem ti našel grafy z generace ZZ, která přímo předchází současnou ZR, všechno je to stejné - zub někde okolo 4400, kde je zároveň i nevětší krouťák. Výkon je navíc přímo uměrný otáčkám, takže ve 3000 je to ještě poklidný spánek.
Myslím, že se to jeté Mondeo nevyplatí, neporovnával jsem podrobnosti ve výbavě, ale nové se sežene cca o 100 000Kč dráž a za tento příplatek je 120 000 km k dobru a jistota, že s tím nikdo neprasil. Ve 120 000 km bych očekával následující investice:
Tak bych je započítal do pořizovací ceny. Najede se s tím 80 000 km a bude se řešit nová spojka, rozvody motoru, ložiska kol a díly na podvozku.
Zas az tak ruzovo by som to nevidel. Treba brat ohlad aj na motorizaciu a vybavu. Neviem ako presne sa pohybuju ceny u dealerov, ale vychadzat zo stranky ford.cz obdoba toho prveho vychadza na 780 990 Kc (rovnaky motor, automat, podobna vybava -- titanium plus). Samozrejme, ide o zakladnu cenu, z ktorej urcite pojde dat dost dole, ale pravdepodobne nie az 250 tisic, aby to bolo skutocne len o 100k Kc drahsie.
Kazdopadne, suhlasim s tym, ze ta cena je na 3 roky stare auto celkom vysoka, ale s vlastnej skusenosti mozem povedat, ze je najdolezitejsie sa v tom aute previest a odskusat si v akom je stave.
Sam som mal pri pozerani sa po internete nejake preferencie, ale nakoniec som skoncil u niecoho uplne ineho lebo cena bola cca rovnaka a stav neporovnatelny (chcel som 2.0l tdci 96 kW sedan stredna vybava, kupil som 2.0l 85 kW kombi plna vybava). Rozdiel medzi nimi bol asi ako medzi 7 rokov starym a uplne novym autom (a to obe auta mali ~7 rokov).
Moje zkušenosti mluví spíš pro tu pověru (nebo pomluvu). Escorta jsem kupoval tři roky starého (jak se později ukázalo, bouraný přivezený z Německa), jezdil jsem v něm dalších deset let (200000 km) a kdyby nezačal odspodu reznout, jezdil bych s ním nejspíš dodnes (ono by to asi šlo i tak, ale vzhledem ke svému bydlišti potřebuju auto, na které se můžu kdykoli spolehnout). Za těch deset let jsem neplánovaně musel do servisu jednou (když nepočítám nehodu), ale za to si můžu sám, protože baterii, kterou jsem měl vyměnit hned po koupi (menší kapacita a jiný rozměr než ta, která tam patřila), jsem tam nechal dalších pět let, až jsem jednoho dne nenastartoval.
Focus (kupovaný nový) mám čtyři roky (96000 km) a problém zatím žádný, což ale od nového auta tak nějak očekávám. Jen mne teď překvapilo, že bylo potřeba seřídit geometrii, ale to bych spíš než autu přičítal stavu silnic a všudypřítomným zpomalovacím prahům, hrbům a jiným překážkám, kterými nás vrchnost počastovala, jako by ty silnice nebyly dost hrozné i bez nich.
Na druhou stranu bych ale řekl, že u slušných značek, pokud člověk nenarazí na vysloveně špatný kus, chová se k autu slušně a přiměřeně se o něj stará, tak problémy mít nebude.
Dle mého názoru je termín "nespolehlivý Ford" značně zavádějící. Pro určení spolehlivosti jsou důležitá následující data:
U každé automobilky platí, že se u ní v průběhu let sejde více či méně spolehlivá kombinace předchozích parametrů. Navíc pokud člověk kupuje model, který obsahuje novinky, které ještě neprověřil čas, tak nemůže dopředu říci, zda-li na auto bude spolehnutí, jako na model předchozí.
Co se týče Fordu, tak si myslím, že modely Mondeo a Focus v benzínu patří dlouhodobě mezi spolehlivější motorizace. A s naftou to bylo s některými agregáty nic moc, ale nevidím důvod pro obavy ze současného naftového Mondea, údržba motoru bude stát podle mě +- stejně jako u Passatu.
Na starém Passatu mi třeba přišla hliníková náprava na naše silnice velice nevhodná, tj. slabá místa nemusí být jen v motorizaci.
Ako sa pise inde, najdu sa aj nestastnejsie motory. Co viem, tak napr. motory z doby, ked sa zavadzalo common rail vstrekovanie mali celkom problemy (2001 - 2005), ale v tom ford nebol sam a mali s tym problem aj dalsie znacky (napr. aj taka mazda). Automobilka sa to ale snazi aktivne opravovat pokial o niecom takom vie (v 2004 dali polovicny fix, 2005 spominany problem fixli uplne), co mi pride ako celkom ferovy postup. Kazdopadne tamtie duratorqy by mali byt uz spolahlive. Pre overenie ci je ten a ten motor OK zvacsa staci zbezne googlenie (aspon u aut, co uz su na trhu nejaky ten piatok -- ludia zvyknu riesit problemy s autom/motorom casto aj na forach).
Z vlastnej skusenosti (par rokov Escort a asi rok Mondeo) sa na spolahlivost Fordov stazovat nemozem, skor naopak.
Winner Plus 2,0 Duratorq TDCi 546 990Kč s DPH
Winner Plus 2,0 Duratorq TDCi 555 990 Kč s DPH
Ford Mondeo TitaniumPlus kombi 2.0TDCi 575 990Kč s DPH
Ano, není to sice ve stejné výbavě, ale člověk si musí odpovědět na otázku, zda-li je pro něj výhodnější koupit ojeté v "plné" výbavě nebo nové s trochu "skromnější" výbavou. Tj. zda-li kvůli lepší výbavě riskovat počet spokojeně a bez investic najetých kilometrů.
Velke +1 za dazdovy senzor a ztmavovanie zrkadiel. To ztmavovanie je obvzlast pri jazde v noci takmer nutnost.
To ztmavovanie je obvzlast pri jazde v noci takmer nutnost.zajimavy ze ja jeste ziju kdyz to nemam
Samozrejme pri jazde v noci pokial je aj nejaka ta premavka a takmer nutnost. Da sa bez toho zit, ale je to relativne nebezpecne, kedze clovek casto proste skoro nic nevidi kvoli svetlam auta, ktore je za nim (a ze ich ma kopa aut nastavene pekne vysoko). A nie, nastavit si zrkadla tak, aby sa mi neodrazalo svetlo z auta za mnou do oci nepovazujem za riesenie, kedze tam zas clovek nevidi nic za sebou.
Jasne, ak clovek nechodi po trasach, kde je v noci (co je v zime snad uz od 16) velka premavka, tak je to celkom zbytocne.
Ja som par krat jazdu v noci v kolonach zazil a skutocne by som v tych situaciach nechcel byt bez toho stmavovania aspon na stredovom spatnom zrkadle.
Nechápu jak můžu být ještě vůbec na živu, když jsem jezdil auty bez automaticky zatmavovacích zrcátek, ale také dokonce jenom s jedním vnějším zpětným zrcátkem, bez bezpečnostních pásů, bez posilovače brzd a řízení, bez ESP/TCS/ABS/BA a bůhví čeho ještě.
Jinak ve svých současných autech automaticky zatmavovací zpětná zrcátka mám, ale ty výkřiky, jak se bez toho téměř nedá žít jsou blbost.
nechcel byt bez toho stmavovania aspon na stredovom spatnom zrkadle
Již můj první Ford z roku 1986 měl možnost přepnout středové zrcátko do druhé polohy, ve které jsou auta vzadu vidět, ale neoslňují. Předpokládám, že tuto vlastnost mají standartně i ostatní značky již desítky let.
Je pravda, ze na starom aute, co nemalo zatmavovanie som nebehal v noci (teda behal, ale nestretol som sa so silnou premavkou) a je mozne, ze na to nejake tie vychytavky boli, ale ja som ich vtedy nepotreboval, takze o ich existencii neviem. V tom pripade bude hlavnym prinosom samozrejme len ten komfort.
btw: od roku 1986 sa toho na cestach zmenilo celkom dost, aut je omnoho viac, kopa ludi si pcha do aut xenony, ktore oslnuju velmi neprijemne a casto aj cez bocne spatne zrkadla, ...
Již můj první Ford z roku 1986 měl možnost přepnout středové zrcátko do druhé polohy, ve které jsou auta vzadu vidět, ale neoslňují.Velká výhoda samozatmavování je v tom, že se to pak samo "roztemní", na což s normálním zrcátkem zapomínám a pak se často divím.
Tamto su hlavne vsetko slabsie motorizacie. Beriem, ze cloveku bude asi aj tych 103 kW bez problemov stacit, ale odrazit sa ten slabsi motor moze napr. pri horsej spotrebe na dialnici (obvzlast pri vyssom nalozeni), co si uz musi zvazit kazdy sam.
btw: Z mojej skusenosti byvaju s dovezenymi autami zvacsa mensie problemy nez s tymi, co maju povod v CR(/SR). Ked uz nejaka firma chodi do zahranicia na vyjazdy, tak si dava pozor, aby vybrala a doviezla len tie lepsie kusy (samozrejme je dolezite si pozriet na internete aj renome firmy, co to doviezla).
Ještě že si nekupuji většinu mobilů ani většinu aut
To se nevylučuje.
Jen prostě ta auta už na to nejsou chystaná/počítaná. Čím více se zpřesňují výpočty, tím méně vydrží - je třeba prodávat.
Stejně jako životnost mobilu je počítána na ≈5 měsícůTos hodně přestřelil
Asi se opakuji, ale to se nevylučuje, od telefonů jsem měl tuto informaci přímo z vývoje „jedné už samostatně neexistující“ značky.
Prostě předpokládaná životnost při návrhu byla 5 měsíců, protože tak to „všem“ vyhovuje, je celkem logické že vydrží víc, ale toto byl cíl, s kterým je navrhovali.
Představ si to tak, že třeba kondíky v nějaké elektronice mají životnost třeba 10000 hodin (nebo 2000hod), za předpokladu, že to bude zdroj do pc, kde je předpokládaný nepřetržitý provoz, tak jeho navrhovaná životnost je 14měsíců (3 měsíce). Takových limit je spousta. Pokud jedna „nespotřební“ součástka má takovou životnost, tak se je zbytečné aby ostatní měli víc a čím víc informací máš a čím jsou přesnější, tím je k tomuto intervalu přiblížíš, protože je „zbytečné“ aby vydrželi víc a čím víc jich je na limitu, tím dřív se to většinou po..re.
Návrh na předem definovanou životnost (mimo ultralight) byla dříve doména leteckého průmyslu, fčil už to řeší kdekdo a velmi často navrhovaná životnost je docela nízká, a když to klekne, tak se dozvíš že jsi to používal víc než se předpokládá (už nevím, který z výrobců to má přímo definované jak často můžeš denně NTB mít v chodu).
To mi nějak nesedí s tím, že na tohle spotřební zboží je většinou dvouletá záruka. To by byl výrobce sám proti sobě – nebo chceš říct, že rozbitý mobil po pěti měsících ti neopraví/nevymění? Leda že by výrobce kalkuloval s tím, že deklarovaná životnost součástek je podhodnocená a statisticky většina přístrojů aspoň ty dva roky vydrží – a těch, co se rozbijí dřív, bude dostatečně málo, aby nebyl problém je vyměnit/opravit.
Jasným příkladem máž třeba baterie nebo žárovky, u baterií jsou často nabícejí cykly přepočítané na 1 rok, žárovky mají definované hodiny.
Není možné koupit rychlovarnou konvice, která zvládne provoz například ve firmě,
kde jede skoro furt každý den 10 hodin (u nás je jejich životnost většinou méně než rok ale klidně i jen 3 měsíce)
a ani není možné koupit konvici se 2 letou rárukou na firmu.
Nevím to přesně, ale myslím, že mi jeden konstruktér říkal, že se počítá 2 ohřevy (bylo to nějaké malé číslo) denně na dva roky - jen jinak definovaná životnost (a to vydrží 98% použití).
Všechny ty výluky se záruky, s nám blízké výpočetní techniky, jsou skryty například pod:
Samšunt:
…Používání výrobku k jinému účelu než pro který je výrobek určen (např. k podnikání)…
…odpovídajícím provozu v domácnosti, tj. mechanické součásti, které se při používání opotřebovávají,
jsou v provozu do 1000 provozních hodin za rok (např. snímací hlavy, páskové a CD mechaniky nebo jejich součásti)
a zobrazovací části jsou v provozu do 2500 provozních hodin za rok (např. obrazovky, signalizační či kontrolní panely, žárovky, displeje nebo jejich součásti)…
Lenovo:
…Lenovo garantuje, že hardwarový produkt, který si zakoupíte, nebude při běžném používání a za běžných podmínek během záruční doby
vykazovat vady materiálu ani vady provedení…
Ostatní:
viz vadné pixely.
Pokud to chceš eliminovat u věcí co tě zajímají, musš jít do jiné záruky než zákonné. U výpoočetní techniky ti DELL, Lenovo, HP nabídnou rozumné podmínky, u spotřební el. můžeš využít nabídku například Datartu.
No a vo tom to je, buď je koupíš na správném místě kde to neřeší a vymění ti je a nesou náklad (nebo mají nějakou dohodu s dodavatelem) - často supermarkety, nebo si musíš zjistit „za jakých podmínek to jak dlouho vydrží“.
Koupit boty za pár stovek a očekávat, že v nich naběhám tisíce kilometrů je docela úlet (s tím mají problém i boty za moc tisíc). Já si kupuju Reeboky výběhovou edici zásadně < 2k (≈1.2-1.6k), bo mě vyšlo poměr cena výkon a pohodlnost nejlépe (to není doporučení, jen konstatování) - jen na běžný pohyb a řízení a mám je tak rok až jeden a půl, pak je posunu ze „školních“ na „do dvora“ a ty „do dvora“ vyhodím. Ale v životě by mě nenapadlo je jít reklamovat po 1/2 roce, pokud by jim třeba neupadla rovnou podrážka nebo se úplně nerozpadly. Zaměňovat si (ujetou) 2-letou záruku s životností je sice fenomén, ale úlét.
Co se týče ojetin, tak jedna z možností, jak eliminovat riziko stočeného tachometru a podobných prasáren, je nákup přes autorizovanou síť...Také jsem doufal, ale už si tím nejsem tak jistý. Známý takhle pořídil nebouraný vůz Škoda. Akorát maje dobré kontakty na policii si k tomu autu získal podrobnější informace... a mělo dvě poměrně vážné nehody. Jedna jimi způsobená závada se také docela brzy projevila, tak jim to omlátil o hlavu.
Známí chtěli koupit výhodně Avensise nebouraný 80tis servisovaný (na Moravě nějaký běžný bazar), povídám jim „nebuďte blbí, je to divné, co vím tak u Toyoty všechno „zapisují“ zavolejte, má to značku oni to dohledají a přes VIN to potvrdíte“. Udělali jeden telefon na Moravě (dostali info kde), druhý tam kde to bylo servisované a výsledek: před 2lety auto 100tis a oprava po havárii, nechtěli sdělit co přesně, ale řekli, že to nebyli zdaleka jen škrábance.
Jen-tak: Pokud si koupíš novou Toyotu, tak nemáš žádný důvod jezdit jinam, v zásadě levněj nepořídíš a je to v záruce min 3 roky, proto tam ty záznamy v 99% jsou.
A druhý u Forda (značková prodejna a servis) kamarád, že dá protihodnotou menší (kupované jako nové) a vezme si větší nějaké jeté, nabídli mu jedno dali mu k tomu informace, on zjistil (náhodou, protože se díval i jinde), že je to auto vyřazované z nějaké společnosti, kde to přesně evidovali a zveřejňovali a zjistil (nepamatuji si přesné hodnoty) ale, že se u toho za měsíc ztratilo pár tisíc kilometrů. Sranda byla, že němu by bylo jedno, že to má o těch třeba 20tis víc, ale takto jim „něco“ řekl a šel jinam.
OT: Toyota zavedla od roku 2009 centrální(celo-evropskou) elektornickou servisní knížku, takže kdo to prodává takové auto a nevyjede/nedoloží záznam, něco skrývá, a pokud máš VIN, můžeš si to sám/spolu v Toyotě nechat ověřit (a měl by jsi to dostat česky, i když auto je Španěl).
Myslím, že by to byl dobrý námět pro evropskou komisi zavést něco centrálně…
Nevím jestli je to u všech aut, ale DPF se „vypaluje“ za jízdy, kdy(?) - to neovlivníš. Jakmile jedeš zrovna po dálnici tak je to ok, ale jakmile krátce, tak se to přeruší a pokud to takto krátce párkát zopakuješ, je to v háji, takže Moravákům lítajícím furt do práglu se to většinou nestane, ale „Pepíkům“ lítajícím se Žižkova do centra už jo. Prostě nafta je na min 30km dojíždění a s temperovanou garáží, do města je nevhodná, smrdí, čoudí, nevypíná se a netopí :(.
Já neznám nikoho, kdo by ten filtr vyměnil, když musel, všichni si to nechají „odstranit“ a pak nám ty saze tady všude rozhazují. Nezaplatí to ani běžně-ekologicky smýšlející lidé.
Neporadil jsem ti - vím ;)
A pak naznačoval, že 2.0 TDCi motor Superbu není OKV tom ma urcite pravdu. Preci jen davat nacerno fordackej motor do skodovky...
- …
- Jaká byla realizace: …
- Jak to bylo fakturováno: …
- Jaká byla podpora: …
- Co zákazník opravdu potřeboval: Babettu 210 s dvourychlostní automatickou převodovkou
Gratuluji, určitě budeš spokojený. Teď už se na jiné nedívej!
Jen tak mimochodem i když to určitě nebudeš potřebovat, ale to samo-volání záchranného systému při nehodě tam je?
(Já nevím do čeho to montují, jen vím, že už byl jeden případ s Fordem v ČR, kdy hasiči už byli na cestě, než zavolal někdo z lidí, bo si jedno auto zavolalo samo).
Má to tempomat, který je prima, akorát nevím, kam s pravou nohou.
Posunut sedacku dozadu, pripadne nizsie, pripadne zvysit sklon, prava noha sa potom pohodlne zmesti do priestoru pred az pod brzdou (tj. aby stacil maly pohyb a noha je na brzde). Kopa ludi je v tychto "koraboch" zbytocne natlacena na celne sklo, obvzlast zo zaciatku -- tiez mi to zo dva tyzdne trvalo, kym som si spravne nastavil sedacku.
Na spotrebu to chce mit specificky styl jizdy, ktery vyhovuje tomu turbomotoru. Jsou vicemene 2 moznosti, bud nevytocit motor pres 2000ot a minimum plynu, to funguje na pomale rozjezdy a ve meste, nebo tomu slapnout hned na dvojku, vytocit to a pak uz jen udrzovat stabilni rychlost treba na petku nebo sestku. Nejvice zere, kdyz se pohybuje mezi 2-3t. ot. moc dlouho, tzn. ne na plny tlak turba. Ucinny je bud atmosfericky rezim nebo plny tlak.
Je to z me vlastni zkusenosti, sic s 20 let starym 2.0t. Zaklad je drzet co nejmensi prumerne otacky. Kdyz jedu jen do 2000ot (vychazi na 5 nejak na 85km/h), tak dam spotrebu klidne 5.5l.
A naopak, kdyz chci akceleraci, tak je potreba vyuzit plnicho tlaku a neskrtit to. Zrychlim rychle a na prumernou spotrebu to nema takovy vliv.
To Mondeo ma vyhodu jeste jemnejsiho zprevodovani, kdyz ma 6 rychlosti. Mame to v praci a je to vicemene stejny, co se tyce tohodle chovani, jako muj SAAB.
Ja by som len dodal, ze novym motorom zvacsa chvilu trva kym sa zabehnu a zacnu bezat v optimalnych hodnotach, takze to znizenie mohlo byt sposobene aj tym, ze sa motor trocha zabehol (robi to casto kludne cez liter spotreby). Tiez je otazne ci je to hodnota s/bez klimatizacie pripadne inych narocnejsich elektro zariadeni. Dalsia vec je, ze v zime ma auto zvacsa vyssiu spotrebu nez v lete napr. kvoli odlisnym vlastnostiam pneumatik a pod..
kdybys takhle jezdil v tom Fordu, tak za prvé to nepůjde a za druhé by ti to žralo 2x tolikProč? Jak to?
Když Ford, tak za půl milionu můžeš mít pěkného Mustanga. A když už rodinné auto, tak co takový F-150? V tom bych vozil děti do školy. A přes víkend hodíš na korbu plachtu a uděláš z toho bazén
Tiskni
Sdílej:
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.