Portál AbcLinuxu, 30. dubna 2025 15:24
V dnešním díle si ukážeme, jak na vlastní widgety, signály a sloty v Qt Designeru. Kromě toho se naučíme přidat našim programům tray ikonu a používat v nich drag & drop.
Qt Designer nabízí vložení několika základních widgetů, ale co když si vytvoříme vlastní? Řekněme, že máme objekt Button
založený na QPushButton – třeba tlačítko, které má reimplementované některé chráněné virtuální metody, jak jsme si ukazovali už v prvním díle – a teď jej chceme přidat do návrhu GUI.
Klikneme pravým tlačítkem myši do navrženého okna a poté na "Promoted widgets". Vyskočí (zatím) prázdný seznam upravených widgetů. U "Base class name" zvolte ze seznamu třídu, na které je váš widget založen, v tomto případě tedy QPushButton
. Do "Promoted class name" pak přijde název vašeho objektu, což je Button
. Automaticky se doplnil název hlavičkového souboru, který můžete v případě potřeby upravit. Asi není třeba zdůrazňovat, že vybraný hlavičkový soubor musí existovat a obsahovat třídu se zadaným názvem. Teď už stačí zmáčknout "Add" pro přidání a dialog zavřít.
Nyní si do okna přetáhněte Push Button, klikněte na něj pravým tlačítkem myši a zvolte z nabídky "Promote to..." položku Button
.
A to je vše, tímto krokem jste klasické tlačítko "povýšili" (promote) na váš objekt "Button".
Signály a sloty mezi widgety lze propojovat rovnou v Designeru a je to velmi snadné, takže se podíváme, jak na to.
Nejjednodušší případ nastane, když chceme propojit dva standardní widgety. Přidejme si do návrhu Horizontal Slider (QSlider, horizontální posuvník) a Spin Box (QSpinBox, číselník). Přepneme se pomocí F4 do režimu editace signálů/slotů.
A nyní je propojíme tak, aby se změna hodnoty na jednom widgetu projevila i na tom druhém. Chytneme posuvník a přetáhneme jej na číselník.
Poté, co jsme pustili tlačítko myši, vyskočil dialog, ve kterém nastavíme, co vlastně chceme propojit.
Stejně pak propojíme i signál číselníku se slotem posuvníku, čímž vznikne toto spojení:
Pokud byste v Designeru chtěli propojit signály a sloty vlastních widgetů, tak vězte, že mu o nich nejdřív musíte dát vědět. Například kdyby výše uvedené tlačítko Button
mělo signál exploded(int,int)
, tak při propojování s jiným widgetem stisknete tlačítko "Edit..." a signál si do seznamu přidáte:
Drag & drop (v doslovném překladu "táhni a pusť"), když je řeč o grafickém uživatelském rozhraní (GUI), odkazuje na akci, při které uživatel chytí nějaký widget kurzorem myši (například položku seznamu) a přetáhne jej na jiný widget (například jiný seznam) nebo na jiné místo ve widgetu původním. Například když v grafickém správci souborů přesouváte soubor tažením do jiného adresáře.
Nyní si ukážeme, jak pro něco takového přidat podporu do naší Qt 4 aplikace. Aby toto mohlo fungovat, je třeba mít implementovaný drag na widgetu, ze kterého se chceme přetahovat (což je v následující ukázce MyDirView
) a drop na widgetu, na který tažená data pouštíme (MyListWidget
).
mydirview.h
#ifndef MYDIRVIEW_H #define MYDIRVIEW_H #include <QTreeView> class MyDirView : public QTreeView { public: MyDirView(QWidget* = 0); private: QPoint dragStartPosition; protected: void mousePressEvent(QMouseEvent*); void mouseMoveEvent(QMouseEvent*); }; #endif // MYDIRVIEW_H
mydirview.cpp
: Musíme widgetu implementovat drag, což obvykle obnáší minimálně 2 virtuální metody: mousePressEvent()
a mouseMoveEvent()
.
#include "mydirview.h" #include <QApplication> #include <QDirModel> #include <QDrag> #include <QMimeData> #include <QMouseEvent> MyDirView::MyDirView(QWidget* parent) : QTreeView(parent) { // zobrazí adresářovou strukturu setModel(new QDirModel(this)); } // událost stisknutí tlačítka myši void MyDirView::mousePressEvent(QMouseEvent* event) { // nejdřív zavoláme std. implementaci této události QTreeView::mousePressEvent(event); // v případě stisknutí levého tlačítka myši // uloží aktuální pozici kurzoru if(event->button() == Qt::LeftButton) dragStartPosition = event->pos(); event->accept(); } // událost pohybu kurzoru myši void MyDirView::mouseMoveEvent(QMouseEvent* event) { // nezahájíme drag, pokud není drženo levé tlačítko if (!(event->buttons() & Qt::LeftButton)) return; // nezahájíme drag, pokud se kurzor od stisknutí levého tlačítka // nepohnul alespoň o QApplication::startDragDistance() if ((event->pos() - dragStartPosition).manhattanLength() < QApplication::startDragDistance()) return; // získáme index buňky pod kurzorem QModelIndex index = indexAt(event->pos()); // nezahájíme drag, pokud pod kurzorem není buňka // tzn. pokud index není validní if(!index.isValid()) return; // vytvoříme si objekt pro drag QDrag* drag = new QDrag(this); // a sem uložíme informace, které potřebujeme přenést QMimeData* mime = new QMimeData; // přenášíme text obsažený v přetahované buňce mime->setText( index.data().toString() ); drag->setMimeData(mime); // zahájíme drag drag->exec(Qt::CopyAction); }
mylistwidget.h
#ifndef MYLISTWIDGET_H #define MYLISTWIDGET_H #include <QListWidget> class MyListWidget : public QListWidget { public: MyListWidget(QWidget* = 0); protected: void dropEvent(QDropEvent*); void dragEnterEvent(QDragEnterEvent*); void dragMoveEvent(QDragMoveEvent*); }; #endif // MYLISTWIDGET_H
mylistwidget.cpp
: implementace dropu na widget spočívá v samotném povolení dropu pomocí metody setAcceptDrops(true)
a v následné reimplementaci virtuálních metod dragEnterEvent()
a dropEvent()
. U komplexnějších widgetů je třeba reimplementovat i dragMoveEvent()
– zda je to třeba poznáte celkem snadno, protože drop zkrátka nebude fungovat.
#include "mylistwidget.h" #include <QDropEvent> MyListWidget::MyListWidget(QWidget* parent) : QListWidget(parent) { // povolíme drop na tento widget setAcceptDrops(true); } // událost: drag najede na widget void MyListWidget::dragEnterEvent(QDragEnterEvent *event) { // pouze přijmeme navrhovanou akci event->acceptProposedAction(); } // událost: drag se pohnul nad widgetem void MyListWidget::dragMoveEvent(QDragMoveEvent* event) { // opět jen přijmeme navrhovanou akci event->acceptProposedAction(); } // událost drop (puštění dragu na widget) void MyListWidget::dropEvent(QDropEvent* event) { // získáme text z informací o události (event) QString text = event->mimeData()->text(); // pokud text není prázdný, přidáme jej jako položku do seznamu if(!text.isEmpty()) addItem(event->mimeData()->text()); }
main.cpp
: Do okna vložíme naše dva widgety vedle sebe.
#include <QApplication> #include <QWidget> #include <QHBoxLayout> #include "mydirview.h" #include "mylistwidget.h" class MainWindow : public QWidget { public: MainWindow() { // vytvoříme horizontální rozložení QHBoxLayout* layout = new QHBoxLayout(this); // a vložíme do něj naše widgety layout->addWidget(new MyDirView); // 1. widget se bude roztahovat layout->setStretch(0, 1); layout->addWidget(new MyListWidget); setLayout(layout); } }; int main(int argc, char *argv[]) { QApplication app(argc, argv); MainWindow window; window.show(); return app.exec(); }
Zkuste si tuto ukázku sestavit, spustit a pozměnit události dragu a dropu. Můžete také zkusit implementovat drag & drop jiným widgetům. Přetahovat nemusíte zdaleka jen text, ale prakticky jakákoliv data.
Tray ikona může být užitečná u programů, u kterých se očekává, že budou spuštěné delší dobu, jako třeba multimediální přehrávače či IM klienti. Následující widget je ukázkou toho, jak pro program vytvořit tray ikonu, jak této ikoně přiřadit kontextovou nabídku a jak volitelně skrývat okno do traye při jeho zavření.
widget.h
#ifndef WIDGET_H #define WIDGET_H #include <QCheckBox> #include <QSystemTrayIcon> // widget založený na zaškrtávacím poli class Widget : public QCheckBox { Q_OBJECT public: Widget(); private: QSystemTrayIcon* tray; protected: void closeEvent(QCloseEvent*); private slots: void trayClicked(QSystemTrayIcon::ActivationReason); }; #endif // WIDGET_H
widget.cpp
#include "widget.h" #include <QApplication> #include <QCloseEvent> #include <QDebug> #include <QMenu> #include <QStyle> Widget::Widget() { // nastaví text vedle zaškrtávacího pole setText(tr("Hide on close")); // ve výchozím stavu bude zaškrtnuté setChecked(true); // nastavíme pevnou šířku na 200px setFixedWidth(200); // vytvoříme objekt tray ikony a jako ikonu nastavíme std. ikonu // domovského adresáře poskytnutou aktuálním stylem tray = new QSystemTrayIcon(style()->standardIcon(QStyle::SP_DirHomeIcon), this); // propojíme aktivaci tray ikony (kliknutí) s naším handlerem connect(tray, SIGNAL(activated(QSystemTrayIcon::ActivationReason)), this, SLOT(trayClicked(QSystemTrayIcon::ActivationReason))); // vytvoříme menu... QMenu* menu = new QMenu(this); // s položkou "Quit" pro ukončení programu QAction* actionQuit = menu->addAction(tr("Quit")); connect(actionQuit, SIGNAL(triggered()), qApp, SLOT(quit())); // nastavíme vytvořené menu tray ikoně tray->setContextMenu(menu); // zobrazíme tray ikonu tray->setVisible(true); // pokud není tray oblast dostupná, vypíšeme to do konzole if(!QSystemTrayIcon::isSystemTrayAvailable()) qDebug() << "System tray is not available right now"; } // slot propojený s kliknutím na tray ikonu void Widget::trayClicked(QSystemTrayIcon::ActivationReason reason) { // kliknutí na tray ikonu aplikaci zobrazí/skryje if(reason == QSystemTrayIcon::Trigger) isHidden() ? show() : hide(); } // událost zavření okna void Widget::closeEvent(QCloseEvent* event) { // pokud je zaškrtávací pole zaškrtnuté a tray ikona zobrazená if(isChecked() && tray->isVisible()) { // zobrazíme na 1000 milisekund bublinu s informací, že program stále běží tray->showMessage(tr("Message"), tr("The application has been hidden, not closed!"), QSystemTrayIcon::Information, 1000); // okno skryjeme a událost ignorujeme hide(); event->ignore(); } // jinak se provede std. akce a okno se zavře (a program se ukončí) }
Jednoduchý program:
Tray ikona s informativní bublinou, která říká, že program nebyl ukončen.
Tohle je pro dnešek vše. V příštím díle si mj. povíme něco o regulárních výrazech (a o kontrole vstupních polí s jejich pomocí), vláknech a ukážeme si použití ukazatele průběhu.
Vsiml jsem si, ze tento serial ma jenom 4 dily a bohuzel neodpovedel na otazku, na niz dosud neznam odpoved :( Obracim se proto na ctenare v nadeji, ze nekdo z vas dokaze poradit:
Mam graficke uzivatelske rozhrani v QT a databazi v SQLite (pravdepodobne UTF-8). Kdyz vytahnu data z databaze, prekoduji je pomoci prikazu "fromLocal8Bit" a vypisu do pole typu PlainTextEdit, diakritika se zobrazi spravne. Kdyz vsak chci data prekodovat zpatky (pouziji prikaz toLocal8Bit), data se jiz spravne neprekoduji :(
Priklad: V databazi je ulozeno slovo "kočka", kdyz to vytahnu z databaze a vypisu, tak se vypise "koeka" (nad "e" je obracena carka), kdyz slovo prekoduji opmoci "fromLocal8Bit" a vypisu, do GUI se mne vypise "kočka". Jakmile tohle slovo opet nactu a prekoduji pomoci "toLocal8Bit", tak bych mel opet dostat "koeka" (s obracenou carkou nad "e"), ne? Ale ja ziskam slovo "ko?ka".
Poradite mne nekdo, prosim? PS: testuji to pod XPckama.
Kdyz nactu text ze souboru, tak v pripade slova "kočka" se v TextEditu objevi "koeka" (s obracenou carkou nad e), pokud nepouziju "fromLocal8Bit" a az pak to nevypisu.
Kdyz mam v TextEditu napsano "koeka" (s obracenou carkou nad e) a tohle slovo nactu a predam databazi, tak se mne vyhleda v databazi jeho ekvivalent. Pokud je v TextEditu slovo spravne (kočka) a ja toto spravne zapsane slovo predam databazi, tak se jeho ekvivalent nevyhleda.
A je nekde k dispozici? Prip. nedala by se nejaka funkce pouzit uz pro existujici textEdit?
a kdyz pouziji "fromLocal8Bit", tak do ceho se to prekoduje? Do UTF-8 nebo UTF-16 nebo do neceho jinyho? A kdyz budu chtit pouzivat i jine abecedy nez jen ceskou (napr. azbuku), tak budu muset vyuzivat UTF-16, ze?
vyborny serial
chel by so msa spytat, ci bude aj nejaky sample na jednoduchu komunikaciu s DB ci uz mysql alebo sqllite
vyborne, tesim sa
este ma tak napadlo, nepamatam sa ci uz si to v tomto serialy nespomenul.
ladenie aplikacie, debugovanie (mozne nastroje), logging, optimalizacia (da sa niekde sledovat pamatova narocnost, pripadne odhalit memory leaks ? )
doplnujuca otazka este (mozno bude fakt blba ale kdyz jsem blbej tak se zeptam
), naco vlastne dve verzie kazdek kniznice (release a debug) ?
naco vlastne dve verzie kazdek kniznice (release a debug) ?To si vybereš který verze chceš stavět. Debug má debugovací symboly (binárka se nestripne) + zahrne debug kód, tzn. různý asserty a takhle. Když debuguješ, tak to použij. Release je rychlejší, ale když to pustíš v gdb, dozvíš se celkem prd.
a ten logging ?
logovanie (zapisovanie napriklad do suboru, db... alebo co), co sa deje v aplikacii
priklad pokazi sa nieco, napriklad kdesi vyskoci exception, tak ju "zaloggujes", aby si vedel ze sa nieco posralo
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.