Portál AbcLinuxu, 7. května 2025 17:33
Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
Články
-
Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
Novinky v Plasmě a plánované setkání vývojářů "Tokamak". Backportování funkcí z KDE 4.1 do KDE 4.0.x. Přechod na Qt 4.4. Vylepšený KRunner. Nová hra KDiamond.
Tento týden
Plasma aplety mohou být přetaženy z desktopu na panel. Více internetových datových zdrojů pro plasmoidy Picture Frame a Comic. Byl přidán konfigurační dialog k mnoha plasmoidům. Vyvíjený plasmoid "WorldClock" nahrazuje aplikaci KWorldClock. Nový Plasma aplet: Conway's Game of Life. KRunner bude plně založen na pluginech. Podpora pro editaci GPS track listů v Digikamu. Další práce na rozšíření schopností používat témata vzhledu v KDE games. Různá vylepšení v KOrganizer. Počátek práce na webovém rozhraní pro ovládání stahování v KGet. Práce na cestách a vodících linkách v Karbon. HTML part plugin ve skriptovacím nástroji pro tvorbu aplikací Kommander. Mono (C#) KDE binding dosáhl použitelného stavu. Podpora Pythonu v KDevelop4. Návrat k programování Decibelu. KMail má nového správce, společně s patrnými vylepšeními. Začala práce na portování KBluetooth a KRecipes na KDE 4. Hra Kollision se přesunula z playground/games do kdereview. Nová hra KDiamond byla importována do KDE SVN.
Plasma
Aaron Seigo mluví o nejnovějším vývoji v Plasmě:
Tento týden byl svědkem několika zajímavých obratů v kódu, především v důsledku přechodu na Qt 4.4. To přineslo několik důležitých vylepšení pro KDE 4.1 a částečně i pro Plasmu: WebKit, který umí zobrazit webový obsah v kreslící ploše (canvas) Plasmy, Widgets-on-Canvas (widgety na kreslící ploše), čili WoC, což nám umožňuje volně míchat tradiční widgety společně s obsahem plochy, a spousta vylepšení v QGraphicsView. V následujících několika měsících bude tým Plasmy pracovat na zařazení těchto nových vlastností, stejně jako na implementaci plasmoidů, které začnou utvářet prostředí Plasma tak, jak jsme si ho představovali.
V dubnu přijede několik z nás do Milána na čtyřdenní setkání vývojářů Plasmy s názvem "Tokamak" (pokračování tradice nepovedených fyzikálních vtípků v projektu ;).
Rovněž jsme získali potřebné povolení od překladatelských týmů k backportování nejvíce žádaných vlastností z 4.1 do větve 4.0, takže mnoho vlastností, které se týkají panelu a ostatních částí plasmové pracovní plochy, se dostalo do SVN pro 4.0.2. Přes 80 commitů bylo doposud backportováno a na další měsíc pro 4.0.3 připravujeme novou řádku backporů.
Plasma samotná je i nadále pročišťována od spousty chyb a v uživatelském rozhraní se objevily konfigurační možnosti pro nastavení věcí jako SVG téma. Když už mluvíme o SVG tématech, systém se teď automaticky adaptuje na nekompozitní prostředí, stejně jako na výstupní zařízení s nízkým počtem barev. To je částečně díky lidem, kteří používají Plasmu na tenkých klientech a mobilních zařízeních.
Nemůžeme nevzpomenut, že byl vylepšen KRunner. Tento týden bylo začleněno mnoho výkonnostních vylepšení a práce se zaměřuje především na zlepšení uživatelské přívětivosti, včetně lepšího ohodnocení nabízených možností. Pro uživatele bude snaší zjistit syntaxi nabízenou jednotlivými spouštěči (například "spell <word>" zkontroluje pravopis pomocí Sonnet, ale kdo o tom ví?).
Pro zajímavost: za pomocí pouhých dvou řádků kódu (jeden používající Solid a druhý Threadweaver) je teď počet vláken používaných krunnerem škálovatelný podle počtu dostupných jader procesoru (společně s možností nastavit horní limit). To dokazuje, jak silné a užitečné jsou knihovny KDE4.
KDiamond
Stefan Majewsky, další nový vývojář KDE, představuje novou hru KDiamond:
Dejte tři studenty fyziky do jedné místosti, počkejte pár dní a dostanete: novou hru pro KDE. V zásadě nějak takto KDiamond vznikl. Ti tři studenti se jmenují Felix Lemke, Jeffrey Kelling a já. Protože jsem jediný, kdo zná Qt a kdelibs, dělal jsem hlavní práci, společně s radami, které mi poskytoval Jeffrey. Felix nemá žádnou zkušenost s C++ (ale slíbil, že se v následujících měsících naučí), takže pomáhal především se základním grafickým vzhledem, ze kterého je teď "klasické téma" pro KDiamond. Bylo skutečně jednoduché, ale více než dostatečné k otestování mého renderovacího enginu.
S výjimkou Jeffreyho jsme byli relativními nováčky ve světě Linuxu. Všichni jsme si vybrali KDE, protože je v našem prostředí velmi rozšířené, a v průběhu programování s Qt a kdelibs jsem se neustále přesvědčoval, že to bylo správné rozhodnutí. Před pár lety (v mém windowsáckém období) jsem pracoval s některými knihovnami Microsoftu. V porovnámí s kdelibs byly dost datacentrické a nepohodlné, kdežto návrh kdelibs je více založen na potřebách vývojářů. Pokud máte nějaké zkušenosti s C++, opravdu vám doporučuji zkusit kdelibs pro váš další program.
KDiamond je klon Bejeweled nebo obecněji, hra typu three-in-a-row.
KDiamond je dostupný z KDE SVN v playground/games od minulého pátku a rychle se vyvíjí: podobně jako mnoho dalších her z KDE je založen na QGraphicsView a obsahuje některé základní animace. Hra byla importována do KDE SVN po prvním zveřejnění (díky velké pomoci přátelských lidí na kanálu #kdegames). To, co zde vidíte, není vzpomínané klasické téma, ale nové výchozí téma, které vytvořil Eugene Trounev:

Aby byl seznam přispěvatelů kompletní, tak si poděkování zaslouží i následující skupina: Dmitry Suzdalev, Albert Astals Cid, Riccardo Iaconelli a Pino Toscano; těm všem patří dík za pomoc při vylepšování kódu. Kromě toho, protože jsem se učil programovat s kdelibs čtením kódu ostatních, poděkování patří také vývojářům programů Klipper, KLines, KMines a KNetwalk za čistý a čitelný kód. Nyní je seznam přispěvatelů skutečně kompletní!
Pokud jste si vždycky chtěli na KDE zahrát Bejeweled, pak máte šanci přispět: hra potřebuje vyvážit, takže mi řekněte vaše postřehy ohledně obtížnosti jednotlivých kol: co bylo příliš jednoduché a co naopak složité a co říkáte na obtížnost jednotlivých kol? (Hlášení o chybách jsou pochopitelně rovněž vítána!)
Posílejte zprávy na moji e-mailovou adresu, kterou můžete nalézt v dialogu O Aplikaci v KDiamond.
Závěr
Rád bych z představování nových lidí (viz výše) udělal běžnou součást Digestu - vím, že existují noví vývojáři a projekty (nové účty v SVN jsou rovněž spravovány v SVN SVN... takže se přede mnou neschováte!) - Stefan mi napsal po výzvě, kterou jsem vydal minulý týden, a vy můžete také!
Těším se, až si přečtu (a pak vydám!) vaše příspěvky, v nichž se představíte - pošlete mi je!
Článek je překladem č. 97 KDE Commit Digest. Původní autor je Danny Allen.
Statistiky
Commity: |
2830
od 245
vývojářů, 6750
změněných řádek, 1558
nových souborů. |
Otevřené chyby:
|
15952
|
Otevřené požadavky:
|
13629
|
Otevřených chyb:
|
355 za posledních 7 dní. |
Zavřených chyb:
|
239 za posledních 7 dní. |
Shrnutí commitů
Modul
|
Commitů
|
/trunk/KDE |
|
/trunk/l10n-kde4 |
|
/branches/stable |
|
/trunk/extragear |
|
/trunk/playground |
|
/branches/KDE |
|
/trunk/www |
|
/trunk/kdesupport |
|
/trunk/koffice |
|
/branches/extragear |
|
|
Řádek
|
Vývojář
|
Commitů
|
|
Gilles Caulier
|
|
|
Volker Krause
|
|
|
Laurent Montel
|
|
|
Chusslove Illich
|
|
|
Thanomsub Noppaburana
|
|
|
Albert Astals Cid
|
|
|
Aaron J. Seigo
|
|
|
Allen Winter
|
|
|
Patrick Spendrin
|
|
|
David Faure
|
|
|
Stav překladů (i18n)
Lovci chyb
Lovec chyb
|
Počet zavřených chyb
|
Matt Rogers
|
|
Thomas McGuire
|
|
Pino Toscano
|
|
Luboš Luňák
|
|
Leonardo Finetti
|
|
Peter Penz
|
|
Tommi Tervo
|
|
Riccardo Iaconelli
|
|
Gilles Caulier
|
|
Joris Guisson
|
|
|
Osoba |
Cvrkot |
Tobias Hunger
|
|
Aaron Seigo
|
|
David Faure
|
|
Stephan Kulow
|
|
Torsten Rahn
|
|
Laurent Montel
|
|
Jonathan Riddell
|
|
Adriaan de Groot
|
|
Stephan Binner
|
|
Thiago Macieira
|
|
|
Související články
Odkazy a zdroje
Další články z této rubriky
Diskuse k tomuto článku
11.3.2008 06:27
ashen
| blog:
wheeeeeee
Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
11.3.2008 07:39
jose17 | skóre: 44
| blog:
Joseho_blog
| Bratislava
Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
11.3.2008 08:31
jozka | skóre: 19
| blog:
jozkovo
Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
12.3.2008 18:01
Jackie Chan
Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.