Portál AbcLinuxu, 17. května 2024 23:32

Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)

11. 3. 2008 | Michal Vyskočil
Články - Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)  

Novinky v Plasmě a plánované setkání vývojářů "Tokamak". Backportování funkcí z KDE 4.1 do KDE 4.0.x. Přechod na Qt 4.4. Vylepšený KRunner. Nová hra KDiamond.

Tento týden

Plasma aplety mohou být přetaženy z desktopu na panel. Více internetových datových zdrojů pro plasmoidy Picture Frame a Comic. Byl přidán konfigurační dialog k mnoha plasmoidům. Vyvíjený plasmoid "WorldClock" nahrazuje aplikaci KWorldClock. Nový Plasma aplet: Conway's Game of Life. KRunner bude plně založen na pluginech. Podpora pro editaci GPS track listů v Digikamu. Další práce na rozšíření schopností používat témata vzhledu v KDE games. Různá vylepšení v KOrganizer. Počátek práce na webovém rozhraní pro ovládání stahování v KGet. Práce na cestách a vodících linkách v Karbon. HTML part plugin ve skriptovacím nástroji pro tvorbu aplikací Kommander. Mono (C#) KDE binding dosáhl použitelného stavu. Podpora Pythonu v KDevelop4. Návrat k programování Decibelu. KMail má nového správce, společně s patrnými vylepšeními. Začala práce na portování KBluetooth a KRecipes na KDE 4. Hra Kollision se přesunula z playground/games do kdereview. Nová hra KDiamond byla importována do KDE SVN.

Plasma

Aaron Seigo mluví o nejnovějším vývoji v Plasmě:

Tento týden byl svědkem několika zajímavých obratů v kódu, především v důsledku přechodu na Qt 4.4. To přineslo několik důležitých vylepšení pro KDE 4.1 a částečně i pro Plasmu: WebKit, který umí zobrazit webový obsah v kreslící ploše (canvas) Plasmy, Widgets-on-Canvas (widgety na kreslící ploše), čili WoC, což nám umožňuje volně míchat tradiční widgety společně s obsahem plochy, a spousta vylepšení v QGraphicsView. V následujících několika měsících bude tým Plasmy pracovat na zařazení těchto nových vlastností, stejně jako na implementaci plasmoidů, které začnou utvářet prostředí Plasma tak, jak jsme si ho představovali.

V dubnu přijede několik z nás do Milána na čtyřdenní setkání vývojářů Plasmy s názvem "Tokamak" (pokračování tradice nepovedených fyzikálních vtípků v projektu ;).

Rovněž jsme získali potřebné povolení od překladatelských týmů k backportování nejvíce žádaných vlastností z 4.1 do větve 4.0, takže mnoho vlastností, které se týkají panelu a ostatních částí plasmové pracovní plochy, se dostalo do SVN pro 4.0.2. Přes 80 commitů bylo doposud backportováno a na další měsíc pro 4.0.3 připravujeme novou řádku backporů.

Plasma samotná je i nadále pročišťována od spousty chyb a v uživatelském rozhraní se objevily konfigurační možnosti pro nastavení věcí jako SVG téma. Když už mluvíme o SVG tématech, systém se teď automaticky adaptuje na nekompozitní prostředí, stejně jako na výstupní zařízení s nízkým počtem barev. To je částečně díky lidem, kteří používají Plasmu na tenkých klientech a mobilních zařízeních.

Nemůžeme nevzpomenut, že byl vylepšen KRunner. Tento týden bylo začleněno mnoho výkonnostních vylepšení a práce se zaměřuje především na zlepšení uživatelské přívětivosti, včetně lepšího ohodnocení nabízených možností. Pro uživatele bude snaší zjistit syntaxi nabízenou jednotlivými spouštěči (například "spell <word>" zkontroluje pravopis pomocí Sonnet, ale kdo o tom ví?).

Pro zajímavost: za pomocí pouhých dvou řádků kódu (jeden používající Solid a druhý Threadweaver) je teď počet vláken používaných krunnerem škálovatelný podle počtu dostupných jader procesoru (společně s možností nastavit horní limit). To dokazuje, jak silné a užitečné jsou knihovny KDE4.

KDiamond

Stefan Majewsky, další nový vývojář KDE, představuje novou hru KDiamond:

Dejte tři studenty fyziky do jedné místosti, počkejte pár dní a dostanete: novou hru pro KDE. V zásadě nějak takto KDiamond vznikl. Ti tři studenti se jmenují Felix Lemke, Jeffrey Kelling a já. Protože jsem jediný, kdo zná Qt a kdelibs, dělal jsem hlavní práci, společně s radami, které mi poskytoval Jeffrey. Felix nemá žádnou zkušenost s C++ (ale slíbil, že se v následujících měsících naučí), takže pomáhal především se základním grafickým vzhledem, ze kterého je teď "klasické téma" pro KDiamond. Bylo skutečně jednoduché, ale více než dostatečné k otestování mého renderovacího enginu.

S výjimkou Jeffreyho jsme byli relativními nováčky ve světě Linuxu. Všichni jsme si vybrali KDE, protože je v našem prostředí velmi rozšířené, a v průběhu programování s Qt a kdelibs jsem se neustále přesvědčoval, že to bylo správné rozhodnutí. Před pár lety (v mém windowsáckém období) jsem pracoval s některými knihovnami Microsoftu. V porovnámí s kdelibs byly dost datacentrické a nepohodlné, kdežto návrh kdelibs je více založen na potřebách vývojářů. Pokud máte nějaké zkušenosti s C++, opravdu vám doporučuji zkusit kdelibs pro váš další program.

KDiamond je klon Bejeweled nebo obecněji, hra typu three-in-a-row.

KDiamond je dostupný z KDE SVN v playground/games od minulého pátku a rychle se vyvíjí: podobně jako mnoho dalších her z KDE je založen na QGraphicsView a obsahuje některé základní animace. Hra byla importována do KDE SVN po prvním zveřejnění (díky velké pomoci přátelských lidí na kanálu #kdegames). To, co zde vidíte, není vzpomínané klasické téma, ale nové výchozí téma, které vytvořil Eugene Trounev:

kdiamond

Aby byl seznam přispěvatelů kompletní, tak si poděkování zaslouží i následující skupina: Dmitry Suzdalev, Albert Astals Cid, Riccardo Iaconelli a Pino Toscano; těm všem patří dík za pomoc při vylepšování kódu. Kromě toho, protože jsem se učil programovat s kdelibs čtením kódu ostatních, poděkování patří také vývojářům programů Klipper, KLines, KMines a KNetwalk za čistý a čitelný kód. Nyní je seznam přispěvatelů skutečně kompletní!

Pokud jste si vždycky chtěli na KDE zahrát Bejeweled, pak máte šanci přispět: hra potřebuje vyvážit, takže mi řekněte vaše postřehy ohledně obtížnosti jednotlivých kol: co bylo příliš jednoduché a co naopak složité a co říkáte na obtížnost jednotlivých kol? (Hlášení o chybách jsou pochopitelně rovněž vítána!)

Posílejte zprávy na moji e-mailovou adresu, kterou můžete nalézt v dialogu O Aplikaci v KDiamond.

Závěr

Rád bych z představování nových lidí (viz výše) udělal běžnou součást Digestu - vím, že existují noví vývojáři a projekty (nové účty v SVN jsou rovněž spravovány v SVN SVN... takže se přede mnou neschováte!) - Stefan mi napsal po výzvě, kterou jsem vydal minulý týden, a vy můžete také!

Těším se, až si přečtu (a pak vydám!) vaše příspěvky, v nichž se představíte - pošlete mi je!

Článek je překladem č. 97 KDE Commit Digest. Původní autor je Danny Allen.

Statistiky

Commity: 2830 od 245 vývojářů, 6750 změněných řádek, 1558 nových souborů.
Otevřené chyby: 15952
Otevřené požadavky: 13629
Otevřených chyb: 355 za posledních 7 dní.
Zavřených chyb: 239 za posledních 7 dní.

Shrnutí commitů

Modul Commitů
/trunk/KDE
731
/trunk/l10n-kde4
595
/branches/stable
270
/trunk/extragear
238
/trunk/playground
222
/branches/KDE
159
/trunk/www
121
/trunk/kdesupport
108
/trunk/koffice
98
/branches/extragear
71
Řádek Vývojář Commitů
267
Gilles Caulier
114
343
Volker Krause
83
178
Laurent Montel
81
71
Chusslove Illich
71
66
Thanomsub Noppaburana
60
187
Albert Astals Cid
58
144
Aaron J. Seigo
58
131
Allen Winter
53
62
Patrick Spendrin
48
108
David Faure
48

Stav překladů (i18n)

Jazyk Hotovo procent
portugalština
98%
řečtina
97%
švédština
96%
japonština
93%
estonština
87%
němčina
87%
francouzština
86%
polština
86%
španělština
86%
nizozemština
85%

Lovci chyb

Lovec chyb Počet zavřených chyb
Matt Rogers
58
Thomas McGuire
24
Pino Toscano
17
Luboš Luňák
13
Leonardo Finetti
10
Peter Penz
8
Tommi Tervo
8
Riccardo Iaconelli
6
Gilles Caulier
6
Joris Guisson
6
Program Cvrkot
Amarok
13060
KMail
4585
K3b
4115
Kopete
3582
Solid
3180
Plasma
3149
KDevelop
2945
Kate
2776
Phonon
2536
Marble
1932


Osoba Cvrkot
Tobias Hunger
4070
Aaron Seigo
2828
David Faure
2495
Stephan Kulow
1786
Torsten Rahn
1232
Laurent Montel
1089
Jonathan Riddell
1059
Adriaan de Groot
812
Stephan Binner
804
Thiago Macieira
700

Související články

Co se děje v KDE - 96 (3. 2. 2008)
Co se děje v KDE - 95 (27. 1. 2008)
Co se děje v KDE - 94 (20. 1. 2008)
Jaké je KDE 4.0.0
Co přináší KDE 4 - (alfaverze, porty a D-BUS)
Co přináší KDE 4 - (technologie)
Novinky v KDE 4
KDE 4.0: Plasma

Odkazy a zdroje

KDE Commit-Digest: Vydání 96, 3. února 2008

Další články z této rubriky

Týden na ScienceMag.cz: Působivá simulace pádu do černé díry
Týden na ITBiz: Platby výkupného za ransomware vzrostly za poslední rok na pětinásobek
Týden na ScienceMag.cz: O krok blíže k molekulárním počítačům
Týden na ITBiz: Kvalita a přesnost dat generovaných AI rozhodne o důvěře zaměstnanců v umělou inteligenci
Týden na ScienceMag.cz: Kosmologové se opět zkouší vypořádat se s problémem Hubbleovy konstanty

Diskuse k tomuto článku

ashen avatar 11.3.2008 06:27 ashen | blog: wheeeeeee
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Felix nemá žádnou zkušenost s C++ (ale slíbil, že se v následujících měsících naučí)
Nejlepe pomoci learn c++ in 24 hours, hm? ...to zas bude vypadat;o)
Nvidia says no to free drivers, I say no to Nvidia
tsLnox avatar 11.3.2008 07:41 tsLnox | skóre: 31 | blog: Blog jednoho ukecaného Gentoolemana | Žďár nad Sázavou
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
jose17 avatar 11.3.2008 07:39 jose17 | skóre: 44 | blog: Joseho_blog | Bratislava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Těšín
Ja vim, on vi, ty nano!
11.3.2008 08:31 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Uprimne receno, ted trosku od tematu. Mam ve svem opensuse 10.3 (AMD64) vedle KDE 3.5.7 i KDE4. Mozna je to rukama, mozna tou koexistenci, ale jsem ze ctyrky trochu rozladeny. Plasma je kazdou chvili dole. Staci zkusit pretahnout ten applet 3d model zeme (nevim presne, nesedim u toho). Ikony se mi neznamym zpusobem namnozily, vetsina jich je dvakrat, nektere trikrat, odebrat je nepomuze, po startu se vrati :-) Pokud se pokusim zapnout efekty. procsor nespane pod padesat procent... Automaticka aktualizace obcas nejede, protoze pry je databaze balicku uz pouzivana (neni, alespon ne mnou). A tak dale, a tak dale...
11.3.2008 09:37 eStar | skóre: 2
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
Musíš brát v úvahu že většina KDE4 aplikací včetně Plasmy atd. sou ještě někde v alfa-beta verzích. Všechny aplikace se mají dostat do stable verze až v KDE 4.1.
11.3.2008 10:09 mAXxZ!
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
ty ikony na ploše v KDE4 jsou i ikony z verze KDE kterou tam máš primárně. Např. openSUSE má po instalaci na ploše nějaký ikony, tak ty ikony jsou v KDE 3.5.8 a ty ikony z tohohle KDE jsou i v KDE4, které tam je sekundárně. Když je smažeš z KDE 3.5.8 tak zmizí i v KDE 4. Tak to je.
11.3.2008 10:15 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
jo, to mne napadlo, proto jsem psal o te koexistenci, ale nevim, proc jsou tam dvakrat ci trikrat a kazda z nich se vraci jako Cunek.
11.3.2008 10:20 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
Mozna je to tim ze KDE4 je tezce vyvojova betaverze...
www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
11.3.2008 17:46 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
Mozna... Kazdopadne pujde z pocitace. Tohle nema smysl...
12.3.2008 18:14 Lord Vetinari
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
No mne plazma pada raz za 4-5 dni (mandriva 2008.1 rc1) co povazujem za jediny problem je ze na ikonky na ploche su nepouzitelne. a mozno ze resize okien zo zapnutymi efektmi je fakt divny. inak celkom fajn, aplikacii pribuda, trava je v KDE4 coraz viac zelena atd :-)
Marián Kyral avatar 12.3.2008 19:02 Marián Kyral | skóre: 29 | blog: Sem_Tam | Frýdek-Místek
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
Na pracovním NB občas zkouším svn ebuildy a na druhém jsem teď nainstaloval 4.0.2. Musím říct, že 4.0.2 je v porovnání s aktuální vývojovou verzí o ničem. Vývojová verze je stabilnější! A má mnohem více funkcí.
11.3.2008 10:24 Aleš Kapica | skóre: 51 | blog: kenyho_stesky | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Ano, také bych se rád zeptal co se děje v KDE, protože od té doby co jsem si nainstaloval KDE 4 konqueror jaksi není schopen přelézt přes autorizovanou proxy. Nějak extra mě to netrápí, protože mým primárním prostředím je XFCE4 ovšem občas bych rád zkouknul v konqueroru i jinou stránku než z vnitřní sítě.
11.3.2008 10:49 Filip Jirsák | skóre: 68 | blog: Fa & Bi
Rozbalit Rozbalit vše Překlep
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
To je částečně díky lidem, kteří používají Plasmu na v tenkých klientech a mobilních zařízeních.
Buď na nebo v, ale ne obojí :-)
12.3.2008 18:01 Jackie Chan
Rozbalit Rozbalit vše Re: Co se děje v KDE - 97 (10. 2. 2008)
Odpovědět | Sbalit | Link | Blokovat | Admin
Co je to za blbost pisat v spravodaji o KDE nieco o nejakej primitivnej hre co zbuchalo par studentov fyziky jedneho nudneho sobotnajsieho vecera?

Okrem toho k teme "fyzici":

The Infinite Improbability Drive was invented following research into finite improbability which was often used to break the ice at parties by making all the molecules in the hostess' undergarments leap one foot simultaneously to the left in accordance with the theory of indeterminacy. Many respectful physicists said they weren't going to stand for that sort of thing, partly because it was a debasement of science, but mostly because they didn't get invited to those sort of parties.

ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.