Portál AbcLinuxu, 6. května 2025 11:47
Konference a setkání, které bylo původně určeno pouze pro vývojáře a uživatele GIMPu, se během přípravné fáze rozšířilo o spoustu dalších projektů. Stručně řečeno - kdo ve světě OSS grafiky něco znamená, tam byl. Narcistickou kličkou se dostávám k tomu, že jsem tam byl i já, takže vážené čtenářstvo mohu seznámit s průběhem a závěry tohoto přelomového sjezdu, který připravil Dave Neary a sdružení Aldil.
17.-19.3.2006, Lyon, Francie
Zalepené oči účastníků si v takovou brzkou hodinu jen ztěžka zvykaly na světlo, ale zaplněný amfiteátr posluchárny dával tušit, že se chystá zajímavá přednáška. Pan Øyvind Kolås, alias Pippin, rozpoutal vodopád své výřečnosti na téma: budoucnost GIMPu, Gegl a vůbec hromada dalších g*l (GIMP: the next generation. gegl, gggl, babl and more). Pippinova řeč byla vskutku strhující, možná i proto, že své poznámky promítal pomocí šíleného software vlastní výroby, který právě zmiňované knihovny a nástroje používal.
Závěrem předvedená kompilace a spuštění vzniklého prográmku vyvolalo frenetické nadšení – Gegl a Babl funguje a dá se používat. Nic už nebrání tomu, aby se pomocí této knihovny přenesli GNU vývojáři do dosud nepoznaných oblastí 16bitových barev a barevných prostorů. (Osobní impertinence: škoda jen, že jiné aplikace používají třeba barevnou hloubku 32 bitů atd. ale o tom až později.)
Následující povídání by si dle mého názoru zasloužilo vydat alespoň v kožené vazbě. Pan Marti Maria, jeden z autorů knihovny LittleCMS, sice neexceloval v showmanských eskapádách svého předřečníka, ale obsah jeho projevu (Colour management with LittleCMS) byl natolik zásadní, že by si jej měl povinně nastudovat každý člověk, který ke grafice alespoň přivoní. Problematiku teorie a praxe barevných prostorů podal natolik přehledně, přičemž nesklouznul do přílišného zjednodušení.
Následující přednášky jsem neviděl, protože lidé, kteří se pohybují okolo Scribusu, měli naplánovaný pracovní dýchánek. Mimochodem velice produktivní a úspěšný. Tedy alespoň seznam: SIOX Simple Interactive Object Extraction - behind the scenes, Gerald Friedland, Tuxpaint, Gimp & co, Cédric Gemy (francouzsky) a Contributing to GIMP, Karine Delvare (edhel) (francouzsky).
Velice zvláštní věc. Když takhle večer sedíte v restauraci vedle veselého člověka a vedete řeči o počasí a sportech a ono se druhý den ukáže, že je to Jon Phillips, hyperaktivní excentrik, který povídal o některých svých projektech, a přitom se trefoval do posluchačů reklamními tričky. Inkscape, OpenClipart & Creative Commons. Zejména idea CC mi, přestože se tématu konference týkala víceméně okrajově, opravdu zahlodala v mozkových závitech. Nápad stavebnice licencí uměleckých děl (a hip-hopu) a vědeckých prací na míru s nástroji a prostorem na jejich publikování je přinejmenším novátorská.
Během jeho přednášky došlo k jedinému drobnému plamennému souboji, jenž se týkal licencování. Jedné hipísačce se nějak nelíbily možnosti licencí Creative Commons a stále se dotazovala na to, proč se nepoužívají licence FSF apod. Naštěstí rozmíška ihned utichla, respektive byla zastavena panem přednášejícím.
Velký třesk. Pan Neil Howe z Xary ukazoval Xara Xtreme. Už předem na svých reklamních materiálech Xaráci uváděli superlativní přívlastky svého software, ale říkal jsem si, že se jedná o klasické marketingové žvásty. Jenže ona je XX opravdu rychlá. Zatraceně rychlá. Kdo na vlastní oči neviděl plynulou změnu barev v kresbě s tisíci polygony, v okamžiku přepočítávané transformace bitmapových obrázků velikosti několika megabytů v 300DPI a jejich kopírovaní v dokumentu podle různých algoritmů nebo bleskové ukládání a načítání souborů, prostě nemůže uvěřit. A to některé operace, protože ještě nejsou do linuxové verze implementovány, běžely ve Windows na VMWare a na daleko méně výkonném notebooku než mám třeba v úřadu na běžnou práci. Inkscape, míč je teď na vaší straně hřiště!
Po vydatném obědě nastal čas na patnáct vteřin osobní slávy. Duo Craig Bradney & Peter Linnell uvedli ukázku nových vlastností Scribusu (Scribus - Open Source Page Layout), přičemž u příležitosti toho, že se tam poprvé v životě sešli všichni vývojáři až na jednoho, ukazovali každého z nás jako zvířátko. Inu, co už s tím. Každým pádem ukázka čerstvého checkoutu z CVS se obešla bez pádu programu a zvídavé otázky posluchačstva svědčily o tom, že Scribus používají.
Jsem vždy tak trochu fascinován lidmi, kteří mají výtvarný talent. Stejně tak jsem jako uhranutý, když někdo umí využít nějaký software alespoň na 94 %. A jestliže se vyskytne někdo, v jehož osobě se obě vlastnosti spojují, je o zábavu postaráno. Pan Andy Fitzsimon ukázal, co všechno se dá udělat v Inkscape a GIMPu a naopak a jak z hnusné mazanice myší několika filtry udělat například texturu do písma nebo stín objektu. Vlastně si někdy říkám, že talentovaní lidé jsou tak trochu frustrující, takže berte zpět první věty tohoto odstavce.
Jako poslední vystoupil pan Rui Campos se rozpovídal o Blenderu a o Project Orange, čili o výrobě animovaného filmu „Elephants Dream“ a o co všechno se díky spolupráci Blender nadace a studia Orange podařilo tento software rozšířit a jak vylepšit. Mimochodem – premiéru filmu můžete shlédnout tento Pátek (24.3.2006) v Amsterodamu.
Poslední den byl věnován vzájemným rozhovorům a debatám mezi vývojáři, uživateli a také neznalými příchozími. Ještě dnes jsem nadšený z tamější atmosféry. Když jste například položili otázku šéfovi vývoje Xary, jak provádějí export do PostScriptu, neodbyl vás, ale rozpovídal se o problematice a hlavně se orientoval v tom, jak export provádějí programy jiné a znal i výhody a nevýhody jednotlivých řešení.
Celá akce probíhala v prostorách lyonské univerzity, tedy přesněji řečeno v CPE. Okolní prostředí mi sice připomínalo sídliště Černý Most, ale útroby CPE skrývaly nejednu technickou lahůdku. Z dob svých studií nejsem zvyklý na WiFi signál po celé budově, pekelně rychlou síťovou přípojku na každém rohu a výtečně křupavé bagetky. Právě díky všeobecně dostupné konektivitě se některé aplikace doslova měnily pod rukama. Přímo na místě vznikaly návrhy nových ikon pro jednotlivé činnosti programů. Popřípadě byly prováděny opravy a úpravy podle poznámek skutečných uživatelů. Tedy produktivita a nadšení asi čtrnáctkrát vyšší než při použití běžných elektronických kanálů. Jeden příklad za všechny: koutkem oka jsem zahlédl, jak kdosi ukazoval v mžiku napsaný prototyp správy ICC profilů v Inkscape, ale samozřejmě uvidíme, jak se dále vyvine.
Neúplný seznam dalších zůčastněných: Carl Worth (Cairo), Cyrille Berger (Krita), Nicholas Spalinger a Victor Gaultney (SIL, Gentium font), Andreas Nilsson (Tango) a další…
Závěr tohoto příspěvku je plný osobních poznámek a názorů. Čtenář s nimi nemusí souhlasit, ale to je, slovy klasika, asi tak všechno, co s tím může dělat. A navíc – já tam byl, jsem tedy selebrita, takže vím všechno lépe.
Problém GIMP. GIMP byl a je bezesporu vlajkovou lodí OSS grafiky, ale čím dál relevantnější otázka zní: „jak dlouho ještě?“ Dá se s ním dělat hromada hezkých věcí, ale je tak nějak zamrzlý a díky nechuti vývojářů s tím cokoli dělat, asi pěkně zakonzervovaný zůstane. Nastiňme si hypotetický příklad. Na co GIMP vlastně potřebuji? Chci upravit červené oči na fotografii? Digikam a jeho moduly. Chci změnit velikost obrázků? Gwenview, Imagemagick nebo cokoli jiného. Chci udělat tlačítka na web? Dobrá, to umí a má na to nástroje. Ale co když chci pracovat s obrázkem s barevnou hloubkou větší než 8b? Obligátní CMYK a další barevné prostory? ICC profily? Sbohem a šáteček. Vždyť například Krita už může použít barvy ve 32 bitech.
Navíc jsem měl takový zvláštní pocit, že celý víkend byli lidé tak nějak rozděleni na tlupu okolo GIMPu a na ostatní. Inu, nevím, nevím, co GIMPu budoucnost přichystá. Ale třeba, v to doufám, mne jeho budoucnost potěší.
Mravokárná poznámka. Dovedete si představit, že za celou dobu nikdo nikomu neřekl, že je jeho program na prd, neboť používá Gtk? A naopak? A že je třeba uvolněn pod jinou než jedinou správnou licencí? Nedokážete? I já byl překvapen. Příjemně.
Další radostný poznatek jsem učinil v případě Inkscape. Když všem účastníkům spadla čelist po ukázce Xara Xtreme, vývojáři Inkscape se rychle vzpamatovali, obklopili stánek Xary a začali se vyptávat, jak dělají to či ono. A lidé z Xary odpovídali. Navíc byly odpovědi konkrétní. Snad se oba programy ještě krutě zlepší.
Podle ohlasů soudě, stane se z LGM taková hezká tradice. Takže se jej třeba za rok dočkáme někde poblíž našeho pidi státečku. A protože jste zavolal(a) do patnácti minut po odvysílání této reklamy, máte ode mne dárek – fotografie zdarma!
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.