Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.4 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovek v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.
UN Open Source Week 2025 probíhá tento týden v sídle Organizace spojených národů v New Yorku. Středeční a čtvrteční jednání bude možné sledovat na UN Web TV.
Byla vydána nová verze 2.50.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 98 vývojářů, z toho 35 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
Infrastrukturu pro chatovací aplikaci Telegram provozuje člověk s vazbami na ruské zpravodajské služby. Upozorňují na to investigativní novináři z redakce iStories. „Vedneev dodává služby ruskému státu včetně jeho jaderného institutu nebo zpravodajské službě FSB,“ říká v podcastu Antivirus novinář Jan Cibulka. Uživatelům, kteří si chtějí své informace chránit, doporučuje Telegram vůbec nepoužívat, a raději zvolit jednu z alternativ, WhatsApp nebo Signal.
The Trump Organization spustila ve Spojených státech mobilní síť Trump Mobile s neomezeným tarifem The 47 Plan za 47,45 dolarů měsíčně a představila vlastní značku telefonů The T1 Phone s Androidem za 499 dolarů.
Vývojáři KiCadu se na svém blogu rozepsali o problémech KiCadu v desktopových prostředích nad Waylandem. KiCad běží, ale s významnými omezeními a problémy, které podstatně zhoršují uživatelský komfort a vývojáři je nedokážou vyřešit na úrovni KiCadu. Pro profesionální používání doporučují desktopová prostředí nad X11.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Jediným předpokladem je mít tyto objekty popsané v OOGL (Object Oriented Graphics Library) formátu. K programu navíc existuje velké množstvi externích modulů, které ho dělají ještě zajímavějším. S objekty můžete nejen pohybovat, či je zvětšovat a zmenšovat, ale i měnit barvu stěn, tlouštku hran, barvu pozadí, zobrazit pouze hrany bez stěn, učinit svůj objekt průhledným, či jiné efekty. Můžete si vybrat z několika druhů projekcí nebo místo obvyklého eukliedovského prostoru pracovat třeba v hyperbolickém.
Samotný program má slušnou sbírku již popsaných objektů. Od krychlí, různých mnohostěnů až třeba po konvici na čaj. Mimo jiné můžete lehce přesvědčit komerční programy Maple a Mathematica, aby ukládaly 3D data v OOGL formátu (úplný seznam programů podporující výstup do Geomview je zde). Vše co vidíte, se dá uložit bud opět do OOGL formátu nebo jako postscript či PPM. Úplný výčet možností uložení vaší práce najdete zde. Pokud si přiinstalujete modul StageTools bude nabídka grafických formátů mnohem větší a navíc budete schopni vytvářet animované GIFy nebo MPEG video.
Během mých doktorských studií mi můj školitel dal za úkol zkontrolovat článek týkající se Danzerova pokrytí - jedná se o pokrytí celého 3D prostoru pouze pomocí otáčení a posouvání 4 čtyřstěnů a jejich zrcadlových obrazů. Navíc ještě každý čtyřstěn vynásobený konstantou 'tau' (pro zájemce tau=(1+sqrt(5))/2, ano je to poměr ve zlatém řezu) se dá opět napsat jako sjednocení původních vhodně otočených a posunutých čtyřstěnů (říkáme o tomto pokrytí, že je soběpodobné). Tato posunutí a otočení byla posána vzhledem k 31 význačným osám icosahedronu, které autor článku rovněž popsal. Mým úkolem bylo právě zkotrolovat, jestli v zápisu transformací všech čtyřstěnů není někde chyba, jelikož článek byl určen k publikaci.
Nevědel jsem, co dělat. Nejdříve jsem si udělal model z papíru, ale nakonec mne zachránilo právě Geomview. Naprogramoval jsem si obecné otočení a posunutí, prohnal tímto programem, jehož výstupem byl právě OOGL formát, vždy konkrétní těleso a jeho rozklad a v Geomview jen vizuálně kontroloval, zda jsou objekty identické. Šlo to určitě udělat i jinak, ale takhle jsem si mohl opravdu všechny ty objekty pořádně osahat. Nakonec jsem objevil i chybu v jednom z těch vzorečků.
Konec povídání a podívejme se, jak to tedy funguje. Pokud někoho straší spojení OOGL formát, vězte, že jde o velmi přirozený popis objektů. Nebudeme zabíhat do podrobností, více se dá nalézti třeba zde, ale ukážeme si pár příkladů. Popsat čtverec můžeme pomocí následujícího souboru.
QUAD #toto je klíčové slovo, říkající, že
|
Trojúhelník bychom získali například zapsáním stejného 3. a 4. vrcholu nebo použitím jiného klíčového slova.
Popsat krychli není o mnoho těžší.
OFF #klíčové slovo, jedná se o mnohostěn
|
Úplný výčet podporovaných klíčových slov je:
Domovská stánka projektu je http://www.geomview.org, kde se můžete
dozvědět více o historii a třeba i výslovnosti Geomview. (Při vyslovování, prosím, přízvuk na první slabice.) Poslední verze je geomview-1.8.1
. Můžete
stáhnout bud celý zdrojový kód nebo rpm
či deb
balíček. Bohužel debianní balíček obsahuje pouze holé Geomview, což je trochu škoda. Rozhodně si vyberte rpm
balíček s pluginy - je tam jeden i bez nich. Pokud chcete či musíte program překládat, budete potřebovat OpenGL (to má dnes snad každý, kdo nemá, může zkusit třeba Mesa), dále Motif (nejlépe OpenMotif eventuálně LessTif). Ti, co budou chtít používat i externí moduly (což vřele doporučuji), budou potřebovat i XFORMS GUI knihovnu.
Stáhneme tedy i ty moduly: The Orrery - simulátor sluneční soustavy, Maniview a StageTools (umožnují vytvářet matematické objekty přímo v Geomview, ale hlavně snímat zobrazené objekty do spousty grafických formátů, eventuálně vytvářet animované GIFy či video).
Moduly Orrery a Maniview nakopírujeme do $GEOMROOT/src/bin
, zdrojáky XFORMS do $GEOMROOT
, StageTools doinstalujeme později. Veškeré výše zmíněné programy se dají pohodlně stáhnout z http://www.geomview.org/download/. Instalaci provedeme klasicky (předpokládám, že OpenGL a Motif už jsou v systému):
./configure
|
U některých verzí Motifu je třeba přesněji specifikovat knihovny, první řádek
zaměníme za MOTIFLIBS='-lXm -lXp' ./configure
. Nyní můžeme nainstalovat výše zmíněné StageTools. Podrobný návod najdete zde. Snad jen zmíním, že k úspěšné instalaci je zapotřebí míti TCL/TK
ve verzi 8.0 či vyšší, ImageMagick
, mpeg_encode
a gifmerge
.
Po napsání příkazu geomview
(můžeme rovnou specifikovat jména souborů, které má Geomview otevřít při spuštění, více v man geomview
) se spustí samotný program. Já jsem napsal geomview cone.off icosa.off
, a proto vidím kužel dohromady s icosahedronem.
Po spuštění se vám standardně otevřou tři okna. Hlavní okno, okno Tools, kde si pouhým klikáním můžete zvolit z nabízených operací a okno Camera, kde se objekty zobrazují. Zmíním pouze základní ovládání, podrobný popis by vydal ještě na pár dílů. Velmi se mi osvědčilo používání klávesových zkratek, které jsou vždy uvedeny v hranatých závorkách u konkrétní položky v menu.
Pomocí File/Open
si můžeme otevřít libovolný počet objektů. Veškeré operace můžeme bud aplikovat na všechny objekty, World
, nebo na konkrétní vybraný. Vybrat ho můžeme v hlavním okně nebo dvakrát kliknout pravým tlačítkem v zobrazovacím okně. Pokud objektem otáčíte či posouváte, můžete použít levé či prostřední tlačítko myši. U levého bude váš pohyb záviset na posunu myši, u prostředního se těleso bude otáčet/posouvat podél osy kolmé k obrazovce.
Myslím si, že se jedná o kvalitní program dostupný pouze na unixové platformě, jehož možnosti se skoro nedají využít (zvláště po přidání všech volně dostupných modulů). I když byl program původně určen spíše pro akademickou půdu, měl by najít uplatnění i v jiných oblastech. Já osobně ho vždy přidávám když instaluji Linux na počítač. Vyplatí se to, i kdyby si měly dětičky majitele ve volném čase otáčet krychličky s jehlanama a zlepšovat si u toho představivost.
Někoho by mohla odradit malá podpora grafických formátů v samotném Geomview. Na druhou stranu průměrný prohlížeč vám z PPM udělá libovolný formát. Nebo to lze vyřešit přidáním modulu StageTools, který stejně bude pro většinu uživatelů nutností.
Potenciálního uživatele musím upozornit i na zákeřnosti uložení do postsciptového souboru - i když já jsem stejně do jiného formátu neukládal. Občas se mi stalo, že strana či hrana, která neměla být vidět, naopak překreslila něco, co vidět být mělo.
Kontaktoval jsem i vývojáře Geomview, kteří my vysvětlili, že je to dáno způsobem zápisu do postscriptu. Prostě všechny strany se přepočítají a v jakém pořadí se zapíší do postscriptu, v takovém pořadí se pak vykreslí na obrazovce. Pokud nezáleželo na přesné poloze objektu, stačilo někdy objekt malinko pootočit a uložil se správně. Jelikož Geomview generuje velmi přehledné postscriptové soubory, řešil jsem to nakonec přerovnáním nebo úplným zakomentováním nepotřebných stěn přímo v PS souboru.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: