Argentinec, který byl náhodně zachycen Google Street View kamerou, jak se zcela nahý prochází po svém dvorku, vysoudil od internetového giganta odškodné. Soud uznal, že jeho soukromí bylo opravdu porušeno – Google mu má vyplatit v přepočtu asi 12 500 dolarů.
Eben Upton, CEO Raspberry Pi Holdings, informuje o RP2350 A4, RP2354 a nové hackerské výzvě. Nový mikrokontrolér RP2350 A4 řeší chyby, i bezpečnostní, předchozího RP2350 A2. RP2354 je varianta RP2350 s 2 MB paměti. Vyhlášena byla nová hackerská výzva. Vyhrát lze 20 000 dolarů.
Představen byl notebook TUXEDO InfinityBook Pro 15 Gen10 s procesorem AMD Ryzen AI 300, integrovanou grafikou AMD Radeon 800M, 15,3 palcovým displejem s rozlišením 2560x1600 pixelů. V konfiguraci si lze vybrat až 128 GB RAM. Koupit jej lze s nainstalovaným TUXEDO OS nebo Ubuntu 24.04 LTS.
Po půl roce od vydání verze 2.41 byla vydána nová verze 2.42 knihovny glibc (GNU C Library). Přehled novinek v poznámkách k vydání a v souboru NEWS. Vypíchnout lze například podporu SFrame. Opraveny jsou zranitelnosti CVE-2025-0395, CVE-2025-5702, CVE-2025-5745 a CVE-2025-8058.
Byla vydána nová verze 9.15 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Společnost CORSAIR podporuje svůj systém iCUE LINK pouze ve Windows a macOS. Jak jej ovládat v Linuxu? OpenLinkHub (GitHub) je open source linuxové rozhraní k iCUE LINK. Z webového rozhraní na adrese http://localhost:27003 lze ovládat RGB osvětlení, rychlost ventilátorů, nastavovat klávesnice, myši, headsety…
Ve funkci koordinátora k bitcoinové kauze skončil bývalý ústavní soudce David Uhlíř. Informaci, kterou zveřejnil Deník N, potvrdila Radiožurnálu ministryně spravedlnosti Eva Decriox (ODS). Uvedla, že odchod byl po vzájemné dohodě. „Jeho mise je ukončená, auditní procesy se už povedlo nastavit,“ řekla. Teď má podle ministryně další kroky podniknout policie a státní zastupitelství. Koordinátorem jmenovala ministryně Uhlíře 19. června.
Byla vydána nová verze 25.07.26 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Nejnovější Shotcut je již vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Po 9 týdnech vývoje od vydání Linuxu 6.15 oznámil Linus Torvalds vydání Linuxu 6.16. Přehled novinek a vylepšení na LWN.net: první a druhá polovina začleňovacího okna a Linux Kernel Newbies.
Americký výrobce čipů Intel propustí 15 procent zaměstnanců (en), do konce roku by jich v podniku mělo pracovat zhruba 75.000. Firma se potýká s výrobními problémy a opouští také miliardový plán na výstavbu továrny v Německu a Polsku.
Jediným předpokladem je mít tyto objekty popsané v OOGL (Object Oriented Graphics Library) formátu. K programu navíc existuje velké množstvi externích modulů, které ho dělají ještě zajímavějším. S objekty můžete nejen pohybovat, či je zvětšovat a zmenšovat, ale i měnit barvu stěn, tlouštku hran, barvu pozadí, zobrazit pouze hrany bez stěn, učinit svůj objekt průhledným, či jiné efekty. Můžete si vybrat z několika druhů projekcí nebo místo obvyklého eukliedovského prostoru pracovat třeba v hyperbolickém.
Samotný program má slušnou sbírku již popsaných objektů. Od krychlí, různých mnohostěnů až třeba po konvici na čaj. Mimo jiné můžete lehce přesvědčit komerční programy Maple a Mathematica, aby ukládaly 3D data v OOGL formátu (úplný seznam programů podporující výstup do Geomview je zde). Vše co vidíte, se dá uložit bud opět do OOGL formátu nebo jako postscript či PPM. Úplný výčet možností uložení vaší práce najdete zde. Pokud si přiinstalujete modul StageTools bude nabídka grafických formátů mnohem větší a navíc budete schopni vytvářet animované GIFy nebo MPEG video.
Během mých doktorských studií mi můj školitel dal za úkol zkontrolovat článek týkající se Danzerova pokrytí - jedná se o pokrytí celého 3D prostoru pouze pomocí otáčení a posouvání 4 čtyřstěnů a jejich zrcadlových obrazů. Navíc ještě každý čtyřstěn vynásobený konstantou 'tau' (pro zájemce tau=(1+sqrt(5))/2, ano je to poměr ve zlatém řezu) se dá opět napsat jako sjednocení původních vhodně otočených a posunutých čtyřstěnů (říkáme o tomto pokrytí, že je soběpodobné). Tato posunutí a otočení byla posána vzhledem k 31 význačným osám icosahedronu, které autor článku rovněž popsal. Mým úkolem bylo právě zkotrolovat, jestli v zápisu transformací všech čtyřstěnů není někde chyba, jelikož článek byl určen k publikaci.
Nevědel jsem, co dělat. Nejdříve jsem si udělal model z papíru, ale nakonec mne zachránilo právě Geomview. Naprogramoval jsem si obecné otočení a posunutí, prohnal tímto programem, jehož výstupem byl právě OOGL formát, vždy konkrétní těleso a jeho rozklad a v Geomview jen vizuálně kontroloval, zda jsou objekty identické. Šlo to určitě udělat i jinak, ale takhle jsem si mohl opravdu všechny ty objekty pořádně osahat. Nakonec jsem objevil i chybu v jednom z těch vzorečků.
Konec povídání a podívejme se, jak to tedy funguje. Pokud někoho straší spojení OOGL formát, vězte, že jde o velmi přirozený popis objektů. Nebudeme zabíhat do podrobností, více se dá nalézti třeba zde, ale ukážeme si pár příkladů. Popsat čtverec můžeme pomocí následujícího souboru.
QUAD #toto je klíčové slovo, říkající, že
|
Trojúhelník bychom získali například zapsáním stejného 3. a 4. vrcholu nebo použitím jiného klíčového slova.
Popsat krychli není o mnoho těžší.
OFF #klíčové slovo, jedná se o mnohostěn
|
Úplný výčet podporovaných klíčových slov je:
Domovská stánka projektu je http://www.geomview.org, kde se můžete
dozvědět více o historii a třeba i výslovnosti Geomview. (Při vyslovování, prosím, přízvuk na první slabice.) Poslední verze je geomview-1.8.1
. Můžete
stáhnout bud celý zdrojový kód nebo rpm
či deb
balíček. Bohužel debianní balíček obsahuje pouze holé Geomview, což je trochu škoda. Rozhodně si vyberte rpm
balíček s pluginy - je tam jeden i bez nich. Pokud chcete či musíte program překládat, budete potřebovat OpenGL (to má dnes snad každý, kdo nemá, může zkusit třeba Mesa), dále Motif (nejlépe OpenMotif eventuálně LessTif). Ti, co budou chtít používat i externí moduly (což vřele doporučuji), budou potřebovat i XFORMS GUI knihovnu.
Stáhneme tedy i ty moduly: The Orrery - simulátor sluneční soustavy, Maniview a StageTools (umožnují vytvářet matematické objekty přímo v Geomview, ale hlavně snímat zobrazené objekty do spousty grafických formátů, eventuálně vytvářet animované GIFy či video).
Moduly Orrery a Maniview nakopírujeme do $GEOMROOT/src/bin
, zdrojáky XFORMS do $GEOMROOT
, StageTools doinstalujeme později. Veškeré výše zmíněné programy se dají pohodlně stáhnout z http://www.geomview.org/download/. Instalaci provedeme klasicky (předpokládám, že OpenGL a Motif už jsou v systému):
./configure
|
U některých verzí Motifu je třeba přesněji specifikovat knihovny, první řádek
zaměníme za MOTIFLIBS='-lXm -lXp' ./configure
. Nyní můžeme nainstalovat výše zmíněné StageTools. Podrobný návod najdete zde. Snad jen zmíním, že k úspěšné instalaci je zapotřebí míti TCL/TK
ve verzi 8.0 či vyšší, ImageMagick
, mpeg_encode
a gifmerge
.
Po napsání příkazu geomview
(můžeme rovnou specifikovat jména souborů, které má Geomview otevřít při spuštění, více v man geomview
) se spustí samotný program. Já jsem napsal geomview cone.off icosa.off
, a proto vidím kužel dohromady s icosahedronem.
Po spuštění se vám standardně otevřou tři okna. Hlavní okno, okno Tools, kde si pouhým klikáním můžete zvolit z nabízených operací a okno Camera, kde se objekty zobrazují. Zmíním pouze základní ovládání, podrobný popis by vydal ještě na pár dílů. Velmi se mi osvědčilo používání klávesových zkratek, které jsou vždy uvedeny v hranatých závorkách u konkrétní položky v menu.
Pomocí File/Open
si můžeme otevřít libovolný počet objektů. Veškeré operace můžeme bud aplikovat na všechny objekty, World
, nebo na konkrétní vybraný. Vybrat ho můžeme v hlavním okně nebo dvakrát kliknout pravým tlačítkem v zobrazovacím okně. Pokud objektem otáčíte či posouváte, můžete použít levé či prostřední tlačítko myši. U levého bude váš pohyb záviset na posunu myši, u prostředního se těleso bude otáčet/posouvat podél osy kolmé k obrazovce.
Myslím si, že se jedná o kvalitní program dostupný pouze na unixové platformě, jehož možnosti se skoro nedají využít (zvláště po přidání všech volně dostupných modulů). I když byl program původně určen spíše pro akademickou půdu, měl by najít uplatnění i v jiných oblastech. Já osobně ho vždy přidávám když instaluji Linux na počítač. Vyplatí se to, i kdyby si měly dětičky majitele ve volném čase otáčet krychličky s jehlanama a zlepšovat si u toho představivost.
Někoho by mohla odradit malá podpora grafických formátů v samotném Geomview. Na druhou stranu průměrný prohlížeč vám z PPM udělá libovolný formát. Nebo to lze vyřešit přidáním modulu StageTools, který stejně bude pro většinu uživatelů nutností.
Potenciálního uživatele musím upozornit i na zákeřnosti uložení do postsciptového souboru - i když já jsem stejně do jiného formátu neukládal. Občas se mi stalo, že strana či hrana, která neměla být vidět, naopak překreslila něco, co vidět být mělo.
Kontaktoval jsem i vývojáře Geomview, kteří my vysvětlili, že je to dáno způsobem zápisu do postscriptu. Prostě všechny strany se přepočítají a v jakém pořadí se zapíší do postscriptu, v takovém pořadí se pak vykreslí na obrazovce. Pokud nezáleželo na přesné poloze objektu, stačilo někdy objekt malinko pootočit a uložil se správně. Jelikož Geomview generuje velmi přehledné postscriptové soubory, řešil jsem to nakonec přerovnáním nebo úplným zakomentováním nepotřebných stěn přímo v PS souboru.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: