abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 04:55 | Zajímavý software

    Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:33 | Nová verze

    Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 14:22 | Komunita

    Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 13:22 | Nová verze

    Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:55 | Nová verze

    OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 04:11 | Nová verze

    R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    24.4. 22:44 | IT novinky

    IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 13
    24.4. 15:55 | Nová verze

    Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (73%)
     (9%)
     (2%)
     (16%)
    Celkem 772 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    GIMP v příkladech - 4 (meteor)

    28. 11. 2005 | Vítězslav Šmíd | Návody | 20198×

    Nyní využijeme nově nabytých znalostí o vytváření kamene a namalujeme si hořící meteor prolétající zemskou atmosférou.

    Rýpaly upozorňuji, že cílem dnešního článku není vytvořit umělecké dílo :-).

    Příprava & obloha

    Před spuštěním GIMPu si do složky ~/.gimp-<verze>/patterns/ uložte novou kamennou texturu:

    GIMP 4 Kamenná textura

    Pak už můžete GIMP spustit a vytvořit nový obrázek. Velikost zvolte 800 x 400 pixelů. Budeme potřebovat spoustu místa na ohnivou stopu meteoru.

    Dopředu přiznávám, že s oblohou se moc párat nebudeme a uděláme ji prostě jednobarevnou, asi jako při soumraku. Vhodná barva je například #171833. Vrstvu s oblohou pojmenujeme překvapivě Obloha. Hvězdná obloha se sem moc nehodí, protože to pak může vypadat, že meteor letí volným vesmírem, a to je samozřejmě nesmysl. V tom případě by to totiž byl meteoroid a nemohl by hořet. Možná se v některém z příštím dílů podíváme na tvorbu jednoduchých mraků...

    Na konec přípravy si uděláme jádro meteoru - kámen připravený podle návodu v minulém díle (GIMP v příkladech - 3 (kámen), ale s novou texturou, kterou jste si právě uložili. Při použití filtru Zdrsnění je skvělým nápadem nastavit větší hodnotu parametru Hloubka (Depth), meteor tak bude drsnější. Doporučuji vytvářet ho větší (400 x 400) a po dokončení zmenšit na velikost okolo 50 x 50 pixelů funkcí Vrstva -> Změnit velikost vrstvy (Layer -> Scale layer). Pak už stačí kámen přesunout do levého nebo do pravého spodního rohu obrázku, řekněme 40 pixelů od okrajů. Použijeme, jak jinak, nástroj Přesun (Move). V tomto projektu budeme operovat s mnoha vrstvami a doporučuji vám je hned od začátku smysluplně pojmenovávat. Budiž tato vrstva zvána Jádro.

    Z kamene kámen rozžhavený

    Jako každé těleso, které vstupuje do atmosféry vysokou rychlostí, bude se náš meteor třením rozžhavovat. Efektu dosáhneme dvěma metodami: tónováním kamene do "žhavě vypadající barvy" a obklopením ohnivou září.

    Zabarvení provedeme jednoduchou funkcí Vrstva -> Barvy -> Vyvážení barev (Layer -> Colors -> Color balance). Za zmíněnou "žhavě vypadající barvu" můžeme považovat nějaký odstín červeno-oranžové, takže si pohrajeme s posuvníky směrem k červené a žluté. Lepší je použít tento dialog hned několikrát. Dobrý nápad je také pomocí funkce Vrstva -> Barvy -> Jas-kontrast (Layer -> Colors -> Brightness-Contrast) zvýšit kontrast i jas.

    Pro ohnivou záři se nám dokonale hodí jedno z rozšíření Script-Fu - Sálající záře (Glowing hot). Patří do skupiny rozšíření Alfa do loga (Alpha to logo). Tyto plug-iny většinou vytvářejí své efekty ve vybrané vrstvě kolem tvarů ohraničených průhledností (alpha). Podle toho také získaly svůj název - často se používají na dekoraci textů či logotypů. Náš plug-in tedy najdeme jako Skript-fu -> Alfa do loga -> Sálající záře (Script-fu -> Alpha to logo -> Glowing hot). Na rozdíl od klasických filtrů mívají plug-iny velmi jednoduché nastavení, což je ale spíše výhoda.

    • Velikost efektu (Effect size): Do jaké vzdálenosti se "oběť" efektu rozzáří. Teoreticky bude mít efekt třetinový rozměr oproti zadanému číslu (viz poznámka "pixely*3"), ve skutečnosti je patrný do vzdálenosti ještě menší.
    • Barva pozadí (Background color): Plug-in z průhledných částí vrstvy udělá pozadí o zadané barvě.

    Pro náš účel zvolíme Velikost efektu 50 pixelů a pozadí třeba černé, nehraje totiž žádnou roli. Tady musím upozornit, že plug-in s obrázkem pěkně zacvičí a vytvoří nějaký balast navíc. Nepříjemné je, že celý obrázek ořízne na rozměry použité vrstvy, kterou ještě k tomu zničí. Proto před použitím ještě zduplikujeme vrstvu Jádro a tak nám vznikne Jádro kopie. Vrstvu ani nemusíme přejmenovávat, stejně se jí hned zbavíme, jenom provedeme Vrstva -> Velikost vrstvy dle obrázku (Layer -> Layer to image size). Pak už můžeme plug-in použít. Jak jsem říkal, v obrázku se nám objeví malý nepořádek. Smažeme vrstvy Jádro kopie a Background, vrstvu Glow layer si přejmenujeme na Jádro - Záře a umístíme ji pod vrstvu Jádro.

    Meteorická stopa

    Postup při vytváření stopy velmi připomíná skutečnou malbu skutečným pastelem :-). V podstatě si pomocí Štětce (Paintbrush) na plátno naneseme barvu, kterou pak nástrojem Šmouha (Smudge) rozmažeme do požadovaných kreací. Štětec jsme už používali, u Šmouhy se zkratkou S už většinu vlastností známe z jiných nástrojů. Nástroj funguje přesně jako skutečné rozmazávání barvy prstem. Při používání Šmouhy záleží také na směru - mějme například černý kruh na bílém pozadí. Kruh můžeme asimilovat, když začneme rozmazávat bílé pozadí směrem do kruhu. Nebo můžeme rozšiřovat barvu kruhu okolo, když budeme mazat z kruhu ven do bílé.

    • Krytí (Opacity): V podstatě ovlivňuje, kam až daleko bude znatelná stopa barvy, do které při rozmazávání vjedeme "rukou".
    • Přeběh (Rate): Ovlivňuje, jak daleko bude nástroj kreslit původní barvou, než "podlehne" a začne šířit barvu novou. Vlastnosti Krytí a Přeběh se funkčností tak trochu kryjí.

    My si stopu namalujeme ve dvou nezávislých vrstvách - v jedné žlutou, ve druhé oranžovo-červenou. Vytvoříme tedy dvě nové průhledné vrstvy se jmény Jádro - Stopa - Červená a Jádro - Stopa - Žlutá. Nejlepší je asi přepínat se mezi vrstvami a pracovat na obou stopách najednou. Abychom měli co rozmazávat, tak štětcem s naší stopu (brush) Circle (60) uděláme v obou vrstvách "malé tečky" přímo u meteoru. Pak si vytvoříme další stopu - podobně jako jsme si nastavili Circle (60), ale tentokrát o polovičním poloměru (Radius), takže budeme mít Circle (30). Touto novou stopou si nakreslíme přibližně 350 pixelů dlouhou čáru ve směru požadovaných plamenů, a to přirozeně do každé ze dvou "stopových" vrstev správnou barvou. Doporučuji "červenou" vrstvu umístit nad žlutou a nastavit jí krytí asi 50 - 60 %

    GIMP 4 Náčrt meteorických stop

    A teď už si můžeme vesele špinit prsty! Pro rozmazávání budou potřebné různé velikosti stop (brush), od Circle (15) až po Circle (60). Je možné vyzkoušet i neostré Circle Fuzzy. A pak už jen rozmazávat a rozmazávat obě vrstvy tak dlouho, dokud výsledek neodpovídá vašim představám. Jako obvykle, tato fáze závisí na vaší vlastní kreativitě a chuti experimentovat...

    GIMP 4 Dokončená meteorická
stopa

    Je možné, že se vám působením rozmazávání udělají v plamenech "vrásky". To lze jednoduše vyřešit filtrem Gaussovo rozostření (Gaussian blur), popsaném ve druhém dílu (GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)). Poloměr rozostření nastavený na 3.0 se zdá být dobrou volbou.

    Úlomky meteoru (volitelný doplňek)

    Pokud náš meteor není zrovna stogramové smítko, mohl by se při svém pádu k povrchu Země rozpadat. Zkusme do obrázku přidat několik menších úlomků.

    GIMP 4 Meteor s úlomky

    Nejjednodušší bude zkopírovat vrstvu Jádro, pozměnit tvar naším známým filtrem Zkřivit (Curve bend) a nakonec ji zmenšit a přesunout na vhodné místo. Ještě lepší bude, když tento nový úlomek také trochu přebarvíme nebo změníme jas a kontrast. Jeden malý úlomek bychom mohli umístit blízko jádru, takže pro něj bude stačit odštěpit větev stopy z jádra a nemusíme vytvářet extra "stopové" vrstvy. Pak ale umístíme jeden fragment ve větší vzdálenosti a rozmažeme mu vlastní stopu podobným způsobem jako u jádra, jen trochu menší. Teď už je opravdu nutné udržovat si pořádek v názvech vrstev, například takto:

    GIMP 4 Organizace vrstev

    Dokončení

    Jako poslední doplněk si do hořící části meteoru umístíme světelný efekt SuperNova, který jsme už používali ve druhém dílu seriálu. Opět se bude hodit trik s dvojnásobně velkou vrstvou, umístěním hvězdy přesně doprostřed a následným přesunutím na místo. Barvu zvolte žlutobílou, poloměr 20 až 25 a paprsky 450 až 500.

    GIMP 4 Meteor s efektem
SuperNova

    Závěr

    V příštím díle si ve zkratce ukážeme slibovanou kometu, na kterou dnes nedošlo. Postup je velmi podobný jako u meteoru, takže k ní přidáme i něco dalšího.

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Jaderné noviny – přehled za březen 2024
    Týden na ScienceMag.cz: Přišli s novým nápadem, jak poznat, zda text napsala umělá inteligence
    Týden na ITBiz: Efektivní podnikání se bez edge computingu neobejde

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

    Týden na ScienceMag.cz: Přišli s novým nápadem, jak poznat, zda text napsala umělá inteligence
      všechny statistiky »

    Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
    <—« GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    »—> GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

    Související články

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
    GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
    GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
    GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
    GIMP v příkladech - 8 (planeta)
    GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
    GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
    GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
    GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
    Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
    Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
    GNU Lilypond - The music Typesetter - I
    Scribo, scribere, Scribus
    Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
    Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
    Myslíme trojrozmerne

    Odkazy a zdroje

    GIMP

    Další články z této rubriky

    VDR a DVB-T2, část 2.
    VDR a DVB-T2, část 1.
    Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
    MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
    Syncthing
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    28.11.2005 01:08 Petr Zelenka | skóre: 24 | Semice/Stuttgart (Sindelfingen)
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 4 (meteor)

    Pěkně děkuji! Vynikající seriál, je houšť a větší kapky!

    A teď si uvědomte, jaký je vztah mezi krychlí a motýlem.
    28.11.2005 08:14 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    Zdravim

    Parádní seriál.

    Měl bych ale pár osobních drobností. Přijde mi, že ty plameny neevokují extremní rychlost toho meteoritu. A za druhé si myslím, že ta supernova celý pěkný obrázek dokonale zabila.

    Měl bych námět na přiští díl, co zkusit vyrobit plamen z tlakového zapalovače, takový ten ostrý špičatý, jak syčí.

    Zdeněk
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    28.11.2005 08:27 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    Přijde mi, že ty plameny neevokují extremní rychlost toho meteoritu. A za druhé si myslím, že ta supernova celý pěkný obrázek dokonale zabila.
    Myslím, že ani tak není podstatné, jakého výsledku se těmi postupy dosáhne, ale že si člověk může přečíst (a prohlédnout), co jednotlivé funkce umí, jak se nastavují, k čemu je lze použít. S tím už pak může každý kouzlit sám.
    28.11.2005 09:07 xxlugh | skóre: 9 | Hlásná Třebaň
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    Take mam pocit, ze ta supernova ten dojem meteoritu trochu pokazila. Takhle to vypada spise jako zhave uhliky vyletavajici z ohniste nebo krbu. Ale ono je to jedno, jedna se hlavne o to vysvetleni a ukazani moznosti a pro tohle je clanek perfektni. Diky za nej. M.
    28.11.2005 10:34 dejfson
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    nechtel by nekdo znaly udelat podobny serial o blenderu?
    Vaclav Lesek avatar 29.11.2005 08:05 Vaclav Lesek | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    Dobry serial o Blenderu vychazel tady.
    29.11.2005 08:10 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    Připravujeme.
    30.11.2005 15:15 lz
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    Skvělé tutoriály na Blender a Yafray vycházejí od září v časopisu Pixel,píše je Jan Kurka,na internetu známý spíše jako Blitz

    Jinak článek pěkný,jak už bylo řečeno hlavní jsou postupy..pak ať každý dělá co umí :)
    29.11.2005 11:25 mmm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 4 (meteor)

    Ten efekt supernovy je dobry, ale treba ho umiestnit na celo meteoritu alebo do jeho stredu a nie na jeho zadnu cast, takto vyzera prilis nerealisticky.

    Poznamka k farbe - meteory pri naraze ziaria modrasto zeleným alebo bielym zábleskom, len zriedka červeným. Taktiež mensie meteory majú chvost za sebou takmer ako priamku, nie tak výrazne zvlnenú ako na obrázku.

    Inac fajn serial.

    Kto ma zaujem, dva realne snimky velkych meteorov:
    http://images.astronet.ru/pubd/2003/10/01/0001193523/fireball_burnett.jpg
    http://www.astropis.cz/Denik/2000_3/bolid.jpg

    28.11.2005 21:42 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    Zdravim

    Dekuji mnohokrat. Dnes uz podruhe jsme jel neplanovane skolit ucitelky gimp a tak jsme se na zaver podivali i na tentoi serial a zensky si delaly plameny (kamen jsme vynechali). Musim rict ze vysledky byly vynikajici a moc se jim to libilo. Takze diky.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    25.6.2006 11:35 kibo | skóre: 17 | blog: Fedora Core 4 | Znojmo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 4 (meteor)

    Prima. Supernovu jsem posunul doleva nahoru, jako slunce. Moc dobry clanek. Diky.

    28.4.2007 14:49 Jenn
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    Jak změnit příponu obrázku? nezobrazi se to v patterns kdyz je to bmp!
    2.6.2008 13:57 Roman Schulz | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    Další hezké návody pro gimp jsou třeba zde: focení proti slunci, a opravení světlé oblohy. Popřípadě obecné informace o Gimpu 2.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.