abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 02:00 | Nová verze

Turris OS, operační systém pro síťová zařízení Turris, byl vydán v nové major verzi 5.0. Vychází z OpenWrt 19.07.3. Podrobnosti na GitLabu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 01:00 | Nová verze

Byla vydána verze 1.44.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 17:00 | Bezpečnostní upozornění

Nedávno byla vydána nová verze 9.4.6 nástroje pro řízení a správu IT zařízení a služeb GLPI (Wikipedie). Opraveno bylo několik bezpečnostních chyb. Například také SQL injection CVE-2020-11032 aneb email z ';-- Have I Been Pwned? dokáže smazat celý ticket systém.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 13:00 | Zajímavý článek

MojeFedora.cz informuje, že Firefox 77 pro Fedoru přináší akceleraci videa. Firefox 77 pro Fedoru obsahuje patche, které konečně přináší podporu pro VA-API, tedy hardwarovou akceleraci videa. Podpora pro VA-API momentálně funguje pouze na Waylandu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
včera 12:00 | Pozvánky

Sdružení CESNET dnes opět po roce pořádá jednodenní seminář věnovaný internetovému protokolu IPv6. Tentokrát on-line a s názvem Svět bez IPv4. K dispozici jsou také prezentace a záznamy přednášek z loňského roku.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 08:00 | Nová verze

Byla vydána nová stabilní verze 2.83 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek v oznámení o vydání a na YouTube. Jedná se o první verzi Blenderu s prodlouženou dvouletou podporou (LTS).

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
včera 07:00 | Zajímavý článek

Jim Salter v recenzi pro Ars Technica srovnává novou generaci notebooků Dell XPS 13 s MS Windows 10 a Ubuntu (model „Developer Edition“). V obou případech naráží na problémy s výchozími ovladači: Wi-Fi Killer na Windows, chybná detekce ovladačů (audio čipu a Wi-Fi) od Dellu v Ubuntu.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 12
3.6. 16:22 | Nová verze

Byla vydána verze 2.2 svobodné federalizované platformy pro sledování a sdílení videí, alternativy YouTube s podporou P2P, PeerTube (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v oficiálním oznámení. Přispět lze na vývoj verze 3. V plánu je například podpora živého přenosu (live streaming). Za vývojem PeerTube stojí nezisková organizace Framasoft snažící se mimo jiné nahradit svými svobodnými Frama službami služby společnosti Google (De-google-ify Internet). Bohužel ale musí některé své služby omezovat.

Ladislav Hagara | Komentářů: 8
3.6. 07:00 | Komunita

Lenovo oznámilo, že bude certifikovat všechny své pracovní stanice řady ThinkStation a ThinkPad P pro Linux, konkrétně pro linuxové distribuce Red Hat Enterprise Linux a Ubuntu LTS. Doteď byly certifikovány pouze konkrétní modely.

Ladislav Hagara | Komentářů: 13
3.6. 00:44 | Nová verze

Oficiálně byl vydán Devuan Beowulf 3.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Kódové jméno Beowulf je podle planetky s katalogovým číslem 38086. Příští verze 4.0.0 bude Chimaera. Devuan (Wikipedie) je fork Debianu bez systemd.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Používáte některé open-source řešení [protokol] pro šifrovaný instant messaging?
 (36%)
 (18%)
 (6%)
 (13%)
 (10%)
 (6%)
 (15%)
 (22%)
Celkem 72 hlasů
 Komentářů: 2, poslední včera 19:05
Rozcestník

GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3)

13. 9. 2006 | Vítězslav Šmíd | Návody | 16718×

Dnes nás čeká dokončení kiwi. Především se naučíme pracovat s komplexním filtrem Světelné efekty (Lighting effects).

Slupka kiwi

Jak bylo minule zmíněno, filtr Mapovat objekt (Map object) podruhé použijeme k namapování slupky kiwi na kouli. Uložte si následující texturu do adresáře ~/.gimp-<verze>/patterns/:

GIMP 19 Textura slupky kiwi

Vložíme novou vrstvu Slupka, umístíme ji pod Kiwi a vyplníme ji touto novou texturou. Máte-li stejně jako já otevřený panel (záložku, tab) se vzorky (patterns), stačí čtverec s náhledem uchopit a na vrstvu přetáhnout, stejně jako tomu bylo s barvou.

Nastavení filtru je podobné jako v případě mapování na plochu v minulém díle – průhledné pozadí a vypnuté světlo, na rotaci přirozeně nezáleží, protože generujeme dokonalou kouli.

Mapování nám texturu nepěkně rozmaže, proto kouli podrobíme dalšímu filtru, který je k nalezení v menu Filtry -> Vylepšení -> Doostřit (Filters -> Enhance -> Sharpen). Seznámili jsme se s ním v osmém díle seriálu. Hodnotu Ostrost (Sharpness) nastavíme na 40.

GIMP 19 Textura
  slupky kiwi namapovaná na kouli

Je velmi pravděpodobné, že vyrenderovaná koule nepasuje správně na délku Kiwi, a to musíme napravit. Vrstvu přesuneme pod Kiwi tak, aby byla zhruba uprostřed, a pak ji podle potřeby zvětšíme nebo zmenšíme v dialogu Vrstva -> Změnit velikost vrstvy (Layer -> Scale layer). V mém případě šlo o roztažení z 500 pixelů na 530.

GIMP 19 Roztažená
  vrstva Slupka

Práci na slupce zakončíme skrytím horní části vrstvy Slupka, která teď vypadá opravdu podivně. Zařídíme to, jak jinak, skrze masku vrstvy. Pro skrytí horní části dostačuje jeden tah štětcem s šedesátipixelovou stopou (brush).

GIMP 19 Slupka
  a její maska

Na obrázku nahoře je vidět hotová slupka se správnou viditelností, dole pak maska vrstvy Slupka, která tuto (ne)viditelnost zajišťuje.

I zde bychom mohli práci ukončit. Půjdeme však ještě dál a kiwi vylepšíme trochou světla a nerovnosti.

Filtr „Světelné efekty“ (Lighting effects)

Tento filtr vytváří podobný efekt, jako když baterkou osvítíme dokonale plochou zeď. Simuluje až 6 různých světel působících na aktivní vrstvu. Každé světlo jde podrobně nastavit. Kromě toho je tu ještě velký bonus: filtr umožňuje také bump-mapping. Není to však obyčejný bump-mapping, je to bump-mapping kouzelný :-). Vytvářené nerovnosti jsou totiž „správně“ a realisticky osvětleny nastavenými světly. S vhodnou elevační mapou se tak můžeme zbavit dojmu ploché osvětlené zdi.

Filtr se nalézá v menu Filtry -> Efekty se světlem -> Světelné efekty (Filters -> Light effects -> Lighting effects). Jeho rozhraní je rozděleno na pět záložek a tradiční náhled, který je zajímavý pouze zaškrtávacím políčkem Interaktivní (Interactive). Je-li zaškrtnuto, v náhledu se zobrazuje modrá tečka představující aktuálně editované světlo. Tečku lze přesouvat myší a světlo tak přemisťovat.

Zmíněných pět záložek si teď popíšeme:

  • Volby (Options):
    • Průhledné pozadí (Transparent background): Je-li použit bump-mapping (viz níže), vrstva bude průhledná v těch místech, kde bude nulová „výška“ (kde bude elevační mapa úplně černá)
    • Vytvořit nový obrázek (Create new image): Výsledek celé operace filtru (jedna vrstva) se otevře v novém obrázku a ten původní zůstane nedotčen.
    • Náhled ve vysoké kvalitě (High Quality preview): Přepíná kvalitnější, tím pádem i výpočetně náročnější zobrazování náhledu.
  • Světlo (Light):
    • Světlo 1 … Světlo 6 (Light 1 … Light 6): Filtr umožňuje práci až se šesti světly a právě zde vybíráme, ke kterému z nich se bude vztahovat zbývající nastavení na této záložce.
    • Typ (Type):
      • Nic (None): Světlo se nijak neprojevuje, jde tedy o prázdný „slot“.
      • Směrové (Directional): Světlo je definováno svým směrem ke středu vrstvy. Ten můžeme nastavit jednak přesně číselně (viz níže), jednak tažením myši v náhledu.
      • Bodové (Point): Světlo je definováno svým směrem ke středu vrstvy. Ten můžeme nastavit jednak přesně číselně (viz níže), jednak tažením myši v náhledu.
    • Barva (Color): Barva světla.
    • Intenzita (Intensity): Intenzita světelného zdroje, od skomírající diody až po halogenový reflektor :-).
    • Izolovat (Isolate): Máme-li aktivních více světel, může být obtížné v náhledu rozeznat, kam přesně každé z nich svítí. Pomůže nám právě toto tlačítko: je-li stisknuté, právě zvolené světlo je v náhledu jako jediné zapnuté a ostatní jsou deaktivována.
    • Poloha (Position): Má význam pouze tehdy, když je aktivní světlo typu Bodové (Point), v tom případě určuje jeho přesnou polohu.
    • Směr (Direction): Má význam pouze tehdy, když je aktivní světlo typu Směrové (Directional), v tom případě určuje jeho přesný směr.
    • Přednastavení světla (Lighting preset): Vytvoříme-li nějakou extra světelnou kombinaci, můžeme si ji uložit a později zase nahrát. Slouží k tomu tato dvě tlačítka.
  • Materiál (Material): Nastavení vlastností „materiálu“ vrstvy. Kromě jedné jsou hodnoty nastavované na této záložce srovnatelné s nastavením materiálu u filtru Mapovat objekt (Map object), bohužel jsou jinak pojmenované.
    • Zářící (Glowing): ekvivalent Okolí (Ambient). Určuje, jak světlá bude oblast, kam přímo nedopadá světlo.
    • Jasný (Bright): ekvivalent Difúze (Diffuse). Udává, jak intenzivní bude barva tam, kam světlo dopadá.
    • Lesknoucí se (Shiny): ekvivalent Odrazu (Specular). Určuje, jak intenzivní bude světelný odlesk.
    • Leštěný (Polished): ekvivalent Odlesku (Highlight). Zaostření odlesku.
    • Kovový (Metallic): Zapíná kovový vzhled materiálu.
  • Mapa vyvýšení (Bump Map): Toto je velmi důležitá funkce filtru. Provádí totéž jako filtr Mapa vyvýšení (Bump map), ale obrovskou výhodou je, že při vytváření nerovností jsou brána v potaz světla nastavená na záložce Světlo (Light). Nerovnosti jsou tedy osvětleny „správně“ a realisticky.
    • Povolit mapování vyvýšení (Enable bump mapping): Zapíná/vypíná tuto funkci.
    • Obrázek vyvýšení (Bumpmap image): Zde vybíráme, která vrstva bude použita jako elevační mapa. Dostupné jsou všechny vrstvy všech právě otevřených obrázků.
    • Křivka (Curve): Čtyři dostupné volby mají stejný význam jako u filtru Mapa vyvýšení (Bump map) – určují typ výpočtu při bump-mapování.
    • Maximální výška (Maximum height): Maximální výška vytvářených nerovností.
  • Mapování prostředí (Environment Map): Environmentální mapování je technika simulace zrcadlení (reflexe). Filtr nám v omezené míře umožňuje této metody využít. Na zdrojovou osvětlovanou vrstvu můžeme nechat zrcadlit obsah vrstvy jiné.
    • Povolit mapování prostředí (Enable environment mapping): Zapíná/vypíná tuto funkci.
    • Obrázek prostředí (Environment image): Zde vybíráme, která vrstva bude použita jako environmentální mapa. Dostupné jsou všechny vrstvy všech právě otevřených obrázků. Vrstva však musí být bez alpha kanálu (bez průhlednosti).

Nyní, se znalostí tohoto mocného filtru, konečně využijeme vrstvu Kiwi – Inverze, a to jako elevační mapu. Semínka okolo jádra budou mírně vystupovat nad povrch, jádro bude posazené trochu níže. Vrstvě však musíme invertovat barvy, protože v současném stavu by fungovala přesně naopak – semínka jsou černá, tvořila by proto prohlubně; jádro by naopak vystupovalo na povrch. K inverzi barev slouží položka menu Vrstva -> Barvy -> Invertovat (Layer -> Colors -> Invert).

Nyní už můžeme vybrat vrstvu Kiwi a spustit filtr Světelné efekty (Lighting effects). Vzor nastavení:

  • Světlo (Light):
    • Světlo 1 (Light 1)
      • Typ (Type): Bodové (Point)
      • Barva (Color): bílá
      • Intenzita (Intensity): 0.30
      • Poloha (Position):
        • X = 0.50
        • Y = 1.07
        • Z = 1.00
    • Světlo 2 (Light 2)
      • Typ (Type): Bodové (Point)
      • Barva (Color): bílá
      • Intenzita (Intensity): 1.00
      • Poloha (Position):
        • X = 1.37
        • Y = 0.90
        • Z = 1.00
    • Světlo 3 (Light 3)
      • Typ (Type): Bodové (Point)
      • Barva (Color): bílá
      • Intenzita (Intensity): 1.00
      • Poloha (Position):
        • X = 0.73
        • Y = 0.80
        • Z = 1.00
  • Materiál (Material):
    • Zářící (Glowing): 0.00
    • Jasný (Bright): 0.25
    • Lesknoucí se (Shiny): 0.53
    • Leštěný (Polished): 500.00
    • Kovový (Metallic): Vypnuto
  • Mapa vyvýšení (Bump Map):
    • Povolit mapování vyvýšení (Enable bump mapping): Zapnuto
    • Obrázek vyvýšení (Bumpmap image): vrstva Kiwi – inverze
    • Křivka (Curve): Lineární
    • Maximální výška (Maximum height): 0.01
  • Mapování prostředí (Environment Map):
    • Povolit mapování prostředí (Enable environment mapping): Vypnuto

Zobrazit hodnoty ze seznamu jako tabulku.

S uvedenými hodnotami dosáhneme zhruba tohoto výsledku:

GIMP 19

Kiwi se pěkně leskne a osvětlená semínka vystupují nad povrch. I když to není úplně realistický obrázek, demonstruje možnosti mocného filtru, se kterým jsme se dnes seznámili. Uvedené nastavení samozřejmě není závazné a je žádoucí s ním experimentovat či vytvořit úplně jiné.

Nejčtenější články posledního měsíce

Jaderné noviny – přehled za duben 2020
Týden na ITBiz: Trh volí bloatware (Gatesův zákon)
Chcete VPN z Česka odkudkoliv?

Nejkomentovanější články posledního měsíce

Distribuční novinky 18-19/2020
Týden na ITBiz: Umělá inteligence jako právník?
Jaderné noviny – přehled za duben 2020
  všechny statistiky »

Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
<—« GIMP v příkladech - 18 (kiwi 2)
GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

Související články

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
GIMP v příkladech - 3 (kámen)
GIMP v příkladech - 4 (meteor)
GIMP v příkladech - 5 (blesk)
GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
GIMP v příkladech - 8 (planeta)
GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
GIMP v příkladech - 10 (semafor)
GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
GIMP v příkladech - 14 (psí známky)
GIMP v příkladech - 15 (psí známky 2)
GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
GIMP v příkladech - 17 (kiwi)
GIMP v příkladech - 18 (kiwi 2)
Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno

Další články z této rubriky

VDR a DVB-T2, část 2.
VDR a DVB-T2, část 1.
Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
Syncthing
       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

13.9.2006 09:34 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3)
Nemám slov. Jsem systémák a grafika je pro mě španělská vesnice, proto mi to přijde fascinující... :-)
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
13.9.2006 14:21 DNA
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3)
dobrý návod, vyšla mi z toho sice brambora, ale použitelná (nikoli poživatelná)
David Watzke avatar 13.9.2006 15:14 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3)
Wow! Super :-)
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
13.9.2006 17:06 michal
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3)
je to super. mozna by chtelo dotahnout ten okraj zelene casti a prechod na hnedou cast - lehce ztmavit 1-2 px, nebo tak neco.
26.9.2006 09:20 Ludek
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3)
Škoda toho konce, napojení slupky na řez je odfláklej a pak skutečně - vybrat řez (vrstva Kiwi), vytvořit obvod 1px a vyplnit např texturou slupky. Pak vypadá Kiwi fakt dobře. Jinak super a tyto návody miluju ;)
23.3.2009 22:50 Jarda Uher
Rozbalit Rozbalit vše GIMP Grafická nápověda

Na mých stránkách vznikla nápověda ke GIMPu v grafické podobě. Jedná se o verzi 2.6.4 i když k dnešnímu dni je během 3 měsíců již verze 2.6.6, ale podle zběžné prohlídky nejsou změny v grafickém provedení ani v obsahu jen snad v opravě chyb. Pokud se bude líbit, zde je adresa
http://jaroslavuher.cz/gimp264/index.htm
Nejsem profik ale touto tvorbou se GIMP učím, takže profesionální informace asi nenajdete.

Jarda Uher

30.3.2009 15:58 PetrV
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP Grafická nápověda

Mohu vřele doporučit, je to asi nejlepší prohlídka Gimpem, jakou jsem kdy viděl. Není sice zcela kompletní a dá se na ní ještě zapracovat, ale současný stav je překvapující. Díky za brilantní práci.

30.3.2009 16:00 PetrV
Rozbalit Rozbalit vše Návody

Děkuji autorovi za tyto skvělé průvodce. Čtu je se zatajeným dechem a hned si všechno zkouším. Gimpa znám, ale velmi mi rozšiřují znalosti. Děkuju.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.