abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
včera 01:22 | Komunita

Společnost Trump Media & Technology Group (TMTG) založena bývalým prezidentem USA Donaldem Trumpem spouští sociální síť Truth Social. Ta je založena na open source sociální síti Mastodon, jejíž zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí AGPLv3 (GNU Affero General Public License). Zdrojové kódy Truth Social ale k dispozici nejsou a tím pádem je licence AGPLv3 porušována. Dle organizace Software Freedom Conservancy má TMTG 30 dnů na nápravu, tj. zveřejnění zdrojových kódů Truth Social. Pokud se tak nestane, přijde o práva ke zdrojovým kódům sítě Mastodon.

Ladislav Hagara | Komentářů: 33
včera 00:11 | Nová verze

Fabio Loli vydal verzi 21.10 časové osy linuxových distribucí Linux Distributions Timeline. Ke stažení je png i svg. Jedná se o fork již neaktualizovaného GLDT (GNU/Linux Distribution Timeline).

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
22.10. 19:00 | Nová verze

Rozšíření Visual Studio Code "Language Support for Java(TM) by Red Hat" dospělo do verze 1.0. Přehled novinek s náhledy a videi v příspěvku na blogu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 15
22.10. 14:33 | Komunita

Bylo oznámeno, že konference FOSDEM 2022 (Free and Open source Software Developers’ European Meeting) proběhne online o víkendu 5. a 6. února 2022.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
22.10. 08:00 | Zajímavý projekt

Dactyl-Manuform (kombinace DactylManuform) je svého druhu populární typ ergonomické klávesnice. Existuje několik parametrických generátorů variant šasi pro 3D tisk, řada forků a dokonce několik drobných výrobců nabízí sady nebo již sestavené klávesnice: patří mezi ně např. Bastard Keyboards (dříve HID Technologies), jenž nyní zveřejnil schémata tvrdých ohebných PCB ([1] [2]) pod licencí Creative Commons BY-NC-SA 4.0. Oproti původnímu ručnímu drátování je to krok k více funkcím (podsvícené či hotswap spínače) a příp. sériové výrobě.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 3
22.10. 07:00 | Nová verze

Byla vydána verze 1.56.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Současně byla edice Rust 2021 prohlášena za stabilní. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

Ladislav Hagara | Komentářů: 12
21.10. 17:11 | Bezpečnostní upozornění

V PHP byla nalezena bezpečnostní chyba CVE-2021-21703 zneužitelná k lokální eskalaci práv. Opravena je v upstream verzi 8.0.12.

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
21.10. 14:11 | Zajímavý projekt

Na Crowd Supply běží kampaň na podporu zařízení KrakenSDR s pěti přijímači RTL-SDR. Lze je používat nezávisle nebo současně jako radiozaměřovač nebo pasivní radar.

Ladislav Hagara | Komentářů: 36
21.10. 11:11 | Komunita

Implementace OpenPGP Sequoia PGP byla přelicencována z GPL 2+ na LGPL 2+. Vývojáři to zdůvodňují na dvou příkladech: Apple nepovoluje GPL software ve svém App Storu a problém s GPL má také Thunderbird.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
21.10. 10:11 | IT novinky

Problémy s výrobou a dodáváním má také Raspberry Pi. Raspberry Pi 4 s 2 GB RAM proto dočasně zdražilo z 35 na 45 dolarů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
Kolik monitorů (obrazovek) používáte současně?
 (49%)
 (36%)
 (14%)
 (1%)
Celkem 434 hlasů
 Komentářů: 29, poslední 19.10. 07:04
Rozcestník



GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3)

13. 9. 2006 | Vítězslav Šmíd | Návody | 16795×

Dnes nás čeká dokončení kiwi. Především se naučíme pracovat s komplexním filtrem Světelné efekty (Lighting effects).

Slupka kiwi

Jak bylo minule zmíněno, filtr Mapovat objekt (Map object) podruhé použijeme k namapování slupky kiwi na kouli. Uložte si následující texturu do adresáře ~/.gimp-<verze>/patterns/:

GIMP 19 Textura slupky kiwi

Vložíme novou vrstvu Slupka, umístíme ji pod Kiwi a vyplníme ji touto novou texturou. Máte-li stejně jako já otevřený panel (záložku, tab) se vzorky (patterns), stačí čtverec s náhledem uchopit a na vrstvu přetáhnout, stejně jako tomu bylo s barvou.

Nastavení filtru je podobné jako v případě mapování na plochu v minulém díle – průhledné pozadí a vypnuté světlo, na rotaci přirozeně nezáleží, protože generujeme dokonalou kouli.

Mapování nám texturu nepěkně rozmaže, proto kouli podrobíme dalšímu filtru, který je k nalezení v menu Filtry -> Vylepšení -> Doostřit (Filters -> Enhance -> Sharpen). Seznámili jsme se s ním v osmém díle seriálu. Hodnotu Ostrost (Sharpness) nastavíme na 40.

GIMP 19 Textura
  slupky kiwi namapovaná na kouli

Je velmi pravděpodobné, že vyrenderovaná koule nepasuje správně na délku Kiwi, a to musíme napravit. Vrstvu přesuneme pod Kiwi tak, aby byla zhruba uprostřed, a pak ji podle potřeby zvětšíme nebo zmenšíme v dialogu Vrstva -> Změnit velikost vrstvy (Layer -> Scale layer). V mém případě šlo o roztažení z 500 pixelů na 530.

GIMP 19 Roztažená
  vrstva Slupka

Práci na slupce zakončíme skrytím horní části vrstvy Slupka, která teď vypadá opravdu podivně. Zařídíme to, jak jinak, skrze masku vrstvy. Pro skrytí horní části dostačuje jeden tah štětcem s šedesátipixelovou stopou (brush).

GIMP 19 Slupka
  a její maska

Na obrázku nahoře je vidět hotová slupka se správnou viditelností, dole pak maska vrstvy Slupka, která tuto (ne)viditelnost zajišťuje.

I zde bychom mohli práci ukončit. Půjdeme však ještě dál a kiwi vylepšíme trochou světla a nerovnosti.

Filtr „Světelné efekty“ (Lighting effects)

Tento filtr vytváří podobný efekt, jako když baterkou osvítíme dokonale plochou zeď. Simuluje až 6 různých světel působících na aktivní vrstvu. Každé světlo jde podrobně nastavit. Kromě toho je tu ještě velký bonus: filtr umožňuje také bump-mapping. Není to však obyčejný bump-mapping, je to bump-mapping kouzelný :-). Vytvářené nerovnosti jsou totiž „správně“ a realisticky osvětleny nastavenými světly. S vhodnou elevační mapou se tak můžeme zbavit dojmu ploché osvětlené zdi.

Filtr se nalézá v menu Filtry -> Efekty se světlem -> Světelné efekty (Filters -> Light effects -> Lighting effects). Jeho rozhraní je rozděleno na pět záložek a tradiční náhled, který je zajímavý pouze zaškrtávacím políčkem Interaktivní (Interactive). Je-li zaškrtnuto, v náhledu se zobrazuje modrá tečka představující aktuálně editované světlo. Tečku lze přesouvat myší a světlo tak přemisťovat.

Zmíněných pět záložek si teď popíšeme:

  • Volby (Options):
    • Průhledné pozadí (Transparent background): Je-li použit bump-mapping (viz níže), vrstva bude průhledná v těch místech, kde bude nulová „výška“ (kde bude elevační mapa úplně černá)
    • Vytvořit nový obrázek (Create new image): Výsledek celé operace filtru (jedna vrstva) se otevře v novém obrázku a ten původní zůstane nedotčen.
    • Náhled ve vysoké kvalitě (High Quality preview): Přepíná kvalitnější, tím pádem i výpočetně náročnější zobrazování náhledu.
  • Světlo (Light):
    • Světlo 1 … Světlo 6 (Light 1 … Light 6): Filtr umožňuje práci až se šesti světly a právě zde vybíráme, ke kterému z nich se bude vztahovat zbývající nastavení na této záložce.
    • Typ (Type):
      • Nic (None): Světlo se nijak neprojevuje, jde tedy o prázdný „slot“.
      • Směrové (Directional): Světlo je definováno svým směrem ke středu vrstvy. Ten můžeme nastavit jednak přesně číselně (viz níže), jednak tažením myši v náhledu.
      • Bodové (Point): Světlo je definováno svým směrem ke středu vrstvy. Ten můžeme nastavit jednak přesně číselně (viz níže), jednak tažením myši v náhledu.
    • Barva (Color): Barva světla.
    • Intenzita (Intensity): Intenzita světelného zdroje, od skomírající diody až po halogenový reflektor :-).
    • Izolovat (Isolate): Máme-li aktivních více světel, může být obtížné v náhledu rozeznat, kam přesně každé z nich svítí. Pomůže nám právě toto tlačítko: je-li stisknuté, právě zvolené světlo je v náhledu jako jediné zapnuté a ostatní jsou deaktivována.
    • Poloha (Position): Má význam pouze tehdy, když je aktivní světlo typu Bodové (Point), v tom případě určuje jeho přesnou polohu.
    • Směr (Direction): Má význam pouze tehdy, když je aktivní světlo typu Směrové (Directional), v tom případě určuje jeho přesný směr.
    • Přednastavení světla (Lighting preset): Vytvoříme-li nějakou extra světelnou kombinaci, můžeme si ji uložit a později zase nahrát. Slouží k tomu tato dvě tlačítka.
  • Materiál (Material): Nastavení vlastností „materiálu“ vrstvy. Kromě jedné jsou hodnoty nastavované na této záložce srovnatelné s nastavením materiálu u filtru Mapovat objekt (Map object), bohužel jsou jinak pojmenované.
    • Zářící (Glowing): ekvivalent Okolí (Ambient). Určuje, jak světlá bude oblast, kam přímo nedopadá světlo.
    • Jasný (Bright): ekvivalent Difúze (Diffuse). Udává, jak intenzivní bude barva tam, kam světlo dopadá.
    • Lesknoucí se (Shiny): ekvivalent Odrazu (Specular). Určuje, jak intenzivní bude světelný odlesk.
    • Leštěný (Polished): ekvivalent Odlesku (Highlight). Zaostření odlesku.
    • Kovový (Metallic): Zapíná kovový vzhled materiálu.
  • Mapa vyvýšení (Bump Map): Toto je velmi důležitá funkce filtru. Provádí totéž jako filtr Mapa vyvýšení (Bump map), ale obrovskou výhodou je, že při vytváření nerovností jsou brána v potaz světla nastavená na záložce Světlo (Light). Nerovnosti jsou tedy osvětleny „správně“ a realisticky.
    • Povolit mapování vyvýšení (Enable bump mapping): Zapíná/vypíná tuto funkci.
    • Obrázek vyvýšení (Bumpmap image): Zde vybíráme, která vrstva bude použita jako elevační mapa. Dostupné jsou všechny vrstvy všech právě otevřených obrázků.
    • Křivka (Curve): Čtyři dostupné volby mají stejný význam jako u filtru Mapa vyvýšení (Bump map) – určují typ výpočtu při bump-mapování.
    • Maximální výška (Maximum height): Maximální výška vytvářených nerovností.
  • Mapování prostředí (Environment Map): Environmentální mapování je technika simulace zrcadlení (reflexe). Filtr nám v omezené míře umožňuje této metody využít. Na zdrojovou osvětlovanou vrstvu můžeme nechat zrcadlit obsah vrstvy jiné.
    • Povolit mapování prostředí (Enable environment mapping): Zapíná/vypíná tuto funkci.
    • Obrázek prostředí (Environment image): Zde vybíráme, která vrstva bude použita jako environmentální mapa. Dostupné jsou všechny vrstvy všech právě otevřených obrázků. Vrstva však musí být bez alpha kanálu (bez průhlednosti).

Nyní, se znalostí tohoto mocného filtru, konečně využijeme vrstvu Kiwi – Inverze, a to jako elevační mapu. Semínka okolo jádra budou mírně vystupovat nad povrch, jádro bude posazené trochu níže. Vrstvě však musíme invertovat barvy, protože v současném stavu by fungovala přesně naopak – semínka jsou černá, tvořila by proto prohlubně; jádro by naopak vystupovalo na povrch. K inverzi barev slouží položka menu Vrstva -> Barvy -> Invertovat (Layer -> Colors -> Invert).

Nyní už můžeme vybrat vrstvu Kiwi a spustit filtr Světelné efekty (Lighting effects). Vzor nastavení:

  • Světlo (Light):
    • Světlo 1 (Light 1)
      • Typ (Type): Bodové (Point)
      • Barva (Color): bílá
      • Intenzita (Intensity): 0.30
      • Poloha (Position):
        • X = 0.50
        • Y = 1.07
        • Z = 1.00
    • Světlo 2 (Light 2)
      • Typ (Type): Bodové (Point)
      • Barva (Color): bílá
      • Intenzita (Intensity): 1.00
      • Poloha (Position):
        • X = 1.37
        • Y = 0.90
        • Z = 1.00
    • Světlo 3 (Light 3)
      • Typ (Type): Bodové (Point)
      • Barva (Color): bílá
      • Intenzita (Intensity): 1.00
      • Poloha (Position):
        • X = 0.73
        • Y = 0.80
        • Z = 1.00
  • Materiál (Material):
    • Zářící (Glowing): 0.00
    • Jasný (Bright): 0.25
    • Lesknoucí se (Shiny): 0.53
    • Leštěný (Polished): 500.00
    • Kovový (Metallic): Vypnuto
  • Mapa vyvýšení (Bump Map):
    • Povolit mapování vyvýšení (Enable bump mapping): Zapnuto
    • Obrázek vyvýšení (Bumpmap image): vrstva Kiwi – inverze
    • Křivka (Curve): Lineární
    • Maximální výška (Maximum height): 0.01
  • Mapování prostředí (Environment Map):
    • Povolit mapování prostředí (Enable environment mapping): Vypnuto

Zobrazit hodnoty ze seznamu jako tabulku.

S uvedenými hodnotami dosáhneme zhruba tohoto výsledku:

GIMP 19

Kiwi se pěkně leskne a osvětlená semínka vystupují nad povrch. I když to není úplně realistický obrázek, demonstruje možnosti mocného filtru, se kterým jsme se dnes seznámili. Uvedené nastavení samozřejmě není závazné a je žádoucí s ním experimentovat či vytvořit úplně jiné.

Nejčtenější články posledního měsíce

Chcete vědět kolik byste mohli vydělávat u konkurence na stejné pozici?
Týden na ITBiz: Umělá inteligence uprostřed jihoamerických lesů pomáhá zachránit psího samotáře
Týden na ITBiz: Vztah mezi bezpečností, IT a vývojem se musí zlepšit

Nejkomentovanější články posledního měsíce

Distribuční novinky 36-37/2021
  všechny statistiky »

Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
<—« GIMP v příkladech - 18 (kiwi 2)
GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

Související články

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
GIMP v příkladech - 3 (kámen)
GIMP v příkladech - 4 (meteor)
GIMP v příkladech - 5 (blesk)
GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
GIMP v příkladech - 8 (planeta)
GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
GIMP v příkladech - 10 (semafor)
GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
GIMP v příkladech - 14 (psí známky)
GIMP v příkladech - 15 (psí známky 2)
GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
GIMP v příkladech - 17 (kiwi)
GIMP v příkladech - 18 (kiwi 2)
Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno

Další články z této rubriky

VDR a DVB-T2, část 2.
VDR a DVB-T2, část 1.
Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
Syncthing
       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

13.9.2006 09:34 diverman | skóre: 32 | blog: život s tučňáčkem
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3)
Nemám slov. Jsem systémák a grafika je pro mě španělská vesnice, proto mi to přijde fascinující... :-)
deb http://ftp.cz.debian.org/debian jessie main contrib non-free
13.9.2006 14:21 DNA
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3)
dobrý návod, vyšla mi z toho sice brambora, ale použitelná (nikoli poživatelná)
David Watzke avatar 13.9.2006 15:14 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3)
Wow! Super :-)
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
13.9.2006 17:06 michal
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3)
je to super. mozna by chtelo dotahnout ten okraj zelene casti a prechod na hnedou cast - lehce ztmavit 1-2 px, nebo tak neco.
26.9.2006 09:20 Ludek
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3)
Škoda toho konce, napojení slupky na řez je odfláklej a pak skutečně - vybrat řez (vrstva Kiwi), vytvořit obvod 1px a vyplnit např texturou slupky. Pak vypadá Kiwi fakt dobře. Jinak super a tyto návody miluju ;)
23.3.2009 22:50 Jarda Uher
Rozbalit Rozbalit vše GIMP Grafická nápověda

Na mých stránkách vznikla nápověda ke GIMPu v grafické podobě. Jedná se o verzi 2.6.4 i když k dnešnímu dni je během 3 měsíců již verze 2.6.6, ale podle zběžné prohlídky nejsou změny v grafickém provedení ani v obsahu jen snad v opravě chyb. Pokud se bude líbit, zde je adresa
http://jaroslavuher.cz/gimp264/index.htm
Nejsem profik ale touto tvorbou se GIMP učím, takže profesionální informace asi nenajdete.

Jarda Uher

30.3.2009 15:58 PetrV
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP Grafická nápověda

Mohu vřele doporučit, je to asi nejlepší prohlídka Gimpem, jakou jsem kdy viděl. Není sice zcela kompletní a dá se na ní ještě zapracovat, ale současný stav je překvapující. Díky za brilantní práci.

30.3.2009 16:00 PetrV
Rozbalit Rozbalit vše Návody

Děkuji autorovi za tyto skvělé průvodce. Čtu je se zatajeným dechem a hned si všechno zkouším. Gimpa znám, ale velmi mi rozšiřují znalosti. Děkuju.

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.