abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 14:22 | Zajímavý software

GNU poke dospěl po třech letech vývoje do verze 1.0. Jedná se o interaktivní rozšiřovatelný editor pro práci se strukturovanými binárním daty. Přednáška věnovaná GNU poke na konferenci Kernel Recipes 2019.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 09:00 | Komunita

Počet sad změn v OpenStreetMap dosáhl 100 milionů. Uživatel Lamine Ndiaye přidal budovy ve vesnici Nianiane v Senegalu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
dnes 08:00 | Nová verze

Byla vydána nová stabilní verze 2.92 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek v oznámení o vydání a na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 07:00 | IT novinky

Společnost Framework představila svůj první produkt: Framework Laptop. Jedná se o modulární notebook, který bude možné "libovolně" konfigurovat, upgradovat a opravovat. Podrobnosti budou zveřejňovány postupně. V prodeji by měl být v létě [Hacker News].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 18:55 | Komunita

Společnost Red Hat představila program "Red Hat Enterprise Linux (RHEL) for Open Source Infrastructure" aneb Red Hat Enterprise Linux zdarma pro open source projekty.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
včera 18:33 | Pozvánky

Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 190. sraz, který proběhne v pátek 26. února od 17:00 na Jitsi Meet.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 10:00 | IT novinky

Po open source ergonomickému trackballu (dnes Classic Trackball) a open source myši představila společnost Ploopy nový open source Nano Trackball (GitHub). Trackball bez tlačítek a kolečka. Pouze kulička.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
včera 09:00 | Bezpečnostní upozornění

Webový prohlížeč Brave lze vedle standardního prohlížení (Nové okno) a anonymního prohlížení (Nové soukromé okno) používat i pro anonymní prohlížení s využitím Toru (Nové soukromé okno přes Tor) a pro přistup k webům v doméně .onion. Nejnovější verze Brave řeší několik bezpečnostních chyb, kdy DNS dotazy místo do Toru směrovaly k poskytovateli DNS. Ten tak mohl zjistit, že uživatel chtěl přistupovat například k sejnfjrq6szgca7v.onion (debian.org).

Ladislav Hagara | Komentářů: 9
včera 08:00 | Nová verze

Byla vydána nová verze 2021.1 průběžně aktualizované linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení. Kali Linux má nové webové stránky.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
24.2. 17:22 | Nová verze

Multiplatformní open source počítačová hra Minetest byla vydána ve verzi 5.4.0. Přehled změn v changelogu. Jedná se o hru inspirovanou Minecraftem.

Ladislav Hagara | Komentářů: 5
Co používáte k zaznamenávání úkolů či poznámek?
 (35%)
 (16%)
 (34%)
 (9%)
 (22%)
 (21%)
 (21%)
Celkem 335 hlasů
 Komentářů: 14, poslední 19.2. 10:41
Rozcestník

GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)

28. 7. 2006 | Vítězslav Šmíd | Návody | 14271×

V dnešním díle dokončíme řetízek pro psí známky a ukážeme si další způsoby, jak využít obtahování cesty vlastní stopou.

Vykreslení řetízku

Minule jsme skončili s umístěním plíšků na obrys řetízku. Do obrázku vložíme novou průhlednou vrstvu Řetízek a aktivujeme nástroj Štětec (Paintbrush). Než obtáhneme obrys řetízku, musíme nástroj správně nastavit. Jako aktivní stopu (brush) vybereme naši kovovou kuličku a zkusíme s ní udělat několik čar. Musíme najít takový rozestup (spacing), který bude kuličky rozmisťovat pěkně vedle sebe. V mém případě je to 94.0. Rozestup se nastavuje posuvníkem pod záložkou (tabem) se stopami.

GIMP 16 různé hodnoty rozestupů
Různé hodnoty rozestupů; dole 94.0

Jakmile jsme spokojeni s rozestupem, přepneme na záložku s cestami (paths), vybereme jedinou cestu označující tvar řetízku a stiskneme tlačítko Vykreslit cestu (Stroke path). V dialogu zvolíme Vykreslit pomocí kreslicího nástroje (Stroke with a paint tool) a vybereme Štětec (Paintbrush). Pak můžeme vykreslení spustit.

Radost z (téměř) hotového díla nám kazí jen dvě nedokonalosti: zaprvé je to nepěkné překrývání se dvou kuliček na „začátku“ řetízku (tam, kde jsme cestu začali kreslit a kde jsme ji nakonec uzavřeli), zadruhé nám řetízek úplně ignoruje nějaké to 3D a klidně si plíšky překrývá, místo aby se poslušně provlékal jejich otvory a mizel za nimi.

Řešení prvního problému je velmi jednoduché – nástrojem Guma (Eraser) obě kuličky smažeme a pak řetízek uzavřeme ručně – nástrojem Štětec (Paintbrush) kuličky nakreslíme znovu tak, aby se do vzniklé mezery pěkně vešly.

GIMP 16 Detail řetízku - překrývající se kuličky GIMP 16 Detail řetízku - překrývající se kuličky byly odstraněny a překresleny
Vlevo: překrývající se kuličky; vpravo: ruční opravení nedokonalosti

Vyřešení druhého problému – vzájemného překrývání plíšků a řetízku – vyžaduje vložení masky pro vrstvu Řetízek a několik chytrých tahů štětcem.

GIMP 16 Plocha řetízku, která bude skryta GIMP 16 Maska pro skrytí části řetízku

Na obrázku vlevo jsem červeně vyznačil plochu řetízku, která bude maskou skryta. Vpravo je pak samotná maska. Tvary byly nejprve nakresleny černě a vykousnutí doplněno bílou barvou až nakonec.

Tímto jsme dokončili práci na psích známkách (dog tags).

GIMP 16 Hotové psí známky

Další využití

Minule popsanou metodu – obtahování cesty vlastní stopou – lze využít i mnoha jinými způsoby. Fantazii se meze nekladou.

Náhrdelník

Při kreslení „věcí na krk“ se nemusíme omezovat jen na kovové koule, ale můžeme si ukázat i něco dekorativnějšího. Například náhrdelník z rudých korálků.

Založíme nový obrázek o rozměrech 120×120 pixelů s průhledným pozadím. Celý korálek se bude skládat ze tří vrstev – „kamenné“ textury namapované na kouli, rudého gradientu namapovaného na kouli a bílého elipsovitého odlesku. Začneme spodní vrstvou, tedy tou kamennou. Pozadí (Background) přejmenujeme na Kámen.

Pokud už/ještě nemáte texturu ze 4. dílu seriálu, uložte si ji do adresáře ~/.gimp-<verze>/patterns/. Touto texturou vyplníme celou vrstvu Kámen a spustíme známý filtr Filtry -> Mapa -> Mapovat objekt (Filters -> Map -> Map object).

Nastavení filtru není složité. Je třeba zvolit mapování na kouli (sphere) a zaškrtnout Průhledné pozadí (Transparent background). Na záložce materiál musíme vynulovat Odraz (Specular). To proto, aby světlo na kouli netvořilo žádné odlesky. Zajistíme si je totiž později sami. Poslední úpravou je pozice světla – musí rovnoměrně osvětlovat horní část koule. Souřadnice jsou následující:

  • X = 0.50
  • Y = −1.80
  • Z = 2.00

Po vygenerování kamenné koule vložíme novou průhlednou vrstvu jménem Barva. Vyplníme ji nepříliš kontrastním rudým gradientem. Koncové barvy mohou být například #d03636#ff3e3e.

A nyní přichází krásná věc: tuto vrstvu potřebujeme namapovat úplně stejně, jako tu předchozí. Místo znovuotevírání dialogu pouze stiskneme Ctrl+F a filtr se aplikuje s úplně stejným nastavením znovu.

Vrstvě Barva teď nastavíme Krytí (Opacity) na ∼70 %. Kámen pod ní tak bude lehce prosvítat. V takové malé velikosti není jeho struktura pořádně poznat, ale narušuje jednolitost červené barvy a korálek vypadá lépe.

Nakonec zbývá vytvořit odlesk. Vložíme novou průhlednou vrstvu Odlesk a aktivujeme nástroj Výběr elipsy (Ellipse select) se zkratkou E. S ním provedeme výběr v horní části koule, tam, kde bude bílý odlesk světla.

GIMP 16 Elipsovitý výběr vymezující budoucí odlesk

Pak nastavíme barvu popředí na bílou, aktivujeme nástroj Gradient (přechod) a v poli Přechod (Gradient) zvolíme Popředí do průhlednosti (FG to transparent). Pro zbytek nastavení nástroje předpokládám výchozí hodnoty, typ gradientu je lineární. S těmito přípravami již můžeme do elipsovitého výběru odshora dolů vykreslit kýžený odlesk.

GIMP 16 Dokončený korálek

Ještě než výsledek uložíme jako stopu (brush), je vhodné obrázek oříznout na skutečnou velikost koule. Mohli bychom toho dosáhnout ručním obdélníkovým výběrem a ořezem obrázku nebo ručním zmenšením velikosti plátna. Práci si ale ulehčíme. Vybereme vrstvu Barva nebo Kámen a klikneme na Vrstva -> Průhlednost -> Alfa do výběru (Layer -> Transparency -> Alpha to selection). Do výběru jsme tak získali neprůhlednou část vrstvy, tedy samotnou kouli. Pak už můžeme spustit Obrázek -> Ořezat obrázek (Image -> Crop image). Tato funkce nastaví rozměry obrázku na aktuální výběr. Pokud tento není obdélníkový (což je náš případ), je na obdélník zarovnán.

Stejně jako minule obrázek uložíme s příponou .gbr do adresáře ~/.gimp-<verze>/brushes/. V nějakém novém obrázku pak stejně jako u psích známek nakreslíme obrys náhrdelníku (nebo náramku…čehokoliv) a obtáhneme jej naší novou stopou.

Malý detail je ještě dokreslení provázku, který korálky drží pohromadě. Je k tomu použita druhá vrstva umístěná pod korálky. Obtažena je stále stejná cesta, tentokrát ale osmipixelovou černou čarou.

GIMP 16 Náramek
Náramek

Obtahování textu

Pravděpodobně nejzajímavější kouzla lze provádět díky tlačítku Vytvořit cestu z textu (Create path from text), které je dostupné při editaci jakékoliv textové vrstvy. Po stisknutí je vytvořena nová cesta, která přesně kopíruje obrys textu. Textovou vrstvu poté můžeme zneviditelnit a cestu obtahovat prakticky čímkoliv. Písmena mohou být tečkovaná, čárkovaná, obklopená květinami, poskládaná z paprik nebo krychliček či dokonce složená z písmen jiných!

Kromě stop (brushes) je také zajímavé text obtahovat čarou nastavenou v dialogu pro obtahování cest – písmena tak mohou být různě čárkovaná a zaoblená. Čáru lze dokonce pokrýt vzorkem (pattern).

GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text

A příště?

Příště takříkajíc „polezeme do zelí“ Blenderu, protože v GIMPu nakreslíme krásné trojrozměrné kiwi.

Nejčtenější články posledního měsíce

Distribuční novinky 3-4/2021
Týden na ITBiz: Výchozí nastavení a bezpečnost – 6 tipů, co by firmy měly zkontrolovat
Týden na ITBiz: Padla další rekordní pokuta za porušení GDPR

Nejkomentovanější články posledního měsíce

Týden na ScienceMag.cz: Supermřížky, superkrystaly a efektivnější tranzistory
  všechny statistiky »

Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
<—« GIMP v příkladech - 15 (psí známky 2)
»—> GIMP v příkladech - 17 (kiwi)
GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

Související články

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
GIMP v příkladech - 3 (kámen)
GIMP v příkladech - 4 (meteor)
GIMP v příkladech - 5 (blesk)
GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
GIMP v příkladech - 8 (planeta)
GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
GIMP v příkladech - 10 (semafor)
GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
GIMP v příkladech - 14 (psí známky)
GIMP v příkladech - 15 (psí známky 2)
Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
GNU Lilypond - The music Typesetter - I
Scribo, scribere, Scribus
Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
Myslíme trojrozmerne

Další články z této rubriky

VDR a DVB-T2, část 2.
VDR a DVB-T2, část 1.
Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
Syncthing
       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

28.7.2006 09:36 balda | skóre: 7
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
opet diky za pro me prinosny clanek...
28.7.2006 17:09 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
vyborny clanek
uz se tesim az polezem blenderu do zeli... ;-)
David Watzke avatar 29.7.2006 13:49 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
Super!
“Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
31.7.2006 18:45 Balda
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
Sakra, chlape, tobe je teprve 16 let? Tak to teda klobouk dolu pred Tvymi clanky...

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.