abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 23:55 | Nová verze

    Heimer je v Qt napsaná desktopová aplikace pro tvorbu myšlenkových map, diagramů a poznámek. Vydána byla verze 3.0.0. Videoukázka verze 1.9.0 na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:11 | Zajímavý projekt

    Na stránkách LINux on MOBile je každou středu publikován týdenní přehled dění kolem Linuxu na mobilních zařízeních. V aktuálním přehledu je zmíněn například nový build 2021/11/21 Arch Linuxu ARM pro PinePhone a PineTab nebo NemoMobile 0.7.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.11. 21:11 | Komunita

    Mozilla ukončí podporu aplikace Firefox Lockwise pro systémy Android a iOS s účinností od 13. prosince 2021. Aplikaci Firefox Lockwise již nebude možné nainstalovat ani přeinstalovat z obchodu App Store ani Google Play.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    25.11. 20:22 | Nová verze

    Byla vydána verze 8.1.0 skriptovacího jazyka PHP používaného zejména k vývoji dynamických webových stránek. Přináší řadu novinek a vylepšení. Vydána byla také příručka pro přechod z předchozích verzí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.11. 08:00 | Nová verze

    Endless OS byl vydán ve verzi 4.0.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Nejnovější Endless OS vychází z Debianu Bullseye. Zdůrazněna je dlouhodobá podpora.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    24.11. 22:11 | Zajímavý projekt

    Byly vyhlášeny vítězné aplikace letošní soutěže Společně otevíráme data Nadace OSF pro neziskové aplikace postavené nad otevřenými daty v Česku. V kategorii Městská data zvítězila aplikace PragueDash. Kategorii Klima a životní prostředí ovládla aplikace Envidata. Kategorii Vzdělávání vyhrál interaktivní článek Od moru ke covidu. Nejlepší aplikací v kategorii Zdraví se stala aplikace COVID očkování.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    24.11. 22:00 | Nová verze

    Český LibreOffice tým vydal překlad příručky LibreOffice Draw 7.1. Tato kniha se zabývá hlavními funkcemi programu Draw, vektorové grafické komponenty systému LibreOffice. Pomocí Draw lze vytvářet širokou škálu grafických obrázků. Příručka je ke stažení na stránce dokumentace. Tým nyní pracuje na překladu příručky Base.

    Zdeněk Crhonek | Komentářů: 0
    24.11. 16:22 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 3.15.0, tj. první z nové řady 3.15, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    24.11. 14:11 | IT novinky

    Vývojových desek Arduino UNO bylo prodáno již více než 10 miliónů. Při této příležitosti bylo představeno Arduino UNO Mini Limited Edition o rozměrech 34,2 × 26,7 × 8 mm. Předobjednat jej lze za 40 eur.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    24.11. 08:00 | Komunita

    MojeFedora.cz informuje, že Amazon Linux bude postavený na Fedoře. Vycházet by měl každé dva roky a podporovaný by měl být po dobu pěti let. Představena byla ukázka Amazon Linuxu 2022 (AL2022).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    Který formát počítače (form factor) preferujete?
     (15%)
     (33%)
     (7%)
     (39%)
     (6%)
    Celkem 399 hlasů
     Komentářů: 46, poslední 24.11. 15:31
    Rozcestník



    GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)

    28. 7. 2006 | Vítězslav Šmíd | Návody | 14299×

    V dnešním díle dokončíme řetízek pro psí známky a ukážeme si další způsoby, jak využít obtahování cesty vlastní stopou.

    Vykreslení řetízku

    Minule jsme skončili s umístěním plíšků na obrys řetízku. Do obrázku vložíme novou průhlednou vrstvu Řetízek a aktivujeme nástroj Štětec (Paintbrush). Než obtáhneme obrys řetízku, musíme nástroj správně nastavit. Jako aktivní stopu (brush) vybereme naši kovovou kuličku a zkusíme s ní udělat několik čar. Musíme najít takový rozestup (spacing), který bude kuličky rozmisťovat pěkně vedle sebe. V mém případě je to 94.0. Rozestup se nastavuje posuvníkem pod záložkou (tabem) se stopami.

    GIMP 16 různé hodnoty rozestupů
    Různé hodnoty rozestupů; dole 94.0

    Jakmile jsme spokojeni s rozestupem, přepneme na záložku s cestami (paths), vybereme jedinou cestu označující tvar řetízku a stiskneme tlačítko Vykreslit cestu (Stroke path). V dialogu zvolíme Vykreslit pomocí kreslicího nástroje (Stroke with a paint tool) a vybereme Štětec (Paintbrush). Pak můžeme vykreslení spustit.

    Radost z (téměř) hotového díla nám kazí jen dvě nedokonalosti: zaprvé je to nepěkné překrývání se dvou kuliček na „začátku“ řetízku (tam, kde jsme cestu začali kreslit a kde jsme ji nakonec uzavřeli), zadruhé nám řetízek úplně ignoruje nějaké to 3D a klidně si plíšky překrývá, místo aby se poslušně provlékal jejich otvory a mizel za nimi.

    Řešení prvního problému je velmi jednoduché – nástrojem Guma (Eraser) obě kuličky smažeme a pak řetízek uzavřeme ručně – nástrojem Štětec (Paintbrush) kuličky nakreslíme znovu tak, aby se do vzniklé mezery pěkně vešly.

    GIMP 16 Detail řetízku - překrývající se kuličky GIMP 16 Detail řetízku - překrývající se kuličky byly odstraněny a překresleny
    Vlevo: překrývající se kuličky; vpravo: ruční opravení nedokonalosti

    Vyřešení druhého problému – vzájemného překrývání plíšků a řetízku – vyžaduje vložení masky pro vrstvu Řetízek a několik chytrých tahů štětcem.

    GIMP 16 Plocha řetízku, která bude skryta GIMP 16 Maska pro skrytí části řetízku

    Na obrázku vlevo jsem červeně vyznačil plochu řetízku, která bude maskou skryta. Vpravo je pak samotná maska. Tvary byly nejprve nakresleny černě a vykousnutí doplněno bílou barvou až nakonec.

    Tímto jsme dokončili práci na psích známkách (dog tags).

    GIMP 16 Hotové psí známky

    Další využití

    Minule popsanou metodu – obtahování cesty vlastní stopou – lze využít i mnoha jinými způsoby. Fantazii se meze nekladou.

    Náhrdelník

    Při kreslení „věcí na krk“ se nemusíme omezovat jen na kovové koule, ale můžeme si ukázat i něco dekorativnějšího. Například náhrdelník z rudých korálků.

    Založíme nový obrázek o rozměrech 120×120 pixelů s průhledným pozadím. Celý korálek se bude skládat ze tří vrstev – „kamenné“ textury namapované na kouli, rudého gradientu namapovaného na kouli a bílého elipsovitého odlesku. Začneme spodní vrstvou, tedy tou kamennou. Pozadí (Background) přejmenujeme na Kámen.

    Pokud už/ještě nemáte texturu ze 4. dílu seriálu, uložte si ji do adresáře ~/.gimp-<verze>/patterns/. Touto texturou vyplníme celou vrstvu Kámen a spustíme známý filtr Filtry -> Mapa -> Mapovat objekt (Filters -> Map -> Map object).

    Nastavení filtru není složité. Je třeba zvolit mapování na kouli (sphere) a zaškrtnout Průhledné pozadí (Transparent background). Na záložce materiál musíme vynulovat Odraz (Specular). To proto, aby světlo na kouli netvořilo žádné odlesky. Zajistíme si je totiž později sami. Poslední úpravou je pozice světla – musí rovnoměrně osvětlovat horní část koule. Souřadnice jsou následující:

    • X = 0.50
    • Y = −1.80
    • Z = 2.00

    Po vygenerování kamenné koule vložíme novou průhlednou vrstvu jménem Barva. Vyplníme ji nepříliš kontrastním rudým gradientem. Koncové barvy mohou být například #d03636#ff3e3e.

    A nyní přichází krásná věc: tuto vrstvu potřebujeme namapovat úplně stejně, jako tu předchozí. Místo znovuotevírání dialogu pouze stiskneme Ctrl+F a filtr se aplikuje s úplně stejným nastavením znovu.

    Vrstvě Barva teď nastavíme Krytí (Opacity) na ∼70 %. Kámen pod ní tak bude lehce prosvítat. V takové malé velikosti není jeho struktura pořádně poznat, ale narušuje jednolitost červené barvy a korálek vypadá lépe.

    Nakonec zbývá vytvořit odlesk. Vložíme novou průhlednou vrstvu Odlesk a aktivujeme nástroj Výběr elipsy (Ellipse select) se zkratkou E. S ním provedeme výběr v horní části koule, tam, kde bude bílý odlesk světla.

    GIMP 16 Elipsovitý výběr vymezující budoucí odlesk

    Pak nastavíme barvu popředí na bílou, aktivujeme nástroj Gradient (přechod) a v poli Přechod (Gradient) zvolíme Popředí do průhlednosti (FG to transparent). Pro zbytek nastavení nástroje předpokládám výchozí hodnoty, typ gradientu je lineární. S těmito přípravami již můžeme do elipsovitého výběru odshora dolů vykreslit kýžený odlesk.

    GIMP 16 Dokončený korálek

    Ještě než výsledek uložíme jako stopu (brush), je vhodné obrázek oříznout na skutečnou velikost koule. Mohli bychom toho dosáhnout ručním obdélníkovým výběrem a ořezem obrázku nebo ručním zmenšením velikosti plátna. Práci si ale ulehčíme. Vybereme vrstvu Barva nebo Kámen a klikneme na Vrstva -> Průhlednost -> Alfa do výběru (Layer -> Transparency -> Alpha to selection). Do výběru jsme tak získali neprůhlednou část vrstvy, tedy samotnou kouli. Pak už můžeme spustit Obrázek -> Ořezat obrázek (Image -> Crop image). Tato funkce nastaví rozměry obrázku na aktuální výběr. Pokud tento není obdélníkový (což je náš případ), je na obdélník zarovnán.

    Stejně jako minule obrázek uložíme s příponou .gbr do adresáře ~/.gimp-<verze>/brushes/. V nějakém novém obrázku pak stejně jako u psích známek nakreslíme obrys náhrdelníku (nebo náramku…čehokoliv) a obtáhneme jej naší novou stopou.

    Malý detail je ještě dokreslení provázku, který korálky drží pohromadě. Je k tomu použita druhá vrstva umístěná pod korálky. Obtažena je stále stejná cesta, tentokrát ale osmipixelovou černou čarou.

    GIMP 16 Náramek
    Náramek

    Obtahování textu

    Pravděpodobně nejzajímavější kouzla lze provádět díky tlačítku Vytvořit cestu z textu (Create path from text), které je dostupné při editaci jakékoliv textové vrstvy. Po stisknutí je vytvořena nová cesta, která přesně kopíruje obrys textu. Textovou vrstvu poté můžeme zneviditelnit a cestu obtahovat prakticky čímkoliv. Písmena mohou být tečkovaná, čárkovaná, obklopená květinami, poskládaná z paprik nebo krychliček či dokonce složená z písmen jiných!

    Kromě stop (brushes) je také zajímavé text obtahovat čarou nastavenou v dialogu pro obtahování cest – písmena tak mohou být různě čárkovaná a zaoblená. Čáru lze dokonce pokrýt vzorkem (pattern).

    GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text

    A příště?

    Příště takříkajíc „polezeme do zelí“ Blenderu, protože v GIMPu nakreslíme krásné trojrozměrné kiwi.

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Týden na ITBiz: Voiceboty a kontaktní centra
    Jaderné noviny – přehled za říjen 2021
    GoodOffer24: Nemáte Windows 11? Vezměte si svůj licenční kód za 12 eur

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

    Týden na ScienceMag.cz: Jak odpařit kov při nízké teplotě
    Jaderné noviny – přehled za říjen 2021
    Týden na ITBiz: Může IT pozitivně ovlivnit emise skleníkových plynů?
      všechny statistiky »

    Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
    <—« GIMP v příkladech - 15 (psí známky 2)
    »—> GIMP v příkladech - 17 (kiwi)
    GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

    Související články

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
    GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
    GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    GIMP v příkladech - 5 (blesk)
    GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
    GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
    GIMP v příkladech - 8 (planeta)
    GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    GIMP v příkladech - 10 (semafor)
    GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
    GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
    GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
    GIMP v příkladech - 14 (psí známky)
    GIMP v příkladech - 15 (psí známky 2)
    Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
    Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
    GNU Lilypond - The music Typesetter - I
    Scribo, scribere, Scribus
    Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
    Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
    Myslíme trojrozmerne

    Další články z této rubriky

    VDR a DVB-T2, část 2.
    VDR a DVB-T2, část 1.
    Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
    MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
    Syncthing
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    28.7.2006 09:36 balda | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
    opet diky za pro me prinosny clanek...
    28.7.2006 17:09 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
    vyborny clanek
    uz se tesim az polezem blenderu do zeli... ;-)
    The earliness with which a country left the gold standard reliably predicted its economic recovery [1].
    David Watzke avatar 29.7.2006 13:49 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
    Super!
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    31.7.2006 18:45 Balda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
    Sakra, chlape, tobe je teprve 16 let? Tak to teda klobouk dolu pred Tvymi clanky...

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.