abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:22 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 19:11 | IT novinky

    Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 11:22 | Zajímavý projekt

    Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 09:11 | Bezpečnostní upozornění

    Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    1.5. 20:00 | Komunita

    V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    1.5. 19:22 | IT novinky

    Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 22:33 | Nová verze

    Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    30.4. 17:44 | Zajímavý článek

    Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.

    karkar | Komentářů: 0
    30.4. 12:11 | Humor

    Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    30.4. 10:44 | IT novinky

    Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 36
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (9%)
     (21%)
     (4%)
     (1%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 506 hlasů
     Komentářů: 19, poslední 30.4. 11:32
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)

    28. 7. 2006 | Vítězslav Šmíd | Návody | 14438×

    V dnešním díle dokončíme řetízek pro psí známky a ukážeme si další způsoby, jak využít obtahování cesty vlastní stopou.

    Vykreslení řetízku

    Minule jsme skončili s umístěním plíšků na obrys řetízku. Do obrázku vložíme novou průhlednou vrstvu Řetízek a aktivujeme nástroj Štětec (Paintbrush). Než obtáhneme obrys řetízku, musíme nástroj správně nastavit. Jako aktivní stopu (brush) vybereme naši kovovou kuličku a zkusíme s ní udělat několik čar. Musíme najít takový rozestup (spacing), který bude kuličky rozmisťovat pěkně vedle sebe. V mém případě je to 94.0. Rozestup se nastavuje posuvníkem pod záložkou (tabem) se stopami.

    GIMP 16 různé hodnoty rozestupů
    Různé hodnoty rozestupů; dole 94.0

    Jakmile jsme spokojeni s rozestupem, přepneme na záložku s cestami (paths), vybereme jedinou cestu označující tvar řetízku a stiskneme tlačítko Vykreslit cestu (Stroke path). V dialogu zvolíme Vykreslit pomocí kreslicího nástroje (Stroke with a paint tool) a vybereme Štětec (Paintbrush). Pak můžeme vykreslení spustit.

    Radost z (téměř) hotového díla nám kazí jen dvě nedokonalosti: zaprvé je to nepěkné překrývání se dvou kuliček na „začátku“ řetízku (tam, kde jsme cestu začali kreslit a kde jsme ji nakonec uzavřeli), zadruhé nám řetízek úplně ignoruje nějaké to 3D a klidně si plíšky překrývá, místo aby se poslušně provlékal jejich otvory a mizel za nimi.

    Řešení prvního problému je velmi jednoduché – nástrojem Guma (Eraser) obě kuličky smažeme a pak řetízek uzavřeme ručně – nástrojem Štětec (Paintbrush) kuličky nakreslíme znovu tak, aby se do vzniklé mezery pěkně vešly.

    GIMP 16 Detail řetízku - překrývající se kuličky GIMP 16 Detail řetízku - překrývající se kuličky byly odstraněny a překresleny
    Vlevo: překrývající se kuličky; vpravo: ruční opravení nedokonalosti

    Vyřešení druhého problému – vzájemného překrývání plíšků a řetízku – vyžaduje vložení masky pro vrstvu Řetízek a několik chytrých tahů štětcem.

    GIMP 16 Plocha řetízku, která bude skryta GIMP 16 Maska pro skrytí části řetízku

    Na obrázku vlevo jsem červeně vyznačil plochu řetízku, která bude maskou skryta. Vpravo je pak samotná maska. Tvary byly nejprve nakresleny černě a vykousnutí doplněno bílou barvou až nakonec.

    Tímto jsme dokončili práci na psích známkách (dog tags).

    GIMP 16 Hotové psí známky

    Další využití

    Minule popsanou metodu – obtahování cesty vlastní stopou – lze využít i mnoha jinými způsoby. Fantazii se meze nekladou.

    Náhrdelník

    Při kreslení „věcí na krk“ se nemusíme omezovat jen na kovové koule, ale můžeme si ukázat i něco dekorativnějšího. Například náhrdelník z rudých korálků.

    Založíme nový obrázek o rozměrech 120×120 pixelů s průhledným pozadím. Celý korálek se bude skládat ze tří vrstev – „kamenné“ textury namapované na kouli, rudého gradientu namapovaného na kouli a bílého elipsovitého odlesku. Začneme spodní vrstvou, tedy tou kamennou. Pozadí (Background) přejmenujeme na Kámen.

    Pokud už/ještě nemáte texturu ze 4. dílu seriálu, uložte si ji do adresáře ~/.gimp-<verze>/patterns/. Touto texturou vyplníme celou vrstvu Kámen a spustíme známý filtr Filtry -> Mapa -> Mapovat objekt (Filters -> Map -> Map object).

    Nastavení filtru není složité. Je třeba zvolit mapování na kouli (sphere) a zaškrtnout Průhledné pozadí (Transparent background). Na záložce materiál musíme vynulovat Odraz (Specular). To proto, aby světlo na kouli netvořilo žádné odlesky. Zajistíme si je totiž později sami. Poslední úpravou je pozice světla – musí rovnoměrně osvětlovat horní část koule. Souřadnice jsou následující:

    • X = 0.50
    • Y = −1.80
    • Z = 2.00

    Po vygenerování kamenné koule vložíme novou průhlednou vrstvu jménem Barva. Vyplníme ji nepříliš kontrastním rudým gradientem. Koncové barvy mohou být například #d03636#ff3e3e.

    A nyní přichází krásná věc: tuto vrstvu potřebujeme namapovat úplně stejně, jako tu předchozí. Místo znovuotevírání dialogu pouze stiskneme Ctrl+F a filtr se aplikuje s úplně stejným nastavením znovu.

    Vrstvě Barva teď nastavíme Krytí (Opacity) na ∼70 %. Kámen pod ní tak bude lehce prosvítat. V takové malé velikosti není jeho struktura pořádně poznat, ale narušuje jednolitost červené barvy a korálek vypadá lépe.

    Nakonec zbývá vytvořit odlesk. Vložíme novou průhlednou vrstvu Odlesk a aktivujeme nástroj Výběr elipsy (Ellipse select) se zkratkou E. S ním provedeme výběr v horní části koule, tam, kde bude bílý odlesk světla.

    GIMP 16 Elipsovitý výběr vymezující budoucí odlesk

    Pak nastavíme barvu popředí na bílou, aktivujeme nástroj Gradient (přechod) a v poli Přechod (Gradient) zvolíme Popředí do průhlednosti (FG to transparent). Pro zbytek nastavení nástroje předpokládám výchozí hodnoty, typ gradientu je lineární. S těmito přípravami již můžeme do elipsovitého výběru odshora dolů vykreslit kýžený odlesk.

    GIMP 16 Dokončený korálek

    Ještě než výsledek uložíme jako stopu (brush), je vhodné obrázek oříznout na skutečnou velikost koule. Mohli bychom toho dosáhnout ručním obdélníkovým výběrem a ořezem obrázku nebo ručním zmenšením velikosti plátna. Práci si ale ulehčíme. Vybereme vrstvu Barva nebo Kámen a klikneme na Vrstva -> Průhlednost -> Alfa do výběru (Layer -> Transparency -> Alpha to selection). Do výběru jsme tak získali neprůhlednou část vrstvy, tedy samotnou kouli. Pak už můžeme spustit Obrázek -> Ořezat obrázek (Image -> Crop image). Tato funkce nastaví rozměry obrázku na aktuální výběr. Pokud tento není obdélníkový (což je náš případ), je na obdélník zarovnán.

    Stejně jako minule obrázek uložíme s příponou .gbr do adresáře ~/.gimp-<verze>/brushes/. V nějakém novém obrázku pak stejně jako u psích známek nakreslíme obrys náhrdelníku (nebo náramku…čehokoliv) a obtáhneme jej naší novou stopou.

    Malý detail je ještě dokreslení provázku, který korálky drží pohromadě. Je k tomu použita druhá vrstva umístěná pod korálky. Obtažena je stále stejná cesta, tentokrát ale osmipixelovou černou čarou.

    GIMP 16 Náramek
    Náramek

    Obtahování textu

    Pravděpodobně nejzajímavější kouzla lze provádět díky tlačítku Vytvořit cestu z textu (Create path from text), které je dostupné při editaci jakékoliv textové vrstvy. Po stisknutí je vytvořena nová cesta, která přesně kopíruje obrys textu. Textovou vrstvu poté můžeme zneviditelnit a cestu obtahovat prakticky čímkoliv. Písmena mohou být tečkovaná, čárkovaná, obklopená květinami, poskládaná z paprik nebo krychliček či dokonce složená z písmen jiných!

    Kromě stop (brushes) je také zajímavé text obtahovat čarou nastavenou v dialogu pro obtahování cest – písmena tak mohou být různě čárkovaná a zaoblená. Čáru lze dokonce pokrýt vzorkem (pattern).

    GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text GIMP 16 obtažený text

    A příště?

    Příště takříkajíc „polezeme do zelí“ Blenderu, protože v GIMPu nakreslíme krásné trojrozměrné kiwi.

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Týden na ScienceMag.cz: Galaxie umírají dříve
    Událo se v týdnu 14/2025
    Týden na ScienceMag.cz: Přišli s metodou, jak ověřit izotropii vesmíru

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

    Týden na ITBiz: Halucinace balíčků při programování AI
      všechny statistiky »

    Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
    <—« GIMP v příkladech - 15 (psí známky 2)
    »—> GIMP v příkladech - 17 (kiwi)
    GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

    Související články

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
    GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
    GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    GIMP v příkladech - 5 (blesk)
    GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
    GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
    GIMP v příkladech - 8 (planeta)
    GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    GIMP v příkladech - 10 (semafor)
    GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
    GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
    GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
    GIMP v příkladech - 14 (psí známky)
    GIMP v příkladech - 15 (psí známky 2)
    Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
    Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
    GNU Lilypond - The music Typesetter - I
    Scribo, scribere, Scribus
    Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
    Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
    Myslíme trojrozmerne

    Další články z této rubriky

    VDR a DVB-T2, část 2.
    VDR a DVB-T2, část 1.
    Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
    MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
    Syncthing
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    28.7.2006 09:36 balda | skóre: 7
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
    opet diky za pro me prinosny clanek...
    28.7.2006 17:09 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
    vyborny clanek
    uz se tesim az polezem blenderu do zeli... ;-)
    David Watzke avatar 29.7.2006 13:49 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
    Super!
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    31.7.2006 18:45 Balda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 16 (psí známky 3)
    Sakra, chlape, tobe je teprve 16 let? Tak to teda klobouk dolu pred Tvymi clanky...

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.