abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:33 | Zajímavý software

    Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 12:33 | Nová verze

    Byl vydán Debian Installer Trixie RC 2, tj. druhá RC verze instalátoru Debianu 13 s kódovým názvem Trixie.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:33 | Komunita

    Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červen (YouTube).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 02:33 | Nová verze

    Libreboot (Wikipedie) – svobodný firmware nahrazující proprietární BIOSy, distribuce Corebootu s pravidly pro proprietární bloby – byl vydán ve verzi 25.06 "Luminous Lemon". Přidána byla podpora desek Acer Q45T-AM a Dell Precision T1700 SFF a MT. Současně byl ve verzi 25.06 "Onerous Olive" vydán také Canoeboot, tj. fork Librebootu s ještě přísnějšími pravidly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 01:33 | Komunita

    Licence GNU GPLv3 o víkendu oslavila 18 let. Oficiálně vyšla 29. června 2007. Při té příležitosti Richard E. Fontana a Bradley M. Kuhn restartovali, oživili a znovu spustili projekt Copyleft-Next s cílem prodiskutovat a navrhnout novou licenci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:55 | Nová verze

    Svobodný nemocniční informační systém GNU Health Hospital Information System (HIS) (Wikipedie) byl vydán ve verzi 5.0 (Mastodon).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Komunita

    Open source mapová a navigační aplikace OsmAnd (OpenStreetMap Automated Navigation Directions, Wikipedie, GitHub) oslavila 15 let.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:55 | Zajímavý software

    Vývojář Spytihněv, autor počítačové hry Hrot (Wikipedie, ProtonDB), pracuje na nové hře Brno Transit. Jedná se o příběhový psychologický horor o strojvedoucím v zácviku, uvězněném v nejzatuchlejším metru východně od všeho, na čem záleží. Vydání je plánováno na čtvrté čtvrtletí letošního roku.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 38
    1.7. 18:22 | IT novinky

    V uplynulých dnech byla v depu Českých drah v Brně-Maloměřicích úspěšně dokončena zástavba speciální antény satelitního internetu Starlink od společnosti SpaceX do jednotky InterPanter 660 004 Českých drah. Zástavbu provedla Škoda Group. Cestující se s InterPanterem, vybaveným vysokorychlostním satelitním internetem, setkají například na linkách Svitava Brno – Česká Třebová – Praha nebo Moravan Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    1.7. 13:11 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 8.7.0 správce sbírky fotografií digiKam (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v oficiálním oznámení (NEWS). Nejnovější digiKam je ke stažení také jako balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (59%)
     (28%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 344 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník

    GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)

    21. 2. 2006 | Vítězslav Šmíd | Návody | 20630×

    Dnes doplníme obrázek planety o vycházející hvěždu a začneme práci na běžném semaforu.

    V minulém díle jsme vyrobili imaginární planetu. Dnes si ji maličko vylepšíme - přidáme hvězdu vycházející nad jejím povrchem. Dal by se k tomu použít i náš dobře známý filtr SuperNova, my ale upřednostníme filtr GFlare, který slouží především k vytváření efektů vznikajících při odlescích světla na různých čočkách (například u fotoaparátů nebo kamer). Filtr se nachází v menu Filtry -> Efekty se světlem -> Záře z přechodu (Filters -> Light effects -> GFlare). Vykresluje primární efekt (kruhový lesk) a sekundární efekt ("šňůru" odlesků).

    Pro filtr budu raději používat anglický název GFlare, protože je kratší a, podle mého názoru, lepší.

    Okno filtru nabízí dvě záložky:

    • Selektor (Selector):
      • Hlavní částí záložky je seznam přednastavených typů odlesku. Po vybrání je můžeme okamžitě vidět v náhledu. Každý z nich lze samozřejmě upravit, k tomu slouží záložka Nastavení (Settings).
      • Tyto typy - předvolby - můžeme kopírovat, upravovat a vytvářet nové. Po stisknutí tlačítka Úpravy (Edit) se nám nabídnou velmi detailní možnosti. Tím se však nyní zabývat nebudeme.
    • Nastavení (Settings):
      • Střed (Center): Udává (překvapivě) pozici efektu na vrstvě.
      • Poloměr (Radius): Velikost primárního (kruhového) efektu.
      • Rotace (Rotation): Rotace primárního efektu.
      • Rotace odstínu (Hue rotation): Zde se, trochu nezvykle oproti zbytku GIMPu, ovlivňuje barva efektu.
      • Úhel vektoru (Vector angle): Rotace sekundárního efektu ("šňůra", nebo "čára" odlesků).
      • Délka vektoru (Vector length): Délka sekundárního efektu v procentech, kde základem je Rádius.
      • Adaptivní převzorkování (Adaptive supersampling): Zapnutí vyhlazování hran.

    Pro naši hvězdu si založíme novou průhlednou vrstvu jménem Hvězda a umístíme ji pod vrstvu Planeta. Spustíme filtr GFlare (Záře z přechodu) a v záložce Selektor zvolíme předvolbu GFlare_102. V záložce Nastavení pak hvězdu doladíme. Protože ji vkládáme na čistou, prázdnou vrstvu, těžko budeme odhadovat, kam ji umístit, abychom se trefili přesně na okraj planety (nebo kamkoliv jinam). Proto, podobně jako u vkládání hvězd do hvězdné oblohy, umístíme střed GFlare doprostřed vrstvy. Tu si pak posuneme, kam budeme chtít.

    • Poloměr efektu by se mohl pohybovat kolem 250 - 350.
    • Žluté odstíny hvězdy získáme nastavením Rotace odstínu na hodnoty 130 - 160, oranžové až červené jsou v rozmezí 90 - 120.
    • Délku vektoru nastavíme na minimum, protože nás sekundární efekt momentálně nezajímá.

    Po vygenerování efektu se vrstvy chopíme nástrojem Přesun (Move) a umístíme ji na požadované místo tak, aby hvězda vycházela nad povrchem. Jakmile si budeme jisti, že je vrstva na správném místě, zarovnáme její rozměry příkazem Vrstva -> Velikost vrstvy dle obrázku (Layer -> Layer to image size). A to je vše:

    GIMP 9 Planeta s hvězdou

    Semafor

    Nyní si v GIMPu začneme kreslit klasický dopravní semafor, příště jej dokončíme a vyrobíme i variantu pro chodce. Začneme otevřením nového čtvercového (například 500x500) obrázku s průhledným pozadím. Protože ze semaforu budeme později vytvářet semafor pro chodce, nebudeme jej nyní kreslit v oranžové barvě, na výběr je pouze červená a zelená. Já pro tento příklad zvolím červenou.

    Vlastní obrázek se bude skládat ze dvou hlavních vrstev: jedna bude představovat samotný (čtvercový) skleněný povrch semaforu, druhá ji bude překrývat a ukazovat z ní jen kulatý střed. Začneme spodní - povrchovou vrstvou, kterou si pojmenujeme Sklo.

    Tuto vrstvu nejprve pokryjeme radiálním gradientem. Jako typ gradientu použijeme Popředí do pozadí (FG to BG) a jako barvy popředí a pozadí si zvolíme světlejší a tmavší odstín zvolené barvy semaforu (červená nebo zelená). Po aplikaci bude vrstva Sklo vypadat takto:

    GIMP 9 Gradient

    Dalším krokem je dodání "sklovitějšího" - mozaikového vzhledu. Skla semaforů nevypadají hladce! Použijeme filtr Skleněné dlaždicování, který nalezneme v Filtry -> Efekty se sklem -> Skleněné dlaždicování (Filters -> Glass effects -> Glass tile). Dialog nabízí pouze nastavení výšky a šířky dlaždice, ale nic jiného vlastně nepotřebujeme. Zvolte tedy nějakou nižší hodnotu (~ 15 pixelů) pro oba rozměry a aplikujte filtr. Uvidíte, že skoro nic neuvidíte :-).

    Pozn.: Vím, že ve skutečnosti má semaforové sklo trochu složitější vzor, ale toto zjednodušení nám zde postačí.

    Výsledky filtru jsou velmi nepatrné, proto jim ještě pomůžeme filtrem Doostřit, který jsme použili i na planetu [Filtry -> Vylepšení -> Doostřit (Filters -> Enhance -> Sharpen)]. Dovolíme si použít velmi vysokou hodnotu, klidně i 90. I tak to není zrovna do očí bijící, ale to nevadí, v příštím kroku se reliéf ještě zvýrazní.

    GIMP 9 Mozaika

    Přichází na řadu vyboulení skla. Dodáme mu jemně sférický vzhled pomocí dalšího filtru, a to Použít čočku - Filtry -> Efekty se sklem -> Použít čočku (Filters -> Glass effects -> Apply lens). Tento filtr vyboulí část vrstvy, jako bychom se na ni dívali přes nějakou čočku - lupu. Můžeme ovlivnit jednak refrakční index této imaginární čočky, jednak vzhled okolí, jenž touto čočkou zasaženo nebude.

    • Ponechat původní okolí (Keep original surroundings): Použití této volby nejvíce připomíná lupu. Okolí čočky prostě zůstává beze změny.
    • Nastavit okolí na barvu pozadí (Set surroundings to background color): Okolí nezasažené čočkou bude přebarveno na barvu pozadí.
    • Zprůhlednit okolí (Make surroundings transparent): Okolí nezasažené čočkou bude průhledné.
    • Refrakční index čoček (Lens refraction index): Nastavení samotné čočky. Čím vyšší hodnota, tím razantnější vyboulení. Hodnota 1.0 znamená nulovou změnu.

    My si sklo vyboulíme s indexem 1.50 a průhledným okolím. Na barvě okolí nám sice nezáleží, protože bude stejně překryto horní vrstvou, ale jeho nastavením na průhledné si zjednodušíme pozdější výběry. Kulaté sklo se nám nyní rozkládá přes celý obrázek, což není úplně vítané. Oba rozměry vrstvy Sklo zmenšíme na 70 % původní velikosti (v mém případě tedy z 500px*500px na 350px*350px). Snad nemusím připomínat, že dialog pro změny rozměrů vrstvy najdeme menu Vrstva -> Změnit velikost vrstvy (Layer -> Scale layer). Nakonec si rozměry vrstvy Sklo pěkně úhledně zarovnáme s obrázkem příkazem Vrstva -> Velikost vrstvy dle obrázku (Layer -> Layer to image size).

    GIMP 9 Vyboulené sklo

    A teď se vrhneme na horní vrstvu, kterou pojmenujeme Plech, a která bude představovat plechový kryt semaforu. Vložte tedy novou průhlednou vrstvu a pomocí Plechovky (Bucket fill) ji zaplavte nějakou tmavou barvou (ale ne úplně černou!), například #333333.

    Nejprve do Plechu vyřízneme otvor, aby bylo vidět Sklo pod ním. A to uděláme pomocí masky vrstvy (layer mask). Přidělte tedy vrstvě Plech masku příkazem Přidat masku vrstvy (Add layer mask), inicializaci nastavte na bílou (white). Abychom získali absolutní průhlednost vrstvy, musíme kruhovou část masky vyplnit černou barvou. Rozměr této kruhové části ale získáme z vrstvy Sklo - proto jsme u filtru Použít čočku zvolili možnost zprůhlednit okolí. A budeme postupovat takto:

    1. Vyberte vrstvu Sklo.
    2. Použijte funkci Vrstva > Průhlednost -> Alfa do výběru (Layer -> Transparency -> Alpha to selection). Použili jsme ji i minule, slouží k nastavení výběru (selection) na neprůhledné části vrstvy.
    3. Vyberte vrstvu Plech a kliknutím na náhled masky zapněte editaci masky, nikoli vrstvy samotné.
    4. Stisknutím Shift+B aktivujte nástroj Plechovka (Bucket fill), klávesou D nastavte výchozí (černá+bílá) barvy.
    5. Nyní jsme téměř připraveni "vyříznout" díru do vrstvy, ale je tu ještě jeden detail: do výběru jsme získali přesný rozměr barevného skla, ten ale nemůže být použit jako rozměr výřezu do plechu, protože na okrajích by nám mohly vznikat jedno- až dvoupixelové otřepy. Proto celý výběr (selection) maličko zmenšíme funkcí Vybrat -> Zmenšit (Select -> Shrink). Jako hodnotu smrsknutí stačí zadat 3 pixely.
    6. A teď už můžeme zmenšený výběr vyplnit čistě černou barvou.

    Dnešním posledním krokem bude zjemnění výřezu do vrstvy Plech. Zahoďte tedy pilky na železo a chopte se jemného pilníku. Ujistěte se, že máte stále zvolenou editaci masky vrstvy Plech a otevřete filtr Gaussovo rozostření - nachází se ve třetím šuplíku pod ponkem, zabalený v tom modrém hadru [Filtry -> Rozostření -> Gaussovo rozostření (Filters -> Blur -> Gaussian blur)] :-D.

    Není třeba rozostření přehánět, stačí nastavit poloměr (radius) na 2.0 - 4.0. Tak je přechod černé do bílé v masce vrstvy hladší, ovšem jen velmi jemně. To je to, co jsme chtěli a pro dnešek nám to bude stačit...

    GIMP 9 Semafor s plechovým krytem

    Příště u tohoto semaforu dokončíme plech pomocí bump-mappingu a, abychom si předvedli další feature GIMPu, Cesty (Paths), vytvoříme i variantu pro chodce.

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Týden na ScienceMag.cz: Vědci objevují neznámé molekuly s pomocí AI
    Týden na ITBiz: Bitcoinová aféra otřásá Českem
    Jaderné noviny – přehled za květen 2025

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

      všechny statistiky »

    Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
    <—« GIMP v příkladech - 8 (planeta)
    »—> GIMP v příkladech - 10 (semafor)
    GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

    Související články

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
    GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
    GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
    GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
    GIMP v příkladech - 8 (planeta)
    GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
    GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
    GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
    GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
    Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
    Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
    GNU Lilypond - The music Typesetter - I
    Scribo, scribere, Scribus
    Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
    Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
    Myslíme trojrozmerne

    Odkazy a zdroje

    GIMP

    Další články z této rubriky

    VDR a DVB-T2, část 2.
    VDR a DVB-T2, část 1.
    Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
    MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
    Syncthing
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    21.2.2006 12:22 Dan Ohnesorg | skóre: 29 | blog: Danuv patentovy blog | Rudná u Prahy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    Ta hvezda je az neuveritelne krasna.

    Az se bude hlasovat o serial roku, mate muj hlas.
    I'm an Igor, thur. We don't athk quethtionth. Really? Why not? I don't know, thur. I didn't athk. TP -- Making Money
    Josef Kufner avatar 21.2.2006 15:20 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    Ta hvezda je opravdu hezka, ale stin na te planete nejak nesedi -- mel by byt vetsi :-)
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    21.2.2006 21:56 EiFFeL | skóre: 27 | blog: EiFFeL | Vranovská Ves
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    vsak tohle je jen ukazka, kazdy si muze vytvorit hvezdu, planetku, stin podle svych predstav...
    27.4.2006 22:29 Thaweg | skóre: 16 | blog: Herbatka | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    11.1.2007 15:33 Bali
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    Použil jsem na tu planetu texturu kamene z předešlých lekcí a vypadá to excelentně

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.