abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 05:11 | Komunita

    Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.

    Gréta | Komentářů: 0
    dnes 04:44 | Nová verze

    Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:44 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | IT novinky

    Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    včera 05:44 | Komunita

    PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 22
    včera 04:55 | Nová verze

    Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.10. 21:00 | IT novinky

    Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.10. 17:11 | Humor

    Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    27.10. 16:11 | Komunita

    Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    26.10. 17:11 | IT novinky

    Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (36%)
     (47%)
     (20%)
     (19%)
     (23%)
     (17%)
     (21%)
     (17%)
     (18%)
    Celkem 279 hlasů
     Komentářů: 14, poslední 14.10. 09:04
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    GIMP v příkladech 5 - (blesk)

    16. 12. 2005 | Vítězslav Šmíd | Návody | 33875×

    Dnešní díl je celý věnován ukázce vektorového nástroje Gfig. Nakreslíme si jednoduchý obrázek blesku.

    Na začátku se musím omluvit za opětovné odložení komety, opět se mi do dnešního dílu nevešla. Příště už o ni nepřijdete. Opravdu.

    Blesk

    Jediné, co se na produkci blesku v GIMPu dá nazývat prací, je nakreslit věrohodně vypadající klikatící a větvící se čáru :-). Alespoň se ale přesvědčíme, že GIMP není výhradně bitmapový editor, ale že nějaký ten vektorový modul se v něm také najde, i když těžko srovnatelný se specializovanými vektorovými editory, jako jsou např. Inkscape nebo Sodipodi.

    Založíme nový obrázek o rozměrech 400x600 pixelů a začneme obligátní vrstvou Pozadí. Zatím jsme se stále nedostali ke generování mraků v GIMPu, takže máme výmluvu, proč se spokojit s jednobarevnou oblohou. Hlavně to nesmí být šmolková modř letního slunečného dne, nýbrž zlověstně temný závěs černého mračna, jenž s sebou přináší předzvěst temnoty, bouře, výpadků proudu a horečnatého hledání médií s poslední zálohou :-D. Například #0b1621.

    Nastává čas odhalit sílu nástroje Gfig, který je k nalezení v menu Filtry -> Vykreslení -> Gfig (Filters -> Render -> Gfig).

    Filtr Gfig

    Gfig je nástroj pro vektorovou kresbu. To znamená, že na rozdíl od bitmapového kreslení, při kterém se ukládají informace o jednotlivých pixelech, zaznamenávají se zde body, úsečky, křivky apod. jako objekty. Po skončení vektorové editace jsou všechny tyto objekty převedeny do normální bitmapové vrstvy (filtr vytvoří novou vrstvu se jménem Gfig).

    V menu Soubor (File) najdeme obvyklé příkazy Otevřít, Uložit a Zavřít (Open, Save, Close). Svůj vektorový výtvor si tedy můžeme uložit tak, jak je (objektový model), a použít jej znovu.

    Menu Úpravy (Edit) nám nabízí všeříkající Zpět (Undo) a Vymazat (Clear). Dále se zde dá nastavit Mřížka (Grid) - lze ovlivnit Rozestup (Spacing), Typ (Type) a Barva (Color). V dialogu Nastavení (Preferences) máme několik voleb, které snad není třeba dlouze vysvětlovat.

    V ikonové liště najdeme tyto nástroje a funkce:

    • Ikona Vytvořit čáru (Create line): Tažením myši nakreslíme prostou rovnou čáru, která má dva kontrolní (řídící) body.
    • Ikona Vytvořit kružnici (Create circle): Nakreslíme kružnici, která má jeden kontrolní bod pro svůj střed a jeden pro poloměr.
    • Ikona Vytvořit elipsu (Create ellipse): Elipsa, která má stejné kontrolní body jako kružnice.
    • Ikona Vytvořit výseč (Create arc): Tažením myši umístíme tři body, které určují kruhový oblouk.
    • Ikona Vytvořit pravidelný mnohoúhelník (Create reg polygon): Pravidelný n-úhelník, kde číslo n se zadává vpravo v poli Počet stran (Sides). N-úhelník má jeden kontrolní bod pro střed a jeden pro poloměr. Maximální počet stran (n) je 200, minimální přirozeně 3.
    • Ikona Vytvořit hvězdu (Create star): Hvězda s jedním kontrolním bodem pro střed, druhým pro vnější poloměr (délka ramen) a třetím pro vnitřní poloměr (vzdálenost ramen od středu). Počet vrcholů se nastavuje v poli Strany (Sides).
    • Ikona Vytvořit spirálu (Create spiral): Vykreslí spirálu, která má opět dva kontrolní body (střed a poloměr). Orientaci změníme (překvapivě) v poli Orientace (Orientation), počet "závitů" (ramen, stran) pak nastavíme v poli Strany (Sides). Nástroj má nepravdivou ikonu, protože umožňuje kreslit jenom kruhovité spirály, nikoli hranaté.
    • Ikona Vytváří Beziérovu křivku (Create bezier curve): Umístěním prvních dvou bodů definujeme základní přímku, třetí bod určuje zakřivení. Když chcete křivku ukončit, při umisťování posledního bodu musíte přidržet klávesu Shift. Tady upozorňuji na svérázný český překlad: "Přeřaďovač + tlačítko myši..."má být správně "Shift + tlačítko myši...".
    • Ikona Přesunout objekt (Move an object): Tažením myši přesouváme objekt, který musíme uchopit za některý z kontrolních bodů.
    • Ikona Přesunout jeden bod (Move a single point): Tažením přesouváme jeden kontrolní bod. Ostatní přitom zůstávají na místě, takže je nevhodné použít tuto funkci například k přesunu celé kružnice za její střed, protože bod určující poloměr se nepohybuje a rozměry kružnice se tak mění.
    • Ikona Kopírovat objekt (Copy an object): Vytvoří kopii objektu, na který klikneme. Při kliknutí se kopie vytvoří přesně na stejném místě, jako je originál. Lepší je tedy myší táhnout, tím kopii zároveň přesouváme. K selekci musíme použít některý z kontrolních bodů, nikoli obrys objektu.
    • Ikona Odstranit objekt (Delete an object): Na který objekt klikneme, ten je rázem synem (dcerou) smrti. K selekci musíme použít některý z kontrolních bodů, nikoli obrys objektu.
    • Ikona Zvolte objekt (Select an object): Prostý výběr objektu, který bude považován za aktivní. Opět musíme k selekci použít některý z kontrolních bodů, nikoli obrys objektu.
    • Ikona Zvýšit zvolený objekt (Raise selected object): Aktivní objekt je umístěn o jednu úroveň výše.
    • Ikona Snížit zvolený objekt (Lower selected object): Aktivní objekt je umístěn o jednu úroveň níže.
    • Ikona Zvýšit zvolený objekt nahoru (Raise selected object to top): Aktivní objekt je umístěn úplně nahoru.
    • Ikona Snížit zvolený objekt dospod (Lower selected object to bottom): Aktivní objekt je umístěn úplně dolů.
    • Ikona Zobrazit předchozí objekt (Show previous object): Zahájí režim cyklování, kdy je zobrazen vždy jen jediný objekt. Zobrazí předcházející objekt.
    • Ikona Zobrazit další objekt (Show next object): Zahájí režim cyklování, kdy je zobrazen vždy jen jediný objekt. Zobrazí následující objekt.
    • Ikona Zobrazit všechny objekty (Show all objects): Zruší režim cyklování a zobrazí všechny objekty.

    Dále nám pracovní okno Gfig nabízí tyto volby:

    • Možnosti nástroje (Tool options): Nastavení nástroje předtím, než jej použijeme. Zde se nastavuje např. počet stran n-úhelníku nebo orientace spirály. Vlastnosti nakresleného objektu nelze změnit dodatečně.
    • Vykreslit (Stroke): Obtažení čar objektu. Nastavujeme barvu a stopu (Brush).
    • Vyplnit (Fill): Udává, zda a jak budou vyplněny uzavřené plochy vybraného objektu. Možnosti výplně jsou:
      • Žádné vyplňování (No fill)
      • Vyplnění barvou (Color fill)
      • Vyplnění vzorkem (Pattern fill)
      • Vyplnění přechodem (Gradient fill)
      Ke každé možnosti patří příslušný výběr výplně, tedy barva, vzorek (pattern) a přechod (gradient).
    • Zobrazovat mřížku (Show grid): Přepíná zobrazování mřížky, jejíž vlastnosti lze nastavit ve zmiňovaném dialogu Úpravy -> Mřížka (Edit ->Grid).
    • Chytat k mřížce (Snap to grid): Určuje, zda se mřížka bude zobrazovat jen "na ozdobu", nebo se k ní veškeré vytvářené objekty budou zarovnávat.
    • Zobrazit obrázek (Show image): Přepíná zobrazování zbytku "normálního" obrázku jako podkladu.

    To by bylo z popisu přibližně vše. Teď se pustíme do samotného blesku. Pozadí už máme, takže můžeme rovnou otevřít Gfig a nástrojem Vytvořit čáru (Create line) se pokusit o tvar blesku. Vypneme možnost Vyplnit (Fill) a zapneme Vykreslit (Stroke), a to s modrobílou barvou (například #e4eff9) a stopou Circle (05). Při umisťování druhého bodu jedné čáry a umisťování prvního bodu čáry následující nehýbejte myší, aby na sebe čáry navazovaly. Gfig bohužel neumožňuje kreslit čáru o více kontrolních bodech. Jednodušší práci budeme mít, když si zapneme zobrazování mřížky a přichytávání mřížky a v dialogu Mřížka (Grid) zadáme rozestup (Spacing) např. 10 pixelů. A protože výsledky naší práce vidíme realtime vykreslovány do "normálního" obrázku, můžeme také vypnout volbu Zobrazit obrázek (Show image).

    GIMP 5 Návrh blesku - filtr
Gfig

    U našeho blesku vytvoříme větve o třech různých silách ("tloušťkách"), které budeme mít rozdělené do tří vrstev. Budeme tedy Gfig spouštět třikrát, každou tloušťku budeme kreslit na zvláštní vrstvu. Ovšem pozor, Gfig si pamatuje, kterou vrstvu kreslil, a je schopen pokračovat v její vektorové úpravě. Tomu se musíme vyhnout. Postup bude zhruba následující:

    1. Uvedenou stopou (Circle (05)) nakreslíme hlavní rameno blesku.
    2. Opustíme Gfig stiskem tlačítka Zavřít (Close) a vzniklou vrstvu přejmenujeme na Blesk - Hlavní.
    3. Vybereme vrstvu Pozadí. U ní Gfig nemůže pokračovat ve vektorové editaci, a tak bude muset vytvořit novou vrstvu Gfig.
    4. Spustíme Gfig, přepneme stopu pro vykreslování na Circle (03) a uděláme nějaké postranní větve.
    5. Opět Gfig zavřeme a novou vrstvu pojmenujeme Blesk - Větve - 1.
    6. Vybereme vrstvu Pozadí.
    7. Proces dokončíme opětovným použitím Gfigu, nakreslením "větviček" se stopou Circle (01) a pojmenováním poslední vrstvy Blesk - Větve - 2. U tohot kroku je lepší nastavit vykreslovací barvu na čistě bílou, nikoli modrobílou.

    Nakonec ještě jeden špinavý trik - zkopírujte vrstvu Blesk - Větve - 2 a kopii ihned slučte s originálem příkazem Vrstva -> Sloučit dolů (Layer -> Merge down). A hned jsou větvičky jasnější! Samozřejmě jsme mohli použít funkci Úrovně nebo Jas-Kontrast, ale toto je přece rychlejší ;-).

    GIMP 5 Blesk - vrstva 1 GIMP 5 Blesk - vrstva 2
    Blesk - Hlavní Blesk - Větve - 1
    GIMP 5 Blesk - vrstva 3 GIMP 5 Blesk - všechny
vrstvy
    Blesk - Větve - 2 Celý obrázek

    Díky tomuto postupu máme teď jednotlivé větve blesku rozděleny v různých vrstvách podle jejich síly. Kolem těchto jednoduchých čar ještě doplníme namodralou záři závislou právě na jejich síle (proto to rozdělení do vrstev) a jsme hotovi.

    Na namodralou záři použijeme další z plug-inů Script-fu, a sice Alfa do loga -> Mimozemská záře (Alpha to logo -> Alien glow). Jak jsem se zmiňoval při jiné příležitosti, plug-iny Script-fu mají velice jednoduché nastavení, což vidím jako výhodu.

    Pro všechny tři vrstvy nastavíme jednu modrobílou barvu, ale pro každou vrstvu jinou velikost :

    • Blesk - Hlavní: 90 pixelů
    • Blesk - Větve - 1: 60 pixelů
    • Blesk - Větve - 2: 40 pixelů

    Plug-in je opět trochu panovačný a v obrázku nadělá nepořádek. Vrstvu, na kterou je použit, znehodnotí, takže si od každé vrstvy vytvořte kopii a efekt použijte na ni. Pak smažte balast - vrstvy Background a <jméno vrstvy> kopie. Vrstvu Alien glow přejmenujte na Blesk - Záře - Hlavní/Větve 1/Větve 2 (podle původní vrstvy).

    GIMP 5 Hotový blesk

    Nyní jsme více méně u konce. Já vím, že to není ani umělecké dílo, ani realistický obrázek, ale s trochou fantazie si můžeme říci, že to vypadá jako blesk :-). Hlavní prostor pro vylepšení bych viděl ve čtvrté vrstvě (nejmenší větvičky). Uznávám, že nejsou nic moc.

    Dnes jsme si předvedli jenom malou část z možností Gfig, ale je možné, že se k němu ještě někdy vrátíme...

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Týden na ITBiz: Česko získalo svou továrnu na umělou inteligenci a s ní i nový AI superpočítač
    Týden na ITBiz: AI nyní nahrazuje především mladé a vzdělané – možná
    Událo se v týdnu 40/2025

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

    Jaderné noviny – přehled za září 2025
      všechny statistiky »

    Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
    <—« GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    »—> GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
    GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

    Související články

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
    GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
    GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
    GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
    GIMP v příkladech - 8 (planeta)
    GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
    GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
    GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
    GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
    Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
    Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
    GNU Lilypond - The music Typesetter - I
    Scribo, scribere, Scribus
    Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
    Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
    Myslíme trojrozmerne

    Odkazy a zdroje

    GIMP

    Další články z této rubriky

    VDR a DVB-T2, část 2.
    VDR a DVB-T2, část 1.
    Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
    MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
    Syncthing
           

    Hodnocení: 94 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Diskuse byla administrátory uzamčena

    16.12.2005 08:35 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    Netusil jsem, ze se v gimpu daji delat i kruznice :-)
    Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
    16.12.2005 09:29 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    No jo, pravda. Vzdycky kdyz jsem chtel v gimpu udelat treba obdelnik tak jsme vzdy hoodne nadaval a udelal jsem to pak v jednoduchem malovatku pro deti, asi Kpaint nebo co.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    16.12.2005 11:54 pol
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    Dá se nějak udělat aby nevypadal jak z pohádky pro děti - s normálními střapečky?
    18.12.2005 23:48 bk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    Dá se nějak udělat aby nevypadal jak z pohádky pro děti - s normálními střapečky?
    A kdo? Zdenek?
    19.12.2005 09:29 pol
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    Blesk přece.

    Jestli jsi kdy viděl blesk, tak víš, že takhle nevypadá ani náhodou... :)
    21.12.2005 11:31 Tomas
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    Pravda - autor se mohl inspirovat u nejake fotografie, aby to vypadalo aspon trochu realne....

    napr: http://www.aldebaran.cz/astrofyzika/plazma/plasma/blesk.jpg
    12.2.2010 14:20 Kloban | skóre: 13 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    Dá se udělat. Ale asi né vektorově. Koukni např. sem.
    22.12.2005 07:58 cornelius | skóre: 11 | Ostrava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    Pokud zvladnes anglictinu doprovazenou ilustracemi tak na vytvoreni blesku je docela pekny tutorial na GUG.sunsite.dk
    "I'm trying doprdele!"
    22.12.2005 12:09 pol
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    Já náhodou zvládnu i angličtinu bez obrázků.

    Jo jo, je to k nevíře ale sem až tak dobrej :-) ;-) :-) ;-) :-) ;-)

    ..dik za odkaz, na velkou síť o gimpu
    19.12.2005 17:01 tisnik | skóre: 15
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    Na kresleni obdelniku a dalsich jednoduchych tvaru, treba i te kruznice nebo elipsy, staci bezne nastroje pro vytvareni vyberu (Select). Ten se totiz da prikazem Stroke vykreslit pomoci aktualne nastavenenho pera nebo stetce. Nekdy me to prijde i silnejsi nez Cfig, protoze je mozne pouzivat pomocne cary (guidelines), rozmazani vyberu (=zaobleni rozku, moc pekna vec trosku pripominajici Blinnovy implicitni funkce) a Booleovske operace s vyberem.

    A hlavne se vyber "kresli" primo do obrazku.
    2.7.2006 21:44 kibo | skóre: 17 | blog: Fedora Core 4 | Znojmo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech 5 - (blesk)

    Tak pekny blesk se mi sice nepovedl, ale clanek je super. Diky za nej. Tomas

    2.7.2006 21:57 kibo | skóre: 17 | blog: Fedora Core 4 | Znojmo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech 5 - (blesk)

    Vubec nesdilim nazor, ze zde zverejnovane malby musi dokonale napodobavat realitu. Myslim, ze autorovi jde predevsim o prezentaci GIMPU. Autoruv styl mi velmi vyhovuje a navic malby reprezentujici probiranou techniku jsou skutecne vynalezave a velmi kreativni.
    Dekuji za velmi dobre clanky
    S pozdravem Tomas

    2.6.2008 13:57 Roman Schulz | skóre: 8 | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    Další hezké návody pro gimp jsou třeba zde: focení proti slunci, a opravení světlé oblohy. Popřípadě obecné informace o Gimpu 2.
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.