Knihovna FFmpeg byla vydána ve verzi 8.0 „Huffman“. Přibyla mj. podpora hardwarově akcelerovaného kódování s využitím API Vulcan, viz seznam změn.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Před sedmi lety společnost Valve představila fork projektu Wine s názvem Proton umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát počítačové hry do té doby běžící pouze ve Windows. Aktuální přehled podporovaných her na stránkách ProtonDB
Společnost DuckDuckGo rozšířila svůj AI chat Duck.ai o GPT-5 mini (𝕏). Duck.ai umožňuje anonymní přístup bez vytváření účtů k několika modelům umělé inteligence. Aktuálně k GPT-4o mini, GPT-5 mini, Llama 4 Scout, Claude Haiku 3.5 a Mistral Small 3.
Marek Tóth v příspěvku DOM-based Extension Clickjacking: Data ve správcích hesel v ohrožení na svém blogu popsal novou clickjacking techniku s několika variantami útoků a otestoval ji proti 11 správcům hesel. Výsledkem bylo nalezení několika 0-day zranitelností, které mohly ovlivnit uložená data desítek milionů uživatelů. Jedno kliknutí kdekoliv na webové stránce kontrolované útočníkem umožňovalo ukrást uživatelská data ze
… více »Na dnešní akci Made by Google 2025 (YouTube) byly představeny telefony Pixel 10 s novým čipem Google Tensor G5 a novými AI funkcemi, hodinky Pixel Watch 4 a sluchátka Pixel Buds 2a.
Na začátku se musím omluvit za opětovné odložení komety, opět se mi do dnešního dílu nevešla. Příště už o ni nepřijdete. Opravdu.
Jediné, co se na produkci blesku v GIMPu dá nazývat prací, je nakreslit věrohodně vypadající klikatící a větvící se čáru :-). Alespoň se ale přesvědčíme, že GIMP není výhradně bitmapový editor, ale že nějaký ten vektorový modul se v něm také najde, i když těžko srovnatelný se specializovanými vektorovými editory, jako jsou např. Inkscape nebo Sodipodi.
Založíme nový obrázek o rozměrech 400x600 pixelů a začneme obligátní vrstvou Pozadí. Zatím jsme se stále nedostali ke generování mraků v GIMPu, takže máme výmluvu, proč se spokojit s jednobarevnou oblohou. Hlavně to nesmí být šmolková modř letního slunečného dne, nýbrž zlověstně temný závěs černého mračna, jenž s sebou přináší předzvěst temnoty, bouře, výpadků proudu a horečnatého hledání médií s poslední zálohou :-D. Například #0b1621.
Nastává čas odhalit sílu nástroje Gfig, který je k nalezení v menu
Filtry -> Vykreslení -> Gfig
(Filters -> Render ->
Gfig).
Gfig je nástroj pro vektorovou kresbu. To znamená, že na rozdíl od bitmapového kreslení, při kterém se ukládají informace o jednotlivých pixelech, zaznamenávají se zde body, úsečky, křivky apod. jako objekty. Po skončení vektorové editace jsou všechny tyto objekty převedeny do normální bitmapové vrstvy (filtr vytvoří novou vrstvu se jménem Gfig).
V menu Soubor (File) najdeme obvyklé příkazy Otevřít, Uložit a Zavřít (Open, Save, Close). Svůj vektorový výtvor si tedy můžeme uložit tak, jak je (objektový model), a použít jej znovu.
Menu Úpravy (Edit) nám nabízí všeříkající Zpět (Undo) a Vymazat (Clear). Dále se zde dá nastavit Mřížka (Grid) - lze ovlivnit Rozestup (Spacing), Typ (Type) a Barva (Color). V dialogu Nastavení (Preferences) máme několik voleb, které snad není třeba dlouze vysvětlovat.
V ikonové liště najdeme tyto nástroje a funkce:
Dále nám pracovní okno Gfig nabízí tyto volby:
Úpravy ->
Mřížka
(Edit ->Grid).To by bylo z popisu přibližně vše. Teď se pustíme do samotného blesku.
Pozadí už máme, takže můžeme rovnou otevřít Gfig a nástrojem Vytvořit
čáru (Create line) se pokusit o tvar blesku. Vypneme možnost
Vyplnit (Fill) a zapneme Vykreslit (Stroke), a to s
modrobílou barvou (například #e4eff9) a stopou Circle (05)
. Při
umisťování druhého bodu jedné čáry a umisťování prvního bodu čáry
následující nehýbejte myší, aby na sebe čáry navazovaly. Gfig bohužel
neumožňuje kreslit čáru o více kontrolních bodech. Jednodušší práci budeme
mít, když si zapneme zobrazování mřížky a přichytávání mřížky a v dialogu
Mřížka (Grid) zadáme rozestup (Spacing) např. 10 pixelů. A protože
výsledky naší práce vidíme realtime vykreslovány do "normálního" obrázku,
můžeme také vypnout volbu Zobrazit obrázek (Show image).
U našeho blesku vytvoříme větve o třech různých silách ("tloušťkách"), které budeme mít rozdělené do tří vrstev. Budeme tedy Gfig spouštět třikrát, každou tloušťku budeme kreslit na zvláštní vrstvu. Ovšem pozor, Gfig si pamatuje, kterou vrstvu kreslil, a je schopen pokračovat v její vektorové úpravě. Tomu se musíme vyhnout. Postup bude zhruba následující:
Circle (05)
) nakreslíme hlavní rameno
blesku.Circle
(03)
a uděláme nějaké postranní větve.Circle (01)
a pojmenováním poslední vrstvy Blesk -
Větve - 2. U tohot kroku je lepší nastavit vykreslovací barvu na čistě
bílou, nikoli modrobílou.Nakonec ještě jeden špinavý trik - zkopírujte vrstvu Blesk - Větve
- 2 a kopii ihned slučte s originálem příkazem Vrstva ->
Sloučit dolů
(Layer -> Merge down). A hned jsou větvičky
jasnější! Samozřejmě jsme mohli použít funkci Úrovně
nebo
Jas-Kontrast
, ale toto je přece rychlejší ;-).
![]() |
![]() |
Blesk - Hlavní | Blesk - Větve - 1 |
![]() |
![]() |
Blesk - Větve - 2 | Celý obrázek |
Díky tomuto postupu máme teď jednotlivé větve blesku rozděleny v různých vrstvách podle jejich síly. Kolem těchto jednoduchých čar ještě doplníme namodralou záři závislou právě na jejich síle (proto to rozdělení do vrstev) a jsme hotovi.
Na namodralou záři použijeme další z plug-inů Script-fu, a sice
Alfa do loga -> Mimozemská záře
(Alpha to logo -> Alien
glow). Jak jsem se zmiňoval při jiné příležitosti, plug-iny Script-fu mají
velice jednoduché nastavení, což vidím jako výhodu.
Pro všechny tři vrstvy nastavíme jednu modrobílou barvu, ale pro každou vrstvu jinou velikost :
Plug-in je opět trochu panovačný a v obrázku nadělá nepořádek. Vrstvu, na kterou je použit, znehodnotí, takže si od každé vrstvy vytvořte kopii a efekt použijte na ni. Pak smažte balast - vrstvy Background a <jméno vrstvy> kopie. Vrstvu Alien glow přejmenujte na Blesk - Záře - Hlavní/Větve 1/Větve 2 (podle původní vrstvy).
Nyní jsme více méně u konce. Já vím, že to není ani umělecké dílo, ani realistický obrázek, ale s trochou fantazie si můžeme říci, že to vypadá jako blesk :-). Hlavní prostor pro vylepšení bych viděl ve čtvrté vrstvě (nejmenší větvičky). Uznávám, že nejsou nic moc.
Dnes jsme si předvedli jenom malou část z možností Gfig, ale je možné, že se k němu ještě někdy vrátíme...
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Diskuse byla administrátory uzamčena
16.12.2005 08:35Dá se nějak udělat aby nevypadal jak z pohádky pro děti - s normálními střapečky?A kdo? Zdenek?
Tak pekny blesk se mi sice nepovedl, ale clanek je super. Diky za nej. Tomas
Vubec nesdilim nazor, ze zde zverejnovane malby musi dokonale napodobavat realitu. Myslim, ze autorovi jde predevsim o prezentaci GIMPU. Autoruv styl mi velmi vyhovuje a navic malby reprezentujici
probiranou techniku jsou skutecne vynalezave a velmi kreativni.
Dekuji za velmi dobre clanky
S pozdravem Tomas