Knihovna FFmpeg byla vydána ve verzi 8.0 „Huffman“. Přibyla mj. podpora hardwarově akcelerovaného kódování s využitím API Vulcan, viz seznam změn.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Před sedmi lety společnost Valve představila fork projektu Wine s názvem Proton umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát počítačové hry do té doby běžící pouze ve Windows. Aktuální přehled podporovaných her na stránkách ProtonDB
Společnost DuckDuckGo rozšířila svůj AI chat Duck.ai o GPT-5 mini (𝕏). Duck.ai umožňuje anonymní přístup bez vytváření účtů k několika modelům umělé inteligence. Aktuálně k GPT-4o mini, GPT-5 mini, Llama 4 Scout, Claude Haiku 3.5 a Mistral Small 3.
Marek Tóth v příspěvku DOM-based Extension Clickjacking: Data ve správcích hesel v ohrožení na svém blogu popsal novou clickjacking techniku s několika variantami útoků a otestoval ji proti 11 správcům hesel. Výsledkem bylo nalezení několika 0-day zranitelností, které mohly ovlivnit uložená data desítek milionů uživatelů. Jedno kliknutí kdekoliv na webové stránce kontrolované útočníkem umožňovalo ukrást uživatelská data ze
… více »Na dnešní akci Made by Google 2025 (YouTube) byly představeny telefony Pixel 10 s novým čipem Google Tensor G5 a novými AI funkcemi, hodinky Pixel Watch 4 a sluchátka Pixel Buds 2a.
Malování komety je velmi podobné meteoru, ale je jednodušší. Opět začneme otevřením nového obrázku, může stačit 800x300 (čím širší, tím více místa na ohon komety => tím lépe). Tentokrát už, narozdíl od meteoru, nevadí použití hvězdné oblohy jako pozadí. Stejně tak se ale můžeme spokojit s prostou černou. Vrstva Pozadí je tedy vaší volbou.
Celou kometu si vlastně rozmažeme stejným způsobem jako jsme vytvářeli meteorickou stopu. Štětcem si naneseme "materiál" na jádro komety a ohon a pak s nástrojem Šmouha (Smudge) kometu vytvarujeme. Je to jednoduché, chce to jen trpělivost. Kde už jsem to jenom slyšel?
Vložíme si novou průhlednou vrstvu a pojmenujeme ji Ohon. Na nanesení materiálu budeme přirozeně potřebovat bílou barvu. Na nastavení dvou používaných barev (popředí a pozadí) existují dva malé triky: klávesou D (od slova Default) si nastavíme výchozí barvy - černé popředí a bílé pozadí. Další klávesa, X (eXchange), zase vymění barvu popředí a pozadí. Pokud tedy chceme štětcem (se zkratkou P) malovat bílé skvrny, stačí popořadě stisknout D X P.
Podklad ohonu komety uděláme stopou Circle Fuzzy (76)
s Krytím
(Opacity) nastaveným na 40 %. Pro samotné jádro
komety si založíme novou průhlednou vrstvu se jménem Jádro. Podklad
nám zajistí malá kresba stopou Circle (19)
s
Krytím
100 %.
Následující postup je stejný jako u meteoru - špinit si prsty... Je také
potřebné manipulovat s hodnotou Krytí
(Opacity) vrstvy
Ohon.
Náš bílý ohon komety je tzv. ohon prachový. Obvykle se odvrací směrem od Slunce a může být zakřivený. Kdo chce jít ještě dál, může vytvořit také sekundární ohon, zvaný plazmový. Ten je vždy rovný a má modře fluoreskující barvu. Postup je analogický.
Posledním krokem je naprostá ignorace realističnosti :-). U skutečné komety má vlastní pevné jádro velikost řádově kilometrů až desítek kilometrů a v porovnání s ohonem ho tedy nemůžeme vůbec vidět. Celá ta bílá skvrna, kterou jsme si naivně nazvali Jádro, je ve skutečnosti jenom tzv. koma, oblak plynů a prachu, který se z jádra vypařuje. Protože obrázek může, ale nemusí vypadat lépe i s nějakým náznakem kometárního jádra, berte prosím následující návrh jako volitelný doplňek.
Zkusme si do zmíněné komy přidat cosi jako stín samotného jádra, který
bude kometě dodávat jakýsi "hmotnější" dojem. Někde ve druhém obrázku si
připravíme malý kámen (dle návodu ve třetím dílu - GIMP v příkladech - 3
(kámen)), lze použít i malé upravené jádro meteoru z dílu čtvrtého - GIMP v příkladech - 4 (meteor)). Ten vložíme jako novou, nejvýše
umístěnou vrstvu a uděláme z něj slabý přízrak nastavením toho správného
Režimu vrstvy
(Layer mode) a Krytí
(Opacity).
Vhodným režimem je v tomto případě Odlišnost (Difference). Tento mód (režim, chcete-li) funguje podobně jako Rozdíl (Subtract), o němž jsem se krátce zmínil v prvním dílu (GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)). U obou módů je výsledkem odečtení vrchní vrstvy od spodní. Oba režimy se ale liší:
V případě Rozdílu je barva pro každý pixel stanovena jako:
barva = max(spodni_pixel −
horni_pixel, 0)
To znamená, že pokud by měla barva vycházet v záporných číslech, je místo ní dosazena nula, tedy černá.
V případě režimu Odlišnost je barva každého pixelu stanovena takto:
barva = |spodni_pixel −
horni_pixel|
Zde je výsledkem absolutní hodnota rozdílu. Pokud tedy rozdíl klesne do negativních hodnot, není přepsán na nulu, ale je mu přiřazeno kladné znaménko (snad nemusím vysvětlovat, co je to absolutní hodnota :-)). Přirozeně to také znamená, že nezáleží na pořadí vrstev.
Já jsem nastavil Krytí
na 30 %, výsledek pak může
vypadat třeba takto:
Ukážeme si dvě metody generování mraků - pomocí filtrů Plazma (Plasma) a Pevný šum (Solid noise). Výsledky mají maličko odlišné.
V obou případech začneme založením obrázku o rozměrech 800x600 a vyplněním vrstvy Pozadí nějakou "oblohovou" barvou, například #6969bf. Pro mraky pak vložíme ještě novou, průhlednou vrstvu, zvanou Mraky. Na ni budeme aplikovat filtry.
Filtr Plazma najdeme v menu Filtry -> Vykreslení ->
Mraky -> Plazma
(Filters -> Render -> Clouds -> Plasma).
Okno možnostmi zrovna neoplývá:
Pro naše mraky je přiměřená hodnota Turbulence asi 2.0, na
náhodném čísle až tak nezáleží. Až filtr vykoná svou práci, zbavíme se těch
strakatých barev příkazem Vrstva -> Barvy -> Odbarvit
(Layer -> Colors -> Desaturate).
K vytvoření mraků nám teď zbývá jen zprůhlednit černou barvu v obrázku,
čehož dosáhneme příkazem Vrstva -> Průhlednost -> Barva do
alfy
(Layer -> Transparency -> Color to alpha) a následným
zvolením černé barvy. Ještě předtím je však možné mraky doladit známou
funkcí Úrovně (Levels), kde můžeme ovlivnit poměr černé (budoucí
oblohy) a bílé (mraků).
Vhodným zakončením je pak použití filtru Gaussovo rozostření
(Gaussian blur) s Poloměrem rozostření
(Blur radius)
nastaveným (shodně u X a Y) na 3.0 nebo 4.0 pixely (s filtrem jsme se
setkali ve druhém díle (GIMP v
příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)) seriálu). Je vidět, že mraky
vytvořené "plazmovou" metodou možná připomínají spíše mlhu. No, s trochou
snahy by se tímto filtrem dala vykreslit i plíseň.
Filtr Pevný šum najdeme v menu Filtry -> Vykreslení
-> Mraky -> Pevný šum
(Filters -> Render -> Clouds ->
Solid noise). Okno nabídne maličko větší repertoár nastavení než jeho
konkurent Plasma. Nebudeme se již zabývat hnízdy náhodných
čísel:
Mraky připomínající obraz nám filtr může vysypat například s
následujícím nastavením: Turbulentní: Ano, Detail: 9,
Velikost X: 3.0, Velikost Y: 4.0. Výsledek má ovšem daleko ke
vzhledu mraků. Nejenže budeme muset zprůhlednit černou barvu, ale také
zlomit nadvládu barvy bílé, jenž v obrázku dominuje. Zbraní budiž nám
důvěrně známá funkce Úrovně (Levels). Je vhodné pohrát si se všemi
trojúhelníčky, například takto: bílý na 65, šedý na 1.1 a černý na 230.
Závěrem Mraky opět zahladíme filtrem Gaussovo rozostření
s Poloměrem rozostření
5.0 pixelů.
S každým výsledkem si ovšem lze hrát dál a dál, třeba upravováním jasu a kontrastu, barevným tónováním, rozostřováním, atd.
Na začátku následujícího dílu si krátce představíme malý trik, jak přidat do fotografie mlhu. To nám doplní dva důležité střípky znalostí, jenž ihned upotřebíme v druhém tématu, kterým bude kreslení planety.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: