Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Začneme tím, že si seženeme nějakou "kamennou" texturu. Buď si něco najdeme pomocí Googlova hledání obrázků, anebo můžeme použít například toto:
Důležité je, aby textura byla bezešvá, tzn. aby šla skládat vedle sebe
jako dlaždice a nebyly vidět její hrany. Bude se nám hodit i později, takže
je vhodné si ji uložit jako vzorek (pattern), a to do složky
~/.gimp-<verze>/patterns/
.
Spustíme GIMP a založíme nový obrázek o velikosti 500x500 pixelů. Zvolíme Pokročilé možnosti (Advanced Options) - Vyplnit s (Fill with) - Průhlednost (Transparency). Vrstvu Pozadí si přejmenujeme na Koule.
Pomocí nám známého nástroje Plechovka
(Bucket fill) si
vyplníme celou plochu onou "kamennou" texturou. Pokud jste si ji uložili do
zmíněné složky, měla by se vám objevit v dialogu Vzorky (Patterns).
Nastavíme Typ vyplňování (Fill type) na Vyplňování vzorkem
(Pattern fill) a jako výplň zvolíme naši texturu.
Vytvořili jsme tak povrch budoucího kamene. Z toho teď složíme kouli, a
to pomocí filtru Mapovat objekt (Map object), který najdeme v menu
Filtry -> Mapa -> Mapovat objekt
(Filters -> Map
-> Map object). Tento filtr umožňuje z aktivní vrstvy udělat
trojrozměrný objekt, u kterého můžeme nastavit mnoho vlastností, které jsou
rozděleny do čtyř nebo pěti záložek:
My chceme vytvořit kouli, takže v nabídce Mapovat na
vybereme samozřejmě Koule
. Dále uvádím pouze odlišnosti od
implicitních nastavení:
Filtr nám vytvořil kouli, kterou si pokřivíme tak, aby vypadala jako nějaký kámen, ale nejdříve ji musíme zdrsnit, protože na kámen možná vypadá trochu hladce. Alespoň se díky nastavení Odrazivost - Odraz na 0.00 příliš neleskne.
Už samotná kamenná textura navozuje dojem drsnosti, ale my tomu ještě trochu pomůžeme, a to použitím techniky Reliéf (Emboss), která vytváří dojem, jakoby byl obrázek vytepán do plátu kovu. Tmavé oblasti vytvářejí "údolí", světlé zase "hory".
Nyní už můžeme aplikovat filtr. Najdeme ho v menu Filtry ->
Zkreslení -> Reliéf
(Filters -> Distorts -> Emboss).
Použijeme následující nastavení:
Z pěkné hrbolaté kamenné koule teď vytvoříme nějaký kamínek. Ke křivení
vrstvy se používá filtr Zkřivit - Filtry -> Zkreslení
-> Zkřivit
(Filters -> Distort -> Curve bend). Umožňuje
nastavit dvě křivky, podle kterých jsou pak pokřiveny opačné okraje vrstvy.
Podle základního nastavení jsou to horní a dolní okraje, ale to lze změnit.
Opět si popíšeme nastavení:
Teď už nám zbývá jen podle vlastního uvážení vyrobit nějaký ten balvan. Nejprve bych začal konverzí koule na brambor :-). Asi bude nejjednodušší uvést screenshot místo dlouhého vysvětlování:
Nyní už zbývá jen experimentovat. Znovu a znovu používat filtr Zkřivení a vytvářet jiné a jiné kusy skály. Se svým kamením si můžete hrát tak dlouho, dokud nebudete spokojeni... Vyžaduje to hodně pokusů a "kouzelných kombinací" [Ctrl+Z]-[Ctrl+Shift+F] (Krok zpět + Vyvolání dialogu naposledy použitého filtru). Občas se hodí používat volbu Typ křivky - Volná. Je též nutné občas měnit hodnotu Rotovat.
Tento díl byl výrazně "filtrový" a trochu více popisný, ale příště se zase vrátíme k tradičním nástrojům GIMPu. Pohrajeme si také s plug-iny Script-Fu, a to všechno při tvorbě meteoru a možná i komety. Pro oboje budeme kámen, který jsme se dnes naučili vytvářet, potřebovat.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: