Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.4 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovek v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.
UN Open Source Week 2025 probíhá tento týden v sídle Organizace spojených národů v New Yorku. Středeční a čtvrteční jednání bude možné sledovat na UN Web TV.
Byla vydána nová verze 2.50.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 98 vývojářů, z toho 35 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
Infrastrukturu pro chatovací aplikaci Telegram provozuje člověk s vazbami na ruské zpravodajské služby. Upozorňují na to investigativní novináři z redakce iStories. „Vedneev dodává služby ruskému státu včetně jeho jaderného institutu nebo zpravodajské službě FSB,“ říká v podcastu Antivirus novinář Jan Cibulka. Uživatelům, kteří si chtějí své informace chránit, doporučuje Telegram vůbec nepoužívat, a raději zvolit jednu z alternativ, WhatsApp nebo Signal.
The Trump Organization spustila ve Spojených státech mobilní síť Trump Mobile s neomezeným tarifem The 47 Plan za 47,45 dolarů měsíčně a představila vlastní značku telefonů The T1 Phone s Androidem za 499 dolarů.
Vývojáři KiCadu se na svém blogu rozepsali o problémech KiCadu v desktopových prostředích nad Waylandem. KiCad běží, ale s významnými omezeními a problémy, které podstatně zhoršují uživatelský komfort a vývojáři je nedokážou vyřešit na úrovni KiCadu. Pro profesionální používání doporučují desktopová prostředí nad X11.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Začneme tím, že si seženeme nějakou "kamennou" texturu. Buď si něco najdeme pomocí Googlova hledání obrázků, anebo můžeme použít například toto:
Důležité je, aby textura byla bezešvá, tzn. aby šla skládat vedle sebe
jako dlaždice a nebyly vidět její hrany. Bude se nám hodit i později, takže
je vhodné si ji uložit jako vzorek (pattern), a to do složky
~/.gimp-<verze>/patterns/
.
Spustíme GIMP a založíme nový obrázek o velikosti 500x500 pixelů. Zvolíme Pokročilé možnosti (Advanced Options) - Vyplnit s (Fill with) - Průhlednost (Transparency). Vrstvu Pozadí si přejmenujeme na Koule.
Pomocí nám známého nástroje Plechovka
(Bucket fill) si
vyplníme celou plochu onou "kamennou" texturou. Pokud jste si ji uložili do
zmíněné složky, měla by se vám objevit v dialogu Vzorky (Patterns).
Nastavíme Typ vyplňování (Fill type) na Vyplňování vzorkem
(Pattern fill) a jako výplň zvolíme naši texturu.
Vytvořili jsme tak povrch budoucího kamene. Z toho teď složíme kouli, a
to pomocí filtru Mapovat objekt (Map object), který najdeme v menu
Filtry -> Mapa -> Mapovat objekt
(Filters -> Map
-> Map object). Tento filtr umožňuje z aktivní vrstvy udělat
trojrozměrný objekt, u kterého můžeme nastavit mnoho vlastností, které jsou
rozděleny do čtyř nebo pěti záložek:
My chceme vytvořit kouli, takže v nabídce Mapovat na
vybereme samozřejmě Koule
. Dále uvádím pouze odlišnosti od
implicitních nastavení:
Filtr nám vytvořil kouli, kterou si pokřivíme tak, aby vypadala jako nějaký kámen, ale nejdříve ji musíme zdrsnit, protože na kámen možná vypadá trochu hladce. Alespoň se díky nastavení Odrazivost - Odraz na 0.00 příliš neleskne.
Už samotná kamenná textura navozuje dojem drsnosti, ale my tomu ještě trochu pomůžeme, a to použitím techniky Reliéf (Emboss), která vytváří dojem, jakoby byl obrázek vytepán do plátu kovu. Tmavé oblasti vytvářejí "údolí", světlé zase "hory".
Nyní už můžeme aplikovat filtr. Najdeme ho v menu Filtry ->
Zkreslení -> Reliéf
(Filters -> Distorts -> Emboss).
Použijeme následující nastavení:
Z pěkné hrbolaté kamenné koule teď vytvoříme nějaký kamínek. Ke křivení
vrstvy se používá filtr Zkřivit - Filtry -> Zkreslení
-> Zkřivit
(Filters -> Distort -> Curve bend). Umožňuje
nastavit dvě křivky, podle kterých jsou pak pokřiveny opačné okraje vrstvy.
Podle základního nastavení jsou to horní a dolní okraje, ale to lze změnit.
Opět si popíšeme nastavení:
Teď už nám zbývá jen podle vlastního uvážení vyrobit nějaký ten balvan. Nejprve bych začal konverzí koule na brambor :-). Asi bude nejjednodušší uvést screenshot místo dlouhého vysvětlování:
Nyní už zbývá jen experimentovat. Znovu a znovu používat filtr Zkřivení a vytvářet jiné a jiné kusy skály. Se svým kamením si můžete hrát tak dlouho, dokud nebudete spokojeni... Vyžaduje to hodně pokusů a "kouzelných kombinací" [Ctrl+Z]-[Ctrl+Shift+F] (Krok zpět + Vyvolání dialogu naposledy použitého filtru). Občas se hodí používat volbu Typ křivky - Volná. Je též nutné občas měnit hodnotu Rotovat.
Tento díl byl výrazně "filtrový" a trochu více popisný, ale příště se zase vrátíme k tradičním nástrojům GIMPu. Pohrajeme si také s plug-iny Script-Fu, a to všechno při tvorbě meteoru a možná i komety. Pro oboje budeme kámen, který jsme se dnes naučili vytvářet, potřebovat.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: