Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Nástroj Text (Text) se zkratkou T je "povinnou" součástí snad všech grafických editorů a každý určitě ví, že je určen ke vkládání různých nápisů nebo i delších textů do obrázku.
Jakmile v GIMPu vložíme nějaký text, je mu vyhrazena vrstva zvláštního typu. Místo klasického náhledu má pouze ikonu "T" a text můžeme kdykoli znovu upravovat poklepáním na ni. Tento zvláštní textový typ ale vrstva ztrácí, jestliže je na ni použit nějaký filtr, je měněna její velikost (nebo i velikost celého obrázku!), je s ní rotováno nebo je pokreslena nějakým nástrojem apod. V tom případě se z ní stává klasická bitmapová vrstva a text v ní už nelze upravovat nástrojem Text. Bezpečné operace jsou jednak úpravy tímto nástrojem, jednak přesun textové vrstvy nástrojem Přesun (Move). Také nevadí změna Režimu (Mode) vrstvy a Krytí (Opacity). U vrstvy je samozřejmě možné měnit její pořadí a viditelnost.
Jakmile s nástrojem klikneme někam do obrázku, otevře se malé okno pro zadávání textu. Text do něj můžeme psát přímo, nebo použít tlačítko pro načtení ze souboru (Otevřít / Open). Dalším tlačítkem (Vymazat / Clear) lze text vymazat, a konečně dvojice přepínačů Zleva doprava (LTR) a Zprava doleva (RTL) umožňuje zadávat text i "v protisměru".
Tento dialog se znovu otevírá, když chceme už existující textovou vrstvu upravit a poklepeme na její ikonu.
Vrátíme se k naší rozpracované mapě. Na popisky ostrovů se bude hodit nějaký "ruční" (handwritten) font. Textu bychom mohli dát červenou barvu, ať je lépe vidět mezi černými ostrovy a šipkami. Adekvátní velikost (stupeň) písma závisí na konkrétním zvoleném fontu i na velikosti mapy a ostrovů. Většina "rukou psaných" fontů mívá velký proklad mezi řádky, a proto, pokud vkládáte víceřádkový nápis, můžete posunout Rozestup řádků (Line spacing) i do negativních hodnot. S ostatním nastavením nástroje pravděpodobně není třeba manipulovat. Pro maličko lepší čitelnost textu je možné nechat "vyblednout" vrstvy Mapa a Šipky - nastavit jim Krytí (Opacity) na ∼ 70 %.
Jedno z posledních vylepšení mapy bude označení severu. Založíme si na to novou vrstvu Sever a někam do horního rohu mapy inkoustem nakreslíme malou šipku a písmeno S nebo N (nebo úplně jiné), podle jazyku na zbytku mapy. Kromě toho v náhlém rozmaru přidávám dvě díry do papíru, samozřejmě prostřednictvím masky vrstvy Papír:
Do cíle už zbývají jen dva kroky: jemné zežloutnutí mapy a její pomačkání. Pro oboje je však nutné vykonat jeden krok do míst, odkud už není návratu: sloučení všech vrstev. Pokud máte v úmyslu obrázek ještě někdy upravovat, uložte si jej v současné podobě pod jiným jménem.
Všechny vrstvy tvořící mapu lze sloučit postupně po jedné příkazem Sloučit dolů (Merge down), ale to je zbytečné zdržování. GIMP nabízí ještě jinou funkci, a to je Sloučit viditelné vrstvy (Merge visible layers) se zkratkou Ctrl+M. Všechny vrstvy, které mají zapnutou viditelnost, jsou sloučeny do jedné přesně tak, jak vypadají. To znamená, že jsou zohledněny masky, krytí i režimy vrstev. Jako hrubá náhrada této funkce by se vlastně dal použít i obyčejný screenshot.
Před sloučením se otevře malý dialog nabízející tři možnosti pro velikost výsledné vrstvy:
Nejdříve musíme zneviditelnit vrstvu Pozadí, aby se nepřipletla do výsledku. Jakmile všechny vrstvy sloučíme, znovu její viditelnost zapneme. Výsledná vrstva je pojmenovaná podle té poslední, tedy Papír.
Zežloutnutí a celkového ztmavení mapy dosáhneme překvapivě snadno:
nad vrstvu Papír vložíme novou černou vrstvu s režimem
Překrytí (Overlay). Tento režim je podle nápovědy kombinací
Násobení (Multiply) a Obrazu Screen, takže
výpočet zahrnuje znásobení, inverzi, znásobení a ješte jednu inverzi
barev. Těžko si to lze jen tak představit, takže s režimy je nejlepší
experimentovat. V tomto konkrétním případě bude papír vypadat tmavší,
žlutější a hrubší. Překrývající černou vrstvu ihned sloučíme
s Papírem [Vrstva -> Sloučit dolů (Layer ->
Merge down)]. Efekt ztmavení jsme tak "zachovali navěky" - barvy vrstvy
Papír byly opravdu fyzicky ztmaveny. Dřevěná vrstva Pozadí
je nedotčena.
Trochu žluti ještě mapě dodáme v dialogu Vrstva -> Barvy ->
Vyvážení barev (Layer -> Colors -> Color balance) posunutím
třetího posuvníku směrem ke žluté (yellow).
Přichází závěrečný dotek: pomačkání mapy, které pro nás vykoná filtr Bump map. Vložíme novou vrstvu Elevační mapa a vyplníme ji vzorkem (pattern) jménem Crinkled paper, který pro nás představuje ideální vzor pro zmačkání. Tuto vrstvu ihned zneviditelníme, ať nám nepřekáží.
Vybereme hlavní vrstvu Papír a spustíme filtr Bump
map [Filtry -> Mapa -> Mapa vyvýšení
(Filters -> Map -> Bump map)]. V políčku Mapa
vyvýšení (Bump map) vybereme vrstvu Elevační mapa.
S ostatním nastavením není třeba hýbat, pouze Hloubka
(Depth) je pro nás zajímavá. Měla by se pohybovat mezi 5.0, kdy je
papír jen lehoučce zvrásněný, až po 15.0, kdy už je pořádně pomačkaný
a text místy nemusí být čitelný.
Tím jsme úspěšně zakončili práci na mapě k pokladu. Pro dokonalé zabezpečení doporučuji si mapu perfektně zapamatovat a pak napsat do terminálu:
$ shred -u <jmeno-souboru-s-mapou>.xcf
Budete mít jistotu, že nikdo jiný nezná cestu...
.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
), totalne nerealisticke pomackani papiru, co vypada spis jako textura kamene...
A to ta mapa dopadla v porovnani s jinymi pokusy jeste dobre. Napr. v porovnani s tim semaforem.
A protoze ja mam cele ty roky s GIMPem stejny problem, tak se ptam: nebyl by nejaky kurs, serial, odkaz na knihu atd. JAK DELAT NENASILNE REALISTICKE UPRAVY V GIMPU? Nemusi to zacinat hned vyrobou "ala fotky" ze zelene louky, stacily by pro zacatek upravy fotek (retuse, prace s barvami...) takove, ze nejsou pak pro pozorovatele videt, nevsimne si jich, vidi jen vysledne dilko...
obrazek lode (pirati pouzivaji hlavickovy papir?Přesně o tom mluvím. Každému je snad jasné, že jde pouze o způsob, jak upozornit na zajímavé možnosti a funkce editoru.)
Ja uz mnoho let patram, jak v GIMPu delat takove upravy, aby byl vysledek nenasilny a realisticky. A priznavam, ze jsem permanentni zacatecnik. A tak jsem hledal, jestli by pro me tento serial nebyl to, od ceho se odpichnu.
Ale byl spis o predstaveni zakladnich vlastnosti tech filtru. Vysledky jsou hrozne umele. Vem si treba ten semafor - jestli pamatujes taky eru osmibitu - nepripomina Ti to tehdejsi vytvory? Mne silne, proste to krici do sveta: "ja jsem circle vyplneny popredim a ty tri carky jsou domalovany pastelkou z menu". To je jako by Tvuj dojem z obrazu na platne byl v prve rade "to je anilinka cislo 47, tady krizne tazena stecem 13" a teprve po nemalem usili z hlavy tohle vypudit bys mohl premyslet o tom, co na tom obraze vlastne je (o nejakych pocitech a nalade nemluve).
A proto (at je serial dobry nebo spatny - ja myslim, ze je pro ledacos dobry) pro me to znamena, ze jsem opet nenasel. A (logicky) kdyz jsem nenasel, se ptam: "nevite prosim nekdo, kde bych nasel?"
Milan
Obavam se, ze vetsina autoru podobnych tutorialu ma mozna nejakou snahu predstavit nastroje, ale to je vse. Nemaji ani talent, ani trpelivost.Jak snadné je plivnout jedovatou slinu...
Troufnu si tvrdit, ze podobne tutorialy jsou jen zaplacnutim mista, aby se na serveru jako neco delo.Ale ovšem. Takové jsou z principu všechny články. Nebo bys chtěl, aby seriály vyřešily chudobu rozvojových zemí a globální oteplování?
Zakladni tutorialy uz existuji spoustu let. Vse ostatni je jen zbytecne kopirovani kopirovaneho, na sto zpusobu. Zbytecne.Tak teď nevím, jestli bych neměl vyházet všechny kuchařské knihy a nechat si jen Dobromilu... Já naopak - a podle ohlasů pod jednotlivými díly i čtenáři - považuji podobné návody za dobrý způsob, jak zajímavým způsobem přiblížit možnosti, které program nabízí. Ale pokud můžeš doložit, že jde o kopii, budeme to řešit. Nemyslím však, že by to tak bylo. Spíš máš potřebu to úsilí trochu shodit. Proč, to nevím. Vím však, že talent máš. Pojď se tedy podílet na tutoriálu, který budeš ty považovat za hodnotný.