Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Předvedení použití nejrůznějších nástrojů a postupů na praktických příkladech.
Dnes nás čeká dokončení kiwi. Především se naučíme pracovat s komplexním filtrem Světelné efekty (Lighting effects).
Dnes dokončíme minule započatou práci na plochém řezu napříč kiwi a vrhneme se na jeho převod do 3D.
Dnes začneme kreslit plochý řez napříč kiwi, ze kterého později vytvoříme plně trojrozměrný obrázek.
V dnešním díle dokončíme řetízek pro psí známky a ukážeme si další způsoby, jak využít obtahování cesty vlastní stopou.
Dnes se naučíme, jak do kovu vyvrtat otvor, vyrazit text a jak připravit řetízek z kovových kuliček. Při umisťování plíšků na řetízek se seznámíme s novým nástrojem – Rotace.
Dnes si předvedeme nakreslení broušeného kovu a vyseknutí plíšků se zaoblenými rohy. Do takto připraveného materiálu budeme později simulovat vyražení nějakého textu. Celý výtvor pak bude připomínat vojenské „psí známky“ (dog tags). Samozřejmě, že postup lze zobecnit a neomezovat se pouze na tyto konkrétní předměty.
Během dnešního dílu dokončíme naši mapu k pokladu. Nástrojem Text přidáme popisky k ostrovům, vyznačíme sever, papír necháme zestárnout a nakonec jej zmačkáme.
Dnes použijeme několik nových nástrojů k nakreslení zašlé, zmáčené a potrhané Pravé Pirátské Mapy k Pokladu™.
Elegantní kombinací cesty a výběru dnes nakreslíme semafor pro chodce. Poté GIMP přiohneme i ke tvorbě trojrozměrně vypadajícího obrázku.
Pro náš načatý semafor doplníme ještě jeden malý detail - vytvarujeme plech, který kryje sklo.
Dnes doplníme obrázek planety o vycházející hvěždu a začneme práci na běžném semaforu.
V dnešním díle budeme kreslit planetu, kterou jsme minule jen velmi zlehka začali. Mimo jiné si představíme velmi důležitou a užitečnou metodu - bump-mapping.
Kvůli mlze probereme masky vrstev a přechody, neboli gradienty. Kromě toho začneme s přípravou imaginární planety.
Dnes dojde na kometu. Kromě toho si ukážeme dvě metody pro generování mraků.
Dnešní díl je celý věnován ukázce vektorového nástroje Gfig. Nakreslíme si jednoduchý obrázek blesku.
Nyní využijeme nově nabytých znalostí o vytváření kamene a namalujeme si hořící meteor prolétající zemskou atmosférou.
V dnešním díle si ukážeme vytvoření kamene. Tentokrát budeme téměř výhradně používat filtry - podíváme se na Mapovat objekt, Reliéf a Zkřivení.
V minulém díle seriálu jsme se dostali k základní jednotvárné hvězdné obloze. Nyní se podíváme na to, jak si z počítačem generovaného obrazu udělat kousek vlastního nebe. Použijeme k tomu například stopy, klonování a rozostření. AKTUALIZACE: doplněny obrázky.
V tomto seriálu si na praktických příkladech předvedeme použití nejrůznějších nástrojů a postupů, které nám nabízí oblíbený bitmapový editor GIMP. Nebudeme se zabývat úplnými základy, ale tím, jak naplno využít možností tohoto skvělého programu.
Tiskni
Sdílej: