PixiEditor byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní univerzální all-in-one 2D grafický editor. Zvládne rastrovou i vektorovou grafiku, pixel art, k tomu animace a efekty pomocí uzlového grafu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GNU LGPL 3.0.
Byly představeny novinky v Raspberry Pi Connect for Organisations. Vylepšen byl protokol auditu pro lepší zabezpečení. Raspberry Pi Connect je oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče. Verze pro organizace je placená. Cena je 0,50 dolaru za zařízení za měsíc.
CISA (Cybersecurity and Infrastructure Security Agency) oznámila veřejnou dostupnost škálovatelné a distribuované platformy Thorium pro automatizovanou analýzu malwaru. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Ubuntu nově pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 3. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia Proton Authenticator. S otevřeným zdrojovým kódem a k dispozici na všech zařízeních. Snadno a bezpečně synchronizujte a zálohujte své 2FA kódy. K používání nepotřebujete Proton Account.
Argentinec, který byl náhodně zachycen Google Street View kamerou, jak se zcela nahý prochází po svém dvorku, vysoudil od internetového giganta odškodné. Soud uznal, že jeho soukromí bylo opravdu porušeno – Google mu má vyplatit v přepočtu asi 12 500 dolarů.
Eben Upton, CEO Raspberry Pi Holdings, informuje o RP2350 A4, RP2354 a nové hackerské výzvě. Nový mikrokontrolér RP2350 A4 řeší chyby, i bezpečnostní, předchozího RP2350 A2. RP2354 je varianta RP2350 s 2 MB paměti. Vyhlášena byla nová hackerská výzva. Vyhrát lze 20 000 dolarů.
Představen byl notebook TUXEDO InfinityBook Pro 15 Gen10 s procesorem AMD Ryzen AI 300, integrovanou grafikou AMD Radeon 800M, 15,3 palcovým displejem s rozlišením 2560x1600 pixelů. V konfiguraci si lze vybrat až 128 GB RAM. Koupit jej lze s nainstalovaným TUXEDO OS nebo Ubuntu 24.04 LTS.
Po půl roce od vydání verze 2.41 byla vydána nová verze 2.42 knihovny glibc (GNU C Library). Přehled novinek v poznámkách k vydání a v souboru NEWS. Vypíchnout lze například podporu SFrame. Opraveny jsou zranitelnosti CVE-2025-0395, CVE-2025-5702, CVE-2025-5745 a CVE-2025-8058.
Byla vydána nová verze 9.15 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Minule jsme skončili namalováním tmavých pruhů v kiwi. Stačí přidat černá oválná semínka a již můžeme pracovat na 3D vzhledu.
Semínka nakreslíme ručně na novou vrstvu Semínka umístěnou přímo pod Viewportem. Použijeme nástroj Štětec (Paintbrush) se stopou (brush) Circle (07) a černou barvou.
Protože jsou ale takto vytvořená semínka příliš ostře ohraničená, musíme je ještě trochu zjemnit, rozostřit. Jako obvykle to obstará filtr Gaussovo rozostření (Gaussian blur). Nepoužijeme jej ale přímo na vrstvu Semínka. Vytvoříme kopii této vrstvy, umístíme ji pod originál a pak ji filtrem rozmažeme. Ideální poloměry rozostření (radius) se zdají být 5.0 px. Rozmazanou vrstvu pojmenujeme Semínka – stín.
V posledním kroku ještě ztmavíme dužinu kolem semínek. Opět zkopírujeme a rozmažeme vrstvu Semínka, ale tentokrát vrstvu před rozmazáním přebarvíme na zeleno.
Použijeme dialog Vrstva -> Barvy -> Obarvit (Layers -> Colors -> Colourise). Tato funkce změní barvy vrstvy podle následující analogie: vrstva je převedena na odstíny šedé (grayscale) a poté je přes ni „položeno“ barevné sklo. Barva tohoto imaginárního „skla“ se nastavuje v režimu HSV – Odstín, Sytost, Světlost/Jas (Hue, Saturation, Lightness/Value).
Vrstvu Semínka tedy zduplikujeme, kopii pojmenujeme vynalézavě Ztmavení a umístíme ji pod vrstvu Jádro. Ze současné černé ji chceme přebarvit na tmavě zelenou. Pro výše zmíněný dialog se k tomu hodí například toto nastavení:
Máme-li semínka přebarvená, můžeme přistoupit k jejich radikálnímu rozmazání (opět filtrem Gaussian blur) s oběma poloměry (radius) 60 px. Samozřejmě, že z vrstvy toho moc viditelného nezbude, a proto ji jednou nebo dvakrát zkopírujeme a všechny kopie zase ihned sloučíme.
Před přechodem k 3D je třeba sloučit všechny vrstvy. Musíme to ale udělat promyšleně, protože budeme potřebovat dvě varianty celého kiwi – jednak „normální“ kiwi ohraničené Viewportem, jednak kiwi, které se rozkládá přes celou plochu obrázku (jako by Viewport neexistoval) a k tomu nemá žádné jádro. Proč, to uvidíte až na konci naší cesty.
V obrázku máme dvě vrstvy Pruhy, přičemž jedna z nich má režim Násobení (Multiply). Obě vrstvy si pro přehlednost pojmenujeme Pruhy #1 a Pruhy #2. Až doposud nevadilo, že u obou vrstev stále zůstávají ohniska Supernovy, protože byla skryta vrstvou Jádro. Teď už se jich ale musíme zbavit. Stručný postup bude následující:
Sloučení provedeme již jednou popisovanou funkcí Sloučit viditelné vrstvy (Merge visible layers) se zkratkou Ctrl+M.
V obrázku teď máme tři vrstvy. Kiwi však ještě musíme oříznout podle Viewportu, což bude velmi snadná operace. Technika je téměř shodná s „vyříznutím“ ohniska Supernovy:
Těmito čtyřmi kroky jsme obrázek „zkrouhli“ na dvě podobné vrstvy – Kiwi má správný tvar, kdežto Kiwi – inverze je bez jakýchkoliv hranic a nadto nemá jádro.
Vlevo: Kiwi – inverze; vpravo: Kiwi
Nyní jsme připraveni ke konverzi plochého obrázku na trojrozměrný objekt. Použijeme k tomu dva filtry: Mapovat objekt (Map object) a Světelné efekty (Lighting effects).
Našemu kiwi dodáme 3D „look & feel“ dvojím použitím filtru Mapovat objekt (Map object) – současný zelený řez filtrem namapujeme na plochu otočenou v prostoru, pak vezmeme texturu slupky kiwi, namapujeme ji na kouli a tu podsuneme pod řez. Po nutné úpravě viditelnosti získáme trojrozměrný obrázek kiwi rozříznutého napůl.
Kromě nastavení samotné rotace plochy je u filtru nutné nastavit ještě dvě věci: na záložce Volby (Options) zapneme Průhledné pozadí (Transparent background) a na záložce Světlo (Light) naopak vypneme jakékoliv světlo: Typ zdroje světla (Lightsource type) = Žádné světlo (No light).
Rotaci plochy na záložce Orientace (Orientation) nastavíme dle uvážení. Filtr pro rotaci používá tento model:
Já jsem použil tyto hodnoty:
Výsledek pak vypadá takto:
Prozatím záhadnou vrstvu Kiwi – inverze potřebujeme namapovat přesně stejně, můžeme ji tedy vybrat a použít trik se zopakováním filtru – Ctrl+F.
V příštím díle dílo dokonáme. Vytvoříme slupku kiwi, naučíme se pracovat s novým komplexním filtrem a odhalíme tajemství vrstvy Kiwi – inverze.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: