Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.
Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si
… více »Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.
Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).
Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.
V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.
Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.
Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Minule jsme skončili namalováním tmavých pruhů v kiwi. Stačí přidat černá oválná semínka a již můžeme pracovat na 3D vzhledu.
Semínka nakreslíme ručně na novou vrstvu Semínka umístěnou přímo pod Viewportem. Použijeme nástroj Štětec (Paintbrush) se stopou (brush) Circle (07) a černou barvou.
Protože jsou ale takto vytvořená semínka příliš ostře ohraničená, musíme je ještě trochu zjemnit, rozostřit. Jako obvykle to obstará filtr Gaussovo rozostření (Gaussian blur). Nepoužijeme jej ale přímo na vrstvu Semínka. Vytvoříme kopii této vrstvy, umístíme ji pod originál a pak ji filtrem rozmažeme. Ideální poloměry rozostření (radius) se zdají být 5.0 px. Rozmazanou vrstvu pojmenujeme Semínka – stín.
V posledním kroku ještě ztmavíme dužinu kolem semínek. Opět zkopírujeme a rozmažeme vrstvu Semínka, ale tentokrát vrstvu před rozmazáním přebarvíme na zeleno.
Použijeme dialog Vrstva -> Barvy -> Obarvit (Layers -> Colors -> Colourise). Tato funkce změní barvy vrstvy podle následující analogie: vrstva je převedena na odstíny šedé (grayscale) a poté je přes ni „položeno“ barevné sklo. Barva tohoto imaginárního „skla“ se nastavuje v režimu HSV – Odstín, Sytost, Světlost/Jas (Hue, Saturation, Lightness/Value).
Vrstvu Semínka tedy zduplikujeme, kopii pojmenujeme vynalézavě Ztmavení a umístíme ji pod vrstvu Jádro. Ze současné černé ji chceme přebarvit na tmavě zelenou. Pro výše zmíněný dialog se k tomu hodí například toto nastavení:
Máme-li semínka přebarvená, můžeme přistoupit k jejich radikálnímu rozmazání (opět filtrem Gaussian blur) s oběma poloměry (radius) 60 px. Samozřejmě, že z vrstvy toho moc viditelného nezbude, a proto ji jednou nebo dvakrát zkopírujeme a všechny kopie zase ihned sloučíme.
Před přechodem k 3D je třeba sloučit všechny vrstvy. Musíme to ale udělat promyšleně, protože budeme potřebovat dvě varianty celého kiwi – jednak „normální“ kiwi ohraničené Viewportem, jednak kiwi, které se rozkládá přes celou plochu obrázku (jako by Viewport neexistoval) a k tomu nemá žádné jádro. Proč, to uvidíte až na konci naší cesty.
V obrázku máme dvě vrstvy Pruhy, přičemž jedna z nich má režim Násobení (Multiply). Obě vrstvy si pro přehlednost pojmenujeme Pruhy #1 a Pruhy #2. Až doposud nevadilo, že u obou vrstev stále zůstávají ohniska Supernovy, protože byla skryta vrstvou Jádro. Teď už se jich ale musíme zbavit. Stručný postup bude následující:
Sloučení provedeme již jednou popisovanou funkcí Sloučit viditelné vrstvy (Merge visible layers) se zkratkou Ctrl+M.
V obrázku teď máme tři vrstvy. Kiwi však ještě musíme oříznout podle Viewportu, což bude velmi snadná operace. Technika je téměř shodná s „vyříznutím“ ohniska Supernovy:
Těmito čtyřmi kroky jsme obrázek „zkrouhli“ na dvě podobné vrstvy – Kiwi má správný tvar, kdežto Kiwi – inverze je bez jakýchkoliv hranic a nadto nemá jádro.
Vlevo: Kiwi – inverze; vpravo: Kiwi
Nyní jsme připraveni ke konverzi plochého obrázku na trojrozměrný objekt. Použijeme k tomu dva filtry: Mapovat objekt (Map object) a Světelné efekty (Lighting effects).
Našemu kiwi dodáme 3D „look & feel“ dvojím použitím filtru Mapovat objekt (Map object) – současný zelený řez filtrem namapujeme na plochu otočenou v prostoru, pak vezmeme texturu slupky kiwi, namapujeme ji na kouli a tu podsuneme pod řez. Po nutné úpravě viditelnosti získáme trojrozměrný obrázek kiwi rozříznutého napůl.
Kromě nastavení samotné rotace plochy je u filtru nutné nastavit ještě dvě věci: na záložce Volby (Options) zapneme Průhledné pozadí (Transparent background) a na záložce Světlo (Light) naopak vypneme jakékoliv světlo: Typ zdroje světla (Lightsource type) = Žádné světlo (No light).
Rotaci plochy na záložce Orientace (Orientation) nastavíme dle uvážení. Filtr pro rotaci používá tento model:
Já jsem použil tyto hodnoty:
Výsledek pak vypadá takto:
Prozatím záhadnou vrstvu Kiwi – inverze potřebujeme namapovat přesně stejně, můžeme ji tedy vybrat a použít trik se zopakováním filtru – Ctrl+F.
V příštím díle dílo dokonáme. Vytvoříme slupku kiwi, naučíme se pracovat s novým komplexním filtrem a odhalíme tajemství vrstvy Kiwi – inverze.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: