Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Minule jsme skončili namalováním tmavých pruhů v kiwi. Stačí přidat černá oválná semínka a již můžeme pracovat na 3D vzhledu.
Semínka nakreslíme ručně na novou vrstvu Semínka umístěnou přímo pod Viewportem. Použijeme nástroj Štětec (Paintbrush) se stopou (brush) Circle (07) a černou barvou.
Protože jsou ale takto vytvořená semínka příliš ostře ohraničená, musíme je ještě trochu zjemnit, rozostřit. Jako obvykle to obstará filtr Gaussovo rozostření (Gaussian blur). Nepoužijeme jej ale přímo na vrstvu Semínka. Vytvoříme kopii této vrstvy, umístíme ji pod originál a pak ji filtrem rozmažeme. Ideální poloměry rozostření (radius) se zdají být 5.0 px. Rozmazanou vrstvu pojmenujeme Semínka – stín.
V posledním kroku ještě ztmavíme dužinu kolem semínek. Opět zkopírujeme a rozmažeme vrstvu Semínka, ale tentokrát vrstvu před rozmazáním přebarvíme na zeleno.
Použijeme dialog Vrstva -> Barvy -> Obarvit (Layers -> Colors -> Colourise). Tato funkce změní barvy vrstvy podle následující analogie: vrstva je převedena na odstíny šedé (grayscale) a poté je přes ni „položeno“ barevné sklo. Barva tohoto imaginárního „skla“ se nastavuje v režimu HSV – Odstín, Sytost, Světlost/Jas (Hue, Saturation, Lightness/Value).
Vrstvu Semínka tedy zduplikujeme, kopii pojmenujeme vynalézavě Ztmavení a umístíme ji pod vrstvu Jádro. Ze současné černé ji chceme přebarvit na tmavě zelenou. Pro výše zmíněný dialog se k tomu hodí například toto nastavení:
Máme-li semínka přebarvená, můžeme přistoupit k jejich radikálnímu rozmazání (opět filtrem Gaussian blur) s oběma poloměry (radius) 60 px. Samozřejmě, že z vrstvy toho moc viditelného nezbude, a proto ji jednou nebo dvakrát zkopírujeme a všechny kopie zase ihned sloučíme.
Před přechodem k 3D je třeba sloučit všechny vrstvy. Musíme to ale udělat promyšleně, protože budeme potřebovat dvě varianty celého kiwi – jednak „normální“ kiwi ohraničené Viewportem, jednak kiwi, které se rozkládá přes celou plochu obrázku (jako by Viewport neexistoval) a k tomu nemá žádné jádro. Proč, to uvidíte až na konci naší cesty.
V obrázku máme dvě vrstvy Pruhy, přičemž jedna z nich má režim Násobení (Multiply). Obě vrstvy si pro přehlednost pojmenujeme Pruhy #1 a Pruhy #2. Až doposud nevadilo, že u obou vrstev stále zůstávají ohniska Supernovy, protože byla skryta vrstvou Jádro. Teď už se jich ale musíme zbavit. Stručný postup bude následující:
Sloučení provedeme již jednou popisovanou funkcí Sloučit viditelné vrstvy (Merge visible layers) se zkratkou Ctrl+M.
V obrázku teď máme tři vrstvy. Kiwi však ještě musíme oříznout podle Viewportu, což bude velmi snadná operace. Technika je téměř shodná s „vyříznutím“ ohniska Supernovy:
Těmito čtyřmi kroky jsme obrázek „zkrouhli“ na dvě podobné vrstvy – Kiwi má správný tvar, kdežto Kiwi – inverze je bez jakýchkoliv hranic a nadto nemá jádro.
Vlevo: Kiwi – inverze; vpravo: Kiwi
Nyní jsme připraveni ke konverzi plochého obrázku na trojrozměrný objekt. Použijeme k tomu dva filtry: Mapovat objekt (Map object) a Světelné efekty (Lighting effects).
Našemu kiwi dodáme 3D „look & feel“ dvojím použitím filtru Mapovat objekt (Map object) – současný zelený řez filtrem namapujeme na plochu otočenou v prostoru, pak vezmeme texturu slupky kiwi, namapujeme ji na kouli a tu podsuneme pod řez. Po nutné úpravě viditelnosti získáme trojrozměrný obrázek kiwi rozříznutého napůl.
Kromě nastavení samotné rotace plochy je u filtru nutné nastavit ještě dvě věci: na záložce Volby (Options) zapneme Průhledné pozadí (Transparent background) a na záložce Světlo (Light) naopak vypneme jakékoliv světlo: Typ zdroje světla (Lightsource type) = Žádné světlo (No light).
Rotaci plochy na záložce Orientace (Orientation) nastavíme dle uvážení. Filtr pro rotaci používá tento model:
Já jsem použil tyto hodnoty:
Výsledek pak vypadá takto:
Prozatím záhadnou vrstvu Kiwi – inverze potřebujeme namapovat přesně stejně, můžeme ji tedy vybrat a použít trik se zopakováním filtru – Ctrl+F.
V příštím díle dílo dokonáme. Vytvoříme slupku kiwi, naučíme se pracovat s novým komplexním filtrem a odhalíme tajemství vrstvy Kiwi – inverze.
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: