abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 12:44 | IT novinky

Apple představil nové MacBooky Pro s novými vlastními čipy M1 Pro a M1 Max. Nejvýkonnější M1 Max má na sobě 10 CPU jader a 32 GPU jader. Vývojáři Asahi Linuxu si díky podpoře na Patreonu nové MacBooky Pro již objednali.

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
dnes 11:44 | IT novinky

Rodina produktů Raspberry Pi se rozrostla o rozšiřující desku Raspberry Pi Build HAT umožňující propojit Raspberry Pi s motory a senzory LEGO Technic z portfolia LEGO Education SPIKE. Současně byl představen 48W napájecí zdroj pro Raspberry Pi Build HAT a knihovna pro Python Build HAT.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 18:33 | Nová verze

VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 2.5. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan.

Ladislav Hagara | Komentářů: 1
včera 17:11 | Nová verze

Rozšíření GNOME Shellu Dash to Dock bylo po roce vydáno v nové verzi 70. Přidána byla podpora GNOME Shellu 40.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 07:00 | Zajímavý software

L0phtCrack (Wikipedie), nástroj pro auditování a obnovu hesel v Microsoft Windows, je nově open source. Zdrojové kódy nejnovější verze 7.2.0 byly zveřejněny na GitLabu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
15.10. 21:44 | IT novinky

V dubnu letošního roku byla hodnota Bitcoinu, decentralizované kryptoměny téměř 65 000 dolarů. V červnu hodnota klesla pod 30 000 dolarů. Aktuálně opět překonala 60 000 dolarů.

Ladislav Hagara | Komentářů: 43
15.10. 16:00 | Nová verze

Společnost PINE64 stojící za telefonem PinePhone, notebooky Pinebook a Pinebook Pro, IP kamerou PineCube, hodinkami PineTime, páječkou (pájecím perem) Pinecil, zdroji PinePower nebo RISC-V vývojovou deskou PineCone publikovala na svém blogu říjnový souhrn novinek (YouTube) a představila nový vylepšený PinePhone Pro.

Ladislav Hagara | Komentářů: 26
15.10. 15:44 | Komunita

Ubuntu 22.04 bude Jammy Jellyfish.

Ladislav Hagara | Komentářů: 4
15.10. 14:55 | Zajímavý software

Projekt Sysinternals, tj. technické informace, nástroje pro diagnostiku, monitorování a hledání chyb v Microsoft Windows, včera slavil 25 let. Při této příležitosti byl představen Sysinternals Sysmon pro Linux. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Další informace v příspěvku na blogu Microsoft Tech Community.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
15.10. 08:00 | Nová verze

Správce sbírky a přehrávač hudby Strawberry, fork Clementine, duchovního nástupce původního Amaroku z KDE 3.x, dospěl k vydání 1.0.0. Používá Qt 6, doplňuje několik funkcí včetně podpory ALSA PCM zařízení a unikátní identifikace souborů ve sbírce.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
Kolik monitorů (obrazovek) používáte současně?
 (49%)
 (36%)
 (14%)
 (1%)
Celkem 371 hlasů
 Komentářů: 29, poslední dnes 07:04
Rozcestník



GIMP v příkladech - 10 (semafor)

13. 3. 2006 | Vítězslav Šmíd | Návody | 19266×

Pro náš načatý semafor doplníme ještě jeden malý detail - vytvarujeme plech, který kryje sklo.

Dokončení semaforu

Pomocí bump-mappingu a výběru "vylisujeme" do plechu asi takový reliéf:

GIMP 10 Reliéf plechu

Nejdříve si musíme stvořit elevační mapu. Založíme tedy novou průhlednou vrstvu, kterou pojmenujeme prostě Mapa. Tu prstencovou část, která bude vyvýšena, musíme vyplnit bílou barvou, zbytek vrstvy pak černou. Připomínám, že nejrychleji nastavíme černou jako barvu popředí klávesou D, nástroj Plechovka (Bucket fill) pak aktivujeme kombinací Shift+B. Zaplavíme tedy celou vrstvu Mapa černou a pak u ní vypneme viditelnost. Nyní nastává čas pro hrátky s mocnou funkcí Výběr (Selection). Představíme si čtyři drobné, avšak užitečné funkce:

Zmenšit (Shrink)

Celá oblast výběru se zmenší, smrskne dovnitř o zadanou vzdálenost. Lze si to představit jako obkreslování tvaru výběru zevnitř - tvar se zmenšuje.

Zvětšit (Grow)

Funkce provádí operaci opačnou k předchozí, výběr se rozrůstá ven. Tentokrát jako bychom tvar výběru obkreslovali zvenku.

Obvod (Border)

Zde je výběr rozšířen ven i dovnitř, čímž vzniká okraj. Nová oblast výběru tedy není obsah původního tvaru, ale jen pruh, který obkresluje původní obrys.

GIMP 10

Pokud si vezmeme tuto ilustraci (opět nakreslenou pomocí GFigu), funkce Obvod byla použita s parametrem (vzdáleností) X. Toto X je šířka vzniklého pruhu, neboli vzdálenost jeho (modrých) okrajů. Vnitřní okraj tohoto pruhu byl tedy získán stejně, jako kdybychom na původní okraj použili Zmenšit (Shrink) s parametrem X / 2. Analogicky, vnější okraj byl získán, jako kdybychom na původní okraj použili Zvětšit (Grow) s parametrem X / 2.

Zaostřit (Sharpen)

Odstraní jakékoliv jemné přechody výběrů. Ty vznikají výběrem oblastí s různými stupněmi průhlednosti. Například příkaz Alfa do výběru, který později využijeme, vybírá ty části vrstvy, které nejsou průhledné. Jenže GIMP u pixelů rozlišuje mnoho úrovní průhlednosti, což je logické, jinak bychom nemohli tvořit plynulé přechody barvy do průhlednosti. To, že některé pixely jsou průhledné více než jiné, také znamená, že některé pixely jsou tímto příkazem "vybrané více než jiné". A právě f-ce Zaostřit tento jev odstraňuje - zajistí, že pixely ve výběru jsou "vybrány všechny stejně":-).

Ale teď už zpět k semaforu. Pro získání potřebného prstence nejprve do výběru dostaneme samotnou díru v plechu. Tento výběr pak rozšíříme, za použití Obvodu jej proměníme v prstenec a Zaostříme jej.

Díra v plechu existuje pouze v podobě masky (layer mask), jenže jsme si ji na konci minulého dílu trochu rozmazali, takže ji k výběru používat nebudeme. Místo toho vybereme vrstvu Sklo a použijeme Vrstva -> Průhlednost -> Alfa do výběru (Layer -> Transparency -> Alpha to selection). Tak máme ve výběru (zhruba) rozměry díry. Dále přichází na řadu zvětšení tohoto výběru. Nejdříve si stanovme šířku budoucího prstence - X, řekněme 30 pixelů. Parametr pro Zvětšit (Grow) bude poloviční šířka budoucího reliéfu (X / 2), v tomto případě tedy 15 pixelů. Jakmile máme výběr rozšířený, konečně jej proměníme v prstenec spuštěním Obvodu (Border) s parametrem X (30 pixelů).

Jelikož okraje červeného skla nebyly přesně zaostřené a do průhlednosti přecházely plynule, i výběr není úplně ostrý. Napravíme to použitím výše zmíněného Zaostřit (Sharpen).

Nyní už stačí vybrat a zviditelnit vrstvu Mapa a Plechovkou vyplnit výběr bílou barvou. Ještě než tuto elevační mapu použijeme, maličko zjemníme přechod bílé a černé barvy naším známým filtrem Gaussovo rozostření s oběma parametry 2.0 px. Nakonec můžeme Mapu zneviditelnit.

GIMP 10 Vrstva mapa

Přichází poslední kouzlo - bumpmapping. Zvolte vrstvu Plech a otevřete dialog Filtry -> Mapa -> Mapa vyvýšení (Filters -> Maps -> Bump Map). Není nutné hluboce zasahovat do nastavení, stačí jen zvolit správnou Mapu vyvýšení (Bump map) - vrstvu Mapa a filtr spustit.

GIMP 10 Dokončený semafor

Tím kresbu jednoduchého semaforu ukončíme. Pro jednoduchost jsem zatím vynechal stínítko nad sklem. Ve zbytku článku se vrhneme na další mocnou feature GIMPu. Cesty budeme potřebovat k nakreslení semaforu pro chodce.

Cesty (Paths)

Cesty jsou vektorové Beziérovy křivky, které lze v GIMPu volně kreslit a upravovat. Křivka se skládá z kotevních (anchor) bodů, kterými přímo prochází. Každému z těchto bodů pak přísluší dva body kontrolní (handles), které určují směr křivky při "vstupu" a "výstupu" z/do kotevního bodu. Při prvotním umístění každého kotevního bodu s ním jeho kontrolní body sdílejí stejnou pozici, takže "křivka" je přímá - polygonální.

Jedna cesta se může skládat z několika komponent, tedy vzájemně nepropojených skupin spojených bodů. Ačkoli komponenty nejsou přímo spojeny, stále patří do jedné cesty.

Cesty mají dvě hlavní využití:

  • Snadno lze převést cestu do výběru a naopak. Tyto dva nástroje je velmi výhodné používat dohromady. V kombinaci s výběrovými režimy (povíme si o nich příště) jde o skvělý způsob, jak s výběrem manipulovat.
  • Cesty lze obtahovat klasickými nástroji (Štětec, Guma, Tužka, Šmouha,...). Tato funkce je mnohem silnější než obtahování obrysů v GFigu, protože v podstatě simuluje ruční kreslení nástrojem. Umožňuje tak využít všechny jeho možnosti a nastavení.

Pro vkládání a úpravu cest slouží nástroj Cesty (Paths) s klávesovou zkratkou B. Pracuje ve třech režimech, přičemž v prvních dvou lze rozlišit a nastavit aktivní bod (popřípadě body), ke kterému se vztahují další operace. Aktivní bod je zobrazován jako prázdná kružnice, ostatní body jsou představovány černě vyplněnými kruhy.

  • Mnohoúhelník (Polygonal): Tato možnost vypne vlastnosti Beziérovy křivky - vkládání kontrolních bodů. Cesta tedy nepředstavuje křivku, ale je polygonální.
  • Návrh (Design): Zde kreslíme samotnou křivku. Body lze přidávat a přesunovat.
    • Výběr aktivního bodu: Kliknutím na jeden bod jej učiníme aktivním. Při držení Shiftu přidáváme body do výběru. Pokud máme aktivovanou volbu Mnohoúhelník, kliknutím na spojnici dvou bodů aktivujeme oba dva.
    • Přidání kotevního bodu: Pokud je aktivní některý z koncových bodů křivky, jednoduchým kliknutím umístíme další bod, který s ním bude spojený. Jestliže je aktivní některý z vnitřních bodů nebo při kliknutí držíme Shift, nový bod zakládá novou komponentu, není tedy s aktivním bodem spojen.
    • Přesunutí kotevního bodu: Aktivní bod (body) se přesouvají tažením.
    • Přesunutí kontrolního bodu: Kontrolní body lze přesouvat dvěma způsoby - jednak přímým tažením těchto bodů, jednak uchopením spojnice dvou kotevních bodů a tažením. Pokud přímo tažením přesouváme jeden kontrolní bod, držením Shiftu si zajistíme symetrický přesun i toho druhého.
    • Uzavření křivky: Křivku můžeme uzavřít, pokud máme aktivní jeden z koncových bodů a za stisku Ctrl klikneme na ten zbývající. Tato funkce však slouží i ke spojování nesouvislých komponent cesty.
  • Úpravy (Edit): V tomto módu můžeme pracovat pouze s existující a aktivní křivkou.
    • Přesunutí kontrolního bodu: Tažením či kliknutím na kotevní bod jej v tomto režimu nemůžeme přesunovat. Místo toho pohybujeme s jeho kontrolními body.
    • Přidání kotevního bodu mezi dva existující: Kliknutím na spojnici dvou kotevních bodů mezi ně vložíme další kotevní bod.
    • Uzavření křivky: Křivku můžeme uzavřít, podobně jako u návrhového módu, pokud máme aktivní jeden z koncových bodů. Narozdíl od návrhového módu však při kliknutí na ten zbývající nedržíme Ctrl. I tato funkce slouží také ke spojování nesouvislých komponent cesty.
    • Odstranění bodu: Za stisku Shift+Ctrl lze kliknutím úplně odstranit kotevní nebo kontrolní bod.
    • Odstranění spojnice dvou bodů: Úplně odstranit spojnici dvou bodů můžeme kliknutím přímo na ni za stisku Shift+Ctrl. Tím otevřeme křivku či oddělíme komponenty.
  • Přesun (Move):
    • Přesunutí jedné komponenty: Tažením jedné komponenty ji lze přesunovat nezávisle na ostatních.
    • Přesunutí všech komponent: Pro přesouvání všech komponent najednou jsou dvě možnosti: buď při tažení jedné z komponent přidržíme Shift, nebo při tažení neuchopíme komponentu, ale vybereme si prázdné místo cesty.

Funkci Cesty je v GIMPu vyhrazena celá odrážka (tab). Najdeme v ní všechny cesty v obrázku naskládané na sobě podobně jako vrstvy, s možností měnit jejich pořadí, přepínat viditelnost a pojmenovávat je. Důležitý je výběr, která cesta je právě aktivní.

Dole pod seznamem cest se kromě obvyklých tlačítek pro vytváření, přesouvání a mazání nacházejí ještě další tři, zpřístupňující ono vzpomínané využití cest:

  • Cesta do výběru (Path to selection): Provádí konverzi aktivní cesty do výběru. Pokud tlačítko stiskneme jen tak, aktuální výběr je prostě nahrazen novým. Pokud při stisknutí držíme Shift, nový výběr je k tomu aktuálnímu přidán. Pokud držíme Ctrl, nový výběr je od původního odečten, a konečně, pokud držíme obě klávesy, výsledný výběr je průnikem původního a nového.
  • Výběr do cesty (Selection to path): Provádí operaci opačnou k předešlé - aktuální výběr je převeden do cesty. Vzniká tak nová cesta s názvem selection_to_path. Pokud při kliknutí na tlačítko držíme Shift, otevře se nám okno nabízející záplavu pokročilých nastavení, které však pravděpodobně vůbec nevyužijeme.
  • Vykreslit cestu (Stroke path): Otevírá dialog pro obtažení cesty, který má dvě hlavní části. Cesta je obtažena buď podle přímo nastaveného stylu, nebo je vykreslena zvoleným nástrojem.
    • Vykreslit úsečku (Stroke line): Zde je možné dopodrobna nastavit styl, jak bude cesta obtažena. Lze ovlivnit tloušťku čáry, zakončení, oblouky, ale také styl (plná čára, tečkovaná, čárkovaná, čerchovaná apod.). Také se zde přepíná, zda se čára bude vykreslovat aktuální barvou popředí, nebo aktuálním gradientem.
    • Vykreslit pomocí kreslicího nástroje (Stroke with a paint tool): Pokud volíme obtažení ne podle vloženého stylu, ale přímo některým z nástrojů, toto je ta správná část dialogu. Na výběr je 9 druhů nástrojů, množství více než dostatečné.

Vím, že takový hutný souhrn tolika funkcí může vypadat dost složitě, ale pokud si spustíte GIMP a chvíli si s nástrojem Cesty pohrajete, jeho ovládání vám přejde rychle do krve. Není tak komplikovaný, jak může na první pohled vypadat. BTW, to ovšem platí o celém GIMPu ;-)

Kvůli trochu delší teorii se do tohoto dílu už nevměstnala část o semaforu pro chodce, takže ji najdete v díle příštím.

Nejčtenější články posledního měsíce

Týden na ITBiz: Komunikace má zvyšovat produktivitu vývojářů
Chcete vědět kolik byste mohli vydělávat u konkurence na stejné pozici?
Týden na ITBiz: Umělá inteligence uprostřed jihoamerických lesů pomáhá zachránit psího samotáře

Nejkomentovanější články posledního měsíce

Týden na ITBiz: Komunikace má zvyšovat produktivitu vývojářů
Distribuční novinky 36-37/2021
  všechny statistiky »

Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
<—« GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
»—> GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

Související články

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
GIMP v příkladech - 3 (kámen)
GIMP v příkladech - 4 (meteor)
GIMP v příkladech 5 - (blesk)
GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
GIMP v příkladech - 8 (planeta)
GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
GNU Lilypond - The music Typesetter - I
Scribo, scribere, Scribus
Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
Myslíme trojrozmerne

Další články z této rubriky

VDR a DVB-T2, část 2.
VDR a DVB-T2, část 1.
Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
Syncthing
       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Vložit další komentář

13.3.2006 01:19 Thaweg | skóre: 16 | blog: Herbatka | Ostrava
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
13.3.2006 15:17 Dag | skóre: 25 | blog: bzuk
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
Výborná věc, tenhle seriál.
13.3.2006 17:13 Radek | skóre: 12
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
Hezký článek, v odkazech na související články je chybka v odkazu:

Místo:

http://www.abclinuxu.cz/clanky/navody/gimp-v-prikladech-9-hvezda-semafor

je zde uvedeno:

http://www.abclinuxu.cz/gimp-v-prikladech-9-hvezda-semafor
14.3.2006 12:58 Leoš Literák | skóre: 74 | blog: LL | Praha
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
opraveno
Zakladatel tohoto portálu. Twitter, LinkedIn, blog, StackOverflow
8.1.2007 10:06 Mulesko
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 10 (semafor)
vy amatéři děte si radši mrskat svoje naložený vokurky pod most a nepište mi tu jak parádní je todle seriál

Založit nové vláknoNahoru

ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.