V Bolzanu probíhá konference SFSCON (South Tyrol Free Software Conference). Jean-Baptiste Kempf, zakladatel a prezident VideoLAN a klíčový vývojář VLC media playeru, byl na ní oceněn cenou European SFS Award 2025 udělovanou Free Software Foundation Europe (FSFE) a Linux User Group Bolzano‑Bozen (LUGBZ).
Open-source minimalistický trackball Ploopy Nano byl po modelech modelech Classic a Thumb Trackball také aktualizován. Nová verze Nano 2 používá optický senzor PAW3222 a k původně beztlačítkovému designu přidává jedno tlačítko, které ve výchozí konfiguraci firmwaru QMK přepíná režim posouvání koulí. Sestavený trackball nyní vyjde na 60 kanadských dolarů (bez dopravy a DPH).
Github publikoval Octoverse 2025 (YouTube), tj. každoroční přehled o stavu open source a veřejných softwarových projektů na GitHubu. Každou sekundu se připojil více než jeden nový vývojář. Nejpoužívanějším programovacím jazykem se stal TypeScript.
Kit je nový maskot webového prohlížeče Firefox.
Mastodon (Wikipedie) - sociální síť, která není na prodej - byl vydán ve verzi 4.5. Přehled novinek s náhledy v oznámení na blogu.
Německo zvažuje, že zaplatí místním telekomunikačním operátorům včetně Deutsche Telekom, aby nahradili zařízení od čínské firmy Huawei. Náklady na výměnu by mohly přesáhnout dvě miliardy eur (bezmála 49 miliard Kč). Jeden scénář počítá s tím, že vláda na tento záměr použije prostředky určené na obranu či infrastrukturu.
Po dvaceti letech skončil leader japonské SUMO (SUpport.MOzilla.org) komunity Marsf. Důvodem bylo nasazení sumobota, který nedodržuje nastavené postupy a hrubě zasahuje do překladů i archivů. Marsf zároveň zakázal použití svých příspěvků a dat k učení sumobota a AI a požádal o vyřazení svých dat ze všech učebních dat.
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zahajuje sektorové šetření v oblasti mobilních telekomunikačních služeb poskytovaných domácnostem v České republice. Z poznatků získaných na základě prvotní analýzy provedené ve spolupráci s Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ) ÚOHS zjistil, že vzájemné vztahy mezi operátory je zapotřebí detailněji prověřit kvůli možné nefunkčnosti některých aspektů konkurence na trzích, na nichž roste tržní podíl klíčových hráčů a naopak klesá význam nezávislých virtuálních operátorů.
Různé audity bezpečnostních systémů pařížského muzea Louvre odhalily závažné problémy v oblasti kybernetické bezpečnosti a tyto problémy přetrvávaly déle než deset let. Jeden z těchto auditů, který v roce 2014 provedla francouzská národní agentura pro kybernetickou bezpečnost, například ukázal, že heslo do kamerového systému muzea bylo „Louvre“. 😀
Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
S ohledem na reakce čtenářů k poslednímu dílu budu nadále v závorkách uvádět i anglický překlad názvů funkcí a nástrojů.
Na následující operace budeme potřebovat trochu větší stopu, než
nám GIMP nabízí. Nastavíme si tedy vlastní. Otevřeme dialog
Stopy (Brushes) [Shift+Ctrl+B], kde klikneme na
tlačítko Nová stopa (New brush). Dialog nám
nabízí tyto možnosti:
Kosočtverec +
větší počet hrotů vytváří hvězdy.
My si vyrobíme následující stopu:
Úpravy začneme malým promazáním oblohy. Použijeme k tomu nástroj
Štětec (Paintbrush), zkratka P. Popíšu pouze nové vlastnosti,
s některými jsme se už setkali.
Délka.Krytí (Opacity) nastaveno na méně než 100 %. Pokud toto
políčko není zaškrtnuto a při kreslení "natřeme" jedno místo
vícekrát, jeho krytí nepřekročí hodnotu, kterou máme u tohoto nástroje
zadanou. Pokud je zaškrtnuto, můžeme vícenásobným "natíráním" krytí
v obrázku zvýšit (je to jako bychom na sebe pokládali částečně průhledné
fólie - čím více jich je, tím výraznější je celková barva)Nastavíme si barvu popředí (foreground color) jako černou, Krytí
(Opacity) nástroje 100 %, stopu Circle (60) a
deaktivujeme volby Doběh, Postupný a Použít
barvu z přechodu. Začneme promazávat některé shluky hvězd, v každé
"hvězdné" vrstvě zvlášť. Větší pozornost budeme ale věnovat vrstvě
Velké hvězdy, protože větších hvězd je obvykle vidět méně. Už teď
byste měli mít představu, jak by vaše dílo mělo vypadat, a podle toho
mazat či zachovávat nějaká uskupení hvězd. Podle potřeby můžete změnit
krytí např. na 60 % a vyrobit nějaké slabší hvězdy.
Neměli byste to ovšem přehánět, aby z těch hvězd taky něco zbylo...
Teď, když jsme vytvořili nějaké ty "díry" v prostoru, vydáme se cestou
opačnou a některé hvězdy seskupíme. Budeme používat nástroj
Klonování (Clone) se zkratkou C. Nástroj funguje tak, že mu
nejprve se stiskem klávesy Ctrl zadáme zdrojovou část obrázku a poté s ním
kreslíme, jako by to byl například štětec. Místo barvy nebo vzorku je však
používána udaná zdrojová část obrázku, odtud tedy název Clone - Klonování.
Nějakou část obrázku prostě použijeme ještě jednou někde jinde. Je to
základní technika pro retušování fotografií.
Některé vlastnosti už opět známe, nebudu se k nim vracet.
Circle
Fuzzy, převede na černou a bílou.
Než začneme klonovat, nejprve sloučíme obě vrstvy hvězd. Vybereme vrchní
vrstu (Velké hvězdy) a provedeme Vrstva -> Sloučit
dolů (Layer -> Merge down). Neopomeneme vzniknuvší vrstvu
přejmenovat na pouhé Hvězdy. Jak by se mohla jmenovat Malé
hvězdy, když teď obsahuje i velké? :-)
Nyní se chopíme nástroje Klonování a nastavíme ho
následovně:
Jako stopu (brush) je vhodné zvolit Circle (19), pro větší
úpravy naši Circle (60). A můžeme začít vesele klonovat! Za
stisku klávesy Ctrl vybereme nějakou oblast s větší hustotou hvězd, a kde
se nám zlíbí, tam začneme vytvářet hvězdné chuchvalce a skupiny. Díky
zvolenému režimu nástroje Obraz budeme hvězdy ze zdroje jakoby
přidávat, místo abychom je zdrojem přemazávali, jak by se stalo, pokud
bychom použili implicitní režim Normální. Je nutné dávat
pozor, aby nevznikaly příliš podobné části obrázku. Každý zdroj by měl být
použit pouze několikrát a pak změněn. Vyhněte se také klonování příliš
blízko u zdroje. Tato fáze opět záleží na vaší vlastní představě. Do
závěrečné fáze byste neměli vstupovat, dokud nejste s výsledkem
spokojeni.

Už se pomalu blížíme ke konci. Nyní možná obětujeme trochu realističnosti ve prospěch efektu. Hvězdám přidáme záři, kterou ovlivníme celkovou barevnou náladu obrazu. Vložíme také několik opravdu velkých dominantních hvězd.
Zduplikujeme vrstvu Hvězdy a kopii pojmenujeme Záře.
Necháme ji navrchu a nastavíme její režim na Obraz (Screen).
Záře bude nejsilnější tam, kde hvězdy svítí nejjasněji, ať už díky jejich
koncentraci, nebo velikosti. To je celkem logické ;-). Tohoto efektu
dosáhneme prostým rozmazáním kopie "hvězdné" vrstvy. Proto jsme vytvářeli
vrstvu Záře. Než ji ale rozmažeme, použijeme na ni naši dobře známou
funkci Úrovně (Levels). Posuneme pouze bílý trojúhelníček, a to na
hodnotu přibližně 140. Tím všechny hvězdy znatelně zjasníme, abychom měli
vůbec co rozmazávat.
Dále otevřeme dialog Filtry -> Rozostření -> Gaussovo
rozostření (Filters -> Blur -> Gaussian blur). Funkce funguje
tak, že barvu každého pixelu v obrázku nastaví jako průměrnou barvu všech
okolních pixelů ve vzdálenosti udané v políčcích Poloměry
rozostření (Blur Radius). GIMP nabízí dva algoritmy pro výpočet
rozostření, IIR a RLE, které se od sebe za určitých okolností mohou lišit
rychlostí. Výsledky ale mají oba stejné.
Poloměry rozostření nastavíme oba shodně na hodnotu 8.0 až
10.0 a aktivujeme filtr. Pokud nebudeme s výsledkem spokojeni, můžeme
využít kouzelné kombinace [Ctrl+Z]-[Ctrl+Shift+F]. Jak určitě víte, Ctrl+Z
je zkratka pro krok zpět. Ctrl+Shift+F je pak znovuzobrazení dialogu
posledního použitého filtru, kde můžeme změnit parametry a vyzkoušet ho
znovu.
Jakmile jsme spokojeni s rozmazáním vrstvy Záře, můžeme ji
obarvit pomocí dialogu Vrstva -> Barvy -> Vyvážení barev
(Layer -> Colors -> Color balance), kde pomocí jednotlivých posuvníků
"vyrobíme" záři například nafialovělou nebo modrou.

Opravdu posledním krokem je teď přidání několika velmi silných hvězd
zářících v popředí. Dosáhneme toho pomocí filtru Supernova.
Nejprve si vytvoříme novou vrstvu, které nastavíme dvojnásobné
rozměry oproti celému obrázku a jako výplň nastavíme průhlednost.
Pojmenujeme ji Hvězda #1. Tuto vrstvu si několikrát "do zásoby"
zduplikujeme a necháme se přitom unést dokonalostí GIMPu, díky které se nám
tyto kopie automaticky pojmenovávají Hvězda #2, Hvězda #3
atd. Poté otevřeme dialog Filtry -> Efekty se světlem ->
SuperNova (Filters -> Light effects -> SuperNova). Tento filtr
nám dovoluje vytvořit působivé zářivé hvězdy, ale má jednu malou nevýhodu:
záře, která se okolo hvězdy vytváří, je vykreslena do velmi velké
vzdálenosti. Pokud bychom tuto hvězdu umístili příliš blízko ke hraně
vrstvy a poté se rozhodli ji přesunout jinam, na její záři bude tato hrana
velmi výrazně vidět. Proto jsme vytvořili tak rozměrnou vrstvu. Hvězdu
nejprve umístíme doprostřed této velké vrstvy a pak ji teprve přesuneme na
požadované místo.
Pro dokonalé vycentrování hvězdy změníme v části Střed
SuperNovy (Center of SuperNova) jednotku z pixelů na
procenta a do obou políček X, Y vepíšeme 50.0. Stručně
si popíšeme zbývající volby:

Barvu hvězdy doporučuji nastavit tak, aby alespoň trochu ladila s barvou
Záře. Náhodný odstín samozřejmě ponecháme na nule, zbývající
parametry jsou na vás, ale Poloměr bych nenastavoval větší než
20. Po potvrzení tlačítkem Budiž můžeme pomocí nástroje Přesun
(Move) umístit celou vrstvu s hvězdou na její místo určení. Poté můžeme buď
použít naše "zásobní" vrstvy Hvězda #x a znovu na ně použít efekt
SuperNova, nebo tu stávající zkopírovat, změnit její velikost
a použít jinde. Snažte se vytvářet hvězdy různých velikostí a jemně
odlišných odstínů nebo s různým počtem paprsků. Nic se ovšem nesmí
přehánět! V obrázku by nemělo být více než 7 takových velkých hvězd.
Nástroj Přesun (Move) se zkratkou M je velmi
jednoduchý:
Teprve když jsme spokojeni s rozmístěním velkých hvězd, každou jejich
vrstvu ořežeme na velikost obrázku naším známým Vrstva ->
Velikost vrstvy dle obrázku (Layer -> Layer to image size).
Famfáry znějí, jsme u konce! Doufám, že vás tento článek alespoň něčemu přiučil a že si v něm každý našel něco nového. V žádném případě se nebojte experimentovat a postup uvedený v tomto návodu upravovat podle sebe. V příštím díle se podíváme na vytvoření nějakého kamínku, nebo spíše kamene...
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: