Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Byla vydána nová verze 4.5 (𝕏, Bluesky, Mastodon) multiplatformního open source herního enginu Godot (Wikipedie, GitHub). Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 3.0 (Mastodon) nástroje pro záznam a sdílení terminálových sezení asciinema (GitHub). S novou verzí formátu záznamu asciicast v3, podporou live streamingu a především kompletním přepisem z Pythonu do Rustu.
Canonical oznámil, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie) v Ubuntu.
Tržní hodnota americké společnosti Alphabet, která je majitelem internetového vyhledávače Google, dnes poprvé překonala hranici tří bilionů dolarů (62,1 bilionu Kč). Alphabet se připojil k malé skupině společností, které tuto hranici pokořily. Jsou mezi nimi zatím americké firmy Nvidia, Microsoft a Apple.
Spojené státy a Čína dosáhly dohody ohledně pokračování populární čínské platformy pro sdílení krátkých videí TikTok v USA. V příspěvku na síti Truth Social to dnes naznačil americký prezident Donald Trump. Dosažení rámcové dohody o TikToku vzápětí oznámil americký ministr financí Scott Bessent, který v Madridu jedná s čínskými představiteli o vzájemných obchodních vztazích mezi USA a Čínou. Bessentova slova později potvrdila také čínská strana.
MKVToolNix, tj. sada nástrojů pro práci s formátem (medialnym kontajnerom) Matroska, byl vydán ve verzi 95.0. Podpora přehrávání formátu Matroska míří do Firefoxu [Bug 1422891, Technický popis]. Přehrávání lze již testovat ve Firefoxu Nightly.
Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.
S ohledem na reakce čtenářů k poslednímu dílu budu nadále v závorkách uvádět i anglický překlad názvů funkcí a nástrojů.
Na následující operace budeme potřebovat trochu větší stopu, než
nám GIMP nabízí. Nastavíme si tedy vlastní. Otevřeme dialog
Stopy
(Brushes) [Shift+Ctrl+B], kde klikneme na
tlačítko Nová stopa
(New brush). Dialog nám
nabízí tyto možnosti:
Kosočtverec
+
větší počet hrotů vytváří hvězdy.My si vyrobíme následující stopu:
Úpravy začneme malým promazáním oblohy. Použijeme k tomu nástroj
Štětec
(Paintbrush), zkratka P. Popíšu pouze nové vlastnosti,
s některými jsme se už setkali.
Délka
.Krytí
(Opacity) nastaveno na méně než 100 %. Pokud toto
políčko není zaškrtnuto a při kreslení "natřeme" jedno místo
vícekrát, jeho krytí nepřekročí hodnotu, kterou máme u tohoto nástroje
zadanou. Pokud je zaškrtnuto, můžeme vícenásobným "natíráním" krytí
v obrázku zvýšit (je to jako bychom na sebe pokládali částečně průhledné
fólie - čím více jich je, tím výraznější je celková barva)Nastavíme si barvu popředí (foreground color) jako černou, Krytí
(Opacity) nástroje 100 %, stopu Circle (60)
a
deaktivujeme volby Doběh
, Postupný
a Použít
barvu z přechodu
. Začneme promazávat některé shluky hvězd, v každé
"hvězdné" vrstvě zvlášť. Větší pozornost budeme ale věnovat vrstvě
Velké hvězdy, protože větších hvězd je obvykle vidět méně. Už teď
byste měli mít představu, jak by vaše dílo mělo vypadat, a podle toho
mazat či zachovávat nějaká uskupení hvězd. Podle potřeby můžete změnit
krytí
např. na 60 % a vyrobit nějaké slabší hvězdy.
Neměli byste to ovšem přehánět, aby z těch hvězd taky něco zbylo...
Teď, když jsme vytvořili nějaké ty "díry" v prostoru, vydáme se cestou
opačnou a některé hvězdy seskupíme. Budeme používat nástroj
Klonování
(Clone) se zkratkou C. Nástroj funguje tak, že mu
nejprve se stiskem klávesy Ctrl zadáme zdrojovou část obrázku a poté s ním
kreslíme, jako by to byl například štětec. Místo barvy nebo vzorku je však
používána udaná zdrojová část obrázku, odtud tedy název Clone - Klonování.
Nějakou část obrázku prostě použijeme ještě jednou někde jinde. Je to
základní technika pro retušování fotografií.
Některé vlastnosti už opět známe, nebudu se k nim vracet.
Circle
Fuzzy
, převede na černou a bílou.Než začneme klonovat, nejprve sloučíme obě vrstvy hvězd. Vybereme vrchní
vrstu (Velké hvězdy) a provedeme Vrstva -> Sloučit
dolů
(Layer -> Merge down). Neopomeneme vzniknuvší vrstvu
přejmenovat na pouhé Hvězdy. Jak by se mohla jmenovat Malé
hvězdy, když teď obsahuje i velké? :-)
Nyní se chopíme nástroje Klonování
a nastavíme ho
následovně:
Jako stopu (brush) je vhodné zvolit Circle (19)
, pro větší
úpravy naši Circle (60)
. A můžeme začít vesele klonovat! Za
stisku klávesy Ctrl vybereme nějakou oblast s větší hustotou hvězd, a kde
se nám zlíbí, tam začneme vytvářet hvězdné chuchvalce a skupiny. Díky
zvolenému režimu nástroje Obraz
budeme hvězdy ze zdroje jakoby
přidávat, místo abychom je zdrojem přemazávali, jak by se stalo, pokud
bychom použili implicitní režim Normální
. Je nutné dávat
pozor, aby nevznikaly příliš podobné části obrázku. Každý zdroj by měl být
použit pouze několikrát a pak změněn. Vyhněte se také klonování příliš
blízko u zdroje. Tato fáze opět záleží na vaší vlastní představě. Do
závěrečné fáze byste neměli vstupovat, dokud nejste s výsledkem
spokojeni.
Už se pomalu blížíme ke konci. Nyní možná obětujeme trochu realističnosti ve prospěch efektu. Hvězdám přidáme záři, kterou ovlivníme celkovou barevnou náladu obrazu. Vložíme také několik opravdu velkých dominantních hvězd.
Zduplikujeme vrstvu Hvězdy a kopii pojmenujeme Záře.
Necháme ji navrchu a nastavíme její režim na Obraz
(Screen).
Záře bude nejsilnější tam, kde hvězdy svítí nejjasněji, ať už díky jejich
koncentraci, nebo velikosti. To je celkem logické ;-). Tohoto efektu
dosáhneme prostým rozmazáním kopie "hvězdné" vrstvy. Proto jsme vytvářeli
vrstvu Záře. Než ji ale rozmažeme, použijeme na ni naši dobře známou
funkci Úrovně (Levels). Posuneme pouze bílý trojúhelníček, a to na
hodnotu přibližně 140. Tím všechny hvězdy znatelně zjasníme, abychom měli
vůbec co rozmazávat.
Dále otevřeme dialog Filtry -> Rozostření -> Gaussovo
rozostření
(Filters -> Blur -> Gaussian blur). Funkce funguje
tak, že barvu každého pixelu v obrázku nastaví jako průměrnou barvu všech
okolních pixelů ve vzdálenosti udané v políčcích Poloměry
rozostření
(Blur Radius). GIMP nabízí dva algoritmy pro výpočet
rozostření, IIR a RLE, které se od sebe za určitých okolností mohou lišit
rychlostí. Výsledky ale mají oba stejné.
Poloměry rozostření
nastavíme oba shodně na hodnotu 8.0 až
10.0 a aktivujeme filtr. Pokud nebudeme s výsledkem spokojeni, můžeme
využít kouzelné kombinace [Ctrl+Z]-[Ctrl+Shift+F]. Jak určitě víte, Ctrl+Z
je zkratka pro krok zpět. Ctrl+Shift+F je pak znovuzobrazení dialogu
posledního použitého filtru, kde můžeme změnit parametry a vyzkoušet ho
znovu.
Jakmile jsme spokojeni s rozmazáním vrstvy Záře, můžeme ji
obarvit pomocí dialogu Vrstva -> Barvy -> Vyvážení barev
(Layer -> Colors -> Color balance), kde pomocí jednotlivých posuvníků
"vyrobíme" záři například nafialovělou nebo modrou.
Opravdu posledním krokem je teď přidání několika velmi silných hvězd
zářících v popředí. Dosáhneme toho pomocí filtru Supernova
.
Nejprve si vytvoříme novou vrstvu, které nastavíme dvojnásobné
rozměry oproti celému obrázku a jako výplň nastavíme průhlednost.
Pojmenujeme ji Hvězda #1. Tuto vrstvu si několikrát "do zásoby"
zduplikujeme a necháme se přitom unést dokonalostí GIMPu, díky které se nám
tyto kopie automaticky pojmenovávají Hvězda #2, Hvězda #3
atd. Poté otevřeme dialog Filtry -> Efekty se světlem ->
SuperNova
(Filters -> Light effects -> SuperNova). Tento filtr
nám dovoluje vytvořit působivé zářivé hvězdy, ale má jednu malou nevýhodu:
záře, která se okolo hvězdy vytváří, je vykreslena do velmi velké
vzdálenosti. Pokud bychom tuto hvězdu umístili příliš blízko ke hraně
vrstvy a poté se rozhodli ji přesunout jinam, na její záři bude tato hrana
velmi výrazně vidět. Proto jsme vytvořili tak rozměrnou vrstvu. Hvězdu
nejprve umístíme doprostřed této velké vrstvy a pak ji teprve přesuneme na
požadované místo.
Pro dokonalé vycentrování hvězdy změníme v části Střed
SuperNovy
(Center of SuperNova) jednotku z pixelů na
procenta a do obou políček X, Y vepíšeme 50.0. Stručně
si popíšeme zbývající volby:
Barvu hvězdy doporučuji nastavit tak, aby alespoň trochu ladila s barvou
Záře. Náhodný odstín samozřejmě ponecháme na nule, zbývající
parametry jsou na vás, ale Poloměr
bych nenastavoval větší než
20. Po potvrzení tlačítkem Budiž můžeme pomocí nástroje Přesun
(Move) umístit celou vrstvu s hvězdou na její místo určení. Poté můžeme buď
použít naše "zásobní" vrstvy Hvězda #x a znovu na ně použít efekt
SuperNova
, nebo tu stávající zkopírovat, změnit její velikost
a použít jinde. Snažte se vytvářet hvězdy různých velikostí a jemně
odlišných odstínů nebo s různým počtem paprsků. Nic se ovšem nesmí
přehánět! V obrázku by nemělo být více než 7 takových velkých hvězd.
Nástroj Přesun
(Move) se zkratkou M je velmi
jednoduchý:
Teprve když jsme spokojeni s rozmístěním velkých hvězd, každou jejich
vrstvu ořežeme na velikost obrázku naším známým Vrstva ->
Velikost vrstvy dle obrázku
(Layer -> Layer to image size).
Famfáry znějí, jsme u konce! Doufám, že vás tento článek alespoň něčemu přiučil a že si v něm každý našel něco nového. V žádném případě se nebojte experimentovat a postup uvedený v tomto návodu upravovat podle sebe. V příštím díle se podíváme na vytvoření nějakého kamínku, nebo spíše kamene...
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej: