abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 14:33 | Nová verze

    Desktopové prostředí KDE Plasma bylo vydáno ve verzi 6.4 (Mastodon). Přehled novinek i s videi a se snímky obrazovek v oficiálním oznámení. Podrobný přehled v seznamu změn.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 10:11 | Komunita

    UN Open Source Week 2025 probíhá tento týden v sídle Organizace spojených národů v New Yorku. Středeční a čtvrteční jednání bude možné sledovat na UN Web TV.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:55 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 2.50.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 98 vývojářů, z toho 35 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:55 | Zajímavý článek

    Infrastrukturu pro chatovací aplikaci Telegram provozuje člověk s vazbami na ruské zpravodajské služby. Upozorňují na to investigativní novináři z redakce iStories. „Vedneev dodává služby ruskému státu včetně jeho jaderného institutu nebo zpravodajské službě FSB,“ říká v podcastu Antivirus novinář Jan Cibulka. Uživatelům, kteří si chtějí své informace chránit, doporučuje Telegram vůbec nepoužívat, a raději zvolit jednu z alternativ, WhatsApp nebo Signal.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 17
    včera 18:33 | IT novinky

    The Trump Organization spustila ve Spojených státech mobilní síť Trump Mobile s neomezeným tarifem The 47 Plan za 47,45 dolarů měsíčně a představila vlastní značku telefonů The T1 Phone s Androidem za 499 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 15
    včera 15:00 | Zajímavý článek

    Vývojáři KiCadu se na svém blogu rozepsali o problémech KiCadu v desktopových prostředích nad Waylandem. KiCad běží, ale s významnými omezeními a problémy, které podstatně zhoršují uživatelský komfort a vývojáři je nedokážou vyřešit na úrovni KiCadu. Pro profesionální používání doporučují desktopová prostředí nad X11.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    15.6. 15:00 | Zajímavý článek

    Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.6. 17:33 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.6. 10:33 | Komunita

    Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 30
    13.6. 09:22 | Komunita

    V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (56%)
     (30%)
     (7%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 273 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník
    Štítky: není přiřazen žádný štítek

    GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)

    12. 4. 2006 | Vítězslav Šmíd | Návody | 27814×

    Dnes použijeme několik nových nástrojů k nakreslení zašlé, zmáčené a potrhané Pravé Pirátské Mapy k Pokladu™.

    Taková mapa má několik charakteristických vlastností. Musí být nakreslena na hrubém papíře, být potrhaná (pro důvěryhodnější vzhled i ohořelá), písmo i kresby musí být špatně čitelné a všechny šipky musí vést k obligátnímu červenému křížku. Tolik přibližná definice Mapy™.

    Po spuštění GIMPu založíme nový obrázek o velikosti 500×500 pixelů. Mapu zobrazíme položenou na nějakém dřevěném stole, pro jednoduchost postačí vyplnit vrstvu Pozadí vzorkem (pattern) Wood #2.

    Dále založíme novou vrstvu jménem Papír, ve které (překvapivě) vyrobíme hrubý papír. Šlo by to udělat ručně pomocí bump-mappingu, ale my raději využijeme plug-inu Python-Fu Clothify, který takovou operaci automatizuje. Nachází se v menu obrázku: Python-Fu -> Alchemy -> Clothify (menu ani plug-in není přeložen do češtiny). Skript vygeneruje elevační mapu (pomocí šumu), tu zjemní (rozostří) a pak ji prostřednictvím filtru Bump map aplikuje. Parametry skriptu Azimuth, Elevation a Depth jsou přímo předávány bump-mapovému filtru, parametry X blur a Y blur určují jemnost (rozostření) elevační mapy před její aplikací.

    Před použitím Clothify ještě musíme vrstvu vyplnit nějakou šedou nebo nažloutlou barvou - barvou budoucího papíru. Třeba #fffddf. Parametry skriptu lze nechat beze změny všechny kromě Depth (Hloubka), kterou snížíme na 1, což je pro hrubý papír to pravé ořechové. Výsledek vypadá takto:

    GIMP 12 Hrubý papír

    Dalším úkonem je otrhání a okousání okrajů, čehož dosáhneme, jak jinak, pomocí masky (layer mask). Zubaté okraje papíru nakreslíme do masky černou barvou, takže budou průhledné. Použijeme k tomu nástroj Tužka (Pencil), který funguje úplně stejně jako například Štětec, s tím rozdílem, že u stopy striktně vynucuje ostré hrany (hard edges). Ostře definovaný okraj papíru však vůbec nevypadá dobře, proto jej ještě ručně vyhladíme nástrojem Změna ostrosti (Convolve).

    Tužka (Pencil) nám nepřináší žádné nové nastavení, nemusíme se jí tedy blíže zabývat. Vrstvě Papír přidáme masku inicializovanou na čistě bílou a pro pohodlnou práci si ji necháme i zobrazit (Zobrazit masku vrstvy / Show layer mask). Obrys je nejlepší kreslit jednopixelovou stopou Circle (01).

    Tvar a rozměry papíru teď můžete libovolně ovlivňovat, pamatujte ale na to, že se na něj má vejít několik klikyháků a onen červený křížek :-). Jakmile uzavřete obrys, vyplňte jeho okolí černou barvou (Plechovka, Vyplnit podobné barvy) [Bucket fill, Fill similar colors]. Moje layer mask je taková:

    GIMP 12 Maska vrstvy Mapa

    Takové zubaté okraje je téměř nemožné kreslit na notebookovém touchpadu, naopak výborná je laserová myš.

    Pokud nyní vypneme zobrazování masky, uvidíme, že kraje papíru vypadají hrozně. Proto náš kurzor bez meškání spočine na ikoně dalšího nástroje, a to Změna ostrosti (Convolve) se zkratkou V. Sdružuje v sobě jakousi ruční náhradu za filtry Blur a Sharpen (Rozostření a Doostření). Všechna nastavení jsou stejná jako u ostatních nástrojů, bude nás zajímat pouze režim nástroje, který se nastavuje v části Druh změny ostrosti (Convolve type):

    • Rozostření (Blur)
    • Zaostření (Sharpen)

    Oba názvy mluví za sebe. Působiště nástroje je jako vždy omezeno zvolenou stopou. Razanci působení ovlivňuje (nešťastně přeložený) Přeběh (Rate).

    Na ruční zjemňování masky je vhodné vytvořit si novou stopu o průměru 30 pixelů, podobně jako jsme kdysi vytvářeli šedesátipixelovou. Okraje nemusí být všude stejně jemné či hrubé, stačí jen změnit Přeběh (Rate) nebo danou část "přejet" vícekrát. V tom je výhoda oproti použití "tupého" filtru.

    Takto může maska a obrázek samotný vypadat. Papír už je znatelně lepší.

    GIMP 12 Zjemněná maska

    A teď přichází na řadu samotná mapa. Založíme si pro ni novou průhlednou vrstvu Mapa, do které si navymýšlíme nějaké ostrovy. Šipky a červený křížek umístíme na zvláštní vrstvu později. Veškeré kresby však tentokrát nebudeme páchat štětcem, ale inkoustem! Seznamte se s novým nástrojem.

    Inkoust (Ink) se zkratkou K představuje dobře konfigurovatelnou simulaci klasického inkoustového pera. Chová se podobně jako ve skutečnosti - čím pomaleji kreslíte, tím více inkoustu se stihne dostat na papír a tím je linka výraznější. Jakmile na nějakém místě zůstanete, vytvoří se tam kaňka. Naopak při rychlé kresbě je čára ostrá a tenká.

    • Nastavení (Adjustment): V této části nastavujeme výchozí chování pera, neovlivněné rychlostí kresby.
      • Velikost (Size): Velikost hrotu pera.
      • Úhel (Angle): Sklon hrotu vzhledem k vodorovné ose.
    • Citlivost (Sensitivity): Tady nastavujeme, jak moc bude výše uvedené nastavení měněno v závislosti na rychlosti kresby. Hodnota 0.0 znamená minimální změny, 1.0 je maximální variace.
      • Velikost (Size)
      • Sklon (Tilt)
      • Rychlost (Speed): Rychlost udává, jak silně budou variace aplikovány vzhledem k rychlosti. Při hodnotě 0.0 je každá čára prakticky jedna velká kaňka, při 1.0 už linka opravdu pěkně reaguje na rychlost kresby.
    • Typ (Type): Zde jsou na výběr tři tvary hrotu: kulatý, čtvercový a diamant (čtverec otočený o 45 stupňů).
    • Tvar (Shape): V tomto malém náhledovém okénku lze tažením šedého čtverečku měnit tvar hrotu předvolený v poli Typ. Z kruhu tak lze například udělat elipsu, ze čtverce kosodélník apod.

    S tímto nástrojem je nejlepší chvíli experimentovat na čistém obrázku. Pro kresbu ostrovů jsem zvolil základní velikost 2.0, úhel 0.0 a všechna nastavení Citlivosti (Sensitivity) 1.0.

    S přesným postupem opravdu nelze radit. Svoji mapu vám tady samozřejmě neukážu, to už bych na onom místě rovnou mohl vyvěsit vlajku "Tady je můj poklad" :-). Speciálně pro tento článek jsem však nakreslil mapu falešnou, která každého svede na špatnou cestu, jeho loď skončí roztříštěná o vápencové útesy a on sám bídně zhyne v nemilosrdných čelistech bílých žraloků. Byli jste varováni.

    Velmi zajímavé je nakreslit několik ostrovů na okraj papíru a vrstvě Mapa pak udělat podobnou masku jako má Papír. Části mapy se budou ztrácet v cárech na kraji papíru.

    Červený křížek označující cílovou destinaci je lepší umístit na zvláštní vrstvu Mapa - kříž. Jen tak pro pořádek.

    GIMP 12 Nakreslené
ostrovy

    Kresby takto vytvořené inkoustem mají daleko k dokonalosti, ale o to nám prakticky jde. Vypadá to tak nějak více pirátsky než GPS mapa na displeji Palmu.

    Šipky vyznačující cestu od ostrovu k ostrovu nakreslíme trochu jinak: známým nástrojem Štětec (Paintbrush), ale s netradiční stopou Calligraphic Brush, která vypadá opravdu jako stopa štětce. Šipky budou mít svoji vlastní vrstvu, chytře pojmenovanou Šipky.

    GIMP 12 Šipky

    Poslední bod dnešního programu je takové malé překvapení: loď. GIMP umí importovat SVG soubory, tedy vektorovou grafiku. Na webu Open Clipart Library jsem našel takovou pěknou plachetnici, proč ji tedy nevyužít pro zpestření mapy? Jen tak mimochodem prozradím další "vychytávku" GIMPu, a tou je otevírání souborů přímo z webu.

    Do malého okénka, které zobrazíme příkazem Soubor -> Otevřít umístění (File -> Open location) zadáme adresu kýženého souboru (http://openclipart.org/clipart//transportation/boating/boat_jarno_vasamaa1 .svg) a je to. Protože GIMP musí provést konverzi z vektorové grafiky do bitmapové, zeptá se, jak velký obrázek má vygenerovat. Pokud stejně jako já pracujete s mapou 500×500 px, optimální šířka (délka?) lodě bude asi 100 pixelů. Otevře se nový obrázek. Pro přemístění lodě do naší mapy stiskneme Ctrl+A pro výběr celé vrstvy a Ctrl+C pro zkopírování do schránky. Pak se přepneme do okna s mapou a stiskneme Ctrl+V pro vložení a zmáčkneme tlačítko pro novou vrstvu, abychom z vloženého výběru udělali klasickou vrstvu. Původní obrázek s lodí už můžeme zavřít.

    Pro dnešek skončíme přemístěním vrstvy s lodí (pojmenujme si ji vynalézavě Loď) na začátek šipkové cesty a jejím odbarvením. Taková pěkná světlá plachetnička se na naši zašlou mapu moc nehodí, a tak jí trochu pomůžeme. Nejprve se zbavíme barev příkazem Vrstva -> Barvy -> Odbarvit (Layer -> Colors -> Desaturate). O hnědo-žlutou patinu se pak postaráme v dialogu Vrstva -> Barvy -> Vyvážení barev (Layer -> Colors -> Color balance). Klíčové jsou dva posuvníky směrem ke žluté (yellow) a purpurové (magenta).

    GIMP 12 Mapa s lodí

    Tímto se prozatím loučím, mapu příště dokončíme pojmenováním ostrovů a pomačkáním celého papíru. Mořským vlkům zdar!

    Nejčtenější články posledního měsíce

    Týden na ITBiz: Tellur zvyšuje výkon 2D polovodičů
    Týden na ITBiz: Růst evropských výdajů na bezpečnost souvisí i s regulačními požadavky
    Událo se v týdnu 21/2025

    Nejkomentovanější články posledního měsíce

      všechny statistiky »

    Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
    <—« GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
    »—> GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
    GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

    Související články

    GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
    GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
    GIMP v příkladech - 3 (kámen)
    GIMP v příkladech - 4 (meteor)
    GIMP v příkladech 5 - (blesk)
    GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
    GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
    GIMP v příkladech - 8 (planeta)
    GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
    GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
    GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
    GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
    Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
    Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
    GNU Lilypond - The music Typesetter - I
    Scribo, scribere, Scribus
    Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
    Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
    Myslíme trojrozmerne

    Odkazy a zdroje

    GIMP

    Další články z této rubriky

    VDR a DVB-T2, část 2.
    VDR a DVB-T2, část 1.
    Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
    MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
    Syncthing
           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Nástroje: Tisk bez diskuse

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Diskuse byla administrátory uzamčena

    12.4.2006 10:11 vladon | skóre: 2
    Rozbalit Rozbalit vše Ostry obrazok mapy na malej ploche...
    Ahoj. Naozaj veeelmi pekny serial. Chcel som spravit taku mapu na hraciu kartu(zolikovu) - 57x87mm. Ak to spravim z obrazka 1616x2464px(10nasobok), ktory potom zmensim, je to pri tlaci dost neostre (celkovo - cely obrazok je rozmazany). Ak to kreslim do obrazka 57x87mm(162x247px), hrany su zase velmi skarede - nie su to obluciky, ale vidno rohy a hrany pixelov. Ako to spravit, pls? (Aby to bolo vytlacene na malej ploche dostatocne ostre, s peknymi 'oblymi' oblukmi.)

    Vdaka Vln.
    12.4.2006 10:32 mc_bizon | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ostry obrazok mapy na malej ploche...
    afaik netreba ten obrazok zmensit ale treba zmenit DPI
    13.4.2006 10:35 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.