abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 09:00 | Nová verze

Byla vydána nová verze 4.11 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl aktualizován na verzi 10.0 (Firefox 78.3.0esr, NoScript 11.0.44, Tor 0.4.4.5). Thunderbird na verzi 68.12. Linux na verzi 5.7.17. Opravena byla řada bezpečnostních chyb.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 08:00 | Komunita

Časopis Linux Journal v létě 2019 ukončil činnost, k čemuž se již delší dobu schylovalo. Nyní se vrací ve vlastnictví Slashdot Media, provozovatele webu Slashdot a hostingu open-source projektů SourceForge. Nový obsah má být na webu dostupný bezplatně.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
dnes 07:00 | Nová verze

Byla vydána nová verze 13.4 softwarového nástroje s webovým rozhraním umožňujícího spolupráci na zdrojových kódech GitLab (Wikipedie). Představení nových vlastností i s náhledy v příspěvku na blogu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 20:11 | IT novinky

Dnes začala letošní konference Microsoft Ignite. Samozřejmě online. Microsoft mimo jiné oznámil, že vývojová verze webového prohlížeče Edge pro Linux bude k stažení v říjnu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 11
včera 15:22 | Nová verze

Byl vydán Mozilla Firefox 81.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání, poznámkách k vydání pro firmy a na stránce věnované vývojářům. Řešeny jsou také bezpečnostní chyby. Nejnovější Firefox je již k dispozici také na Flathubu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 15
včera 14:55 | Nová verze

Vývojáři Wine oznámili vydání verze 1.2 knihovny vkd3d pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 14:33 | Nová verze

Byla vydána nová verze 9.5 linuxové distribuce Puppy Linux (Wikipedie). Její název FossaPup64 prozrazuje, že vychází z Ubuntu 20.04 LTS Focal Fossa. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 12:44 | Nová verze

Byla vydána nová verze 2.53.4 svobodného multiplatformního balíku internetových aplikací SeaMonkey (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Hlavní verze 2.53 používá základ z Firefoxu 60 a Thunderbirdu 60.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
včera 08:00 | Nová verze

Byl vydán 13. balík aktualizací pro komunitou vyvíjený mobilní systém Ubuntu Touch. Mezi 140 změnami napříč prostředím figuruje např. povýšení QtWebEngine na verzi 5.14.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
21.9. 23:22 | IT novinky

Humble Bundle nabízí balík technické literatury od vydavatelství O'Reilly v digitální podobě bez DRM, a to za zvýhodněnou cenu aspoň cca 1-13 eur. Tentokrát jde převážně o praktické příručky z oblasti strojového učení a zpracování dat. Akce Humble Book Bundle: Data & AI by O'Reilly trvá do 13. října.

Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
Používáte aplikaci eRouška?
 (17%)
 (4%)
 (2%)
 (12%)
 (52%)
 (7%)
 (6%)
Celkem 387 hlasů
 Komentářů: 35, poslední 20.9. 21:50
Rozcestník

GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)

12. 4. 2006 | Vítězslav Šmíd | Návody | 27291×

Dnes použijeme několik nových nástrojů k nakreslení zašlé, zmáčené a potrhané Pravé Pirátské Mapy k Pokladu™.

Taková mapa má několik charakteristických vlastností. Musí být nakreslena na hrubém papíře, být potrhaná (pro důvěryhodnější vzhled i ohořelá), písmo i kresby musí být špatně čitelné a všechny šipky musí vést k obligátnímu červenému křížku. Tolik přibližná definice Mapy™.

Po spuštění GIMPu založíme nový obrázek o velikosti 500×500 pixelů. Mapu zobrazíme položenou na nějakém dřevěném stole, pro jednoduchost postačí vyplnit vrstvu Pozadí vzorkem (pattern) Wood #2.

Dále založíme novou vrstvu jménem Papír, ve které (překvapivě) vyrobíme hrubý papír. Šlo by to udělat ručně pomocí bump-mappingu, ale my raději využijeme plug-inu Python-Fu Clothify, který takovou operaci automatizuje. Nachází se v menu obrázku: Python-Fu -> Alchemy -> Clothify (menu ani plug-in není přeložen do češtiny). Skript vygeneruje elevační mapu (pomocí šumu), tu zjemní (rozostří) a pak ji prostřednictvím filtru Bump map aplikuje. Parametry skriptu Azimuth, Elevation a Depth jsou přímo předávány bump-mapovému filtru, parametry X blur a Y blur určují jemnost (rozostření) elevační mapy před její aplikací.

Před použitím Clothify ještě musíme vrstvu vyplnit nějakou šedou nebo nažloutlou barvou - barvou budoucího papíru. Třeba #fffddf. Parametry skriptu lze nechat beze změny všechny kromě Depth (Hloubka), kterou snížíme na 1, což je pro hrubý papír to pravé ořechové. Výsledek vypadá takto:

GIMP 12 Hrubý papír

Dalším úkonem je otrhání a okousání okrajů, čehož dosáhneme, jak jinak, pomocí masky (layer mask). Zubaté okraje papíru nakreslíme do masky černou barvou, takže budou průhledné. Použijeme k tomu nástroj Tužka (Pencil), který funguje úplně stejně jako například Štětec, s tím rozdílem, že u stopy striktně vynucuje ostré hrany (hard edges). Ostře definovaný okraj papíru však vůbec nevypadá dobře, proto jej ještě ručně vyhladíme nástrojem Změna ostrosti (Convolve).

Tužka (Pencil) nám nepřináší žádné nové nastavení, nemusíme se jí tedy blíže zabývat. Vrstvě Papír přidáme masku inicializovanou na čistě bílou a pro pohodlnou práci si ji necháme i zobrazit (Zobrazit masku vrstvy / Show layer mask). Obrys je nejlepší kreslit jednopixelovou stopou Circle (01).

Tvar a rozměry papíru teď můžete libovolně ovlivňovat, pamatujte ale na to, že se na něj má vejít několik klikyháků a onen červený křížek :-). Jakmile uzavřete obrys, vyplňte jeho okolí černou barvou (Plechovka, Vyplnit podobné barvy) [Bucket fill, Fill similar colors]. Moje layer mask je taková:

GIMP 12 Maska vrstvy Mapa

Takové zubaté okraje je téměř nemožné kreslit na notebookovém touchpadu, naopak výborná je laserová myš.

Pokud nyní vypneme zobrazování masky, uvidíme, že kraje papíru vypadají hrozně. Proto náš kurzor bez meškání spočine na ikoně dalšího nástroje, a to Změna ostrosti (Convolve) se zkratkou V. Sdružuje v sobě jakousi ruční náhradu za filtry Blur a Sharpen (Rozostření a Doostření). Všechna nastavení jsou stejná jako u ostatních nástrojů, bude nás zajímat pouze režim nástroje, který se nastavuje v části Druh změny ostrosti (Convolve type):

  • Rozostření (Blur)
  • Zaostření (Sharpen)

Oba názvy mluví za sebe. Působiště nástroje je jako vždy omezeno zvolenou stopou. Razanci působení ovlivňuje (nešťastně přeložený) Přeběh (Rate).

Na ruční zjemňování masky je vhodné vytvořit si novou stopu o průměru 30 pixelů, podobně jako jsme kdysi vytvářeli šedesátipixelovou. Okraje nemusí být všude stejně jemné či hrubé, stačí jen změnit Přeběh (Rate) nebo danou část "přejet" vícekrát. V tom je výhoda oproti použití "tupého" filtru.

Takto může maska a obrázek samotný vypadat. Papír už je znatelně lepší.

GIMP 12 Zjemněná maska

A teď přichází na řadu samotná mapa. Založíme si pro ni novou průhlednou vrstvu Mapa, do které si navymýšlíme nějaké ostrovy. Šipky a červený křížek umístíme na zvláštní vrstvu později. Veškeré kresby však tentokrát nebudeme páchat štětcem, ale inkoustem! Seznamte se s novým nástrojem.

Inkoust (Ink) se zkratkou K představuje dobře konfigurovatelnou simulaci klasického inkoustového pera. Chová se podobně jako ve skutečnosti - čím pomaleji kreslíte, tím více inkoustu se stihne dostat na papír a tím je linka výraznější. Jakmile na nějakém místě zůstanete, vytvoří se tam kaňka. Naopak při rychlé kresbě je čára ostrá a tenká.

  • Nastavení (Adjustment): V této části nastavujeme výchozí chování pera, neovlivněné rychlostí kresby.
    • Velikost (Size): Velikost hrotu pera.
    • Úhel (Angle): Sklon hrotu vzhledem k vodorovné ose.
  • Citlivost (Sensitivity): Tady nastavujeme, jak moc bude výše uvedené nastavení měněno v závislosti na rychlosti kresby. Hodnota 0.0 znamená minimální změny, 1.0 je maximální variace.
    • Velikost (Size)
    • Sklon (Tilt)
    • Rychlost (Speed): Rychlost udává, jak silně budou variace aplikovány vzhledem k rychlosti. Při hodnotě 0.0 je každá čára prakticky jedna velká kaňka, při 1.0 už linka opravdu pěkně reaguje na rychlost kresby.
  • Typ (Type): Zde jsou na výběr tři tvary hrotu: kulatý, čtvercový a diamant (čtverec otočený o 45 stupňů).
  • Tvar (Shape): V tomto malém náhledovém okénku lze tažením šedého čtverečku měnit tvar hrotu předvolený v poli Typ. Z kruhu tak lze například udělat elipsu, ze čtverce kosodélník apod.

S tímto nástrojem je nejlepší chvíli experimentovat na čistém obrázku. Pro kresbu ostrovů jsem zvolil základní velikost 2.0, úhel 0.0 a všechna nastavení Citlivosti (Sensitivity) 1.0.

S přesným postupem opravdu nelze radit. Svoji mapu vám tady samozřejmě neukážu, to už bych na onom místě rovnou mohl vyvěsit vlajku "Tady je můj poklad" :-). Speciálně pro tento článek jsem však nakreslil mapu falešnou, která každého svede na špatnou cestu, jeho loď skončí roztříštěná o vápencové útesy a on sám bídně zhyne v nemilosrdných čelistech bílých žraloků. Byli jste varováni.

Velmi zajímavé je nakreslit několik ostrovů na okraj papíru a vrstvě Mapa pak udělat podobnou masku jako má Papír. Části mapy se budou ztrácet v cárech na kraji papíru.

Červený křížek označující cílovou destinaci je lepší umístit na zvláštní vrstvu Mapa - kříž. Jen tak pro pořádek.

GIMP 12 Nakreslené
ostrovy

Kresby takto vytvořené inkoustem mají daleko k dokonalosti, ale o to nám prakticky jde. Vypadá to tak nějak více pirátsky než GPS mapa na displeji Palmu.

Šipky vyznačující cestu od ostrovu k ostrovu nakreslíme trochu jinak: známým nástrojem Štětec (Paintbrush), ale s netradiční stopou Calligraphic Brush, která vypadá opravdu jako stopa štětce. Šipky budou mít svoji vlastní vrstvu, chytře pojmenovanou Šipky.

GIMP 12 Šipky

Poslední bod dnešního programu je takové malé překvapení: loď. GIMP umí importovat SVG soubory, tedy vektorovou grafiku. Na webu Open Clipart Library jsem našel takovou pěknou plachetnici, proč ji tedy nevyužít pro zpestření mapy? Jen tak mimochodem prozradím další "vychytávku" GIMPu, a tou je otevírání souborů přímo z webu.

Do malého okénka, které zobrazíme příkazem Soubor -> Otevřít umístění (File -> Open location) zadáme adresu kýženého souboru (http://openclipart.org/clipart//transportation/boating/boat_jarno_vasamaa1 .svg) a je to. Protože GIMP musí provést konverzi z vektorové grafiky do bitmapové, zeptá se, jak velký obrázek má vygenerovat. Pokud stejně jako já pracujete s mapou 500×500 px, optimální šířka (délka?) lodě bude asi 100 pixelů. Otevře se nový obrázek. Pro přemístění lodě do naší mapy stiskneme Ctrl+A pro výběr celé vrstvy a Ctrl+C pro zkopírování do schránky. Pak se přepneme do okna s mapou a stiskneme Ctrl+V pro vložení a zmáčkneme tlačítko pro novou vrstvu, abychom z vloženého výběru udělali klasickou vrstvu. Původní obrázek s lodí už můžeme zavřít.

Pro dnešek skončíme přemístěním vrstvy s lodí (pojmenujme si ji vynalézavě Loď) na začátek šipkové cesty a jejím odbarvením. Taková pěkná světlá plachetnička se na naši zašlou mapu moc nehodí, a tak jí trochu pomůžeme. Nejprve se zbavíme barev příkazem Vrstva -> Barvy -> Odbarvit (Layer -> Colors -> Desaturate). O hnědo-žlutou patinu se pak postaráme v dialogu Vrstva -> Barvy -> Vyvážení barev (Layer -> Colors -> Color balance). Klíčové jsou dva posuvníky směrem ke žluté (yellow) a purpurové (magenta).

GIMP 12 Mapa s lodí

Tímto se prozatím loučím, mapu příště dokončíme pojmenováním ostrovů a pomačkáním celého papíru. Mořským vlkům zdar!

Nejčtenější články posledního měsíce

Týden na ITBiz: Střet laseru a inkoustu pokračuje
Týden na ScienceMag.cz: Kvantový počítač vydržel 10 000krát déle: 22 milisekund
Jaderné noviny – přehled za srpen 2020

Nejkomentovanější články posledního měsíce

Týden na ScienceMag.cz: Kvantový počítač vydržel 10 000krát déle: 22 milisekund
Týden na ScienceMag.cz: Hallův jev v antiferomagnetech
Týden na ITBiz: Pětice motorů technologických inovací v příští dekádě
  všechny statistiky »

Seriál GIMP v příkladech (dílů: 19)

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha) (první díl)
<—« GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
»—> GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
GIMP v příkladech - 19 (kiwi 3) (poslední díl)

Související články

GIMP v příkladech - 1 (hvězdná obloha)
GIMP v příkladech - 2 (hvězdná obloha 2)
GIMP v příkladech - 3 (kámen)
GIMP v příkladech - 4 (meteor)
GIMP v příkladech 5 - (blesk)
GIMP v příkladech - 6 (kometa, mraky)
GIMP v příkladech - 7 (mlha na fotografii, planeta)
GIMP v příkladech - 8 (planeta)
GIMP v příkladech - 9 (hvězda, semafor)
GIMP v příkladech - 10 (Semafor)
GIMP v příkladech - 11 (semafor pro chodce, spirála, pružina)
GIMP v příkladech - 13 (mapa k pokladu 2)
Recenze: GIMP - Grafický editor pro Linux a Windows
Snímání obrazovky aneb vyfoťte si okno
GNU Lilypond - The music Typesetter - I
Scribo, scribere, Scribus
Geomview - váš interaktivní 3D prohlížeč
Reportáž: Blender Conference 2005, De Waag, Amsterdam
Myslíme trojrozmerne

Odkazy a zdroje

GIMP

Další články z této rubriky

VDR a DVB-T2, část 2.
VDR a DVB-T2, část 1.
Šifrovaný Proxmox VE 6: ZFS, LUKS, systemd_boot a Dropbear
MapTiler – proměňte obrázek v zoomovatelnou mapu
Syncthing
       

Hodnocení: 100 %

        špatnédobré        

Nástroje: Tisk bez diskuse

Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

Komentáře

Diskuse byla administrátory uzamčena

12.4.2006 10:11 vladon | skóre: 2
Rozbalit Rozbalit vše Ostry obrazok mapy na malej ploche...
Ahoj. Naozaj veeelmi pekny serial. Chcel som spravit taku mapu na hraciu kartu(zolikovu) - 57x87mm. Ak to spravim z obrazka 1616x2464px(10nasobok), ktory potom zmensim, je to pri tlaci dost neostre (celkovo - cely obrazok je rozmazany). Ak to kreslim do obrazka 57x87mm(162x247px), hrany su zase velmi skarede - nie su to obluciky, ale vidno rohy a hrany pixelov. Ako to spravit, pls? (Aby to bolo vytlacene na malej ploche dostatocne ostre, s peknymi 'oblymi' oblukmi.)

Vdaka Vln.
12.4.2006 10:32 mc_bizon | skóre: 3
Rozbalit Rozbalit vše Re: Ostry obrazok mapy na malej ploche...
afaik netreba ten obrazok zmensit ale treba zmenit DPI
13.4.2006 10:35 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
Rozbalit Rozbalit vše Re: GIMP v příkladech - 12 (mapa k pokladu)
Vlemi pekne...
Your rice wet, you fucked up.
ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
© 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.