Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Taková mapa má několik charakteristických vlastností. Musí být nakreslena na hrubém papíře, být potrhaná (pro důvěryhodnější vzhled i ohořelá), písmo i kresby musí být špatně čitelné a všechny šipky musí vést k obligátnímu červenému křížku. Tolik přibližná definice Mapy™.
Po spuštění GIMPu založíme nový obrázek o velikosti 500×500 pixelů. Mapu zobrazíme položenou na nějakém dřevěném stole, pro jednoduchost postačí vyplnit vrstvu Pozadí vzorkem (pattern) Wood #2.
Dále založíme novou vrstvu jménem Papír, ve které (překvapivě)
vyrobíme hrubý papír. Šlo by to udělat ručně pomocí bump-mappingu, ale my
raději využijeme plug-inu Python-Fu Clothify, který
takovou operaci automatizuje. Nachází se v menu obrázku: Python-Fu
-> Alchemy -> Clothify
(menu ani plug-in není přeložen do
češtiny). Skript vygeneruje elevační mapu (pomocí šumu), tu zjemní
(rozostří) a pak ji prostřednictvím filtru Bump map
aplikuje.
Parametry skriptu Azimuth
, Elevation
a
Depth
jsou přímo předávány bump-mapovému filtru, parametry
X blur
a Y blur
určují jemnost (rozostření)
elevační mapy před její aplikací.
Před použitím Clothify
ještě musíme vrstvu vyplnit nějakou
šedou nebo nažloutlou barvou - barvou budoucího papíru. Třeba
#fffddf. Parametry skriptu lze nechat beze změny
všechny kromě Depth
(Hloubka), kterou snížíme na 1, což je pro
hrubý papír to pravé ořechové. Výsledek vypadá takto:
Dalším úkonem je otrhání a okousání okrajů, čehož dosáhneme, jak jinak, pomocí masky (layer mask). Zubaté okraje papíru nakreslíme do masky černou barvou, takže budou průhledné. Použijeme k tomu nástroj Tužka (Pencil), který funguje úplně stejně jako například Štětec, s tím rozdílem, že u stopy striktně vynucuje ostré hrany (hard edges). Ostře definovaný okraj papíru však vůbec nevypadá dobře, proto jej ještě ručně vyhladíme nástrojem Změna ostrosti (Convolve).
Tužka (Pencil) nám nepřináší žádné nové nastavení,
nemusíme se jí tedy blíže zabývat. Vrstvě Papír přidáme masku
inicializovanou na čistě bílou a pro pohodlnou práci si ji necháme
i zobrazit (Zobrazit masku vrstvy / Show layer mask). Obrys je nejlepší
kreslit jednopixelovou stopou Circle (01)
.
Tvar a rozměry papíru teď můžete libovolně ovlivňovat, pamatujte ale na to, že se na něj má vejít několik klikyháků a onen červený křížek :-). Jakmile uzavřete obrys, vyplňte jeho okolí černou barvou (Plechovka, Vyplnit podobné barvy) [Bucket fill, Fill similar colors]. Moje layer mask je taková:
Takové zubaté okraje je téměř nemožné kreslit na notebookovém touchpadu, naopak výborná je laserová myš.
Pokud nyní vypneme zobrazování masky, uvidíme, že kraje papíru vypadají hrozně. Proto náš kurzor bez meškání spočine na ikoně dalšího nástroje, a to Změna ostrosti (Convolve) se zkratkou V. Sdružuje v sobě jakousi ruční náhradu za filtry Blur a Sharpen (Rozostření a Doostření). Všechna nastavení jsou stejná jako u ostatních nástrojů, bude nás zajímat pouze režim nástroje, který se nastavuje v části Druh změny ostrosti (Convolve type):
Oba názvy mluví za sebe. Působiště nástroje je jako vždy omezeno zvolenou stopou. Razanci působení ovlivňuje (nešťastně přeložený) Přeběh (Rate).
Na ruční zjemňování masky je vhodné vytvořit si novou stopu o průměru 30 pixelů, podobně jako jsme kdysi vytvářeli šedesátipixelovou. Okraje nemusí být všude stejně jemné či hrubé, stačí jen změnit Přeběh (Rate) nebo danou část "přejet" vícekrát. V tom je výhoda oproti použití "tupého" filtru.
Takto může maska a obrázek samotný vypadat. Papír už je znatelně lepší.
A teď přichází na řadu samotná mapa. Založíme si pro ni novou průhlednou vrstvu Mapa, do které si navymýšlíme nějaké ostrovy. Šipky a červený křížek umístíme na zvláštní vrstvu později. Veškeré kresby však tentokrát nebudeme páchat štětcem, ale inkoustem! Seznamte se s novým nástrojem.
Inkoust (Ink) se zkratkou K představuje dobře konfigurovatelnou simulaci klasického inkoustového pera. Chová se podobně jako ve skutečnosti - čím pomaleji kreslíte, tím více inkoustu se stihne dostat na papír a tím je linka výraznější. Jakmile na nějakém místě zůstanete, vytvoří se tam kaňka. Naopak při rychlé kresbě je čára ostrá a tenká.
S tímto nástrojem je nejlepší chvíli experimentovat na čistém obrázku. Pro kresbu ostrovů jsem zvolil základní velikost 2.0, úhel 0.0 a všechna nastavení Citlivosti (Sensitivity) 1.0.
S přesným postupem opravdu nelze radit. Svoji mapu vám tady samozřejmě neukážu, to už bych na onom místě rovnou mohl vyvěsit vlajku "Tady je můj poklad" :-). Speciálně pro tento článek jsem však nakreslil mapu falešnou, která každého svede na špatnou cestu, jeho loď skončí roztříštěná o vápencové útesy a on sám bídně zhyne v nemilosrdných čelistech bílých žraloků. Byli jste varováni.
Velmi zajímavé je nakreslit několik ostrovů na okraj papíru a vrstvě Mapa pak udělat podobnou masku jako má Papír. Části mapy se budou ztrácet v cárech na kraji papíru.
Červený křížek označující cílovou destinaci je lepší umístit na zvláštní vrstvu Mapa - kříž. Jen tak pro pořádek.
Kresby takto vytvořené inkoustem mají daleko k dokonalosti, ale o to nám prakticky jde. Vypadá to tak nějak více pirátsky než GPS mapa na displeji Palmu.
Šipky vyznačující cestu od ostrovu k ostrovu nakreslíme trochu jinak: známým nástrojem Štětec (Paintbrush), ale s netradiční stopou Calligraphic Brush, která vypadá opravdu jako stopa štětce. Šipky budou mít svoji vlastní vrstvu, chytře pojmenovanou Šipky.
Poslední bod dnešního programu je takové malé překvapení: loď. GIMP umí importovat SVG soubory, tedy vektorovou grafiku. Na webu Open Clipart Library jsem našel takovou pěknou plachetnici, proč ji tedy nevyužít pro zpestření mapy? Jen tak mimochodem prozradím další "vychytávku" GIMPu, a tou je otevírání souborů přímo z webu.
Do malého okénka, které zobrazíme příkazem Soubor -> Otevřít
umístění
(File -> Open location) zadáme adresu kýženého souboru
(http://openclipart.org/clipart//transportation/boating/boat_jarno_vasamaa1
.svg) a je to. Protože GIMP musí provést konverzi z vektorové grafiky do
bitmapové, zeptá se, jak velký obrázek má vygenerovat. Pokud stejně jako
já pracujete s mapou 500×500 px, optimální šířka (délka?) lodě bude
asi 100 pixelů. Otevře se nový obrázek. Pro přemístění lodě do naší mapy
stiskneme Ctrl+A pro výběr celé vrstvy a
Ctrl+C pro zkopírování do schránky. Pak se přepneme do
okna s mapou a stiskneme Ctrl+V pro vložení a zmáčkneme
tlačítko pro novou vrstvu, abychom z vloženého výběru udělali klasickou
vrstvu. Původní obrázek s lodí už můžeme zavřít.
Pro dnešek skončíme přemístěním vrstvy s lodí (pojmenujme si ji
vynalézavě Loď) na začátek šipkové cesty a jejím odbarvením.
Taková pěkná světlá plachetnička se na naši zašlou mapu moc nehodí,
a tak jí trochu pomůžeme. Nejprve se zbavíme barev příkazem
Vrstva -> Barvy -> Odbarvit
(Layer -> Colors
-> Desaturate). O hnědo-žlutou patinu se pak postaráme v dialogu
Vrstva -> Barvy -> Vyvážení barev
(Layer -> Colors
-> Color balance). Klíčové jsou dva posuvníky směrem ke žluté (yellow)
a purpurové (magenta).
Tímto se prozatím loučím, mapu příště dokončíme pojmenováním ostrovů a pomačkáním celého papíru. Mořským vlkům zdar!
Nástroje: Tisk bez diskuse
Tiskni
Sdílej:
Diskuse byla administrátory uzamčena
12.4.2006 10:11