Portál AbcLinuxu, 21. května 2025 10:03
Dostane se Wine do Mac OS X Leopard? Statistika autorů za uplynulé roky. Audit Bugzilly. Konec projektu Alky. Podpora Run/RunOnce. Změny v AppDB: Změny od správců programů; Změny od uživatelů.
Poznámka redakce: Dneškem počínaje vám budeme přinášet překlady "Wine Weekly Newsletter". Dozvíte se tu o novinkách ve vývoji Wine, nově podporovaných aplikacích a dalších zajímavostech, které se projektu Wine týkají.
Posledním vydáním Wine je verze 0.9.53 z 11. ledna 2008.
Roderick Colenbrander (aka Thunderbird) přidal do wiki stránku o DirectDraw a souvisejících klíčích v registrech. Těm, kteří si chtějí s podobným nastavením hrát, se doporučuje, aby si tuto stránku přečetli, než se začnou ptát na #winehq.
Seth Weintraub z computerworld.com připravil hromadu předpovědí souvisejících s budoucností Leopardu - ta bude představena na blížícím se Mac Worldu. Většina jeho článku s projektem Wine nesouvisí, ale nakonec se dostanete k zajímavé zmínce:
Leopard zvládne nativně spouštět programy pro Windows (ve fázi Beta). Ale ne všechny. Nyní má Leopard vestavěné knihovny Wine. Můžete hrát některé hry, používat IE7, Outlook 2007 - součást Leopardu 10.5.2.
Kdyby se to splnilo, bylo by to určitě zajímavé.
Ve starším čísle Wine Weekly Newsletteru vyšel přehled počtu commitů do Wine za jednotlivé roky. Tentokrát připravil Michael Stefaniuc podobnou statistiku s počty autorů:
$ for y in `seq 2002 2007`; do echo -n "Number of authors in $y: " git shortlog -s --since="$y-01-01 00:00" \ --until="$y-12-31 24:00" | wc -l done Number of authors in 2002: 185 Number of authors in 2003: 167 Number of authors in 2004: 183 Number of authors in 2005: 212 Number of authors in 2006: 195 Number of authors in 2007: 218
Před několika týdny napsal Vijay Kiran Kamuju zprávu, ve které doporučuje, aby bylo provedeno nějaké pročištění Bugzilly.
Jak jsme minulý rok udělali audit všech nahlášených chyb v Bugzille, myslím si, že letos bychom měli udělat to samé. Množství nahlášených chyb hodně roste a starší chyby se nechávají ležet ladem. Jen jsem chtěl říct, že bychom měli projít všechny staré otevřené chyby a ověřit je/zeptat se uživatele na stav. Pokud uživatel neodpoví, uzavřeli bychom chybu jako opuštěnou. Zároveň program sami vyzkoušejte na poslední verzi z gitu. Tohle je třeba udělat a potřebujeme na to dobrovolníky. Potřebujeme dobrovolníky na pročištění bordelu (starých opuštěných chyb) v Bugzille.
Dan Kegel se ozval se informacemi o stavu tohoto auditu:
Od té doby, co Vijay před dvěma týdny navrhl, abychom udělali audit nahlášených chyb, se množství otevřených chyb snížilo o nějakých 300 kusů, tedy o 10 %. To je celkem solidní kus práce!
Pořád zbývá 1800 chyb, na které nikdo za posledních 90 dnů nesáhnul (137 z nich jsem bohužel nahlásil já), takže nás čeká ještě spousta ověřování a testování.
Dan Kegel také připravil graf ukazující vývoj počtu nahlášených chyb.
Projekt Alky nedávno skončil. Jednou z důležitých věcí je to, co hodlají udělat s kódem, který stihli napsat:
Nicméně, každý konec znamená nové příležitosti, a ačkoliv s lítostí oznamujeme náš odchod, jsme stejně nadšení vám sdělit okamžitou dostupnost VEŠKERÉHO zdrojového kódu projektu Alky!
Toto pochopitelně rozvířilo diskuzi na wine-devel. Stefan Dösinger vysvětlil, že většina kódu bohužel nebude Wine k ničemu dobrá.
Když se dívám na jejich implementaci D3D10, musím říct, že je to srovnatelné s Andreasovým kódem z Google SoC s tím rozdílem, že Alky má pár řádek kódu pro vytvoření kontextu GL a odesílání vertextů, ale Andreas zase napsal hlavičkový soubor D3D10.idl. Přidání kódu z Alky do Andreasova kódu je otázkou hodin, pokud to uděláme rychlým a nečistým způsobem. Celkově vzato si myslím, že podpora D3D10, kterou Wine má a zatím neintegrovalo, je pokročilejší.
Pokud jde o ostatní knihovny, tak tam toho celkem není moc k vidění [...]
I když se nám ten kód nemusí k ničemu hodit (nebo komukoliv jinému, protože je tu přece Wine), vypadá to, že Cody napsal hodně kódu. Nemusí to být porovnatelné s Wine, do kterého byla vložena práce téměř tisíce vývojářů a je skoro 15 let staré, nicméně je to docela úspěch na to, že je to projekt stvořený jedním (nebo dvěma?) vývojáři. (Každopádně to nemohu porovnat se začátky Wine. Tehdy jsem měl jen Gameboye :-))
Alexandre Julliard před nedávnem commitnul patch, který zajišťuje, že wineboot je spuštěno při startování nového procesu Wine. Jedním z hlavních následků této změny je skutečnost, že spolu s Wine jsou spuštěny programy z Run a RunOnce.
Co je nového v této verzi:
- Položky RunOnce a Run jsou nyní spouštěny při startu
Tak tohle asi bude mít nějaké následky
Chtěl jsem to napsat už dřív, ale zapomněl jsem na to. V mé velké instalaci Wine se nyní spouští:
a tohle vše dokonce i při "make check" :(
Asi teď budeme potřebovat nějaký nástroj pro úpravu položek Run a RunOnce.
Většina se shodla na tom, že je třeba nějaký nástroj pro řízení těchto věcí. Bylo navrženo několik možností:
Steven Edwards: Asi je třeba nějaký nástroj jako msconfig pro správu služeb, nebo nějaká stránka ve winecfg.
Vincent Povirk: Startup Control Panel od Mika Lina mi na Windows připadá docela užitečný. Vypadá to, že pod Wine funguje, i když to vypadá, že nemám žádné položky v Run a RunOnce, takže si nemohu být jistý.
Brian Vincent: Dokud někdo nepřijde s rozšířením winecfg pro úpravu klíčů Run a RunOnce (a opravdu to vypadá, že to potřebujeme), měli bychom pravděpodobně detekovat změny v těchto klíčích a při dalším spuštění wineboot ukázat dialog s textem: „Klíče registru Run a RunOnce se změnily, asi kvůli tomu, že jste nainstaloval nový program. Nyní budou tyto klíče spuštěny, takže se připravte na to, že něco exploduje a ukradne vám kapesné. Problémy můžete vyřešit spuštěním "wine regedit" a úpravou HKLM\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run.“
Pak se objevila zajímavá diskuze o msconfig z ReactOS:
Steven Edwards: Winecfg opravdu není vhodným místem pro takovou věc. Lidé zběhlí v používání Windows očekávají msconfig... je škoda, že si nemůžeme vzít ten z ReactOS, protože mají funkční náhradu pod LGPL.
Austin English: Proč ne? Ono to je to snad dílo zpětného inženýrství? Nebo je tu snad něco jiného, co brání integraci?
Steven Edwards: Naším všeobecným postojem je, že z ReactOS už kód nepřijímáme, i když taskmgr a editor registru byly vyvinuty vývojáři ReactOS. Je docela zjevné, že je to čistě napsaný kus kódu, takže možná by Alexandre udělal výjimku a kód přijal. Tady vážně není důvod, proč by se cokoliv dělalo zpětným inženýrstvím, a Colinova verze je pod vhodnou licencí, takže nevidím žádný důvod, proč by to mělo být zamítnuto.
Program | Původní stav (verze) | Nový stav (verze) | Změna |
Wizardry 8 1.2.4 | Silver (0.9.52) | Gold (0.9.53) | +1 |
Babylon-Pro Babylon Pro 6 | Bronze (0.9.22) | Silver (0.9.52) | +1 |
Dungeon Siege II 2.x | Bronze (0.9.47) | Gold (0.9.53) | +2 |
Touhou Kaeizuka ~ Phantasmagoria of Flower View 1.... | Garbage (0.9.51) | Silver (0.9.53) | +2 |
Super EF2000 1.0 | Gold (0.9.46) | Platinum (0.9.53) | +1 |
IDA Pro 5.2.0.908 | Platinum (0.9.50) | Silver (0.9.53) | -2 |
Europa 1400: The Guild Gold: 1.05 Beta 3 | Silver (0.9.42) | Bronze (0.9.52) | -1 |
Star Wars: Jedi Knight - Mysteries of the Sith 1.0 | Garbage (0.9.52) | Gold (0.9.53) | +3 |
Leisure Suit Larry: Love for Sail! 7, Love For Sai... | Platinum (0.9.36) | Gold (0.9.47) | -1 |
Lord of the Rings Online: Shadows of Angmar 1.05 | Silver (0.9.51) | Gold (0.9.52) | +1 |
Widelands 11.2 | Gold (0.9.44) | Silver (0.9.53) | -1 |
jetAudio JetAudio 7.0 | Garbage (0.9.46) | Gold (0.9.52) | +3 |
Star Trek: Away Team 1.0 | Platinum (0.9.49) | Gold (0.9.52) | -1 |
Star Wars: Jedi Knight - Dark Forces II 1.01 | Garbage (0.9.52) | Silver (0.9.53) | +2 |
Star Wars: Jedi Knight - Dark Forces II 1.0 | Garbage (0.9.52) | Silver (0.9.53) | +2 |
Microsoft Money 2003 | Gold (0.9.36) | Platinum (0.9.53) | +1 |
The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth... | Bronze (0.9.52) | Silver (0.9.53) | +1 |
Celková změna | +14 |
Program | Původní stav (verze) | Nový stav (verze) | Změna |
FlatOut 1.0 | Silver (0.9.35) | Platinum (0.9.52) | +2 |
StarCraft 1.x | Garbage (0.9.50) | Silver (0.9.52) | +2 |
Half-Life 2 Episode 2 | Bronze (0.9.47) | Gold (0.9.52) | +2 |
The Witcher US demo | Garbage (0.9.52) | Bronze (0.9.53) | +1 |
Supreme Commander: Forged Alliance 1.0 | Bronze (0.9.51) | Garbage (0.9.53) | -1 |
S.T.A.L.K.E.R. : Shadow of Chernobyl 1.x | Silver (0.9.51) | Gold (0.9.52) | +1 |
SDL TRADOS 2007 SDL Trados 2007 (Professional) | Garbage (0.9.49) | Bronze (0.9.53) | +1 |
Battlefield 1942 1.x | Silver (0.9.49) | Platinum (0.9.52) | +2 |
StarCraft Brood War: 1.x | Silver (0.9.47) | Gold (0.9.52) | +1 |
Guild Wars All Versions | Gold (0.9.52) | Silver (0.9.53) | -1 |
Age of Empires II The Age of Kings: 2.x | Silver (0.9.50) | Garbage (0.9.52) | -2 |
Half-Life 2 Retail (32-bit) | Platinum (0.9.50) | Gold (0.9.53) | -1 |
Half-Life 2 Episode One: Retail | Silver (0.9.50) | Gold (0.9.52) | +1 |
Dreamweaver 8.x | Platinum (0.9.46) | Silver (0.9.48) | -2 |
Gothic 1.0x | Bronze (0.9.52) | Gold (0.9.53) | +2 |
EasyUO 1.50 [Build 0118] Beta | Gold (0.9.39) | Silver (0.9.52) | -1 |
Silkroad Online 1.x | Platinum (0.9.51) | Gold (0.9.52) | -1 |
EAC - Exact Audio Copy 0.99 prebeta 3 | Gold (0.9.49) | Silver (0.9.53) | -1 |
The Longest Journey Build 161 | Bronze (0.9.49) | Garbage (0.9.52) | -1 |
Steam All Versions | Gold (0.9.51) | Silver (0.9.52) | -1 |
The Nations 1.0 | Bronze (0.9.20) | Silver (0.9.49) | +1 |
Celková změna | +4 |
Tento text je distribuován v souladu s podmínkami GNU GPL.
...před nedávnem commitnul patch, který...Tomu se říká lingvistický terorimus v praxi :-/ V každém slovníku se dá najít spousta překladů slova commit, od dopustit se, kompromitovat se, spáchat, vázat se, zavázat se ze StarDictu nebo hromady dalších z jiných slovníků. Přístě se prosím vyhněte takovýmto ohavným novotvarům a dejte tam naříklad
...před nedávnem vytvořil patch, který...Překlad sice možná úplně nepřenáší správný význam, ale po jazykové stránce mi to alespoň neježí chlupy na zádech...
Chápu, že žargón je taky komunitní záležitost a v rámci takové komunity s ním může být docela sranda. Ale musím vědět, kdy je nevhodný. Klidně mohu říct kolegovi, že zapomněl ifnout parametr ale rozhodně bych to nikam nenapsal. Nedávno jsem četl ekonomickou přednášku, která se zkládala ze samých anglických termínů, ovšem po česku ohnutých. Předpokládám, že šlo o vtip. Nicméně, pokud jde o jiný obor, pak si teprve naplno uvědomíte, jak je to směšné.
Člověk by se měl umět vyjadřovat právě v závislosti na prostředí a posluchačích. Předpokládám, že v anglických diskusích také nepoužívají české termíny - byť sebezažitější. Je prostě určitá mez, od které užívání cizích temínů ztrácí funkčnost a stává se pouhou pózou.
Je prostě určitá mez, od které užívání cizích temínů ztrácí funkčnost a stává se pouhou pózou.No vidíte, a já si myslím že "commitnout" ještě není za tou mezí (a rozhodně to není póza, je to jen zvyk). Kde je ta mez je IMHO docela subjektivní záležitost.
commit jako takové má doslovný význam spáchat. eg. Somebody has commited a crime.Ale kdeže... to je jen jeden z mnoha "doslovných" významů. Úplně běžně se používá třeba v následujících významech: commit to memory, commit to action, commit to mental asylum atp. Tvrdit o nějakém slově, že má jen jeden význam, je naivní.
začlenit mi přijde jako vhodnější.To je pravda. Já to např. v Jaderných novinách také překládám. Ale myslím, že je to v oboru programování natolik rozšířené slovo (ten angl. tvar), že nevadí, když se nepřeloží. Přesto jsem při přípravě článku tušil, že by se někdo mohl bouřit, a proto jsem připojil odkaz do místního Slovníku. Nestačilo to...
commit jako takové má doslovný význam spáchat. eg. Somebody has commited a crime.Nejenom. Ono ne všechno jde přeložit bez znalosti kontextu (nápověda: homonyma). Především se nedá překlad dělat tak, že slova přeložím podle slovníku. (Začlenit by podle mě šlo.)
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.