Portál AbcLinuxu, 6. května 2025 09:27
Linuxový desktop v posledních letech zažil zemětřesení. Nejprve bylo již vyladěné KDE 3.5 v distribucích nahrazeno zdaleka nehotovým KDE 4.0, Canonical začal v Ubuntu tlačit Unity a ani vývojáři GNOME se příliš nepoučili — GNOME 3 a především Gnome Shell mezi uživateli sklízí rozporuplné reakce. Někdo se změnám přizpůsobil, někdo utekl k lehkotonážním prostředím s Xfce v čele — a několik lidí se rozhodlo, že využije síly svobodného softwaru a bude udržovat KDE 3 a GNOME 2. Tak vznikly projekty Trinity Desktop Environment a MATE.
Psal se rok 2005 a KDE dospělo do verze 3.5, bylo tehdy nabité funkcemi, poměrně stabilní a vůbec docela dobře použitelné — pomiňme nyní tehdy velice populární spory mezi uživateli KDE a GNOME. Menší aktualizace přinášely jen drobná vylepšení a opravy chyb, zdálo se, že na prostředí už není moc co vylepšovat. Na pozadí se ale pozvolna chystaly velké změny…
Je známá věc, že velké změny jsou v KDE synchronizovány s novými verzemi knihoven Qt. Společně s přechodem na Qt 4 mělo být KDE vlastně přepsáno od píky. KDE 4 mělo mít abstrakční vrstvu na téměř vše. Tak se také stalo. Místo zvukového serveru aRts máme Phonon, místo odděleného panelu, správce plochy a appletů SuperKaramba přišla Plasma,… Háček byl v tom, že zpočátku oproti KDE 3.5 chyběly funkce a stabilita byla žalostná. Rok 2008, kdy KDE 4.0 vyšlo, byl pro uživatele KDE pohromou. Vývojáři totiž chybovali v komunikaci a distribuce KDE 4 předčasně adoptovaly, snad proto, že přece by nedistribuovaly zastaralou verzi softwaru.
Jak šel čas, KDE 4 se stabilizovalo a funkce se pozvolna vracely. Troufám si tvrdit, že nová generace dospěla s vydáním 4.4 nebo 4.5 v roce 2010 a od té doby KDE 3.5 nejen dohnala, ale i předehnala. Ne každý ale se mnou bude souhlasit. Poslední opravná verze KDE 3 měla číselné označení 3.5.10 a vyšla 26. srpna 2008. Po dvou letech už však byla definitivně vytlačována i z distribučních repozitářů. Pokud by se jí nikdo neujal, zmizela by v propadlišti dějin. Nakonec se jí ovšem někdo ujal, konkrétně to byl Timothy Pearson. Fork nazval Trinity a stará se o něj dodnes.
Udržovat KDE 3 ale není nic snadného. Tehdy o tom psal Sebastian Kügler. Přeci jen Qt 3 už dlouho postrádá oficiální podporu, KDE 3 je velmi komplexní software a celý linuxový ekosystém časem přechází na jiné technologie (namátkou D-Bus nebo udev), nehledě k tomu, že hlavně pro testování se hodí široká komunita a uživatelská základna vůbec.
Je až s podivem, že po dalších dvou letech je tu Trinity Desktop Environment (dále jen TDE) stále s námi, ačkoliv je dlouhodobě udržováno jen několika málo lidmi. Za vše asi hovoří statistiky na Ohlohu. Také tomu odpovídá plnění vytyčených cílů. Zatím vyšly tři verze vesměs opravující chyby a čtvrtá (3.5.14) má zpoždění z jara na nejspíše podzim letošního roku. Na přechodu na CMake a Qt 4, což jsou události z hlediska dlouhodobého udržování kritické, se sice pozvolna pracuje, ale výsledky jsou stále spíše v daleké budoucnosti.
Přesto všechno je ovšem TDE použitelné. Oproti poslední verzi KDE 3.5 obsahuje několik drobných funkcí navíc (viz poznámky k vydání jednotlivých verzí), lehce upravenou grafiku (K bylo na řadě míst (především tapet) nahrazeno písmenem T jako Trinity), chyby opravené a naopak chyby přidané. Především jde o problémovou podporu Bluetooth a integraci GTK aplikací, které nyní velice rády padají. Jinak jsem s používáním potíže neměl, jen tu a tam se vyskytne drobná chybička jako na následujícím obrázku (chybí tlačítko pro aktivaci administrátorského režimu, objeví se až po maximalizaci okna).
Pokud chcete TDE vyzkoušet i vy, můžete tak učinit — pokyny naleznete na webu projektu. Balíčky jsou připraveny alespoň pro Ubuntu, Debian, Slackware a Fedoru. V případě aktuálního Ubuntu 12.04 jsem narazil na to, že repozitáře byly připraveny na verzi 11.10 a starší, ale když jsem je systému vnutil, nesetkal jsem se s výraznými komplikacemi. Jediným chytákem bylo, že jsem si pro správnou funkčnost např. konfiguračních nástrojů musel vytvořit superuživatelský účet (ano, sudo
nestačí).
Podobná historie se nevyhnula ani GNOME. GNOME 3 ovšem nepřineslo ani tak radikální změny architektury, jako spíše revoluční změnu pohledu na ovládání počítače. Gnome Shell se stal pro nemálo uživatelů noční můrou podobně, jako to bylo s KDE Plasma Workspaces. Proto se v distribuci Linux Mint rozhodli nejprve vrátit panely do GNOME 3 pomocí rozšíření v rámci tzv. MSGE, aby pak přikročili rovnou k forku GNOME 3, nazvanému Cinnamon. Současně také podpořili fork GNOME 2 pojmenovaný MATE.
Za MATE stojí původně Perberos, uživatel Arch Linuxu. Myšlenku ale brzy adoptovala distribuce Linux Mint, která zatím jako jediná MATE aktivně nasazuje. Pokud tedy chcete MATE používat, můžete buď sáhnout po balíčcích pro svou distribuci, nebo zvolit právě distribuci Linux Mint.
Cílem projektu je v prvé řadě udržovat GNOME 2.32. Zatím všechny tři verze, poslední 1.4 vydaná v červenci1, se soustředily na oddělení komponent od GNOME tak, aby šlo obě prostředí používat na jednom systému. Také proto byly některé aplikace přejmenovány, např. Nautilus se nově jmenuje Caja.
V současné fázi je MATE dobře použitelné, vlastně jako GNOME 2. V Linux Mintu 13 dokonce vypadá jako GNOME 2 ve starších vydáních distribuce — včetně motivu vzhledu a nabídky mintMenu. Funkcionalita je stejná, ba dokonce přibylo několik novinek, např. tlačítka Zpět/Znovu ve správci souborů. Se stabilitou potíže nejsou, jedinou výjimkou, na kterou jsem narazil, je integrace Bluetooth (stejně jako u TDE).
Na mém (64bitovém) systému TDE samo o sobě zabírá cca 360 MiB RAM. V případě Xfce je to kolem 250 MiB, MATE si vezme necelých 350 MiB a ne právě minimalisticky nastavené KDE Plasma Desktop Workspace 4.9 si pro srovnání uzme přibližně 600 MiB. Na 32bitovém systému by ta čísla byla pochopitelně nižší. Je také vhodné uvědomit si, že tento ukazatel také reflektuje komplexnost prostředí — jakmile v Xfce otevřeme aplikaci založenou na knihovnách GNOME či KDE, zaplnění paměti rázem vzroste.
Využití TDE či MATE vidím převážně na starších počítačích, když člověku Xfce, LXDE nebo E17 přijde příliš minimalistické. Starám se o několik takových strojů (se sotva 1GHz P3 a méně než 512 MiB RAM), které budou sloužit ke čtení e-mailů, dokud se nerozpadnou, a právě tato prostředí jsou na nich ideální volbou — také z toho důvodu, že uživatelé nejsou nuceni zvykat si na změny a novinky.
MATE používá stejné číslování verzí jako GNOME, tedy liché číslo značí verzi vývojovou, číslo sudé značí vydání stabilní.↩
Tohle je stejné jako kdybych napsal, že „tu máme operační systém Windows, nemohli by prostě zrušit Apple a pomoct jim místo té rebélie“?Ok, Googlil jsem a dám lepší příklad: Proboha proč tu máme zrcadlovky, kompakty a analogové foťáky? Proboha proč?
Nothing else matters je jedna z těch mála věcí, které od nich ještě snesu.Tak nějak.
A nebylo by lepší místo forkování zkusit vymyslet něco užitečného, co by skousli jak současní uživatelé tak by to ocenili i nově příchozí?Přesně tak, nebylo.
A nebylo by lepší místo forkování zkusit vymyslet něco užitečného, co by skousli jak současní uživatelé tak by to ocenili i nově příchozí?Hele a když už ti to tak jde, nechceš ještě v mezičase „vymyslet“ funkční a levný fúzní reaktor…třeba?
Myslím, že zrovna "enteprise" toto moc neocení. Kdo je konzervativní může používat GNOME 2 ještě řadu let, třeba Red Hat to pro něj bude ještě minimálně 7 let udržovat v RHEL 6.
Představa, že nějaký tvůrce enterprise distribuce začne používat MATE, které používá věci, jež upstream prohlásil za mrtvé, a které má cca 3 vývojáře, je dost naivní. Cokoliv totiž zahrnou do své distribuce, musí udržovat až 10 let. Proti MATE nic nemám a jako možnost volby ho vítám, ale opravdu to není ten typ projektu pro enterprise prostředí.
Proc se trebas nevyrabi jen jedno auto pro dany ucel. Vzdyt prece misto zalezeni vlastni firmy a vyvoje noveho (tedy takovy "fork") se muzu preci nechat zamestnat v te prave a jedine automobilce a muzeme spolecne udelat nejlepsi auto vsech dob. Preci kazdeho stve, ze kdyz vybira auto, tak kazde jinak vypadaHele nechci být rýpaví
skoro stejné projektyTohle je právě ten mylný názor. XFCE a GNOME2 nejsou ani stejné projekty a ani skoro stejné projekty. Mají naprosto odlišné cíle.
Xfce is a lightweight desktop environment for UNIX-like operating systems. It aims to be fast and low on system resources, while still being visually appealing and user friendly.Tento cíl si nikdy GNOME2 nekladlo. Ba přesně naopak.
Ač jsem spokojený uživatel KDE4, tak se mi zastesklo po KDE3, ani nevím proč. Naštestí se KDE3 a KDE4 používájí stejně. Používat GNOME2 a přejít na GNOME3 musí být pro některé uživatele docela masakr...
Tak zorvna tohle se mi snad ještě nestalo... Btw nevím co to mají za skin do bugzilly (pokud to je vůbec bugzilla), ale líbí se mi ta grafika. Fakt paráda.
V Gnome 3 je v panelu vpravo nahoře ikona pro bluetooth, stačí na ni kliknout a rozbalí se nabídka, kde je možné zapnout a vypnout bluetooth, nastavit viditelnost počítače, nastavit bluetooth a také kliknutím na vybrané zařízení v seznamu zařízení odeslat a nebo procházet soubory na zařízení.
Mě irituje třeba to, že všechny kio jsou nepochopitelně pomalý. Ale strašně mě štve to, že když něco kopíruju třeba na flashku, během chvilky mám 100% a pak to ještě klidně několik minut zapisuje z keší. To to jako fakt nejde nějak normálně vyřešit?
A takových věcí je pořád spousta, občas fakt nechápu, jak se tam můžou několik let zdržovat takový blbý chyby...
Já používám vesměs staré PC a i na novém nevím proč používat něco jako unity, gnome shell či KDE4.x.
To je individuální. Třeba Plasma Workspaces mi v podstatě umožnila pracovat stylem, který mi vyhovuje. Např. v Trinity postrádám KRunner, kompozitor v KWinu a widgety Plasmy.
Stále mi připadá že grafická prostředí pro linux jsou horší než windows XP nebo 2k co se týká použitelnosti a HW nároků..
To je do značné míry dáno systémovými specifiky a prioritami, ale doporučuji se podívat na Razor-qt.
$ aptitude why kubuntu-desktop Nemohu najít důvod pro instalaci kubuntu-desktop.WTF?
-graphicssystem raster
?
Místo aby se udržovalo jedno nebo dvě grafická prostředí, tak si každý trouba, který myslí že spasí svět udělá vlastní fork (který stejně za pár let zanikne).
Linus mu vládne rukou pevnou jako diktátor.
Už dlouho moc ne. Ale hierarchická struktura, meritokracie a tak vůbec funguje ve spoustě projektů.
Nevyvrací ale mé tvrzení že "Přesně tohle je důvod, proč se Linux nerozšíří na desktop".
To tvrzení je irelevantní. Před monopolem Microsoftu tu také nebylo žádné jedno jednotné prostředí, ba právě naopak. Nevidím důvod, proč by mělo i po pádu Microsoftu "jedno prostředí vládnout všem".
Linuxový kernel je dnes rozšířen skoro všude , od mobilních aplikací přes různé switche atp. Linus mu vládne rukou pevnou jako diktátor. Troufám si tvrdit, že i díky tomu je to nejúspěšnější FOSS projekt.To je voda na mlýn všem, se kterými se chceš hádat. Linux je nejúspěšnější tím, že se neustále forkuje, ty forky se udržují, a jehich části se začleňují zpět. Taky je úspěšný tím, že je relativně kvalitní a že se správci nebojí kteroukoli část kernelu nahradit něčím lepším. Lepší důkaz úspěšnosti forků v opensource jsi snad vymyslet nemohl. Možná ještě Xorg.
Bystroushaak zcela evidentně reagoval na následující (přitom v jeho komentáři nic moc o aplikacích nevidím):
Tohle je přesně důvod, proč se Linux masivně na desktopu nerozšíří. Místo aby se udržovalo jedno nebo dvě grafická prostředí, tak si každý trouba, který myslí že spasí svět udělá vlastní fork (který stejně za pár let zanikne). Sorry za expresivní vyjádření, ale tohle mě fakt docela štve, protože to brání rošíření jinak skvělého systému.
Mít dvě prostředí (jedno plnohodnotné a druhé odlehčené) tak jsou společným úsilím komunity dotažena k dokonalosti. Takhle existují desítky více či méně povedených pokusů.
více aplikací
To už tu bylo výše. BTW na iOS je to hezky vidět: hodně (obyčejných) uživatelů, hodně prdících aplikací.
méně bugu
Jo, to je na MS Windows perfektně vidět.
Uživatelé Windows jsou nejvíce známí nahlašováním bugů a M$ je zase znám odpovídáním na ně...Ehm…
Photoshop dneska dostateš v tý omezený edici ke kdejakýmu kompaktu.Ale není v neomezené verzi pro kohokoliv. Není otevřený, není v repositářích. V čem je furt problém? K čemu je mi když je každému kompaktu, když jsem si v životě žádný nekoupil? Já mám repositář a v něm žádný Photoshop. V čem je problém?
Ale pak přijde chvilka, kdy třeba opravdu potřebuju víc než 8bit nebo kdy opravdu potřebuju "vodní úpravy" jak jim rád říkám a tam si prostě OSS neškrtne.No tak by si měl asi místo fotky studovat grafiku, algoritmizaci, aritmetiku. Nemyslíš, že je to docela tvůj problém, že studuješ kraviny?
Zrovna si dávám - párek, ale sójový, a čtu tvůj komentář (hořčice a kečup jsou výborné). Že by pokyn shůry?
Potěšil jsi mě. a tak si myslím, že už skoro mám vybráno, koho volit.
Myslíš, že by nebylo fajn mít Photohop na Linuxu?Ne, nebylo, protože Photoshop nebo není otevřený. Lightwork stejně tak. S tím Steamem se ještě uvidí.
Nerozumím tomu přístupu alá: To je closed-source! To je ale ee!A jak podle tebe _ten_ „super systém, který technologicky strčí MS do kapsy“ vznikal? To se vezme banda geeku do místnosti, nosí se jim tam pizza a coca-cola, nechá se tam dělat jejich magie a *puf*, dokonalý systém je za pár dnů na světě? Nenech se vysmát. Technologicky lepších systémů v historii už bylo, jenže jejich chyba byla, že nebyly otevřené. Grafických editorů taky. A ještě jich asi hodně bude.
A to jsem jen tak mimochodem ten předchozí příspěvek napsal bez znalosti tohoto. Já už ani nechápu o co ti vlastně jde.
podobný vzhled a o ten přece u GUI jde, nebo jsem to špatně pochopil?
Stručně: nepochopils to. Dál jsem se ani nenamáhal číst.
Například různé CADy.CADy se kterými jsem měl já tu čest jsou ty nejhorší druhy softwaru, které existují. Možná proto nejsou pro svobodné operační systémy.
...také z toho důvodu, že uživatelé nejsou nuceni zvykat si na změny a novinky.
ISSN 1214-1267, (c) 1999-2007 Stickfish s.r.o.