Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Vývojáři OpenMW (Wikipedie) oznámili vydání verze 0.50.0 této svobodné implementace enginu pro hru The Elder Scrolls III: Morrowind. Přehled novinek i s náhledy obrazovek v oznámení o vydání.
Komunita kolem Linux Containers po roce vývoje představila (YouTube) neměnný operační systém IncusOS speciálně navržený pro běh Incusu, tj. komunitního forku nástroje pro správu kontejnerů LXD. IncusOS poskytuje atomické aktualizace prostřednictvím mechanismu A/B aktualizací s využitím samostatných oddílů a vynucuje zabezpečení bootování pomocí UEFI Secure Bootu a modulu TPM 2.0. Postaven je na Debianu 13.
Budu aj open source pesticidy a herbicidy
ochrana životního prostředí do ekologie patří velmi okrajově.vs
Ekologie není pouze ochrana prostředí ...aha, no ... ty tvrzení jsou naprosto jasně ve sporu jak Brno
) Co děláš?
Děláš to alespon opensource?
Ono to nějakej smysl má, psát open source věci pro uzavřenej HW, minimálně proto aby to běhalo na linuxu...
, to se všichni můžou …)
)))
Osobně si myslím že by bylo nejlepší začít téměř od píky. Pokud by se našlo nějaké schopné jádro(blender, BRL-CAD, OpenCASCADE) počítat průniky těles tak by šlo už v uzovkách udělat ten balast okolo.
)) To jádro je základ. Třebas takovej Solidworks zvládlo taky pár vývojářů a postavili to na koupeným jádře parasolid. Osobně si myslím že komerčním způsobem by jsi se nedoplatil... Takže asi reálnej odhad nedokážu udělat... ale na co si troufám je vymyslet jak by to mělo fungovat krok po kroku to bastlit. Záleží na tom jeslti by se sehnalo počítací jádro. To bych totiž navrhnout nedokázal. Ale to ostaní je krom skicáře docela triviálnost zase v uvozovkách...
Začněš programi aby to dokázalo vytvářet body a ukládat a do nějakého souboru a jejich parametrizaci. pak roviny to samé pak usečky. Pak přijde na řadu udělat skicář, což je peklo ale myslím že jednoduchej skicář by šel udělat a stačil by. No pak budeš vytahovat ze skic 3D tvary do prostoru. začneš vysunutím, pak rotací atd... pak kdžy budeš mít už dva vytáhnutý profily v sobě tak ty si někam do soiboru uložít daný postup a necháš jádro přepočítat průnik a zobrazíš, atd atd...
A máš nějaký odhad, kolik člověkodní by zabral vývoj takového CADuMoc ne. Vesměs je to jen geometrie a nějaká byrokracie, možná ještě vykreslování.
Líp bych to napsat nedokázal.
jenom prostě sebrat nějaký lidi kteří by se do toho chtěli pustit a vyvinout něco špičkového!
jinak mám dojem, že celej blog by se dal shrnout: koukal jsem na tohle a to mi připomnělo, že vám musím zase cpát, že chci CAD
Protože CAD je klíčová kuli rychlosti tvorby, rychlosti modifikace a sdílení mezi vývojáři. je to to samá jako by jsi si programátoři předávali kod ve formátu *.png a k tomu by jsi mohl ten obrázek modifikovat byj si si musel koupit software... Je to napalici a bez smyslu to takhle dělat...
Protože CAD je klíčová kuli rychlosti tvorby, rychlosti modifikace a sdílení mezi vývojáři.To si nemyslim, zejmena kvuli rychlosti tvorby. Znam nekolik konstrucnich kancelari, tam nacrtava sef konstrukce napady a navrhy takrikajic na pytlik od svaciny a pak je tam halda konstrukteru, ktera to rozkresluje - pravda za pomoci toho CAD.
) Prvně kreslíš na canc papíru. ten kdo začíná rovnou tvořit v 3D CAD je blázen.
) Nejdřív musí bejt idea která vzniká v hlavě. Ten CAD je na to aby jsi ty ápady dokázal přenést rychle do realizace ve výrobě, vychytat rozměry, pevnosti, dostupnej materiál, atd...
Protože CAD je klíčová kuli rychlosti tvorby, rychlosti modifikace aTohle je falešný argument. Tohle zajímá jen šašky, které zajímají na světě jen dvě věcí: Preis a Liefertermin. Ostatní mají nekonečné množství času (kde je ten strip z XKCD?).
a sdílení mezi vývojářiTo už je lepší.
Je to napalici a bez smyslu to takhle dělat...Proč? Naopak pokud neděláš něco o komplexnosti bagru, tak je to většinou mnohem rychleji udělané rukou.
no, vidím, že amíci dokážou zabít fakt úplně všeckoTak zase na druhou stranu, pokud jsou výkresy v nějakém sémanticky rozumném formátu, dá se mezi jednotkami převádět.
) No pokud je kutil vyučeným strojařem (frézka, soustruh, svářeč) tak ty základy zná moc dobře a ví moc dobře proč někde musí bejt uložení H7/h6 jinak mu to běhat nebude.
) mylsím cílová skupina jsou lidi kolem železa, ti prostě věcí co a jak a proč.
k čemu ti je, když si převedeš, že tyč tlustá 1 palec má 2,54 cm, když pak půjdeš do krámu, a tam ti nabídnou pouze 2,5 nebo 2,6 cm?Vy jste se ve škole neučili zlaté pravidlo, převeď a zaokrouhli na nejbližší vyšší?
Takže ten výhozí bod se musí brát jako bod za který je sice další vesmír ale pro danou potřebu je to bod. Mě jde o to se pokusit s tím něco udělat, převrátit to na stranu otevřeného vývoje, bylo by lidem líp. RMS to hacknul ve světě FreeSoftware. Myslím že je potřeba najít podobnej Hack ve strojařině a výrobě věcí obecně. Pokud by se to povedlo tak to znamenalo revoluci.
Nazdar, znáte stránku OpenSourceEcology? Tyhle boci si budujou opensource technologie pro globální vesnici. Takže si vymejšlej vlastní traktory, vlastní vrtačky, stroje/nástroje atd., tak aby byla zaručena opakovatelnost kdekoli na světě.
A posledním problémem je do jaké hlouby mužete být opensource protože oni stejně kupují válcované profily pomocí kterých dělají ty stroje. Takže kooperace s okolním sětem je nevyhnutelná protože válcovací stolici na plech a nebo hutě prostě jen tak nepostavíte doma na zahradě!Úžasné. Naprosto. Abych přiznal barvu, tak je to tak měsíc co jsem přemýšlel o iniciativě něco jako „Engineers for the third world“ (po vzoru AE911) s velice podobnými principy (navíc byly snad jen poníci). Bohužel, jak už si psal, vždycky narážíš na problém vhodného materiálu. Většina věcí je z oceli a co si budeme nalhávat. Ta je dost drahá i u nás (a i pokud to vezmu z pohledu surovin, tak kde až kopneš do zemi a vytáhneš z ní oxid železa?) a stroje na její opracovávání jsou docela dost komplexní. Co je všude je něco jako hlína, kamení a dřevo. Jenže zkus třeba postavit motor ze dřeva (o když i to mě velmi nedávno docela překvapilo). Pokud chceš další průmyslovou revoluci, budeš nejprve muset najít vhodnou náhradu za ocel.
Má to ale několik problémů. Když se podíváte na jejich stránky a začnete se pídit po CAD datach respektive výkresové dokumentaci, která je klíčová k tomu aby jste něco vyrobili tak naleznete téměř prdlačku. A když už něco najdete tak zjistíte že ty traktůrky někdo modeluje ve Google Sketchup a nebo v Solidworks. No máto cenu? Proč vyvíjet opensource hardware když jste stále závislej na komerčních uzavřených CAD? Nezbláznili se? Proč ty stroje nekreslej rovnou na rýsovacích prknech aby byla zachován princip opensource?Sorry, ale výstupem by vždycky měl být nějaký výrobní výkres na papíře. A jestli už si nějaké úpravy doděláš tužkou může být konečnému uživateli šumák. Jako chápu oč jde, ale tohle neplatí ani ve světě programování. Velké procento programů jsou jen hacky.
Další věcí je že jsou z USA takže všechny věci co vyvíjej, vyvíjej pro USA, takže všechno v Inch, a USA normativy. Což je nám evropanům naprdlačku...Tak je to Polák co žije v USA. Dělá jen to co umí. Já taky používám ČSN (Rakušácí zase ÖNORM), protože jsem byl na ni v mládí naučen.
Mno a tak mně napadá fundamentální otázka do jaké míry se jedná o svobodu ohledně softwareů, když jedete na uzavřené technologii HW? Má vubec smysl uvažovat o opensource softu jak o řešení problému lidstva když nejsme schopni pomocí opensource konstruovat hardware a většina opensource softu jeden a uzavřených technologiích?Znam spoustu výkresů udělaných v ruce, znam i „plány“ vyrendrované v nějakém 3D modelátoru a k nim přikreslené ručně kóty. Si prostě příliš zatvrzelý v tom na co si zvyklí a v čem si naučený ty. Improvizuj víc.
Osobně si myslí že bez opensource(GPL/BSD) vysokého parametrického CAD se prostě Opensource nevymaní ze svých uzkých mezí/instancí které jsou ohraničeny HW komerčních výrobců.Zde nemůžu dodat nic jiného, jen že máš pravdu.
postavit to celé na křemíku. Prostě by jsi si zašel nakopat na zahradu trochu písku a už by jsi vyráběl!
)
on pořádně neexistuje ani profesionální opensource software na bitmapovou grafiku, GIMP neberu, to je tak na to domácí patlání, ale jinak nic moc, zeptejte se libovolného profi grafikaProfi-grafik, to je zas co? Nějaký titul? Nebo obdoba code-monkey (bez rozhledu), které se do ruk strčí nástroj za enormní množství prachů (dodává to jakýsi punc elitnosti) a pak se z jedné strany tlačí peníze a z druhé vypadává „Wow“? Někteří umělci/grafici se snaží otevřené nástroje používat a ještě přitom vylepšovat a šířit o nich osvětu. A (varování, následuje můj názor) docela jim to jde. Ti nejsou dost profi? Asi jsme konečně našli ty „domácí patlaly“ o kterých je výše řeč.
Bud rad ze si nasel co ti vyhovuje, ale nedelej z toho dalekosahle zavery
Nezávislost je už v tom, že stavíš na generických polotovarech, které ti může dodat kdokoli – nejsi závislý na specifických výrobcích konkrétní firmy (které jsou buď patentované, nebo je nikdo jiný vyrobit neumí).
Tiskni
Sdílej: