Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.10.38 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Google zveřejnil seznam 1220 projektů od 195 organizací (Debian, GNU, openSUSE, Linux Foundation, Haiku, Python, …) přijatých do letošního, již dvacátého, Google Summer of Code.
Na základě DMCA požadavku bylo na konci dubna z GitHubu odstraněno 8535 repozitářů se zdrojovými kódy open source emulátoru přenosné herní konzole Nintendo Switch yuzu.
Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.
O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).
Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.
Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
Byla vydána verze 1.78.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání na GitHubu. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Už delší dobu se věnuji použití Pythonu na webu. Nedávno mě kamarád přivedl na nápad zkusit kromě mod_pythonu či obyčejného CGI také relativně odlehčený framework jménem CherryPy. Z pythoních frameworků jsem zkoušel zatím jen Django, které je velice slušné, ale já si přecejen ten základ aplikace píšu sám. Django toho za mě dělá až moc. Podobně je na tom TurboGears, který je mi ale sympatičtější, protože vychází právě z CherryPy a templating enginu Kid (ten se dobře s CherryPy používá i tak).
Způsobů jak použít CherryPy je více. Můžete buď použít vestavěný server (port 8080, ale nic vám nebrání při absenci Apache to hodit na 80), FastCGI nebo třeba právě můj oblíbený mod_python. Oficiální návod na tuto kombinaci neexistuje, pouze je na webu wikioidní databáze "receptů", mezi nimiž takový návod je.
Brzy jsem však zjistil, že ten návod prakticky vůbec nefunguje (mj. také kvůli současné situaci, kdy se pomalu klube verze 3.0.0 a hodně věcí se mění) a tak jsem se jal o tom diskutovat v cherrypy-users na Google Groups. No a dneska bych vám rád trochu konsolidovaně předložil, co jsme spolu s původním autorem onoho návodu dali dohromady — tedy funkční návod na zprovoznění nejaktuálnější verze CherryPy (3.0.0b2) přes Apache & mod_python.
Nejdřív pro pořádek uvedu, na čem to všechno kutím: Apache/2.0.55 (Ubuntu) mod_python/3.1.4 Python/2.4.3.
Jak nainstalovat výše uvedený SW, to snad nemusím vysvětlovat. Předpokládám, že každý uživatel Linuxu ví, jak se v jeho distru pracuje s balíčkovacím systémem a že člověk zajímající se o Python na webu tak nějak ví jak to s Apachem chodí.
Instalace CherryPy je jedoduchá. Stáhneme poslední verzi a nainstalujeme pomocí
sudo python setup.py installPak využijeme vymožeností open-source a CherryPy si spravíme. V
__init__.py
v adresáři cherrypy
chybí from cherrypy import _cprequestDále potřebujeme skript modpython_gateway.py, který je v nové verzi CherryPy již nahrazen nativním modulem, ten ale ještě jaksi nefunguje jak má. Stažený skript nakopírujeme někam do PYTHONPATH.
/var/www
) vytoříme adresář myapp
. V něm vytvoříme webařům snad známý soubor .htaccess
a vložíme do něj toto:
PythonPath "['/var/www/myapp']+sys.path" SetHandler python-program PythonHandler modpython_gateway::handler PythonOption wsgi.startup app::startapp PythonOption wsgi.application cherrypy::tree PythonOption wsgi.cleanup cherrypy::engine.stopVěc se dá zařídit i přímo přes
apache2.conf
, kam se stejné řádky vloží do tagu <Location /myapp> </Location>
.app.py
a to s tímto obsahem:
import cherrypy class HelloWorld: def index(self): return "Hello world!" index.exposed = True def page(self): return "Some page..." page.exposed = True def startapp(req): cherrypy.tree.mount(HelloWorld(), "/myapp") cherrypy.config.update({"environment": "production"}) cherrypy.engine.start(blocking=False)Ze souboru je dobře vidět, jaká je filosofie stavby CherryPy aplikace. Třída je "adresářovou úrovní", její metody jednotlivými "stránkami" (berte ty uvozovky opravdu vážně). Nesmírně praktická je pak možnost definovat proměnné a další věci v konstruktoru a používat je v jakékoliv metodě té třídy. No a když se pak tyhle věci skoubí s dědičností tříd a podobnými věcmi... Ve startovací funkci se na strom aplikace jednoduše namountuje co a hlavně kam chceme. Abychom náš projekt našli na
http://localhost/myapp
, naroubujeme třídu HelloWorld na větev /myapp
. IMHO perfektní filosofie tvorby webu.
No, a teď bychom měli vidět "Hello World!" na http://localhost/myapp
(resp. http://localhost/myapp/index
) a text "Some page..." na http://localhost/myapp/page
.
Tenhle blogpost rozhodně nemá za cíl podávat vyčerpávající informace o uvedeném frameworku a nějak do hloubky rozebírat jeho princip, to je asi zřejmé. Jen ventiluju svoji radost z toho, že se konečně něco pohlo Zájemcům doporučuju prošmejdit web CherryPy a uvedenou Google grupu.
Tiskni Sdílej:
mozem sa este opytat ake mate skusenosti s mod_python? ja som bezal povodne na nom, ale mal som problemy s kesovanim skriptov.No, tak nevim, jestli ted mluvime oba o tom samem, ale ja mel (a obcas i mam) takove problemy taky. Mod_python mi neznamo proc casto nereloaduje moduly a to i kdyz mam explicitne nastaveno
PythonAutoReload On
Ale to je problem jen pri vyvoji.
Jinak s nim mam zksuenosti dobre, zvlaste s tim vestavenym templatovacim systemem. Na opravdu male weby je cisty mod_python spickova vec. I ten jeho CGIHandler je 15x rychlejsi nez ciste CGI
Ta rychlost myslim, ze bude jedna z nespornych vyhod mod_pythonu oproti mod_rewrite. To mi precijen pripadne jako takove "spinave" reseni
kid.enable_import()
je spolehlivejsi nez normalne ty soubory natahovat, hazi to mene chyb (neznamo proc mi to pri beznem natahovani obcas napise, ze tam ten soubor neni, nekdy je to OK). Stejne je to pres ten import elegantnejsi
vo verzii 3.3 to ma uz byt odstranene...Jeee, to bych byl stastny jako blecha! Jedina opravdova vada mod_pythonu...
Nedostal jsem se zatím k tomu, abych naimplementoval podporu pro jiné databázové datové typy, což už asi bude horší.Mozna, ze lepe by to slo v TurboGears, kterej pouziva SQLObject, ne? btw: podle tohoto postu pod kapotou Djanga taky tluce CherryPy