abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 18:55 | IT novinky

    Dnešním dnem lze již také v Česku nakupovat na Google Store (telefony a sluchátka Google Pixel).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    včera 18:33 | IT novinky

    Apple představil (keynote) iPad Pro s čipem Apple M4, předělaný iPad Air ve dvou velikostech a nový Apple Pencil Pro.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:11 | Nová verze

    Richard Biener oznámil vydání verze 14.1 (14.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 14. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 13:44 | Komunita

    Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2023. Vybráni byli Bruno Haible za dlouhodobé příspěvky a správu knihovny Gnulib, nováček Nick Logozzo za front-end Parabolic pro yt-dlp a tým Mission logiciels libres francouzského státu za nasazování svobodného softwaru do praxe.

    Fluttershy, yay! | Komentářů: 0
    včera 13:11 | IT novinky

    Před 10 lety Microsoft dokončil akvizici divize mobilních telefonů společnosti Nokia a pod značkou Microsoft Mobile ji zanedlouho pohřbil.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    6.5. 21:33 | Komunita

    Fedora 40 release party v Praze proběhne v pátek 17. května od 18:30 v prostorách společnosti Etnetera Core na adrese Jankovcova 1037/49, Praha 7. Součástí bude program kratších přednášek o novinkách ve Fedoře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    6.5. 21:11 | IT novinky

    Stack Overflow se dohodl s OpenAI o zpřístupnění obsahu Stack Overflow pro vylepšení OpenAI AI modelů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    6.5. 17:55 | Nová verze

    AlmaLinux byl vydán v nové stabilní verzi 9.4 (Mastodon, 𝕏). S kódovým názvem Seafoam Ocelot. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.5. 17:11 | IT novinky

    Před 50 lety, 5. května 1974 v žurnálu IEEE Transactions on Communications, Vint Cerf a Bob Kahn popsali protokol TCP (pdf).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    6.5. 13:44 | Zajímavý článek

    Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 717 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Podle hypotézy Mrtvý Internet mj. tvoří většinu online interakcí boti.
     (63%)
     (7%)
     (13%)
     (16%)
    Celkem 134 hlasů
     Komentářů: 9, poslední včera 22:07
    Rozcestník

    Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů

    30.1.2014 20:00 | Přečteno: 9169× | windows | Výběrový blog | poslední úprava: 31.1.2014 14:51

    V práci používáme Exchange 2007, viz mé předchozí zápisky. Dnes jsem byl požádán o tabulkovou cenu pro 100 uživatelů pár dceřinek. Kdo si tipne správně?

    Úvod

    Nejsou to žádné převratné informace, každý si je může zjistit během relativní chvilky, ale proč by to kdo dělal, že? Tak mně napadlo, že víc lidí na to raději jen koukne, než aby si to počítali sami.


    Windows Server 2012 OEM

    Exchange je třeba na něčem provozovat, takže Windows Server 2012 Standard (někým přezdívaný jako Metro Edition). Jedna krabička s DVD stojí 14 400,-Kč bez DPH a umožňuje běh dvou instancí na dvouskocketovém serveru, což je úplně akorát. Jedna instance je nutná pro doménový řadič (pokud již někdo neprovozuje na něčem jiném) a druhá pro Exchange.

    Tato licence je bez CAL. Je třeba tedy dokoupit 100 CAL licencí na server. CAL na server jsou nutné, jelikož se na serveru budou využívat služby windows serveru (Exchange je využívá, jako např. IIS apod.). Kdyby na serveru běžel třeba Oracle a uživatelé by využívali jen Oracle (samozřejmě bez ověřování proti AD apod.), tak nejsou třeba CAL licence (prosím nehádat, máme v minulosti potvrzeno od Daquasu a následně i od MS), jelikož klienti nevyužívají v takovém případě žádnou službu windows serveru.

    V běžném případě se kupují USER CAL (licence na uživatele), protože každý by rád přistupoval k poště z PC, ntb, telefonu, tabletu apod., takže jednoznačně per user.

    20 x 5Pack USER CAL 3119,- = 62 380,-Kč bez DPH + 14 400,- = 76 780,-Kč bez DPH


    Exchange 2013

    Stejně jako v předchozím případě je třeba koupit licenci na sw a k tomu příslušné CAL licence. Exchange 2013 Standard stojí 32 031,-Kč bez DPH (včetně licence na jendoho usera). K tomu je potřeba tedy 99 USER CAL licencí.
    Zde se ještě sluší upozornit na to, že licence je per USER, nikoli mailbox. Na takovém serveru pak lze provozovat neomezeně mailboxů, ale může k nim následně přistupovat jen 100 uživatelů (fyzických lidí).

    99 * 2091,- = 207 009,-Kč bez DPH + 32 031,- = 239 040,-Kč bez DPH


    Fyzický server

    My např. jedeme HP only prostředí, takže bychom nejspíše šli do něčeho jako toto (s tím, že lze virtualizovat a provozovat na tom i další méně náročné VM).

    HP ProLiant DL380p Gen8 (704558-421) - 178 920,-Kč bez DPH
    2x Intel® Xeon® E5-2650 v2 (8 core, 2.6 GHz, 20MB, 95W)
    2x 750W Platinum Plus hot plug power supply kit Common Slot
    32GB (2x16GB) RDIMM
    10Gb 533FLR-T FlexFabric Adapter 2 Ports per controller
    Smart Array P420i/2GB FBWC
    iLO Management Engine, Insight Control (optional)

    K tomu samozřejmě nějaké diskové pole. Pro 100 userů bude výhledově potřeba tak 500GB pole na mailboxy + něco na systém (2x40GB), transakční logy (100GB) atd., dále je třeba myslet i na to, co bude za pár měsíců (je možný růst dalších uživatelů na serveru atd.). Exchange 2013 hodně optimalizuje zátěž na diskové pole, ale pořád to nějaká zátěž je. Víc menších disků do RAID10 bude dobrá volba. Lepší tedy koupit 8x300GB SAS 10K, než 4x 900GB SAS 10K

    8x 300GB SAS 2,5" 10K (1,2 TB RAID10) - 8x6700 = 53 600,-Kč bez DPH + 178 920,- = 232 520,-Kč bez DPH


    Celková cena

    S celkovou cenou jsme na 315 820 (licence) + 232 520 (HW) = 548 340,-Kč bez DPH

    Samozřejmě, pokud už někdo má ve firmě rozjetou doménu, tak mu stačí koupit jen Windows Server bez CAL licencí, ten připojit do současné domény a tím se pak na něj budou vztahovat současné CAL. Každopádně Exchange + CAL na Exchange je třeba koupit. Dále je třeba počítat s tím, že se jedná o tabulkové ceny, je tedy velmi pravděpodobné, že nějaký větší hráč na trhu dodá licence o něco levněji.

    Na serveru by se dalo ušetřit dost, to ano. Tento server je silně předimenzován na Exchange. Né tolik diskové pole, jako CPU výkon. U pole je třeba si uvědomit, že zálohy serveru dost zatěžují. Výkon serveru je záměrně předimenzován, jednak kvůli tomu, že už jsem byl několikrát vytrestán přesnou dimenzací, ale také kvůli tomu, že účka v racku rychle mizí a když je tu virtualizace, je to další možnost nasadit nové služby na současný HW a nekupovat další přesně dimenzovaný server.


    Závěr

    Součástí celého řešení není zálohování ani archivační systém na emaily. Na zálohy lze využít integrovaný MS backup, nebo rovnou zálohovat celou VM, ale je třeba mít ještě nějaké místo, kam ty zálohy půjdou.

    Tady je krásně vidět, že SW je sakra dražší jak HW. Kdo by nasadil nějaké OSS řešení, tak má dva ještě víc nadupanější servery a může na nich poskytovat mnohem více služeb (nebo třeba cluster / failover, což se standard edicema MS člověk nedá). Tím ale zase nechci říci, že bych si u OSS produktu nekoupil třeba support.

    Zdar Max
    PS: Kdo má Oracle ví, že cena Exchange je směšná :).

    Zdroje :
    Windows Server 2012: další licence úplně jinak
    Všechno, co potřebujete vědět o licencích MS Exchange
    HP DL-380p Gen8

    UPDATE: Takže cena licencí je v současné době téměř nepřijatelná, SBS Server 2008, který je provozován v jedné lokalitě má možnost jen 75 uživatelů, tudíž rozkaz zněl jasně : "Otestovat pořádně Kerio Connect"        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    30.1.2014 20:31 Komunista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    a pritom by stacilo (server povedzme nejaky intel atom):
    aptitude install postfix

    a na klientoch (kludne aj 486ka)
    aptitude install mutt

    ale to by potom kapitalisti umreli od hladu... a to my - konzumenti - nesmieme dopustit...
    Max avatar 30.1.2014 20:42 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Mno, kalendáře se u nás používají, stejně jako úkoly a sdílení mezi uživateli. Nicméně z asi 300 uživatelů toto využívá tak 40. Většina uživatelů si ani neumí nastavit automatickou odpověď mimo kancelář, nebo si nastavit filtrování emailů podle různých kritérií, nebo přeposílání někomu jinému. Dost lidí si ani neumí nastavit podpis v outlooku.

    Když tak občas čtu, co všechno třeba nový Exchange umožňuje a říkám si: "Další ulehčení práce, uživatelé si to budou moci nastavit sami a já budu mít čas na důležitější věci." a pak si vzpomenu, že to 80% uživatelů stejně nebude nikdy umět a stejně to budeme muset dělat my.

    To co popisuješ samozřejmě nestačí, že :). Atom ti jaksi nedokáže syncovat v reálném čase 100 mailboxů, které mají celkem 500GB. Stejně tak potřebuješ kalendářní fce, fce rozumného a rychlého vyhledávání. Běžně mají uživatelé desetitisíce emailů a potřebují v nich vyhledávat.

    Nojo, zřejmě neznáš reálné nasazení a požadavky, jinak by jsi viděl, že ono to ve finále není plýtvání penězi. U nás se občas řeší různé průšvihy a dohledávají se emaily třeba 6 let starý jako třeba důkazní materiál. Nevěřil by jsi, kolik peněz se tím dá ušetřit a kolik práce ulehčit.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    30.1.2014 21:13 drunkezz | skóre: 34 | blog: kadeco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů

    zimbra

    d.

    Max avatar 30.1.2014 21:14 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Samozřejmě znám :). Stejně tak mám nasazen postfix a jinde zase postfix+dovecot+sogo.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    31.1.2014 15:04 drunkezz | skóre: 34 | blog: kadeco
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů

    ja len ze zibra vie o kus viac ako cisty postfix a je to vyrazne blizsie k exchangu ako postfix...ale vsak to urcite poznas.

    ine kvazi groupware veci si neskusal? nejaky ten openexchange atd..urcite nieco bude

    D.

    Max avatar 31.1.2014 15:06 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Však zkoušel, SOGo a nyní budu zkoušet kerio, protože i kdyby byla cena za email server poloviční, tak to v současné době neprojde. Což je dobře, rád si zkusím zase něco nového :).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    2.2.2014 20:20 bibri | skóre: 33 | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    A proč to neprojde? Mít nebo nemít půl mega je docela rozdíl - nebo je to vedení firmy jedno?

    Co vícenáklady při dalších požadavcích jako rozumné zálohování - zkoušel jsi někdy např. obnovit mailbox z default zálohy, o které píšeš? Jestli ne, tak to zkus :). Co replikace služby kvůli spolehlivosti a její náklady v kombinaci s Exhange, licencovaná antivirová kontrola, případně prostá vyšší spotřeba zdrojů a energie kvůli náročnému hardwaru - to taky nikoho nezajímá? Ve finále to mohou být zajímavé částky, zkus se na to podívat!

    SOGo lze provozovat bez Windows domény i s Outlookem. Není to sice "nativní", používáme funambol konektor, ale funguje to docela spolehlivě. Některé pokročilé věci to neumí, ale lepší se to. Integrace s Thunderbidrem je v pohodě, jsou na to rozšíření.
    Max avatar 2.2.2014 21:21 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    SOGo provozuji bez win domény s funambol serverem. Není to úplně nejideálnější :-/. Napsal jsem si makra do outlooku, aby byl funambol client trochu použitelnější, ale občas jsem narazil na nějakou blbost, kvůli které něco nejelo :-/.
    Už dlouho chci zkusit nativní komunikaci, ale dle changelogu to stále ještě dost věcí neumí :-/.
    Teď nevím, na co narážíš, prostě Exchange neprošel a půjde se do něčeho levnějšího. Antivir a antispam řešíme na relay serveru, na kterým myslím běží sendmail.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Heron avatar 31.1.2014 20:33 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Zimbru nebrat!

    Zatímco poštu pro 50 uživatelů před tím zastával nudící se dovecot + postfix na nějaké 6 let staré šunce, tak po migraci na zimbru tech nestačí přidávat CPU, RAM a disk a v podstatě to skončilo nákupem dedikovaného hw roku 2013. Takže ne, Zimbra je zadarmo drahá.
    30.1.2014 21:34 Komunista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Prevadzkujem na dvojadrovom atome s HT 260 mailboxov nad 1TB RAID1 polom skrz postfix + web nadstavba takze si to necucam z prsta.
    Max avatar 30.1.2014 22:25 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Ono nezáleží na velikosti pole a počtu mailboxů, záleží na velikosti zátěže (kolik emailů odbavíš, kolik máš aktivních uživatelů, zda používáš nějaký antispam, filtry, zda máš aktivní uživatele s tlustýma klientama, nebo používají jen webmail atd.).

    Např. u nás jsou napojeni každý den skoro všichni uživatelé (přes 300) + k tomu má tak 40 lidí telefony a tablety, takže krom outlooků a dalších věcí syncují i ty.
    Denně k nám přide cca 17 000 emailů (nepočítám to, co odejde ani to, co si uživatelé posílají mezi sebou). Všechny emaily jsou vybírány archivačním systémem, takže exchange hned musí odbavit dvojnásobný počet mailů díky archivaci.
    Skutečná čísla mohu vyčíst z archivačního systému, ale generování reportu chvíli trvá.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    30.1.2014 22:28 Komunista
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    tie cisla ma zaujimaju, postnes?
    Max avatar 30.1.2014 22:30 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Jj, už jsem dal generovat report, tak uvidíme.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 30.1.2014 22:32 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Jinak k té zátěži bych ještě upozornil, že to nelze průměrovat na den, jelikož většina z toho se odbavuje při první směně, tzn. v čase cca 8:00 - 18:00.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 31.1.2014 07:48 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Ahoj, tak přesný čísla ti momentálně postnout nemohu :-/ (GFI má evidentně nějaký problém, navíc jsem ho dnes začal migrovat na větší pole -> po víkendu bych ho měl snad mít už ok). Jinak za 2013-Q4 máme zarchivováno přes milion emailů, což by odpovídalo v průměru cca 20 000/den. Jenomže jak už jsem poznamenal, tak víkendy jsou slabší stejně jako odpolední a noční směny. Přes Vánoce těch emailů také není mnoho.
    Přes týden máme příchozích emailů cca 18 000/den (většinu z toho v první směně)
    O víkendech je příchozích emailů cca 3 500/den
    Abych viděl přesné denní špičky, musím rozfunkčnit GFI. Tipnul bych si, že 27 400 emailů se odbaví v jednom pracovním dni (doručí / odešle / sesyncuje s koncovýma stanicema + to celé se ještě jednou nakopíruje do GFI). Špička by tedy mohlo být cca 40 emailů za minutu + jejich archivace.
    Až bude GFI běžet, tak doplním přesné info.
    Zdar Max
    PS:Exchange provozujeme na několika RAID5 polích, teď bude probíhat migrace na desítku, konečně ...
    Měl jsem sen ... :(
    Jendа avatar 30.1.2014 22:03 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Atom ti jaksi nedokáže syncovat v reálném čase 100 mailboxů, které mají celkem 500GB.
    Co se kam synchronizuje? Čekal bych něco jako „jé, přišel mail, strčím ho ještě někam jinam“. Takových mailů nebude ani v největší špičce víc než 1 za sekundu (to vychází na 40 mailů na uživatele a hodinu).
    Max avatar 30.1.2014 22:27 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Příklad reálného vytížení pro 300 mailboxů viz výše.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    31.1.2014 21:12 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů

    Příklad vychází 56 e-mailů na člověka denně a 0,2 e-mailu za sekundu. Takže odhad nebyl mimo.

    A ještě jeden zajímavý údaj: při osmihodinové pracovní době to je co 8 minut nový e-mail na člověka. Co proboha zaměstnanci dělají, že odbavují každých 8 minut e-mail? Buďto tam lítá hodně generovaných zpráv, které nikdo nečte, nebo zaměstnáváte chorobné grafomany a čtenáře.

    Max avatar 31.1.2014 23:55 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    40 emailů za minutu není 0,2 emailů za sekundu ;-). Dále jsou tyto hodnoty bez archivačního procesu.
    Přes maily běží samozřejmě všechno možné, od regulérních čtecích mailů s přílohami, přes různé echo maily až po strojové objednávky, které jsou zpracovávány automaty. Běžně strojové a echo emaily nearchivujeme, na to jsem opomněl, takže reálně těch emailů se odbaví ještě mnohem více (echo mailů chodí vážně tuny, jeden takový mailbox měl po necelém roce přes milion emailů, to pak byla chuťovka to exportovat a mazat).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 31.1.2014 23:57 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Tímto jsi mně vlastně nahlodl k tomu, abych se pokusil zjistit reálné zatížení Exchange :-/. Přes archivační systém to nepůjde, takže se zkusím podívat na nějaký email counter pro Exchange (údajně by to mělo jít analýzou transakčních logů, ale zrovna nyní nepotřebuji server něčím zatěžovat :-/).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Heron avatar 31.1.2014 20:40 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Nojo, zřejmě neznáš reálné nasazení a požadavky, jinak by jsi viděl, že ono to ve finále není plýtvání penězi.

    Ne, ve finále je to plývání ještě větší. Měl jsem tu čest sledovat minulý rok nasazování Zimbry (HW + licence + lidský čas) a větší plýtvání zdroji (jak strojovými tak lidskými) jsem ještě neviděl. Strašný moloch. Za tu dobu bych měl desítky funkčních serverů v kombinaci postfix + dovecot na mnohem nížším hw.

    31.1.2014 22:07 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    ehm, jednak kolega nemluvil o Zimbře ale stále o Exchange, pokud dobře vidím, a jednak nějak postrádám vysvětlení, jak se s tím postfix+dovecotem dělají kalendáře a správa prostředků?
    Heron avatar 31.1.2014 22:17 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    hm, jednak kolega nemluvil o Zimbře ale stále o Exchange

    Ono je to prašť jako uhoď.

    a jednak nějak postrádám vysvětlení, jak se s tím postfix+dovecotem dělají kalendáře a správa prostředků?

    S postfix a dovecot nijak. Ony na světě existují i jiné věci než jen postfix a dovecot.

    Ale jinak ti možná ušlo, že jsem komentoval pouze část uvedeného komentáře a ke kalendáři apod jsem se komentář nepsal.

    31.1.2014 22:45 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    hm, jednak kolega nemluvil o Zimbře ale stále o Exchange
    Ono je to prašť jako uhoď.
    no, jak se to vezme - řešení s Exchange aspoň nikdo (mylně) nepovažuje za apriorně dobré, jen protože stojí na té světlé straně Síly :-)
    S postfix a dovecot nijak. Ony na světě existují i jiné věci než jen postfix a dovecot.
    ovšem přidáme-li komponenty, můžeme začít směle pochybovat o tom "mnohem nižším hw"
    Ale jinak ti možná ušlo, že jsem komentoval pouze část uvedeného komentáře a ke kalendáři apod jsem se komentář nepsal.
    to mi ale vůbec nedává smysl ...

    jednak v tomto směru považuju ten komentář za nedělitelný, ty další služby jsou prostě součástí požadovku, a nelze to srovnávat s řešením, které naplňuje jen nějaký jeho díl

    a jednak pokud budeme uvažovat jenom tu úsporu dík zálohování, tak označíme-li cenu řešení X, cenu průšvihu bez důkazního materiálu Y, pak kolega nepřímo tvrdí, že Y - X > 0 ("není to plýtvání"), ba dokonce Y >> X ("nevěřil bys, kolik se dá ušetřit")

    no a ty přijdeš s řešením o ceně Z, kde tvrdíš, že X >> Z ("za tu dobu", "mnohem nižším hw"), což sice může být pravda, ale nijak to nepodporuje tvrzení v úvodu, že "je to plývání ještě větší", neboli X > Y
    Heron avatar 31.1.2014 23:07 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    ovšem přidáme-li komponenty, můžeme začít směle pochybovat o tom "mnohem nižším hw"

    Tak co já vím, tak v praxi je to tak, že stačí téměř jakákoliv implementace caldavu. Problém je, že když někdo chce nutně koupit (z různých důvodů) komerční produkt, tak na ten caldav nahází tolik požadavků, aby se koupilo to co chce. Tohle samozřejmně funguje i pro jiné případy, kde bohatě stačí KVM se musí nutně koupit vmware a tak podobně. V praxi se pak používá pouze omezená množina vlastností čemuž vyhovuje kdejaká svobodná implementace. Jistě, když se to udělá záměrně blbě, tak ty hw nároky lezou nahoru. Ale záměrně špatná implementace není předmětem diskuse.

    U nás se občas řeší různé průšvihy a dohledávají se emaily třeba 6 let starý jako třeba důkazní materiál. Nevěřil by jsi, kolik peněz se tím dá ušetřit a kolik práce ulehčit.

    Toto samozřejmně jde i s dovecotem. Takže (cenu průšvihu bez důkazního materiálu Y) z rovnice vypadne (materiál se najde v obou případech). Zbude jen cena X, která je pro kombinaci postfix+další mnohem nižší, než cena něčeho jako exchange (Z).

    1.2.2014 11:29 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Tak co já vím, tak v praxi je to tak, že stačí téměř jakákoliv implementace caldavu.
    zkus vyjmenovat nějaké použitelné ...
    Toto samozřejmně jde i s dovecotem. Takže (cenu průšvihu bez důkazního materiálu Y) z rovnice vypadne (materiál se najde v obou případech). Zbude jen cena X, která je pro kombinaci postfix+další mnohem nižší, než cena něčeho jako exchange (Z).
    kde jsi vzal rovnici, když se bavíme o nerovnosti?

    a jak ti může vypadnout (resp. tedy jak můžeš z úvahy vědomě vyhodit) právě to, proti čemu Max porovnává?
    Jendа avatar 1.2.2014 11:43 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    zkus vyjmenovat nějaké použitelné ...
    Používám calendarserver a DaviCAL, ten si nějak nerozuměl s jablečnými klienty.
    Heron avatar 1.2.2014 11:50 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    zkus vyjmenovat nějaké použitelné

    Používám OwnCloud. Funguje mi na iPadu, což byl jeden ze základních požadavků, které jsem měl (což se v praxi opět ukázalo, že kdyby tam nefungoval, tak bych se bez toho taky obešel -> reálné nároky jsou nižší než ty předpokládané).

    a jak ti může vypadnout (resp. tedy jak můžeš z úvahy vědomě vyhodit) právě to, proti čemu Max porovnává?

    Třeba proto, že s Maxovými závěry nesouhlasím?

    1.2.2014 16:11 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Používám OwnCloud.
    asi špatně koukám, ale nevidím, že by uměl sdílené kalendáře a správu prostředků ...
    a jak ti může vypadnout (resp. tedy jak můžeš z úvahy vědomě vyhodit) právě to, proti čemu Max porovnává?
    Třeba proto, že s Maxovými závěry nesouhlasím?
    zvláštní, tuto myšlenku, že nesouhlas se závěrem opravňuje srát na logiku, vidím takto explicitně asi poprvé ...
    3.2.2014 20:13 Cyby
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    >> automatickou odpověď mimo kancelář

    Od verze 2007 Exchange posílá Out-of-Office zprávy s prázdným polem From (resp. Return-Path), takže to stejně neprojde přes Spam filtry a je to teda použitelný leda tak uvnitř firmy (a nebo je nutný nastavovat Pravidla, což je dost nepohodlný)
    SYSMAN avatar 31.1.2014 07:49 SYSMAN | skóre: 24 | blog: SYSMAN | Veselí nad Moravou
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Nevím jak na s postfixem a muttem budou přistupovat uživatel z mobilů a synchronizovat kontakty a kalendáře? Nechci dělat reklamu, ale vyjdu z vlastní zkušenosti, že výborná a možná dokonce i lepší a kvalitnější alternativa k výše uvedenému exchange serveru je použít Kerio Connect (dříve mailserver) Nejen že běží na linuxu a tím pádem nepotřebuji licence na server ani CAL, ale je i podstatně levnější. Ale více na jejich stránkách.
    Jendа avatar 31.1.2014 15:19 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    budou přistupovat uživatel z mobilů
    IMAP
    a synchronizovat kontakty a kalendáře
    To nepůjde samotným postfixem, ale existuje třeba caldavd (blbnul na iPhone) nebo calendarserver (od Applu, takže na iPhone překvapivě funguje dobře :-), i na Androidu a v Thunderbirdu).
    30.1.2014 20:46 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Oracle Standard Edition není o moc dražší než ten Exchange.
    Max avatar 30.1.2014 20:53 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Na dualcpu asi 2x 120 000,- (Standard Edition One). My používáme hodně oracle serverů včetně RAC. Potřebovali jsme i nějaké fce Enterprise verze, ale na to jsme už neměli koul..., ehm, many, takže jsme to vyřešili skriptama.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    30.1.2014 20:57 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Vždyť říkám že není o moc dražší než ten Exchange :-) Ten si taky napočítal na cirka 240k.
    Max avatar 30.1.2014 21:07 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Jj, spíš jsem myslel vyšší edice, ale tak si říkám, že za těch 240 kkč je licencován na CPU, takže pak cenově natrhne Exchange (při více uživatelích) zadek ... :).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    30.1.2014 20:52 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Něco mi říká že v reálu by si koupil lepší pole, dva servery a VMware licence aby si měl alespoň pseudo redundantní řešení. Přecejen, mail je dneska celkem kritická služba.
    Max avatar 30.1.2014 21:05 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Hmm, něco mi říká, že asi ne :).
    Levněji a líp jak VMWare vyjde třeba Double-Take RecoverNow. Přírůstkový update do vzdálené lokace, třeba po 15min. Náročnost linky podle zatížení serveru, ale mělo by to být při takovém nasazení bezproblémové na 100Mbit lince (kromě prvního syncu, že :) ). Možnost obnovit jakýkoliv backup (sync). Není to závislé na hypervisoru atd. Tím máš vyřešeny jak zálohy, tak částečný failover (backup jsi schopný nahodit do 30min).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    30.1.2014 21:09 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Mluvím o Pseudo-Redundantním řešení. Sám si hovořil o konsolidaci a virtualizaci... Ale neuvědomil jsem si, že jako Oracle shop asi poběžíte Oracle VM kvůli licencím :D Je samozřejmě nutné se podívat na celou vaši infrastrukturu... Když se budeme bavit pouze o Exchange tak asi skutečně nebudete "pořádně" virtualizovat, ale pokud připočteme všechny ostatní aplikace co máte, tak ta situace bude trošku jiná.
    Max avatar 30.1.2014 21:13 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Oracle nevirtualizujeme, resp. produkci, testovací servery ano.
    Oracle VM znám, trochu jsem ho i hackoval a vůbec se mi nelíbí.
    Jenomže Oracle je svině a nedovoluje použít k virtualizaci (partitioningu) nic jiného kromě Oracle VM, nebo Solarisu.
    Nebo se situace už zlepšila? Řešil jsem to tak před rokem.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    30.1.2014 22:38 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Oracle není svině, jen chytrá firma :-) Oracle samozřejmě umožňuje použít libovolnou virtualizační platformu, minimálně na VMware ti to dokonce bude i podporovat, ALE pokud použiješ VMware tak musíš licencovat podle fyzických strojů, nikoli podle počtu CPU ve VMce...
    Max avatar 30.1.2014 22:44 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    To samozřejmě vím, myslel jsem, že ti to bude jasné, když v závorce uvádím partitioning, což je přesně to, co popisuješ.
    Oracle prostě partitioning uznává jen u svých řešeních, i když ostatní to umí úplně stejně.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    31.1.2014 09:56 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    A to ti přijde chytré? :) Mně přijde, že si kopou vlastní hrob a to pěkně hluboko... vytvořit dneska novou aplikaci pro Oracle snad už může jenom naprostý blázen :)
    31.1.2014 18:15 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    vytvořit dneska novou aplikaci pro Oracle snad už může jenom naprostý blázen :)
    Tak svět je plný bláznů.
    30.1.2014 22:02 Bhua
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    A co tam takhle mrdnout Zimbru, a za zbytek penez udelat pulrocni skoleni na Kanarech? :-)
    30.1.2014 22:43 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Zimbra neumí to co umí MS Exchange...
    30.1.2014 23:11 Bhua
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    ... ale umi, jen je treba ji spravne nastavit, proto to skoleni ;-)
    Max avatar 30.1.2014 23:20 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Kolik stojí "pro" verze, kterou bychom potřebovali? Nikde to nevidím, asi jen na poptání, že?
    Zdar Max
    PS: přemýšlet o tom je stejně bezpředmětné, rozkaz zněl jasně ...
    Měl jsem sen ... :(
    Luboš Doležel (Doli) avatar 31.1.2014 09:15 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Ano, na rozdíl od MS Exchange to není zoufale pomalé, nemá to nepoužitelné webové rozhraní a nestojí to celkově za prd. To je můj názor uživatele po 2 letech práce s mailem na MS Exchange. Nakopal bych je za to v Microsoftu do zadku.
    31.1.2014 10:01 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    no, obdobný názor uživatele o nepoužitelnosti můžu napsat na Zimbru :-p

    jenom blacklist v Trojité, co všecko Zimbra neumí (resp. neumí správně) z IMAPu, je dlouhej jak tejden před vejplatou ...
    3.2.2014 12:55 Jan Kundrát (jkt) | skóre: 27 | blog: jkt | Praha - Bohnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Vsak snad jenom ESORT a QRESYNC, ne? :)
    3.2.2014 18:29 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    ha, máš pravdu, aktuálně tam mám tyto dvě extensions, asi se mi to pomotalo zas s jinejma bugama

    /me by si měl projít backlog, esli mu tam nestraší nějaký needinfo a vůbec, chjo, kde na to brát čas a energii, po všech těch bugách v RHEL ještě řešit KDE bugzillu, sorry :-/
    31.1.2014 10:53 Marek 'marx' Grác | skóre: 21 | blog: Paralelný blog | Brno / Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Zimbra je zúfalo pomalá a nepoužiteľná, takže v tom nevidím žiaden rozdiel. Naviac občas v nej vidno emaily, ale nedajú sa stiahnuť prílohy :/
    JiK avatar 30.1.2014 22:40 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Za tech 550000 CZK si muzes koupit cca 6 let google apps pro 100 uzivatelu, a mas poreseny support, hardware, skalovatelnost, filtry, a zalohovani u googlu. A jako bonus mas neoficialni zalohovani u NSA.
    30.1.2014 22:44 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Google Apps neumí to co umí Exchange, navíc tohle jsou GPL, nejsou započteny slevy.
    Max avatar 30.1.2014 23:11 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Outsourcing nepadá v úvahu.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 31.1.2014 11:32 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Teď jsem si počítal, kolik by třeba vyšlo hostování Exchange u MS. Nejnižší, co jsem našel, je za 4$ / user / month. To dělá za životní pětiletý cyklus serveru a sw stejnou částku jako mít vlastní server. Navíc bez outsourcingu je rychlejší response time na uživatele ohledně řešení problémů. Dále hostingy mají většinou omezení schránky na 5GB, což je směšný. I licence lze koupit a rozpočítat do několika let, takže to by také mohlo ušetřit počáteční náraz. Nj, neshledávám v tom výhodu.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    31.1.2014 18:16 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    To dělá za životní pětiletý cyklus serveru a sw stejnou částku jako mít vlastní server. Navíc bez outsourcingu je rychlejší response time na uživatele ohledně řešení problémů.
    Takže svůj čas, spotřebu energie,... si do toho taky započítal?
    31.1.2014 11:49 SauronIO
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů

    A co nahradit Exchange Icewarpem? (http://www.icewarp.cz/) Nedávno jsem o tom uvažoval a vycházelo to cenově celkem slušně, jediný problém je vlastní tlustý klient místo Outoolku (nebo konektor) ale díky tomu že jen málo lidí opravdu dokáže využít Exchange/Outlook týkalo se to jen cca 30 lidí...

    Max avatar 31.1.2014 12:32 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Samozřejmně znám, ale ten vychází dráž jak Kerio Connect, ne? Za 75 000 máš Kerio včetně všeho pro 100 uživatelů. U IceWarpu se platí zvlášť za všechno, za outlook connectory, za mobile sync atd. atd.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    31.1.2014 13:14 SauronIO
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Ah, tak Kerio moc neznám :( v tom případě díky za info :)
    31.1.2014 20:04 Pan_Filuta
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Zrovna přecházíme z IceWarp serveru na Exchange 2013, po letech začínám mít Icewarp rád:) Proti Exchange je to úžasně přívětivý systém, jen doplňky pro Outlook jsou peklo a není týden aby to nedělalo problémy.

    Neznáte prosím nějaký spolehlivý způsob jak přenést mailboxy z Icewarpu na Exchange? IMAPCOPY je extrémně pomalý a manuální alternativa je trochu zdlouhavá.
    31.1.2014 11:53 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    A co antispam a antivirus? MS svoje produkty v tejto oblasti uz zrusil (zrusil celu rodinu produktov, kde boli TMG, UAG, Forefront atd a na vela vela prezilo len to ich hrozostrasne IDMko zalozene na Sharepointe - aj to len kvoli pretlacania ich vlastnych cloud sluzieb).
    Max avatar 31.1.2014 12:26 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    To nás netrápí, jelikož to si řešíme takto : Linuxbox jako gateway server pro firmy (v dnešní době je GUI mnohem lepší).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    31.1.2014 12:28 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Kdo si tipne správně?
    Hádal jsem 300k za soft, to jsem moc neprohádal.

    A souhlas s předřečníky - ten server je na 100 mailboxů neskutečný overkill.
    Quando omni flunkus moritati
    Max avatar 31.1.2014 12:38 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Diskové pole není overkill (vlastní zkušenost, viz výše). Pokud jde o CPU, tak to je samozřejmě overkill a ramky? Může být 18GB, níž bych nešel. Ono, pokud jsi si nevšiml, tak tam také píšu, že server je přestřelen, protože by se v případě takového serveru počítalo s dalšíma službama (virtualizací) a pokud ne, dal by se pořídit samozřejmě mnohem levnější a slabší stroj.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 31.1.2014 14:52 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    UPDATE: Takže cena licencí je v současné době téměř nepřijatelná, SBS Server 2008, který je provozován v jedné lokalitě má možnost jen 75 uživatelů, tudíž rozkaz zněl jasně : "Otestovat pořádně Kerio Connect"

    Provozován by pak byl na současném železe, na kterém máme volné prostředky.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    31.1.2014 15:25 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    ... jestli neni jednodušší nasadit postfix s dovecotem a těm 30 lidem koupit papírovej diář :D
    Jendа avatar 31.1.2014 15:55 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Samozřejmě, že existuje i spousta CalDAV kalendářů…
    Max avatar 31.1.2014 15:58 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Jako SOGo je v tomto fakt dokonalý ;-). Rychlý, jednoduchý, brutálně kompatibilní a ty možnosti u kalendářů jsou opravdu parádní.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    Max avatar 31.1.2014 15:56 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Tak mohl bych nasadit to, s čím mám zkušenosti : postfix+dovecot+SOGo, který má výborné kalendářové služby fungující na jedničku. V poslední verzi by neměl být problém s nativní podporou Outlooku s tím, že nemálo fcí zbývá ještě implementovat, ale základ by měl běžet (sync mailů, konaktů, kalendáře).
    ale toto řešení by asi možná neprošlo, navíc si stejně nechci moc komplikovat život. V současné době bych byl za kerio rád (budou to mít podstatně líp odladěný, slyším na něj samá pozitiva a běží to na linuchu).
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    31.1.2014 16:33 SPM | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Tak uvidíš, jak to poběží tobě; já jsem ještě od nikoho na Kerio nebo Icewarp chválu neslyšel :)) Ale obecně mi přijde, že to ten kalendář hrozně komplikuje a při tom přidaná hodnota je podle mě mizivá. Samotný postfix s dovecotem je podle mě dostatečně robustní a prověřené řešení, na kterém tohle jinak může bez problémů běžet (a není nijak zvlášť konfiguračně náročné).
    3.2.2014 09:48 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Otestovat pořádně Kerio Connect
    Bav se. Jenom co si tak vzpomínám, doporučuju podívat se do nastavení na to, jak se má chovat, když dostane chybu 4xx. (A nastavit, aby se nechoval, jako by to byla 5xx.)
    Quando omni flunkus moritati
    31.1.2014 16:14 ZS-Man | skóre: 31 | blog: B26
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Zkus kouknout na Zentyal, hlavně poslední verze 3.3 by mohla byt zajímavá.... http://www.zentyal.org/2013/12/zentyal-3-3-featuring-microsoft-exchange-server-replacement-is-now-available/
    Nuphar avatar 31.1.2014 17:48 Nuphar | skóre: 18
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Znáš Kolab? http://kolab.org/ Horde? http://www.horde.org/ OwnCloud? http://owncloud.org/ Co víc je třeba?
    Per aspera, Asparagus et Aspergillus ad a/Astra!
    31.1.2014 22:15 kavol | skóre: 28
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    jó, na ten jsem se taky chtěl zeptat taky :-)

    akorát má dle mého vkusu trošku divný release engineering - zkusil jsem tedy trošku osondovat terén, a zatím (nebo čím dál víc) jsem z toho takový lehce rozpačitý ...
    31.1.2014 18:12 dad
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    500 tisic za nejake software pro firmu, co ma tedy minimalne 100 pocitacu. V clanku je dokonce rec o 300 soucasne prihlasenych.

    Rekneme, ze prumerne naklady na osobu jsou 24000 hrubeho x 1.5 = 36000 mesicne. Firma musi tedy na vyplatach dat za rok ca 130 milionu Kc. Ten 1/2 milion za maily mi prijde OK. Kde je problem?
    31.1.2014 23:09 loki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    A co by na to rekla svabska hospodyne, pane inzenyre?
    GeoRW avatar 31.1.2014 21:24 GeoRW | skóre: 13 | blog: GeoRW | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Lotus Notes by vysiel na kolko?
    "This is to be taken with a grain of salt." ACBF - Advanced Comic Book Format
    SYSMAN avatar 1.2.2014 14:38 SYSMAN | skóre: 24 | blog: SYSMAN | Veselí nad Moravou
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Lotus Notes nyní jen IBM Notes s Domino server je cca 100 az 130euro na uzivatele. Nemá ovšem antivir a antispam. Řeším F1ScrollOutem jako předřazeným serverem.
    2.2.2014 00:15 Chulda | skóre: 20
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Nebo využijte virtualizaci u providera a jeho SPLA program - investice do SW se rozloží na cca 4 roky.

    Příklad cen a potřebných licencí z jednoho blogu. SPLA opravdu nepotřebuje windows CALy.
    Purchase from Vendor or Manufacturer
    1. Windows Server Standard Edition (includes 1 CALs) – $969
    2. Windows Server Additional CALs – $39 per CAL
    3. Exchange Server Standard – $645
    4. Exchange Server CAL – $71 per CAL
    *For a business with 10 employees this will cost $2,714 for licensing.
    
    
    SPLA
    1. Windows Server License – $24
    2. Exchange Standard SAL – $2.60
    *For a business with 10 employees this will cost $50/month
    vencour avatar 3.2.2014 10:50 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Vzhledem ke kvalitě diskuse (především) přidávám do výběru.
    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    3.2.2014 21:01 kyytaM | skóre: 35 | blog: kyytaM | Bratislava
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Exchange ma este jednu chutovku. Medzi verziami byvaju obrovske zmeny - ci v dizajne, ci v radikalnom prepise casti aplikacie. Skvele je mat u zakaznikov z kazdej verzie 1-2 instalacie...2003, 2007, 2010 a 2013, kolega uz nema sil ani nedavat...:D
    15.11.2014 11:29 Vector
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Narazil jsem na tohle téma náhodou a musím říct, že je to směšný. Tímhle způsobem se HW na Exchange nenavrhuje ani se to nestaví pro virtuální prostředí. Redundance Exchange je by Design na úrovni služeb. Pro 100 lidí bez redundance by jinak stačila nějaká plesnivá věc za 25000 ani by se při tom nezahřála. Nebo dva virtuálky co si rozběhnu na testy na domácím servříku. Ten způsob licencování je taky naprosto mimo mísu. Ano dělalo se to tak, tedy dřív. I když je článek skoro rok starej, nebo kolik, tak stejně je to uplně střelba mimo.

    Vzorek 100 se trefuje těsně nad cílovku SBS (který byl zrušený), nisméně se jedná totální mimózu. Pro firmu se sto lidmi, kteří potřebuju exchange budu řešit externí přístupy, protože nebude mít jen 100kmenových zaměstnanců, navíc tam bude velký pohyb lidí a jeden měsíc můžu potřebovat o 5 licencí víc a druhý mi stačí o 5 míň. Kromě toho budu potřebovat pro těch 100 lidí něco s čím budou pracoat, tedy ve smyslu Outlooku, potažmo tím navážu na potřebu Office, nebo samostatného utlouku a tím se samozřejmě dostanu k otázce stanic, jejich OSu a komplexnějšího licencování. Což je ve vzorku 100lidí opět trochu nefér resp. mimo on premise řešení, ale taky se to dá. Abych to zkrátil, můžu se dostat na 200korun měsíčně na uživatele i níž včetně outlooku pro každého. Cenou myslím HW, SW a vůbec všechno včetně pravidelné obměny. To znamaná stále HW s potřebným výkonem a v záruce, stále aktuální verze produktů. Kdo z těch 100 lidí mi není schopen vydělat 200 na svůj mailbox a pracovní nástroje, půjde na úřad práce. Cyklická obměna HW mi zajistí růst kapacity podle aktuálních potřeb.

    Velice bych doporučil některým diskutérům zde a potažmo i některým pisálkům, aby pokud jim vychází nějaká cena MS produktů uplně mimo. (dnes snad kromě SQL, který nemá dobrý model pro všechny scénáře), aby si nejdřív zjistili, jestli nesedí mimo nočník, než to pustí. Chápejte, že tam jsou týmy lidí, kteří se tsarají o to, aby byl produkt konkurenceschopný, aby dával smysl a lidi si to chtěli a mohli koupit. To není banda amatérů přátelé. Na to je třeba myslet. Nesedí tam dementi bez mozku jako v některých nejmenovaných firmách, kteří se ráno vzbudí a řeknou si.... jo tak 1250korun za licenci na antivir to by šlo, to by si nám líbilo. Navíc se nemůuž ubránit dojmu, že většina zde vyskytujících-se entit má k tržímu prostředí a skutečně funkčním řešením pár světelných let daleko. Název Článku koresponduje s informační hodnotou.

    Max avatar 15.11.2014 19:57 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tabulková cena Exchange 2013 pro 100 uživatelů
    Tak abych to shrnul :
    1) Vyjádření k HW je jaksi mimo, protože jasně píšu, že je maximálně předimenzován kvůli provozu i jiných VM, čímž jsem myslel, aby to nebylo bráno doslovně.

    2) Zmínění SBS je taky úplně mimo, protože SBS je historie, verze 2008 s limitem 75 uživatelů je věc stará 6 let se starým Exchange, SBS 2011 má limit 25 uživatelů a je to už také stařík

    3) Outlook neřeším, protože Office beru jako firemní standard (minimálně u nás to tak je).

    4) Redundance Exchange je by design na úrovni služeb stejně jako u jiných řešení, ale né s edicí "standard", jak píši. Ono se k virtualizaci sahá z několika důvodů : jednoduchá migrace, jednotnější řešení failoveru, záloh, obnovování apod. A samozřejmě to s virtualizací vychází mnohdy i levněji, než nakoupit plné edice a řešit to "nativně"

    5) Licence beru tak, jak to máme u nás ve firmě, tzn., že externí spolupracovníky nemáme, máme jen vlastní zaměstnance, tzn., že většinou si nakoupíme o pár licencí navíc, aby byla rezerva v případě růstu, který je neustále.

    6) Možnosti outsourcingu si uvědomuji, ale my patříme mezi firmy, které se outsourcingu vyhýbáme (naší bezpečnostní politikou je mít vše pod vlastní kontrolou)

    Dobře, sepsal jsi, že je vše špatně, zkritizoval, zmínil pár nesmyslných argumentů, ale nenavrhl jsi nějaké řešení, tak jak by jsi pak chtěl, aby tvůj komentář bral někdo vážně? Já se rád přiučím v licenčních politikách a návrhách řešení.
    Hoď sem tedy info, jak by jsi řešil licence ty v případě toho, co jsem zmínil. Tzn. že všichni mají Office, šéf chce Exchange, outsourcing je proti firemní politice a nejsou ani licence na win (není ještě žádný windows server).

    Zdar Max
    PS: Jinak jsme nakonec u naší dceřinky skončili u Kerio Connect (bude i článek a porovnání cen) a zatím jsme skončili u 280 zakoupených licencí, tzn., že růst uživatelů byl větší, než se čekalo
    Měl jsem sen ... :(

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.