Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Nedávno jsem narazil na úžasný nový (pro mě), průmyslově ověřený funkcionální jazyk. Jmenuje se Erlang. Jeho vlastnosti mě přiměly říct wow! Posuďte sami. Za pozornost stojí například distributed (no on je to taky tak trochu komplet OS co se dokáže tvářit, že jede jako by jeden homogenní OS na heterogenním HW) a Hot code upgrade (viz example 14), nebo "Mnesia is a nice example of the power of Erlang: in how many languages could you write a fully-featured industrial-strength distributed DBMS in less than 20,000 lines of code?"
Napsal jsem, že je pro mě nový, ale on tak zas nový není, vznikl už kolem roku 1987 a stále se vyvíjí (4 release v roce 2006 a od začátku 2007 už stihl dva další - teda jedná se spíš o upgrade nadstaveb a nástrojů jako OTB). Má velmi lehké thready, například na AMD Athlon XP 2200+ má režii na vytvoření vlákna, přijetí zprávy a odeslání zprávy 2,1 us (včetně ukončení vlákna a garbage collectingu, testováno na 100 mil. vláknech, na samotnou zprávu padne asi 0,4 us)
Tak jsem si řekl, že si ho trošku ošahám. Jedna z prvních věcí, co mě zajímala (mimo jiné), byla existence nějakého dokumentačního systému. A měl ho tam, edoc. Takže jsem si napsal takový jednoduchý modulek a zkusil si ho v edocu zdokumentovat. Zároveň jsem si to chtěl troško o benchmarkovat a proto jsem si udělal takový malý generátor permutací. Tady je:
%% @copyright 2007 Hynek Vychodil
%% @author Hynek Vychodil <pichi@nekde.top>
%% [http://www.abclinuxu.cz/blog/Pichi]
%% @version 0.0.1
%% @end
%% =====================================================================
%% @doc perms - Permutation generator
%%
%% This module provides "simply" permutation generator with state support.
%%
%% == Usage ==
%%```
%%> perms:perms([a,b,c]).
%%[[a,b,c],[a,c,b],[b,a,c],[b,c,a],[c,a,b],[c,b,a]]
%%> perms:foreach(fun(P)->io:format("~p~n",[P]) end, [a,b,c]).
%%[a,b,c]
%%[a,c,b]
%%[b,a,c]
%%[b,c,a]
%%[c,a,b]
%%[c,b,a]
%%ok
%%> perms:foldl(fun(_,N)->N+1 end, 0, lists:seq(1,10)).
%%3628800
%%> perms:map(fun(P)->lists:flatten(io_lib:write(P)) end, [a,b,c]).
%%["[a,b,c]","[a,c,b]","[b,a,c]","[b,c,a]","[c,a,b]","[c,b,a]"]
%%> {_,FS} = perms:first([a,b,c]).
%%{[a,b,c],[{[b],[]},{[c],[b]},{[a,b,c],[]}]}
%%> perms:next(FS).
%%{[a,c,b],[{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]}
%%> perms:next([{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]).
%%{[b,a,c],[{[a],[]},{[c],[a]},{[b,c],[a]}]}
%%> perms:nextState([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % e.g. last state -> [c,b,a]
%%'$end_of_table'
%%> perms:perm([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % see above
%%[c,b,a]
%%'''
-module(perms).
-export([first/1, next/1, perms/1, foreach/2, map/2, foldl/3, foldr/3]).
-export([firstState/1, perm/1, nextState/1]).
-import(lists, [reverse/1, reverse/2]).
%% @spec (list()) -> {L::list(), State::state()}
%% @type state() = [stack_entry()] | '$end_of_table'
%% stack_entry() = { Todo::list(), Done::list() }.
%% State is stack emulation of standard permutation generators
%%
%% @doc Makes first permutation (same as original `L') and `State' for next permutation.
%% @see next/1
first(L) -> next(firstState(L)).
%% @spec (state()) -> {P::list(), S2::state()}
%% @doc Makes permutation `P' from current `S' {@type state()} and next `S2' {@type state()}.
next(S) -> {perm(S), nextState(S)}.
%% @spec (list()) -> State::state()
%% @doc Makes first `State' ({@type state()}) for permutation of `L'.
%%
%% {@link perm/1} from this state makes original `L'.
firstState(L) -> firstState(L, []).
firstState([], Result) -> Result;
firstState([_|Rest] = L, Result) ->
firstState(Rest, [{L, []}|Result]).
%% @spec (state()) -> P::list()
%% @doc Makes permutation `P' from current `State'.
%% @see firstState/1
%% @see nextState/1
%% @end
%perm('$end_of_table') -> throw(beyond_end);
perm(State) -> perm(State, []).
perm([], Perm) -> Perm;
perm([{[H|_], _}|RestOfState], Perm) ->
perm(RestOfState, [H|Perm]).
%% @spec (State::state()) -> Next::state()
%% @doc Makes `Next' {@type state()} from current `State'.
%% @end
%nextState('$end_of_table') -> throw(beyond_end);
nextState([]) -> '$end_of_table';
nextState([{[_], _}|State]) ->
nextState(State);
nextState([{[H|[_|TT]=T], Rest}|State]) ->
firstState(reverse(Rest, [H|TT]), [{T, [H|Rest]}|State]).
%% @spec (list()) -> Permutations::list()
%% @doc Returns {@type list()} containing all `L''s permutations.
perms(L) -> perms(firstState(L), []).
perms('$end_of_table', Res) -> reverse(Res);
perms(State, Res) ->
{P, NS} = next(State),
perms(NS, [P|Res]).
%% @spec (F, list()) -> ok
%% F = (P::list()) -> any()
%% @doc Call `F' for each permutation `P' of `L'.
foreach(F,L) -> foreachState(F, firstState(L)).
foreachState(_, '$end_of_table') -> ok;
foreachState(F, State) ->
{P, NS} = next(State),
F(P),
foreachState(F, NS).
%% @spec (F, list()) -> Result::list()
%% F = (P::list()) -> Res
%% Result = [Res]
%% @doc Makes `Result' {@type list()} of `Res' results from calling `F' on each permutations `P' of `L'.
map(F, L) -> map(F, firstState(L), []).
map(_, '$end_of_table', Res) -> reverse(Res);
map(F, State, Res) ->
{P, NS} = next(State),
map(F, NS, [F(P)|Res]).
%% @spec (F, Acc0, list()) -> Acc
%% F = (P::list(), AccIn) -> AccOut
%% @doc Folds permutations of `L'. Calls `F' on each permutation of `L'. `Acc0' is passed as `AccIn' to firts `F' call
%% and each `AccOut' is passed to next `F' call.
%% Last `F' call result is returned as `Acc'.
foldl(F, Acc0, L) -> foldlState(F, Acc0, firstState(L)).
foldlState(_, Acc, '$end_of_table') -> Acc;
foldlState(F, Acc, S) ->
{P, NS} = next(S),
foldlState(F, F(P, Acc), NS).
%% @spec (F, Acc0, list()) -> Acc
%% F = (P::list(), AccIn) -> AccOut
%% @doc Same as {@link foldl/3} but in reverse order.
foldr(F, Acc0, L) -> foldl(F, Acc0, reverse(L)).
Nic moc složitého, že? A přitom vygenerování 3 628 800 permutací desetiprvkové množiny a zavolání nějaké drobné funkce pro každou už tomu dá trošku zapotit, a taky že jo: cca 4,3 us na výše uvedeném Athlonu. Nic moc proti Alghoritm-Permute a 0,6 us (nejrychlejší = "call back" použití) na stejném stroji, ale to je psané přímo v C a vlastně nevím jestli jsem zvolil zrovna vhodný algoritmus. Snad mi vyjde čas zkusit totéž nativně v perlu, případně pythonu.
Copyright © 2007 Hynek Vychodil
Version: 0.0.1
Authors: Hynek Vychodil (pichi@nekde.top) [web site: http://www.abclinuxu.cz/blog/Pichi].
perms - Permutation generator
This module provides "simply" permutation generator with state support.
> perms:perms([a,b,c]).
[[a,b,c],[a,c,b],[b,a,c],[b,c,a],[c,a,b],[c,b,a]]
> perms:foreach(fun(P)->io:format("~p~n",[P]) end, [a,b,c]).
[a,b,c]
[a,c,b]
[b,a,c]
[b,c,a]
[c,a,b]
[c,b,a]
ok
> perms:foldl(fun(_,N)->N+1 end, 0, lists:seq(1,10)).
3628800
> perms:map(fun(P)->lists:flatten(io_lib:write(P)) end, [a,b,c]).
["[a,b,c]","[a,c,b]","[b,a,c]","[b,c,a]","[c,a,b]","[c,b,a]"]
> {_,FS} = perms:first([a,b,c]).
{[a,b,c],[{[b],[]},{[c],[b]},{[a,b,c],[]}]}
> perms:next(FS).
{[a,c,b],[{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]}
> perms:next([{[c],[]},{[a,c],[]},{[b,c],[a]}]).
{[b,a,c],[{[a],[]},{[c],[a]},{[b,c],[a]}]}
> perms:nextState([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % e.g. last state -> [c,b,a]
'$end_of_table'
> perms:perm([{[a],[]},{[b],[a]},{[c],[b,a]}]). % see above
[c,b,a]
state() = [stack_entry()] | '$end_of_table'
State is stack emulation of standard permutation generators
| first/1 | Makes first permutation (same as original L) and State for next permutation. |
| firstState/1 | Makes first State (state()) for permutation of L. |
| foldl/3 | Folds permutations of L. |
| foldr/3 | Same as foldl/3 but in reverse order. |
| foreach/2 | Call F for each permutation P of L. |
| map/2 | Makes Result list() of Res results from calling F on each permutations P of L. |
| next/1 | Makes permutation P from current S state() and next S2 state(). |
| nextState/1 | Makes Next state() from current State. |
| perm/1 | Makes permutation P from current State. |
| perms/1 | Returns list() containing all L's permutations. |
first(L::list()) -> {L::list(), State::state()}
Makes first permutation (same as original L) and State for next permutation.
See also: next/1.
firstState(L::list()) -> State::state()
Makes first State (state()) for permutation of L.
perm/1 from this state makes original L.
foldl(F, Acc0, L::list()) -> Acc
Folds permutations of L. Calls F on each permutation of L. Acc0 is passed as AccIn to firts F call
and each AccOut is passed to next F call.
Last F call result is returned as Acc.
foldr(F, Acc0, L::list()) -> Acc
Same as foldl/3 but in reverse order.
foreach(F, L::list()) -> ok
Call F for each permutation P of L.
map(F, L::list()) -> Result::list()
Makes Result list() of Res results from calling F on each permutations P of L.
next(S::state()) -> {P::list(), S2::state()}
Makes permutation P from current S state() and next S2 state().
nextState(State::state()) -> Next::state()
Makes Next state() from current State.
perm(State::state()) -> P::list()
Makes permutation P from current State.
See also: firstState/1, nextState/1.
perms(L::list()) -> Permutations::list()
Returns list() containing all L's permutations.
Celkem to ujde a ještě se to nechá formátovat CSS a kvůli Abíčku jsem musel vyhodit nějaké ty atributy kolem tabulky. Kdyby jste si chtěli někdo obenchmarkovat thready a zprávy u sebe, tak ještě zdrojáky testů co jsem dělal
-module(ring).
-export([start/1, start/2, server/1, child/1]).
child(Parent) ->
receive
0 ->
Parent ! done;
N ->
Child = spawn(?MODULE, child, [Parent]),
Child ! N-1
end.
start(N) -> start(N, 10000).
start(N, Timeout) ->
process_flag(trap_exit, true),
Parent = spawn_link(?MODULE, server, [Timeout]),
statistics(wall_clock),
Child = spawn(?MODULE, child, [Parent]),
Child ! N,
receive
{'EXIT', Parent, ok} ->
{_, T} = statistics(wall_clock),
T/N/1000;
{'EXIT', Parent, Reason} -> Reason
end.
server(Timeout) ->
receive
done ->
exit(ok)
after
Timeout ->
exit(timeout)
end.
> c(ring).
{ok,ring}
> ring:start(pocet_opakovani)
trvání jednoho v sec. nebo atom timeout pokud na to nestačilo 10s
> ring:start(pocet_opakovani, timeout_v_ms)
trvání jednoho v sec. nebo atom timeout pokud na to nestačil zadaný timeout
-module(pingperf).
-export([start/1, pong/1]).
pong(P) ->
receive
ping ->
P ! pong,
pong(P)
end.
ping(P, 0) -> exit(P, kill);
ping(P, N) ->
P ! ping,
receive
pong ->
ping(P, N-1)
end.
start(N) ->
statistics(wall_clock),
PONG = spawn(?MODULE, pong, [self()]),
ping(PONG, N),
{_, T} = statistics(wall_clock),
T/N/2000.
> c(pingperf).
{ok,ring}
> ring:start(pocet_opakovani)
trvání zaslání jedné zprávy v sec.
Když už máme ten funkcionální jazyk, tak jde perms pěkně přepsat pomocí map (a taky nikam nespěchá, když chce vrátit všechny permutace
)
--- perms.erl.old 2007-04-16 11:05:12.000000000 +0200
+++ perms.erl 2007-04-16 11:04:42.000000000 +0200
@@ -87,12 +87,8 @@
%% @spec (list()) -> Permutations::list()
%% @doc Returns {@type list()} containing all `L''s permutations.
-perms(L) -> perms(firstState(L), []).
-
-perms('$end_of_table', Res) -> reverse(Res);
-perms(State, Res) ->
- {P, NS} = next(State),
- perms(NS, [P|Res]).
+perms(L) -> map(fun identity/1, L).
+identity(P) -> P.
%% @spec (F, list()) -> ok
%% F = (P::list()) -> any()
Tiskni
Sdílej:
(Trošku ve stylu Montyho Pythona - autoři na něj dodnes neradi vzpomínají
)
, právě takovýhle lidi by měli držet v laboratořích a v řetězech (s volnýma rukama na klávesnici), páč tam budou užitečnější než při dělání PR.
(-Ahoj, Michale! -Ahoj, Roberte! -Ahoj, Hynku! -Ahoj, Michale a Hynku! Ahoj, Jakube! -Ahoj všichni!
)
Jdu si to pustit ještě jednou
modul:foo místo jen foo a bum a běží v nové verzi, typicky se tak píšou loop smyčky serveru viz níže).
Samoupgradující server:
loop(State) -> receive
Msg -> NewState = do_some(State, Msg), ?MODULE:loop(NewState)
end.
Server s upgrade on demand:
loop(State) -> receive
upgrade -> ?MODULE:loop(State);
Msg -> NewState = do_some(State, Msg), loop(NewState)
end.
Pokud ten server má zpracovávat řádově stovky tisíc requestů za sekundu tak ten druhej kód bude o chlup rychlejší, ale zas musíš při upgrade zaslat ten signál.
Jen teď řeším problém, do kterého se pustit dřív
Jj, taky mám pocit, že bude první na řadě Scheme. Sice mě ze začátku mátly ty řeči o praktické nepoužitelnosti (v porovnání s Lispem), ale Scheme na mě na první pohled působil jaksi, hmm... kompaktněji
Zlé funkcionální jazyky by se sice osypaly při pomyšlení na možnost přiřazení, ale na to teď nehledím
Zatím jsem nepoznal jazyk, který by byl víc sexy než libovolný dialekt Lispu
A ty závorky, mmmmm...
Interpret možná přijde na řadu malinko později, jestli tím oslním svou slečnu, to sice nevím, ale zkusit to můžu (od mě jako od Matfyzáka už zažila mnohé
).
Interpret možná přijde na řadu malinko později, jestli tím oslním svou slečnu, to sice nevím, ale zkusit to můžu (od mě jako od Matfyzáka už zažila mnohé ).Největší frajeřina by byla dát jí ho k narozeninám...tím samozřejmě myslím napsat ho tak kompaktní, aby se – napsaný polevou – vešel na horní stranu dortu.
To je nápad!
To bych do konce příštího ledna mohl stihnout
foo, tak to všechno běhá uvnitř té binárky snad i včetně imported funkcí (přímé adresy do verze jiného modulu, která byla v okamžiku natažení volajícího modulu, ale tím si nejsem jistý, možná, že to rovnou sahá po aktuální verzi) a v okamžiku požadavku na module:foo se koukne do aktuálního slovníku (je to o chlup pomalejší) a skočí na nejnovější verzi (trošku to připomíná Debian a jeho větve
). Problém může nastat pokud by ta hloubka 3 verze zpět nestačila. Jenže ty funkce jsou celkem malé a pokud uděláš velké moduly, tak ti to celé pěkně samo migruje na novější kód. No apk je tam funkce, co ti zjistí jestli běžíš ve staré verzi kódu. Samozřejmě třeba migrace na novou verzi jádra a init modulu a dalších systémových věcí je trochu těžší, ale jak často měníš jádro, že
Asi jako jádro Linuxu, ale to pak nečekáš, že to samo přemigruje.
To by se ale chtělo kouknout přímo do implementace BEAMu, případně jádra, kompilátoru a loaderu. Zdrojáky jsou k dispozici