OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.
Byla vydána verze 8.2 open source virtualizační platformy Proxmox VE (Proxmox Virtual Environment, Wikipedie) založené na Debianu. Přehled novinek v poznámkách k vydání a v informačním videu. Zdůrazněn je průvodce migrací hostů z VMware ESXi do Proxmoxu.
R (Wikipedie), programovací jazyk a prostředí určené pro statistickou analýzu dat a jejich grafické zobrazení, bylo vydáno ve verzi 4.4.0. Její kódové jméno je Puppy Cup.
IBM kupuje společnost HashiCorp (Terraform, Packer, Vault, Boundary, Consul, Nomad, Waypoint, Vagrant, …) za 6,4 miliardy dolarů, tj. 35 dolarů za akcii.
Byl vydán TrueNAS SCALE 24.04 “Dragonfish”. Přehled novinek této open source storage platformy postavené na Debianu v poznámkách k vydání.
Oznámeny byly nové Raspberry Pi Compute Module 4S. Vedle původní 1 GB varianty jsou nově k dispozici také varianty s 2 GB, 4 GB a 8 GB paměti. Compute Modules 4S mají na rozdíl od Compute Module 4 tvar a velikost Compute Module 3+ a předchozích. Lze tak provést snadný upgrade.
Po roce vývoje od vydání verze 1.24.0 byla vydána nová stabilní verze 1.26.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.26.
Byla vydána nová verze 6.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Přehled změn v příslušném seznamu. Tor Browser byl povýšen na verzi 13.0.14.
Byla vydána nová verze 30.0.0 frameworku pro vývoj multiplatformních desktopových aplikací pomocí JavaScriptu, HTML a CSS Electron (Wikipedie, GitHub). Chromium bylo aktualizováno na verzi 124.0.6367.49, V8 na verzi 12.4 a Node.js na verzi 20.11.1. Electron byl původně vyvíjen pro editor Atom pod názvem Atom Shell. Dnes je na Electronu postavena celá řada dalších aplikací.
Byla vydána nová verze 9.0.0 otevřeného emulátoru procesorů a virtualizačního nástroje QEMU (Wikipedie). Přispělo 220 vývojářů. Provedeno bylo více než 2 700 commitů. Přehled úprav a nových vlastností v seznamu změn.
Znáte hry Neverball a Neverputt? Jde o hezké 3D blbůstky, které dobře poslouží pro odreagování (pokud tedy nejste příliš soutěživý typ, který by po několika počátečních nezdarech proklínal gravitaci a pravidlo o úhlu dopadu...)
Neverball je variací na hru MonkeyBall od firmy Sega, která se prý hrávala na konzolách (to jsem si musel přečíst). Cílem hry je vybalancovat kuličku na určené ploše a postupným nakláněním této plochy kuličku dovést do nějakého cíle. Program používá pro vykreslování 3D grafiky SDL a je celkem provozuschopný i na (relativně) slabším hardwaru. Když si dáte obraz přes celou obrazovku, možná se vám dokonce v prvních několika momentech zatočí hlava z toho, jak bude balónek bláznivě poskakovat. Asi proto, že hry téměř vůbec nehraji, a nejsem tedy nijak zběhlý v rychlých a zároveň koordinovaných pohybech myší, se mi zpočátku nedařilo zvyknout na skutečnost, že hráč neovládá samotný míček, nýbrž plochu, po které se ta potvora kutálí.
Neverputt je (také trojrozměrný) minigolf, který se vyznačuje především tím, že se všechny jeho "jamky" nacházejí ve volném prostoru, kdesi ve vzdušném nicu. Když se vám podaří vyrazit míček z dráhy (což v některých případech není vůbec těžké), nenajdete ho na trávníku vedle hřiště, ale zmizí v nekonečné hlubině. Protože na počítači není nutné dodržovat omezení, která minigolfistům určuje reálný svět, setkáte se u mnoha jamek s překážkami, o kterých se nesnilo ani Tiger Woodsovi. Místo plechových trubek a zabetonovaných pneumatik se tento golfík hraje s teleporty, létajícími kusy dráhy a podobnými vymoženostmi. Roztomile věrný je zvuk, který doprovází zapadnutí míčku do jamky.
Při hraní Neverball je nutné projít zadanou trasu (abych pravdu řekl, tak při prvních několika pokusech mi dělalo problém pouhé vybalancování míčku tak, aby zůstal stát bez hnutí) v určitém časovém limitu. Pokud ve stanovené době nedokoulíte kuličku do cílového terče, musíte začít znovu. Cíl je označen terčíkem, ze kterého svítí sloup světla. Tak se podívejte, jakou jsem měl smůlu, když mi vypršel čas v okamžiku, kdy už byl míč téměř v cíli. Na Spartě by mi už to uznali jako gól...
Tiskni Sdílej:
Na první pohled mi to připomnělo W32 hru "I've got some balls" (srandovní název).
Tam se ale kulička valí sama (ovládá se šipkami) a projetím zvláštními branami získává schopnosti skákat, přitahovat diamanty (obdoba mincí), jezdit rychleji a v letu zpomalovat.
Cílem je pak sebrat všechny diamanty za co nejkratší dobu, což je občas kvůli překážkám (i pohyblivým) a vůbec složitému levelu náročné.
Ve Wine jsem ji kdysi zkoušel, ale nefungovala inicializace 3D režimu, hra je totiž postavená na vlastní 3D knihovně...
Na svou dobu a nenáročnost měla úžasnou grafiku i povedenou hudbu (můj názor).
Zkuste si ji sami: http://download.chip.eu/cz/download_cz_62916.html
Omlouvám se za spam, já to chtěl poslat k té nové zprávičce.