Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Jarní konference EurOpen.cz 2025 proběhne 26. až 28. května v Brandýse nad Labem. Věnována je programovacím jazykům, vývoji softwaru a programovacím technikám.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Priznám sa, že po upgrade na novú verziu nemenovanej distribúcie som mal chvíľami chuť vyhodiť celý stroj z okna, ba čo viac, hodiť okná na stroj - napriek tomu že prácu s nimi zo srdca neznášam... Odhliadnúc od tony nefungujúcich vecí ostala na konci môjho snaženia všetko opraviť jedna, ktorú je skoro nemožné vyriešiť - fungovanie grafickej karty.
Som trpezlivý človek - naposledy keď som sa rozchádzal grafiku s mojím externým monitorom, zabralo mi to snáď deň aj niečo googlovania (vrátane spánku a snoch o ovládačoch ). Človek by čakal, že keď si to už raz nastaví, že to nejak pofunguje naďalej. Zlý predpoklad...
Staré ovládače (fglrx <= 8.40) mi s pôvodným nastavením v xorg.conf
miesto obrazu poskytli krásny grafický pohľad na (asi) nejakú časť RAMky, takže som pár dní fungoval na otvorených ovládačoch a jednom monitore - a zbožne očakával, kým sa AMD/ATI láskavo uráči vydať nové ovládače (dúfajúc, že to vyriešia za mňa). Včera prišiel deň D, a ja som plný eutuziazmu inštaloval, konfiguroval, resetoval, googloval... A ono ho**o, niente, nichts, nothin. Po pol dni pokusov som sa dnes skoro vzdal a zmieril sa s odpísaným externým monitorom.
Teda, ono to nejak s tými 8.42 fungovalo - akurát že na externom monitore som mal miesto 1680x1050 rozlíšenie 1400x1050 (náležite roztiahnuté) - a aby bola sranda, tak napravo od toho bol ešte pás tých 280 bodov, ktorý nebolo vidno (ale myšou sa tam dalo ísť). 3D fungovalo, akurát že po návrate z quake3 sa resetol xserver... A fungovali aj videá - akurát by si človek holt musel zvyknúť na sekundové oneskorenie obrazu a fajné aspect ratio na externom monitore.
To ma tak safra trápi, či tam pridali podporu pre AIGLX alebo 3D výkon ako na windows, keď im poriadne nefunguje podpora pre xrandr, prehrávanie videa a konfigurácia externých monitorov je nezdokumentovaná a tým takmer nepoužiteľná
Now the funny part
Fuck the fglrx, povedal som si konečne okolo obedu Rozhodol som sa stiahnúť najnovšiu stable verziu open ovládačov (ati) a skúsiť šťastie s ním. Asi to bol osud, že práve v nej sa vývojári rozhodli začleniť podporu pre XRandR 1.2, ktorá je v X.org 7.3 (snáď to vravím správne
) a odstrániť vlastné riešenie cez MergedFB.
Po pár márnych pokusoch o rozchodenie toho MergedFB (ktoré tam už nebolo ) som niekde narazil na použitie toho XRandR (ktoré som sa neúspešne pokúšal použiť aj pre fglrx, a ktoré to fgrlx vždy úspešne zabilo). Nebudem rozvádzať, že môj monitor nejak nie je schopný informovať grafiku, že zvláda aj 1680x1050 a tak som musel zistiť synchronizačné údaje z googlu (použil som nejaké z nejakého Benq LCD 1680x1050, očividne to je jedno :o)).
Výsledok môjho pátrania je ten, že stačí v xorg dať do subsekcie Screen/Display
položku Virtual 3080 1050
- čo určí maximálnu veľkosť celej plochy. To je celá konfigurácia v xorg.conf. Všetko ostatné už je možné nastaviť cez xrandr Postup u mňa vyzerá nasledovne:
xrandr --newmode 1680x1050@60 147.14 1680 1784 1968 2256 1050 1051 1054 1087 #pridá nový "obecný" mód xrandr --addmode VGA-0 1680x1050@60 #priradí mód k monitoru xrandr --output VGA-0 --mode 1680x1050@60 --right-of LVDS #nastaví rozlíšenie daného módu na monitore a umiestni pohľad monitoru na virtuálnu plochu napravo pohľadu notebookového LCDHotovo... Síce to nevyzerá tak pekne pri bootovaní ako pri starom spôsobe cez fglrx (po štarte Xiek totiž obraz nie je "roztiahnutý" a nastaví sa až po spustení tých príkazov) - ale, čo si budeme... Who gives a fuck? Ešte som neskúšal hibernáciu, ale tipujem že s open ovládačmi to bude bez problémov, takže to aj tak uvidím iba raz za čas pri reboote :-P
Quake3 funguje na 90FPS, aiglx tiež fungoval, aj video... Čo viac človeku treba? Asi konečne skúsim ten compiz fusion, nech mám o čom písať ďalej...
Takže andree odteraz funguje na kompletne open systéme (aj keď, hmm, ipw2915 používa nejaký binárny blob :-/), a sledovanie nových verzií fglrx prenechávam aspoň do nového roka ostatným
Tiskni
Sdílej: