V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Co se může člověk naučit na škole kde je na cca 90 lidí v ročníku počítačového oboru jediný kantor který ví něco víc než ti alespon minimálně zvídaví žáci ? Elektroniku ? Možná se našprtá nazpamět vsechny H-parametry tranzistoru, ale k čemu je ta věc doopravdy dobrá, to musí zjistit sám. Možná se naučí půl tuctu způsobů jak změřit napětí na rezistoru, ale jak se proměřit k vadné součástce v obvodu, to se zase nedozví. Snad by se mohl aspon naučit pěkně rýsovat tuší na papír, kdyby měl trochu tušení co to vlastně kreslí. Snad se dozví něco z dějin, ovšem jen z těch dost vzdálených od současnosti aby to bylo bezpečné. A když bude pilný naučí se dost dobře anglicky aby si mohl popovídat s Willem Shakespearem, možná dokonce dokáže rozeznat že dnešní hovorová angličtina je tomu trochu podobná.
Možná to přeháním, snad máte lepší zkušenost a pokud ano trochu vám závidím. A přesto všechno stále obdivuji lidi kteří učí, kteří se snaží té hromadě uřvaných rozjívených harantů předat alepon nějaké vědomosti.
Jenom mi trochu uniká smysl toho všeho. Jaký je smysl hromady našprtaných dějepisných dat bez opravdového pochopení sociálních, ekonomických a politických příčin a důsledků ? Jaký je smysl šrocení katalogových parametrů součástek bez jasné představy k čemu se v opravdové technice používají ?
Umět změřit přesně proud voltmetrem na technické úrovni která se nezměnila snad od dob Nikoly Tesly se může hodit, ale nebylo by lepší začít s jednoduššími a přitom užitečnějšími problémy - řekněme jako zjistit pomocí digitálního měřáku za pár stovek která součástka ve spáleném spínaném zdroji potřebuje vyměnit ? Nebo, protože je lepší začít od základů - co to je vlastně spínaný zdroj ? Možná by zbylo méně času na studim intimního života operačních zesilovačů, koneckonců zdrojů je všude spousta ale nikdy nevíte kdy budete potřebovat sestavit rezonátor.
Dokonce jsme dostali do ruky i opravdový software. K dispozici byl AutoCAD ale na ten pro samé krelení tuší nezbyl čas. Pro studenta IT naštěstí žadná velká škoda. QuatroPRO bylo jiná kapitola, hlavně proto že kromě výkladu co který čudlík umí jsme se to učili doopravdy používat k něčemu užitečnému. Paradox mohl být zajímavý přechod od jednoduchých tabulek k opravdové databázi ale výuka se držela spolehlivého výkladu o tom že tlačítko Open otevře soubor a Close ho zavře. Ne že bych čekal informace o detailech syntaxe SQL. Výuka ovládání Nortona se snad ani výukou nazvat nedá a příkazová řádka DOSu byla odbyta tak jak se na něco dávno zastaralého sluší (otázka proč s tím vůbec ztrácet čas zůstává - míst kde je dosovský shell užitečný, třeba psaní dávek, jsme se samozřejmě nedotkli).
A pak je tu samozřejmě programování. Strávit pár hodin zákeřnostmi převodů do různých číselných soustav by se bohatě vyplatilo kdyby člověk věděl jak mocný nástroj to třeba ve spojení s booleovskými operátory je. Jenže nevěděl. Nepoužíval. A zapoměl. Kreslení vývojáčků by se dalo považovat za dobrý úvod softwareové analýzy obecně. Jenže zůstalo je u úvodu. Teorie objektového programování bez seznámení s alespon základními návrhovými vzory (znali vůbec vyučující tu knihu ?) a tedy opět bez nějaké návaznosti na praxi. A jako zlatý hřeb Pascal. Aka Paskvil. Jazyk který pro jeho omezenost a stupiditu nesnáším do té míry že by to vydalo na samostatný článek. (*) Snad by se dala počítat aspon snaha nezatěžovat začátečníky zákeřnostmi pokročilejších jazyků jako je C - kdyby ti začátečníci neměli za sebou rok rozhodně obtížnějšího asembleru pro jednočipy.
Mohl bych pokračovat ještě déle protože moje zklamání a vztek nad čtyřmi zbytečně zabitými roky dodnes nepominulo. Ale asi to nemá smysl. Prostě můj názor je že přinejmenším hodně velká část českého školského systému preferuje vědomosti před pochopením, znalost vybraných témat před obecným rozhledem, slepou poslušnost před iniciativou. Množství nalitých informací je důležitější než schopnost je využít.
Dnes mohu bez uzardění říci že v oboru který jsem studoval jsem zkušený odborník. Jakou zásluhu na tom měly čtyři roky studia na střední škole ?
Null. False. Void.
Vlasně něco snad. Co se může člověk naučit ve škole kde je více počítačových učeben než kantorů kteří je umí ovládat ? Docela dobře hrát DooMa
(*) Všechny skalní pascalisty kteří právě nasazují azbestová katata upozornuji že jsem zatím alespon zběžně poznal ANSI C, C++, Javu, TCL, Python, Perl, Ruby, snad i trochu Lispu. Nepočítaje primitivní záležitosti jako AWK nebo asembler. Samozřejmě ne všechno plynně ale dost abych mohl srovnávat. A nebudu se na tohle téma bavit s nikým kdo chce ukazovat vlastní blbost dokazováním že v pascalu umí udělat všechno a tudíž nemá důvod poznávat něco jiného. Díky našemu vypečenému školství je takových lidí bohužel dost.
Tiskni
Sdílej:
Whau...ten popis jakoby byl o naší škole.
Z totožňuju se s myšlenkami autora a rád bych je doplnil o vlastní. 2 roky jsem na této škole strávil s tím, že mi třeba něco dají vyšší ročníky. Ve třeťáku jsem pak nějakej čas ležel v nemocnici a doma s utrženym vazem v koleni. Měsíc a něco jsem nebyl ve škole. Můj šok, když jsem se tam vrátil byl obrovskej. Já o nic nepřišel. Učivo jsem dohnal za pár hodin. Na opravný zkoušky z automatizace jsem se učil 4 hodiny a to byla látka probraná ve škole během půl roku. Výsledek? Za 2. Horší ovšem byla arogance učitelů, kteří mě chtěly posunout o ročník níže, že jsem prý o hodně přišel. Arogance třídního učitele, když mi nechtěl omluvit moji absenci ve škole kvůli rehabilitaci (9 stehů na koleni jsme si asi nakreslil sám). Absolutní nezájem, že jsem tam měsíc nebyl. Písemky, zkoušení okamžitě po návratu do školy. Nikoho nenapadlo, že bych potřeboval nějakej ten čas (proto ta opravná zkouška z automatizace).
Ve čtvrťáku se moje nechuť chodit do této školy ještě více prohloubila. Za celou dobu jsme se učily tak maximálně ten pascal. Nikde žádný knížky podle kterých by se jelo. Písemky jsme jak vocasy psaly na papír (pište si program na papír). Učitel má v hlavně asi debuger. Pak jsme přešli na assembler pro procesory PIC. Dostaly jsme manuál k instrukcím. Žádný vysvětlení k principu. Učitel používal termínky, o kterých nikdo z nás neslyšel. Pro položení dotazu se tak maximálně dozvím, že porušuji školní řád, a že mám držet hubu. Kritiku svý práce absolutně nesnáší. Jeho praktické znalosti se blíží 0. Zavrhuje OOP. Říká, že nejefetivnější je assembler a na ty složitější věci, že používá pascal. O Céčku slyšel jen z doslechu a o C++ si myslí, že to je C. Jak nás má takovej člověk učit?
Škola kupuje jednu PC učebnu za druhou, ale měříme na 40 let starejch přístrojích a pereme se o kabely ke stavebnici Dominoputer. Do správy ty učebny dostávají lidé, kteří se chudáka technika, který něco přijel nainstalovat, ptají "Jak bych si s někým mohl povídat po internetu? Jako myslím přes microfon.". Naše škola také pořádá školení wordu, excelu a corelu. Sami se nechávají školit na používání multimediální tabule.
Mohl bych pokračovat, ale jediný co můžu říct...chce se mi z týhle školy zvracet!!!
...Horší ovšem byla arogance učitelů, kteří mě chtěly posunout o ročník níže, že jsem prý o hodně přišel...
...Za celou dobu jsme se učily tak maximálně ten pascal...
...Jako myslím přes microfon...
Rekl bych, ze jsi zameskal asi i dost z cestiny, vid? Zkus se to doucit, takhle vypadas jako pologramotny ignorant.
No a k te skole? Vybral sis ji predpokladam sam, neplatis za ni, ani nemate v oknech mrize, kazde vzdelani nad ramec povinnych 9 let ZS je zcela dobrovolne a pokud mas pocit, ze se sam naucis vic, muzes jit (trebas pracovat), nemyslis?
To víš...na střední už se pravopis tak nebere. 3 hrubky ještě nejsou tak špatný, můžeš mi dát kuli...
Vzdělání to je dobrovolný, pravda. Jsem blbej, že jsem tam šel, pravda. Ale to co oni předvádí je za hranicí a já nemoch tušit co mě čeká. Teď ve čtvrťáku je dost pozdě jim říkat ahoj.
Mám pocit, že se sám naučím víc, ale v práci mi nedaj papír, že něco umím..
A divil by ses...máme mříže...
Učivo jsem dohnal za pár hodin. Na opravný zkoušky z automatizace jsem se učil 4 hodiny a to byla látka probraná ve škole během půl roku. ... Nikoho nenapadlo, že bych potřeboval nějakej ten čas (proto ta opravná zkouška z automatizace).Divné.
Pascal je jazyk Turningovsky uplny, takze v nem jde naprogramovat cokoli co v jakemkoli jinem jazyce.
A pokud jde o omezenost, tak v Pascalu se sice musi nektery maly a bezvyznamny drobnosti zapsat trochu min prirozene nez v C, ale kam se to hrabe treba na Javu....Inu, machr!
Třeba na přepočítávání pointerů ve standardním Pascalu můžete rovnou zapomenout.Ve standardním Pascalu nejdou přetypovat pointry? Přiznávám, že ve std. Pascalu jsem nikdy nedělal, ale měl jsem za to, že Turbo Pascal je rozšířený pouze o OOP.
Mno, tak jste mě (autor a diskuse) moc nepotěšili. Asi se tady pár lidí ušklíbne, ale jdu na průmyslovku.
Programuju, jestli se to tedy tak dá nazvat v C, proto mám strach z pascalu, který neznám, ale vůbec se mi nelíbí a slyšel jsem jen to nejhorší (o něm), všichni mě straší matematikou (která taky není úplně mé hobby).
Zase na gymnáziu mě silně odrazuje nutnost šprtit se něco, k čemu nemám vůbec vztah (biologie) a problém s učením k tomu, takže bych to asi nezvládl. Mno a na konstatování, že pak nezvládnu ani SŠ odpovím - a kam jinam, tedy? ;) - zase toho se tak nebojím. A na gymplu je zase výhoda dobrých lidí - na SŠ netuším.
Zase mám celkem kladný vztah k elektronice, občas si něco upájím, vím co je to tranzistor, ale nijak extra se tomu nevěnuju. Jdu na té střední na obor počítačové systémy, tak snad to nebude huštění tabulek a nevypadá ta škola zas tak špatně (po stránce vybavení) a ta škola se nějak dotýka opensource (jsou tam snad někde linuxy, přešla snad na openoffice či co - ale zase v učebně jsem všude viděl IE...).
No, přihlašku jsem tam už podal, snad se tam dostanu a snad tu školu přežiju - nevím kolik mi toho může dát, ale to že programování a práci v něčem obecně se každý musí naučit sám jsem už pochopil :). Tak uvidím.
Pro rejpaly: to že jsem antitalent na pravopis vím ;).