abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 00:11 | Nová verze

    Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:44 | Nová verze

    Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    26.4. 17:11 | Nová verze

    Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 11
    26.4. 13:33 | Nová verze

    Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.

    Pavel Křivánek | Komentářů: 9
    26.4. 04:55 | Zajímavý software

    Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 41
    25.4. 17:33 | Nová verze

    Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    25.4. 14:22 | Komunita

    Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    25.4. 13:22 | Nová verze

    Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.4. 12:44 | Nová verze

    Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.4. 04:55 | Nová verze

    OpenJS Foundation, oficiální projekt konsorcia Linux Foundation, oznámila vydání verze 22 otevřeného multiplatformního prostředí pro vývoj a běh síťových aplikací napsaných v JavaScriptu Node.js (Wikipedie). V říjnu se verze 22 stane novou aktivní LTS verzí. Podpora je plánována do dubna 2027.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    KDE Plasma 6
     (75%)
     (8%)
     (2%)
     (15%)
    Celkem 840 hlasů
     Komentářů: 4, poslední 6.4. 15:51
    Rozcestník

    Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)

    4.4.2021 00:51 | Přečteno: 3670× | Linux | Výběrový blog | poslední úprava: 4.4.2021 00:51

    SRTM jsou výškopisná data (topografie) zemského povrchu - jsou tam vidět kopce a údolí. Ukážeme si, jak s nimi pracovat. A jako vedlejší efekt si ukážeme, jak vygenerovat pro webový prohlížeč vlastně jakoukoli mapu.

    SRTM data se dají stáhnout například zde. Jejich rozlišení je 1 úhlová vteřina, tj. v našich zeměpisných šířkách obvod_Země/360/3600 = 31 m na výšku a *cos(50°) = 20 metrů na šířku. Soubory se jmenují například N50E014.SRTMGL1.hgt.zip a tento soubor obsahuje data od 50° do 51° severní šířky a 14° do 15° východní délky, což jsou cca. severní Čechy. Po stažení jej standardním způsobem rozzipujeme.

    Soubor obsahuje matici 3601x3601 16bit intů a je tedy dlouhý 3601*3601*2 = 25934402 bajtů (26 MB). Poněkud překvapivé je, že čísla jsou big endian. Čísla přímo vyjadřují nadmořskou výšku v metrech (většina rozsahu je tedy nevyužita, neboť nic ani zdaleka se blížící 65535 metrům se na Zemi nevyskytuje). Soubor můžeme načíst v Pythonu a zobrazit:

    import numpy as np
    import matplotlib.pyplot as plt
    
    data = np.fromfile("N50E014.hgt", dtype=np.uint16)
    data = data.reshape((3601, 3601))
    data.byteswap(inplace=True)
    plt.imshow(data, cmap="turbo")
    plt.show()
    

    Vidíme tam třeba údolí různých řek, hurá. Vidíme také (pokud víte jak mají severní Čechy vypadat), že obrázek je „zplácnutý“, protože pixely nejsou čtvercové, ale 30x20 metrů. Obrázek vyexportujeme, a tentokrát použijeme barevnou škálu terrain, která se k tomuto hodí:

    def export_figure_matplotlib(arr, f_name, dpi=200):
        fig = plt.figure(frameon=False)
        fig.set_size_inches(arr.shape[1]/dpi, arr.shape[0]/dpi)
        ax = plt.Axes(fig, [0., 0., 1., 1.])
        ax.set_axis_off()
        fig.add_axes(ax)
        ax.imshow(arr, cmap="terrain")
        plt.savefig(f_name, dpi=dpi)
    
    export_figure_matplotlib(data, "a.png")
    

    (ano, je to příšerné, a jak exportuju obrázky normálně popíšu v příštím článku)

    Nyní obrázek plácneme do leafletu. Jednoduše nastavíme levý horní a pravý dolní okraj a ono ho to tam nějak prskne.

    <html>
    <head>
     <link rel="stylesheet" href="https://unpkg.com/leaflet@1.7.1/dist/leaflet.css"
       integrity="sha512-xodZBNTC5n17Xt2atTPuE1HxjVMSvLVW9ocqUKLsCC5CXdbqCmblAshOMAS6/keqq/sMZMZ19scR4PsZChSR7A=="
       crossorigin=""/>
     <script src="https://unpkg.com/leaflet@1.7.1/dist/leaflet.js"
       integrity="sha512-XQoYMqMTK8LvdxXYG3nZ448hOEQiglfqkJs1NOQV44cWnUrBc8PkAOcXy20w0vlaXaVUearIOBhiXZ5V3ynxwA=="
       crossorigin=""></script>
    </head>
    <body>
    <div id="mapid" style="width: 900px; height: 800px;"></div>
    <script>
    var map = L.map('mapid').setView([50.5, 14.5], 8);
    L.tileLayer('https://mapserver.mapy.cz/turist-m/{z}-{x}-{y}', {
      attribution: 'Map data &copy; <a href="https://www.seznam.cz">Seznam.cz, a.s.</a>'
    }).addTo(map);
    img = L.imageOverlay("a.png", [[51, 14], [50,15]], {opacity: 0.8, zIndex:20}).addTo(map);
    </script>
    </body>
    </html>
    

    Jako zdroj dlaždic jsem použil mapy.cz, protože jsou prostě nejlepší (druhé nejlepší jsou oficiální dlaždice openstreetmap, ale ty často ratelimitují k nepoužitelnosti). Blbé je, že licence mluví jenom o použití s jejich vlastním javascriptovým zobrazovačem, a s Leafletem se to nejspíš nesmí (na druhou stranu copyright uvedený je a ničím jiným se to neliší). Osobně jsem si alespoň spustil lokální kešovací proxy ať jim při svém používání nevytěžuju server. Zde jsem jako podklad použil turist-m (turistická mapa), ale pro některé aplikace je zajímavá hybrid-base-m, což je poloprůhledná mapa s kontrastními významnými liniemi (hranice, města, silnice…), přes kterou se dá dobře kreslit vlastní obsah (je to to, co se na mapy.cz ukazuje jako překryv letecké pokud si nedáte čistou leteckou z menu).

    Vidíme, že to docela sedí na featury v mapě. Nevím, jestli to má sedět úplně, nebo je tohle špatná projekce (vlastně jsme jenom natáhli obdélník aby pasoval v rozích), každopádně tohle natažení obdélníku používám i odvážněji (data z radaru nakreslím na placku a pak ji takhle narvu do mapy, a to je zaručeně špatně, protože zakřivení Země) a do vzdálenosti cca. 150 km (tj. obdélník 300x300 km) to funguje bez nějakého zjevného nepasování.

    Zpracování větší plochy

    Pokud chceme stavět rozsáhlejší vodní díla, budeme potřebovat spojit více těchto dlaždic 1°x1° do jednoho obrázku. Samozřejmě můžeme nějak lepit ta pole, ale zajímavé bude zkusit použít gdal, čímž získáme rovnou obrázky georeferencované a vůbec. Vytvoříme virtuální dataset, což je jakoby veliký obrázek, ale ve skutečnosti malé XML, které popisuje, že pro souřadnice X a Y se má sáhnout do nějakého souboru na disku, a pro jiné souřadnice do jiného souboru.

    Druhá věc, kterou zde používám, je falešná cesta začínající /vsigzip/ - já jsem si soubory po vybalení ze zipu zagzipoval, aby nebyly moc velké, a tohle je „driver“, který umožňuje gdalu transparentně přistupovat k zagzipovaným souborům.

    $ gdalbuildvrt /home/jenda/brmdam/all.vrt /vsigzip//home/jenda/simulator/data/N43E015.hgt.gz /vsigzip//home/jenda/simulator/data/N43E016.hgt.gz [a další]
    $ cat /home/jenda/brmdam/all.vrt
    <VRTDataset rasterXSize="36001" rasterYSize="25201">
    ...
        <ComplexSource>
          <SourceFilename relativeToVRT="0">/vsigzip//home/jenda/simulator/data/N43E015.hgt.gz</SourceFilename>
          <SourceBand>1</SourceBand>
          <SourceProperties RasterXSize="3601" RasterYSize="3601" DataType="Int16" BlockXSize="3601" BlockYSize="1" />
          <SrcRect xOff="0" yOff="0" xSize="3601" ySize="3601" />
          <DstRect xOff="3600" yOff="21600" xSize="3601" ySize="3601" />
          <NODATA>-32768</NODATA>
        </ComplexSource>
    

    Takhle vytvořený dataset můžeme třeba převést do geotiffu.

    $ gdalwarp
        -r bilinear # použitá interpolace
        -t_srs EPSG:3857 # cílová projekce - toto používají online mapy
        -ts 2048 0 # cílová velikost v pixelech (0 = druhou souřadnici dopočítá)
        ~/brmdam/all.vrt /tmp/all.tiff

    Takto vytvořený TIFF můžeme otevřít třeba v GIMPu (doporučuji Colors → Levels, protože jinak je to šedé a nic tam neuvidíte), ale zajímavé je, že to není jenom obyčejná bitmapa, ale že to je georeferencované:

    $ gdalinfo /tmp/all.tiff
    Coordinate System is:
    PROJCRS["WGS 84 / Pseudo-Mercator",
    ...
    Upper Left  ( 1558457.410, 6446299.894) ( 13d59'59.50"E, 50d 0' 0.50"N)
    ...
    

    Díky tomu můžeme používat různé další tooly co gdal a osgeo nabízí, třeba z toho udělat dlaždice pro zobrazení online mapy v různém zoomu:

    $ gdal2tiles.py /tmp/all.tiff tile/
    

    Ty pak můžeme přímo načíst jako vrstvu do Leafletu:

    var tiles = L.tileLayer('./tile/{z}/{x}/{y}.png', {tms: true, opacity: 0.7, minZoom: 5, maxZoom: 8}).addTo(map);
    

    Tohle je super, protože návštěvníci vašeho webu nebudou tahat gigapixelový obrázek, ale budou mít normální dlaždicovou mapu. A navíc to má korektně projekci.

    Kreslení vlastních dat do mapy

    Naším cílem ale je umět si do mapy s výškopisem kreslit vlastní věci. To uděláme tak, že místo tiffu uděláme PPM, a v něm pak vyměníme obrazová data (přičemž to celé zůstane georeferencované). Využijeme zde triku, že když se ukládá do formátu, který nemá standardizovaná geo metadata, tak je gdal uloží bokem do název_souboru.aux.xml. No a ten druhý soubor je obyčejný obrázek, se kterým můžeme manipulovat.

    $ gdalwarp -r bilinear -t_srs EPSG:3857 
      -ot Byte # PPM neumí uložit 16bit data, takže je musíme nějak naškálovat, ale to je jedno, protože si obrázek stejně nahradíme vlastním
      -ts 2048 0 ~/brmdam/all.vrt /tmp/all.ppm
    
    # vznikl též soubor /tmp/all.ppm.aux.xml
    

    Takže teď máme GeoTIFF a PPM a pixely na obou jsou na stejných „pozemských“ souřadnicích. GeoTIFF jde normálně otevřít PILem a načtená čísla stále odpovídají nadmořské výšce v metrech:

    import numpy as np
    import matplotlib.pyplot as plt
    from PIL import Image
    
    im = Image.open("/tmp/all.tiff")
    data = np.array(im)
    
    # nedefinovaná data (moře) jsou -2^15 což rozbije autoscaling barviček
    # proto nastavíme maximální nadmořskou výšku na 0
    data[data<0] = 0
    
    plt.imshow(data)
    plt.show()

    Z hodnot můžeme třeba ručně udělat RGB hodnoty color mapy terrain a výsledek uložit, tentokrát ale do PNG, protože gdal2tiles.py neumí načíst PPM (gdalwarp zase pro změnu neumí zapsat PNG).

    from matplotlib import cm
    
    # funkce cm.colormap žere buď inty od 0 do 255 nebo floaty od 0 do 1 a vrací RGBA barvu
    # pro intový vstup mapuje [0..255] → [0..255]^4
    # pro floatový vstup mapuje [0..1] → [0..1]^4
    # v tomhle se snadno udělá chyba…
    # my budeme používat floaty, mapu normalizujeme od 0 do 1
    
    data_normalized = data / np.amax(data)
    
    data_colorized = cm.terrain(data_normalized)
    plt.imshow(data_colorized)
    plt.show()
    
    # nakreslíme někam doprostřed červený obdélník protože můžeme
    data_colorized[1000:1100,1000:1200,:] = [1,0,0,1]
    
    im = Image.fromarray((data_colorized*255).astype(np.uint8))
    im.save("/tmp/all.png")
    
    $ cp /tmp/all.ppm.aux.xml /tmp/all.png.aux.xml
    

    Tím jsme získali georeferencované PNG s naším vlastním obsahem a z něj můžeme vyrobit třeba zase ty dlaždice (všechny nástroje spolu s obrázkem automaticky načtou i příslušný .aux.xml soubor).

    $ gdal2tiles.py /tmp/all.png tile2/

    Zaplavování

    Potřebujeme umět vyplnit oblast stavěné přehrady. Myslel jsem si, že to je jednoduché omezené DFS na pár řádků, ale nepovedlo se mi to napsat tak, aby mi u velkých obrázků nedošel stack a vůbec je to celé nějaké složité a FFFUUU. Naštěstí existuje floodfill v skimage.

    Nejdřív si ale musíme nadefinovat hráze. To jsem udělal tak, že jsem v GIMPu nakreslil bílou hráz a všude okolo černo. Obrázek pak můžeme načíst a hodnoty použít.

    # to PNG je RGBA (ano, jde to nastavit při exportu z GIMPu) tak z toho vezmeme jenom první složku
    hraze = np.array(Image.open("/tmp/hraze.png"))[:,:,0]
    
    # budeme napouštět do nadmořské výšky 200 m
    hladina = 200
    
    # nastavíme hráze nad úroveň hladiny
    data[hraze>0] = hladina+1
    
    # nastavíme co potenciálně může být pod vodou na -1
    data_flooded = data.copy()
    data_flooded[data<hladina] = -1
    
    # spustíme zaplavování, které nastaví zaplavené oblasti na -2
    # jako počáteční bod použijeme ten obdélník z minula
    from skimage.segmentation import flood_fill
    result = flood_fill(data_flooded, (1000, 1000), -2)
    
    # promítneme zaplavené oblasti do původního obrázku
    # nastavíme tam -400 aby byla zřetelnější hranice mezi přehradou a břehem
    data[result == -2] = -400
    data += 400
    
    # normalizujeme a obarvíme
    data_normalized = data / np.amax(data)
    data_colorized = cm.terrain(data_normalized)
    
    # hráze nakreslíme červeně
    data_colorized[hraze>0] = [1,0,0,1]
    
    # uložíme
    im = Image.fromarray((data_colorized*255).astype(np.uint8))
    im.save("/tmp/all.png")
    

    Poslední věc, kterou vidíte na ceskaprehrada.cz, je speciální barevná mapa pro zaplavené (různé odstíny modré znázorňující hloubku) a nezaplavené (zelená) oblasti, kterou se mi už nechce vysvětlovat, ale předpokládám, že je to zjevné.

    Komprese dat

    HGT soubory lze zmenšit na devítinu (výsledek bude mít 1201x1201 pixelů), gdal to automaticky detekuje podle velikosti souboru a vše bude fungovat. To se hodí pokud je zpracování větší oblasti příliš pomalé. Tady je program (součást většího bazmeku který chceme někdy uvolnit), který to dělá s maximovým filtrem.

    #include <stdlib.h>
    #include <stdio.h>
    #include <inttypes.h>
    #include <stdbool.h>
    #include <unistd.h>
    #include <arpa/inet.h>
    
    int16_t* inbuf;
    
    #define INBYTES (3601*3601*2)
    
    #define MIN(a,b) (((a)<(b))?(a):(b))
    #define MAX(a,b) (((a)>(b))?(a):(b))
    #define CLAMP(x, lower, upper) (MIN(upper, MAX(x, lower)))
    #define PE(...) do{ fprintf( stderr, __VA_ARGS__ ); } while( false )
    
    int main(int argc, char** argv) {
    //    PE("Downsample a SRTM HGT file with 30-meters resolution using 3x3 maxpool\n");
    //    PE("Usage: %s\n", argv[0]);
    
      inbuf = malloc(INBYTES);
      if(!inbuf) {
        perror("malloc");
        return 1;
      }
      size_t r = fread(inbuf, 1, INBYTES, stdin);
      if(r != INBYTES) {
        perror("read");
        return 1;
      }
      for(int j = 0; j<1201; j++) {
        for(int i = 0; i<1201; i++) {
          int sx = i*3-(i/401);
          int sy = j*3-(j/401);
          //if(sx == 3) printf("%i -> %i\n", j, sy);
          uint16_t res = 0;
          for(int ii = sx; ii<sx+3; ii++) {
            for(int jj = sy; jj<sy+3; jj++) {
              //printf("%i %i %i %i\n", i, j, ii, jj);
              res = MAX(res, ntohs(inbuf[jj*3601+ii]));
            }
          }
          res = htons(res);
          fwrite(&res, 2, 1, stdout);
        }
      }
      free(inbuf);
    }
    

    Další služby využívající SRTM

    BRouter je plánovač cest, který zohledňuje kopce.

    Odkazy

           

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    4.4.2021 01:18 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    Od čeho se odráží ten radar? Od povrchu země nebo od vegetace? Nebo je přesnost tak malá, že to nemá smysl řešit (i když stromy mohou být vysoké)?
    Jendа avatar 4.4.2021 01:22 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    Tak nějak od všeho. A stromy stíní, a na několika našich lokacích je to problém.
    4.4.2021 14:02 Radovan
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    To mi připomnělo: http://technomorous.eu/post/173601337433 Plus předchozí a následující post.
    Jendа avatar 4.4.2021 15:49 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    To je divné že tam píše že to zpracovával tak dlouho, všechny skripty v zápisku doběhnou za řádově sekundy, maximálně desítky sekund, a to není nijak optimalizované.
    4.4.2021 18:59 Hx.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    Ne každý má tak rychlý počítač jako ty, Jirko.
    4.4.2021 14:33 plostenka | blog: plstnk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    Ten podivny rozmer 1021x1201 (NASA SRTM) nebo 3601x3601 (ESA SRTM) je zpusobeny tim, ze posledni vychodni sloupec, respektive jizni radek je zduplikovany se sousedni dlazdici. Vyskova nepresnost je cca 10 metru a chyba mereni je zanesena jako 2^16-1 (civilni SRTM je unsigned nad hladinou more).
    Gréta avatar 4.4.2021 19:59 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)

    zase jako tu velikonoční voblejvačku neber tak vážně :D :D ;D ;D

    btw proč je vtomdletom

    #define PE(...) do{ fprintf( stderr, __VA_ARGS__ ); } while( false )

    jakoby to do while false?????? :O :O

    Jendа avatar 4.4.2021 20:17 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    Je to idiom jak pomocí define vyrobit něco, co se bude chovat jako funkce (tj. půjde napsat PE(blabla);).
    Gréta avatar 4.4.2021 21:00 Gréta | skóre: 36 | blog: Grétin blogísek | 🇮🇱==❤️ , 🇵🇸==💩 , 🇪🇺==☭
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    4.4.2021 20:51 Dirka | skóre: 15 | blog: dirka12345
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    Mozna by se ti mohla libit https://www.freemap.sk/?map=14/50.851366/15.227480&layers=X (layer X mi pride nejlepsi pro vrstevnice, je OSM based).

    Pouzivani dat z osm.org se nedoporucuje, vhodne je rozbehnout si vlastni dlazdice.

    Ty oblasti by sly asi i vycitat pomoci OSM dat, tzn u vodniho dila to bude relace.

    Klidne se ptej, pokud te neco ohledne OSM zajima.
    Člověk z Horní Dolní avatar 4.4.2021 21:20 Člověk z Horní Dolní | blog: blbeczhornidolni
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    Existuje nebo se chystá něco lepšího než SRTM, ale stále zdarma?
    5.4.2021 01:09 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)

    Pro mnohé evropské země jsou k dispozici LiDAR data. Stejně jako u map se už dneska dost často dají volně použít data poskytovaná přímo národníma "geo-agenturama".

    Každý má právo na můj názor!
    5.4.2021 09:50 ...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    to je taky pekne hruba sit
    5.4.2021 21:14 Martin Tůma | skóre: 39 | blog: RTFM | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    Rozlišení to má stejný (1") jako SRTM, ale obzvláště v Alpskejch regionech jsou ty data mnohem přesnější. Na běžný "domácí hraní" si s GPS logama je to zcela dostačující, ale jestli podle toho chceš stavět aquadukt, tak je to samozřejmě málo...
    Každý má právo na můj názor!
    6.4.2021 01:03 ...
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    chci na tom vidět/změřit výšky hor a sedel, ale to jsou struktury výrazně menší
    6.4.2021 00:03 Senior Fullstack Javascript Developer
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    Na Slovensku robí letecké laserové zameriavanie Úrad geodézie, kartografie a katastra SR (ÚGKK SR) určite máte nejaký taký projekt aj v ČR. Zatiaľ majú polovicu Slovenska a budú to robiť ěste asi dva roky:

    https://www.geoportal.sk/sk/udaje/lls-dmr/?nastavene=1

    Vyskova presnosť je v milimetroch: https://www.geoportal.sk/files/zbgis/lls/parametre-lokality-zberu-udajov-lls.pdf Napríklad vo vojenskom cvičnom priestore vidieť diery po rôznej munícii: https://www.freemap.sk/?map=17/48.479180/17.123464&layers=X Alebo rôzna drobná historická povrchová ťažba (tzv. pingy): https://www.freemap.sk/?map=17/48.783713/18.069892&layers=XI
    5.4.2021 21:39 j
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    Rek bych, ze mnohem realnejsi scenar bude, kdyz nechas ujet ten ujizdejici svah pod D8 = hraz vybudujes v udoli labe.

    Prirozenej prepad takovy prehrady je nekde v okoli Mostu, zpet by to pak teklo korytem Biliny. A Praha by konecne mela svoje more, protoze nekde na okraji by byl breh (teda samo, centralni cast by byla spolehlive pod vodou).

    Bywoko - hladina vltavy v praglu cca 180m, Labe v prackovicich cca 140m, zakladni vyska toho sesuvu rekneme 400m. Rekneme ze by to zvladlo hraz o vysce 100m => naprosto spolehlive by to nepreteklo tady.

    To misto kudy by to teklo ma neco kolem 200m. Takze by v praglu v udoli bylo cca 20m vody ;D

    ---

    Dete s tim guuglem dopice!
    29.7.2022 11:54 Ondřej J | skóre: 3
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Použití topografických dat SRTM (Česká přehrada)
    Mě by zajímalo, jak dlouho by se to napouštělo (Arvíz). Asi při zanedbání výparu, protože s výparem by se to imho na cílových 200m nenapustilo nikdy.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.