Hudební přehrávač Amarok byl vydán v nové major verzi 3.0 postavené na Qt5/KDE Frameworks 5. Předchozí verze 2.9.0 vyšla před 6 lety a byla postavená na Qt4. Portace Amaroku na Qt6/KDE Frameworks 6 by měla začít v následujících měsících.
Byla vydána nová verze 2.45.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 96 vývojářů, z toho 38 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze počáteční podporu repozitářů, ve kterých lze používat SHA-1 i SHA-256.
Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".
Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Po delší době přišla potřeba sestříhat "trochu větší" video. Tímto pojmem myslím video o čisté délce necelé 2 hodiny, ze 2 kamer (s použitím dalších záznamů ze 3 kamer, opět 2 hodiny z každé), se synchronizací na zvuk, střih zhruba každých 15-20 sekund. Proto jsem stál před rozhodnutím, jaký nástroj na to použít. A bohužel, příznivce Linuxu a free-SW obecně vůbec nepotěším.
Kdo někdy trochu intenzivněji stříhal video (tím myslím něco více než jen vyhození nepovedených záběrů a přidání titulků), dá mi jistě za pravdu, že je to úkol nelehký a velmi záleží na tom, jak kvalitní nástroj má člověk k ruce. U většího projektu se hraje o rozdíl v desítkách hodin času, proto pokud se jedná o výdělečnou záležitost (nebo pokud se nějak ocení zbytečně ztracený čas), i relativně drahý nástroj může nakonec vyjít levněji.
Že se něco takového nedá stříhat v "omalovánkových" programech, jako je třeba Ulead Video Studio, Pinnacle Studio nebo Vegas Movie Studio. Namísto hromady kýčovitých efektů a podobných hračiček je potřeba kvalitní prostředí pro vícestopý střih, s rychlým a přesným skládáním na časovou osu.
Prošel jsem tedy nejdřív všemožné zdroje softwaru pro GNU/Linux - jak programů svobodných, tak proprietárních. Ale bohužel, dopadlo to bídně. Buď nesplňovaly dané požadavky (většina programů), některé ani nešly zkompilovat/spustit, jiné padaly nebo tuhly (speciálně Cinelerra), další nebyly schopné otevřít standardní DV soubory, s některými se špatně pracovalo (třeba MainActor).
Podobná situace bylo ovšem i u Windows. Nakonec jsem skončil u "klasiky", tedy produktů Adobe, s nimiž mám zkušenosti již z dávné minulosti. Stáhl jsem tedy demoverzi nedávno vydaného programu Adobe Premiere Elements 3, což je, jak známo, ořezaná verze profesionálnější a desetkrát dražší verze Premiere Pro. Instalační balík má sice obludných 700 MB, ale po instalaci jsem byl příjemně překvapen.
I když je demoverze funkčně omezená (kromě 30-denního limitu ovšem pouze tím, že v některých případech vkládá logo Adobe), lze si snadno vyzkoušet, co všechno nabízí. Když nepočítám paměťovou a výkonovou žravost, vistoidní GUI a chybějící klávesové zkratky pro některé operace (možná jdou dodefinovat), jedná se o prakticky ideální program. Střih jde velice rychle od ruky, vše je maximálně intuitivní, není třeba o ničem příliš přemýšlet. Po neduzích starých verzí Premiéry (už ani nevím, které to byly), tedy například občasném nepřesném přilínání, není ani památky.
Proto je to jasné - tenhle program chci a rád za něj zaplatím. Velice mě mrzí, že existuje jen verze pro Windows, resp. ještě více, že neexistuje nějaký kvalitativně srovnatelný svobodný program. Je to jedna z oblastí, kde je pořádně co dohánět.
Tiskni Sdílej:
co chybi programum ? vlastnosti, funkcionalita, formaty ? co mate za hw ? nove vlastnosti ? v jakym vstupnim/vystupnim formatu/kodeku jste to strihal ?Snad jsem to už popsal dostatečně. Jde mi o maximálně efektivní, přesný a pohodlný střih ve více stopách. Formát je standardní DV type 2 (IEC 61834) v AVI kontejneru.
poslete mi alespon do blogu lspci strihove karty a identifikaci kamery, at mam radost a dozvim se neco zajimaveho.No dobře. Nemám sice střihovou kartu, pouze obyčejnou IEEE 1394 kartu, ale budiž:
0:07.0 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments TSB12LV26 IEEE-1394 Controller (Link) (prog-if 10 [OHCI]) Subsystem: Texas Instruments: Unknown device 8010 Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 177 Memory at dfffc800 (32-bit, non-prefetchable) [size=2K] Memory at dfff8000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K] Capabilities: [44] Power Management version 1Kamera je Sony DCR-TRV265E (takový starý šmejd na D-8 kazety), má identifikátor 08004601030d6be3
Takto sa mi to zda byt trochu hulanovina.Tak to jsi toho od Hulana asi moc necetl
Podobně jako je mi třeba z hloubi duše odporný VIM
Svázat, natřít medem, strčit do mraveniště! :)
A taky je Pinnacle trochu jiná cenová, Vegas nebo Premiere jsou přece jenom 10x dražší.Ale kdepak. Celou dobu je řeč o Premiere Elements v ceně cca 2300 Kč (tedy nikoli Premiere Pro okolo 30 tisíc). Vegas je na tom podobně, resp. je ještě o něco levnější.
U profesionálních grafiků to chápu, jim GIMP (zatím?) opravdu nestačí.