Byla vydána (𝕏) nová verze 2025.2 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice [It's FOSS News].
V úterý Google vydal Android 16. Zdrojové kódy jsou k dispozici na AOSP (Android Open Source Project). Chybí (zatím?) ale zdrojové kódy specifické pro telefony Pixel od Googlu. Projekty jako CalyxOS a GrapheneOS řeší, jak tyto telefony nadále podporovat. Nejistá je podpora budoucích Pixelů. Souvisí to s hrozícím rozdělením Googlu (Google, Chrome, Android)?
Byla vydána (𝕏) květnová aktualizace aneb nová verze 1.101 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.101 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
V Brně na FIT VUT probíhá třídenní open source komunitní konference DevConf.CZ 2025. Vstup je zdarma, nutná je ale registrace. Na programu je celá řada zajímavých přednášek, lightning talků, meetupů a workshopů. Přednášky lze sledovat i online na YouTube kanálu konference. Aktuální dění lze sledovat na Matrixu, 𝕏 nebo Mastodonu.
Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o kybernetické bezpečnosti, který včera Senát schválil spolu s novelami navazujících právních předpisů. Norma, kterou nyní dostane k podpisu prezident, počítá rovněž s prověřováním dodavatelů technologií pro stát. Normy mají nabýt účinnosti od třetího měsíce po jejich vyhlášení ve Sbírce zákonů.
Open source platforma Home Assistant (Demo, GitHub, Wikipedie) pro monitorování a řízení inteligentní domácnosti byla vydána v nové verzi 2025.6.
Po Red Hat Enterprise Linuxu a AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.0 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-06 aneb Eclipse 4.36. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
Americká filmová studia Walt Disney a Universal Pictures podala žalobu na provozovatele populárního generátoru obrázků pomocí umělé inteligence (AI) Midjourney. Zdůvodňují to údajným porušováním autorských práv. V žalobě podané u federálního soudu v Los Angeles označují firmu za „bezednou jámu plagiátorství“, neboť podle nich bez povolení bezostyšně kopíruje a šíří postavy z filmů jako Star Wars, Ledové království nebo Já, padouch, aniž by do nich investovala jediný cent.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Po delší době přišla potřeba sestříhat "trochu větší" video. Tímto pojmem myslím video o čisté délce necelé 2 hodiny, ze 2 kamer (s použitím dalších záznamů ze 3 kamer, opět 2 hodiny z každé), se synchronizací na zvuk, střih zhruba každých 15-20 sekund. Proto jsem stál před rozhodnutím, jaký nástroj na to použít. A bohužel, příznivce Linuxu a free-SW obecně vůbec nepotěším.
Kdo někdy trochu intenzivněji stříhal video (tím myslím něco více než jen vyhození nepovedených záběrů a přidání titulků), dá mi jistě za pravdu, že je to úkol nelehký a velmi záleží na tom, jak kvalitní nástroj má člověk k ruce. U většího projektu se hraje o rozdíl v desítkách hodin času, proto pokud se jedná o výdělečnou záležitost (nebo pokud se nějak ocení zbytečně ztracený čas), i relativně drahý nástroj může nakonec vyjít levněji.
Že se něco takového nedá stříhat v "omalovánkových" programech, jako je třeba Ulead Video Studio, Pinnacle Studio nebo Vegas Movie Studio. Namísto hromady kýčovitých efektů a podobných hračiček je potřeba kvalitní prostředí pro vícestopý střih, s rychlým a přesným skládáním na časovou osu.
Prošel jsem tedy nejdřív všemožné zdroje softwaru pro GNU/Linux - jak programů svobodných, tak proprietárních. Ale bohužel, dopadlo to bídně. Buď nesplňovaly dané požadavky (většina programů), některé ani nešly zkompilovat/spustit, jiné padaly nebo tuhly (speciálně Cinelerra), další nebyly schopné otevřít standardní DV soubory, s některými se špatně pracovalo (třeba MainActor).
Podobná situace bylo ovšem i u Windows. Nakonec jsem skončil u "klasiky", tedy produktů Adobe, s nimiž mám zkušenosti již z dávné minulosti. Stáhl jsem tedy demoverzi nedávno vydaného programu Adobe Premiere Elements 3, což je, jak známo, ořezaná verze profesionálnější a desetkrát dražší verze Premiere Pro. Instalační balík má sice obludných 700 MB, ale po instalaci jsem byl příjemně překvapen.
I když je demoverze funkčně omezená (kromě 30-denního limitu ovšem pouze tím, že v některých případech vkládá logo Adobe), lze si snadno vyzkoušet, co všechno nabízí. Když nepočítám paměťovou a výkonovou žravost, vistoidní GUI a chybějící klávesové zkratky pro některé operace (možná jdou dodefinovat), jedná se o prakticky ideální program. Střih jde velice rychle od ruky, vše je maximálně intuitivní, není třeba o ničem příliš přemýšlet. Po neduzích starých verzí Premiéry (už ani nevím, které to byly), tedy například občasném nepřesném přilínání, není ani památky.
Proto je to jasné - tenhle program chci a rád za něj zaplatím. Velice mě mrzí, že existuje jen verze pro Windows, resp. ještě více, že neexistuje nějaký kvalitativně srovnatelný svobodný program. Je to jedna z oblastí, kde je pořádně co dohánět.
Tiskni
Sdílej:
co chybi programum ? vlastnosti, funkcionalita, formaty ? co mate za hw ? nove vlastnosti ? v jakym vstupnim/vystupnim formatu/kodeku jste to strihal ?Snad jsem to už popsal dostatečně. Jde mi o maximálně efektivní, přesný a pohodlný střih ve více stopách. Formát je standardní DV type 2 (IEC 61834) v AVI kontejneru.
poslete mi alespon do blogu lspci strihove karty a identifikaci kamery, at mam radost a dozvim se neco zajimaveho.No dobře. Nemám sice střihovou kartu, pouze obyčejnou IEEE 1394 kartu, ale budiž:
0:07.0 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments TSB12LV26 IEEE-1394 Controller (Link) (prog-if 10 [OHCI]) Subsystem: Texas Instruments: Unknown device 8010 Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 177 Memory at dfffc800 (32-bit, non-prefetchable) [size=2K] Memory at dfff8000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K] Capabilities: [44] Power Management version 1Kamera je Sony DCR-TRV265E (takový starý šmejd na D-8 kazety), má identifikátor 08004601030d6be3
Takto sa mi to zda byt trochu hulanovina.Tak to jsi toho od Hulana asi moc necetl
Podobně jako je mi třeba z hloubi duše odporný VIM
Svázat, natřít medem, strčit do mraveniště! :)
A taky je Pinnacle trochu jiná cenová, Vegas nebo Premiere jsou přece jenom 10x dražší.Ale kdepak. Celou dobu je řeč o Premiere Elements v ceně cca 2300 Kč (tedy nikoli Premiere Pro okolo 30 tisíc). Vegas je na tom podobně, resp. je ještě o něco levnější.
U profesionálních grafiků to chápu, jim GIMP (zatím?) opravdu nestačí.