Eugen Rochko, zakladatel Mastodonu, tj. sociální sítě, která není na prodej, oznámil, že po téměř 10 letech odstupuje z pozice CEO a převádí vlastnictví ochranné známky a dalších aktiv na neziskovou organizaci Mastodon.
Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Po delší době přišla potřeba sestříhat "trochu větší" video. Tímto pojmem myslím video o čisté délce necelé 2 hodiny, ze 2 kamer (s použitím dalších záznamů ze 3 kamer, opět 2 hodiny z každé), se synchronizací na zvuk, střih zhruba každých 15-20 sekund. Proto jsem stál před rozhodnutím, jaký nástroj na to použít. A bohužel, příznivce Linuxu a free-SW obecně vůbec nepotěším.
Kdo někdy trochu intenzivněji stříhal video (tím myslím něco více než jen vyhození nepovedených záběrů a přidání titulků), dá mi jistě za pravdu, že je to úkol nelehký a velmi záleží na tom, jak kvalitní nástroj má člověk k ruce. U většího projektu se hraje o rozdíl v desítkách hodin času, proto pokud se jedná o výdělečnou záležitost (nebo pokud se nějak ocení zbytečně ztracený čas), i relativně drahý nástroj může nakonec vyjít levněji.
Že se něco takového nedá stříhat v "omalovánkových" programech, jako je třeba Ulead Video Studio, Pinnacle Studio nebo Vegas Movie Studio. Namísto hromady kýčovitých efektů a podobných hračiček je potřeba kvalitní prostředí pro vícestopý střih, s rychlým a přesným skládáním na časovou osu.
Prošel jsem tedy nejdřív všemožné zdroje softwaru pro GNU/Linux - jak programů svobodných, tak proprietárních. Ale bohužel, dopadlo to bídně. Buď nesplňovaly dané požadavky (většina programů), některé ani nešly zkompilovat/spustit, jiné padaly nebo tuhly (speciálně Cinelerra), další nebyly schopné otevřít standardní DV soubory, s některými se špatně pracovalo (třeba MainActor).
Podobná situace bylo ovšem i u Windows. Nakonec jsem skončil u "klasiky", tedy produktů Adobe, s nimiž mám zkušenosti již z dávné minulosti. Stáhl jsem tedy demoverzi nedávno vydaného programu Adobe Premiere Elements 3, což je, jak známo, ořezaná verze profesionálnější a desetkrát dražší verze Premiere Pro. Instalační balík má sice obludných 700 MB, ale po instalaci jsem byl příjemně překvapen.
I když je demoverze funkčně omezená (kromě 30-denního limitu ovšem pouze tím, že v některých případech vkládá logo Adobe), lze si snadno vyzkoušet, co všechno nabízí. Když nepočítám paměťovou a výkonovou žravost, vistoidní GUI a chybějící klávesové zkratky pro některé operace (možná jdou dodefinovat), jedná se o prakticky ideální program. Střih jde velice rychle od ruky, vše je maximálně intuitivní, není třeba o ničem příliš přemýšlet. Po neduzích starých verzí Premiéry (už ani nevím, které to byly), tedy například občasném nepřesném přilínání, není ani památky.
Proto je to jasné - tenhle program chci a rád za něj zaplatím. Velice mě mrzí, že existuje jen verze pro Windows, resp. ještě více, že neexistuje nějaký kvalitativně srovnatelný svobodný program. Je to jedna z oblastí, kde je pořádně co dohánět.
Tiskni
Sdílej:
co chybi programum ? vlastnosti, funkcionalita, formaty ? co mate za hw ? nove vlastnosti ? v jakym vstupnim/vystupnim formatu/kodeku jste to strihal ?Snad jsem to už popsal dostatečně. Jde mi o maximálně efektivní, přesný a pohodlný střih ve více stopách. Formát je standardní DV type 2 (IEC 61834) v AVI kontejneru.
poslete mi alespon do blogu lspci strihove karty a identifikaci kamery, at mam radost a dozvim se neco zajimaveho.No dobře. Nemám sice střihovou kartu, pouze obyčejnou IEEE 1394 kartu, ale budiž:
0:07.0 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments TSB12LV26 IEEE-1394
Controller (Link) (prog-if 10 [OHCI])
Subsystem: Texas Instruments: Unknown device 8010
Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 177
Memory at dfffc800 (32-bit, non-prefetchable) [size=2K]
Memory at dfff8000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K]
Capabilities: [44] Power Management version 1
Kamera je Sony DCR-TRV265E (takový starý šmejd na D-8 kazety), má identifikátor 08004601030d6be3
Takto sa mi to zda byt trochu hulanovina.Tak to jsi toho od Hulana asi moc necetl
Podobně jako je mi třeba z hloubi duše odporný VIM
Svázat, natřít medem, strčit do mraveniště! :)
Na druhou stranu to spoustě lidí prostě stačí, je to jednodušší na obsluhu. Já taky fotky z dovolené upravuju v Picase, protože pro tento účel je výborná a přestože jiných schopností (např.) Gimpu zdaleka nedosahuje a nikdy nebude. A taky je Pinnacle trochu jiná cenová, Vegas nebo Premiere jsou přece jenom 10x dražší.
A taky je Pinnacle trochu jiná cenová, Vegas nebo Premiere jsou přece jenom 10x dražší.Ale kdepak. Celou dobu je řeč o Premiere Elements v ceně cca 2300 Kč (tedy nikoli Premiere Pro okolo 30 tisíc). Vegas je na tom podobně, resp. je ještě o něco levnější.
O "malém" Vegasu jsem nevěděl, až teď jsem si to našel. Pokud někomu stačí 4 audio a 4 video stopy, tak by to mohl být super nástroj za pár korun. Vypadá to podle screenshotů, že to má střeva z velkého Vegasu, zajímavé. Premiere Elements je očesané Premiere, nebo je to jiný software s podobným názvem? Dá se někde najít nějaké srovnání, v čem je to konkrétně chudší?
U profesionálních grafiků to chápu, jim GIMP (zatím?) opravdu nestačí.
http://www.linuxmovies.org/
Střihem a zpracováním videa se taky zabývam, drobet
Pravda, na Linuxu zatím moc ne, ale cinellera-svn je OK. Ovšem ne, jak tu píšeš, pro větší projekty, v tom souhlasím.
Na výše jmenované stránky sem narazil někdy tuším v září nebo v říjnu, ale zatim se mi z tama nepovedlo zkusit jediný program. Po zkouškách se ale chystám, něco s toho by mohlo za něco stát
-miky