Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
Po delší době přišla potřeba sestříhat "trochu větší" video. Tímto pojmem myslím video o čisté délce necelé 2 hodiny, ze 2 kamer (s použitím dalších záznamů ze 3 kamer, opět 2 hodiny z každé), se synchronizací na zvuk, střih zhruba každých 15-20 sekund. Proto jsem stál před rozhodnutím, jaký nástroj na to použít. A bohužel, příznivce Linuxu a free-SW obecně vůbec nepotěším.
Kdo někdy trochu intenzivněji stříhal video (tím myslím něco více než jen vyhození nepovedených záběrů a přidání titulků), dá mi jistě za pravdu, že je to úkol nelehký a velmi záleží na tom, jak kvalitní nástroj má člověk k ruce. U většího projektu se hraje o rozdíl v desítkách hodin času, proto pokud se jedná o výdělečnou záležitost (nebo pokud se nějak ocení zbytečně ztracený čas), i relativně drahý nástroj může nakonec vyjít levněji.
Že se něco takového nedá stříhat v "omalovánkových" programech, jako je třeba Ulead Video Studio, Pinnacle Studio nebo Vegas Movie Studio. Namísto hromady kýčovitých efektů a podobných hračiček je potřeba kvalitní prostředí pro vícestopý střih, s rychlým a přesným skládáním na časovou osu.
Prošel jsem tedy nejdřív všemožné zdroje softwaru pro GNU/Linux - jak programů svobodných, tak proprietárních. Ale bohužel, dopadlo to bídně. Buď nesplňovaly dané požadavky (většina programů), některé ani nešly zkompilovat/spustit, jiné padaly nebo tuhly (speciálně Cinelerra), další nebyly schopné otevřít standardní DV soubory, s některými se špatně pracovalo (třeba MainActor).
Podobná situace bylo ovšem i u Windows. Nakonec jsem skončil u "klasiky", tedy produktů Adobe, s nimiž mám zkušenosti již z dávné minulosti. Stáhl jsem tedy demoverzi nedávno vydaného programu Adobe Premiere Elements 3, což je, jak známo, ořezaná verze profesionálnější a desetkrát dražší verze Premiere Pro. Instalační balík má sice obludných 700 MB, ale po instalaci jsem byl příjemně překvapen.
I když je demoverze funkčně omezená (kromě 30-denního limitu ovšem pouze tím, že v některých případech vkládá logo Adobe), lze si snadno vyzkoušet, co všechno nabízí. Když nepočítám paměťovou a výkonovou žravost, vistoidní GUI a chybějící klávesové zkratky pro některé operace (možná jdou dodefinovat), jedná se o prakticky ideální program. Střih jde velice rychle od ruky, vše je maximálně intuitivní, není třeba o ničem příliš přemýšlet. Po neduzích starých verzí Premiéry (už ani nevím, které to byly), tedy například občasném nepřesném přilínání, není ani památky.
Proto je to jasné - tenhle program chci a rád za něj zaplatím. Velice mě mrzí, že existuje jen verze pro Windows, resp. ještě více, že neexistuje nějaký kvalitativně srovnatelný svobodný program. Je to jedna z oblastí, kde je pořádně co dohánět.
Tiskni
Sdílej:
co chybi programum ? vlastnosti, funkcionalita, formaty ? co mate za hw ? nove vlastnosti ? v jakym vstupnim/vystupnim formatu/kodeku jste to strihal ?Snad jsem to už popsal dostatečně. Jde mi o maximálně efektivní, přesný a pohodlný střih ve více stopách. Formát je standardní DV type 2 (IEC 61834) v AVI kontejneru.
poslete mi alespon do blogu lspci strihove karty a identifikaci kamery, at mam radost a dozvim se neco zajimaveho.No dobře. Nemám sice střihovou kartu, pouze obyčejnou IEEE 1394 kartu, ale budiž:
0:07.0 FireWire (IEEE 1394): Texas Instruments TSB12LV26 IEEE-1394 Controller (Link) (prog-if 10 [OHCI]) Subsystem: Texas Instruments: Unknown device 8010 Flags: bus master, medium devsel, latency 64, IRQ 177 Memory at dfffc800 (32-bit, non-prefetchable) [size=2K] Memory at dfff8000 (32-bit, non-prefetchable) [size=16K] Capabilities: [44] Power Management version 1Kamera je Sony DCR-TRV265E (takový starý šmejd na D-8 kazety), má identifikátor 08004601030d6be3
Takto sa mi to zda byt trochu hulanovina.Tak to jsi toho od Hulana asi moc necetl
Podobně jako je mi třeba z hloubi duše odporný VIM
Svázat, natřít medem, strčit do mraveniště! :)
A taky je Pinnacle trochu jiná cenová, Vegas nebo Premiere jsou přece jenom 10x dražší.Ale kdepak. Celou dobu je řeč o Premiere Elements v ceně cca 2300 Kč (tedy nikoli Premiere Pro okolo 30 tisíc). Vegas je na tom podobně, resp. je ještě o něco levnější.
U profesionálních grafiků to chápu, jim GIMP (zatím?) opravdu nestačí.