V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Vyšlo Pharo 12.0, programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností. Krom tradiční nadílky oprav přináší nový systém správy ladících bodů, nový způsob definice tříd, prostor pro objekty, které nemusí procházet GC a mnoho dalšího.
Microsoft zveřejnil na GitHubu zdrojové kódy MS-DOSu 4.0 pod licencí MIT. Ve stejném repozitáři se nacházejí i před lety zveřejněné zdrojové k kódy MS-DOSu 1.25 a 2.0.
Canonical vydal (email, blog, YouTube) Ubuntu 24.04 LTS Noble Numbat. Přehled novinek v poznámkách k vydání a také příspěvcích na blogu: novinky v desktopu a novinky v bezpečnosti. Vydány byly také oficiální deriváty Edubuntu, Kubuntu, Lubuntu, Ubuntu Budgie, Ubuntu Cinnamon, Ubuntu Kylin, Ubuntu MATE, Ubuntu Studio, Ubuntu Unity a Xubuntu. Jedná se o 10. LTS verzi.
Na YouTube je k dispozici videozáznam z včerejšího Czech Open Source Policy Forum 2024.
Fossil (Wikipedie) byl vydán ve verzi 2.24. Jedná se o distribuovaný systém správy verzí propojený se správou chyb, wiki stránek a blogů s integrovaným webovým rozhraním. Vše běží z jednoho jediného spustitelného souboru a uloženo je v SQLite databázi.
Byla vydána nová stabilní verze 6.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 124. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu. Vypíchnout lze Spořič paměti (Memory Saver) automaticky hibernující karty, které nebyly nějakou dobu používány nebo vylepšené Odběry (Feed Reader).
Kde jsi přišel na to, že s těmito nástroji nepracuji? Nevím teda jaké máš s nimi zkušenosti ty, ale já mnohaleté.
Pro zajímavost uvedu příklad z dob, kdy jsem v rámci disklessové infrastrutury spravoval také uživatelské účty. Teď už je neřeším, protože jsou na úložišti, které spravuje někdo jiný.
Tehdejší infrastrukturu tvořil několikanodový cluster a zálohy se sypaly na lokální disky. Co účet, to subvolume. Jinak bys jen stěží mohl používat kvóty. Bylo to desetitisíce snapshotů. A zažil jsem jednou pěkně horkou chvilku, kdy jsem čekal několik hodin než se mi to namountuje. Všechno klaplo, ale byl jsem orosený až na zadku. No a když jsem pak slučoval zálohy z těch lokálních disků na jedno místo, bylo potřeba to všechno sklepat tak, aby se to vešlo na disk. Já vím. Dnes v době 10TB HDD to už nikdo moc neřeší, ale hovořím o době před pěti lety.
V podstatě mi jde o to, minimalizovat objem přenášených dat, tak aby po síti běhalo jen to co je nezbytně nutné. Problém je, že u disklessu vlastně nikdo pořádně neví kolik dat se přenese, když stroje najednou zapne X studentů. Já si tuhle otázku položil, když jsem zkoušel řešení postavené nad Ganeshou, což byl rok 2016. Ovšem jak velkou roli to hraje jsem zjistil u disklessu provozovaného přes wi-fi, který používá lokální kešování. Jenže to má bohužel několik slabin. Ale dnes jsem podnikl praktický pokus, který mi dal uspokojivou odpověď, jak se jim vyhnout. Teď je ale na řadě konsolidace infrastruktury.
Tiskni Sdílej: