Hudební přehrávač Amarok byl vydán v nové major verzi 3.0 postavené na Qt5/KDE Frameworks 5. Předchozí verze 2.9.0 vyšla před 6 lety a byla postavená na Qt4. Portace Amaroku na Qt6/KDE Frameworks 6 by měla začít v následujících měsících.
Byla vydána nová verze 2.45.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 96 vývojářů, z toho 38 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze počáteční podporu repozitářů, ve kterých lze používat SHA-1 i SHA-256.
Před 25 lety, ve čtvrtek 29. dubna 1999, byla spuštěna služba "Úschovna".
Byla vydána nová verze 24.04.28 s kódovým názvem Time After Time svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) a nová verze 7.24.0 souvisejícího frameworku MLT Multimedia Framework. Nejnovější Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
Byla vydána verze 5.30 dnes již open source operačního systému RISC OS (Wikipedie).
V aktuálním příspěvku na blogu počítačové hry Factorio (Wikipedie) se vývojář s přezývkou raiguard rozepsal o podpoře Linuxu. Rozebírá problémy a výzvy jako přechod linuxových distribucí z X11 na Wayland, dekorace oken na straně klienta a GNOME, změna velikosti okna ve správci oken Sway, …
Rakudo (Wikipedie), tj. překladač programovacího jazyka Raku (Wikipedie), byl vydán ve verzi #171 (2024.04). Programovací jazyk Raku byl dříve znám pod názvem Perl 6.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.4 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Byl vydán Nextcloud Hub 8. Představení novinek tohoto open source cloudového řešení také na YouTube. Vypíchnout lze Nextcloud AI Assistant 2.0.
Jednoduchy příklad interface mezi C++ a f77
Minulý víkend jsem za po dlouhé době potřeboval udělat interface mezi kódem ve fortranu a kódem v C++. Jelikož jsem to již dlouho nedělal, chvíli mi trvalo, než jsem si vzpomněl, jak to udělat (neměl jsem přístup na net; při této příležitosti jsem si zas uvědomil, že bez netu jsem jako bez ruky - tedy co se programování týče). Poté, co se mi to zadařilo, jsem se rozhodnul udělat si jednoduchý prográmek pro přístě, až zas budu bez netu a budu vzpomínat, jak se to dělá. Vše níže uvedené platí pro kompilátor gcc.
Volání fortranovské rutiny z C++ je vcelku jednoduché, stačí funkci deklarovat jako externí, název je stejný jako ve fortranu, ale přídáme podtržítko. Případný parameter předáme pomocí jeho adresy:
extern "C" {void vypisparam_(int* cislo);} ... vypisparam_(&mojeCislo);
Obvykle ale potřebujeme víc. Velmi často je potřeba nějak přistupovat k proměnným ve fortranovských common blocích.
Mějme následně definovaný common blok a jednoduchý fotranovský prográmek:
test.inc
:
DOUBLE PRECISION dp1,dp2 INTEGER int1 COMMON/MYTEST/dp1,dp2,int1
test.f
:
PROGRAM TEST INCLUDE 'test.inc' CALL NASTAV CALL VYPIS CALL VYPISPARAM(20) CALL VYPIS END SUBROUTINE NASTAV INCLUDE 'test.inc' PRINT*,'Rutina Nastav - nastavuji parametry' dp1 = 1.D0 dp2 = 3.5D0 int1 = 10 END SUBROUTINE VYPIS INCLUDE 'test.inc' PRINT*,"Rutina Vypis:" PRINT*,'dp1 = ',dp1 PRINT*,'dp2 = ',dp2 PRINT*,'int1 = ',int1 END SUBROUTINE VYPISPARAM(a) INCLUDE 'test.inc' INTEGER a dp1 = a dp2 = a int1 = a PRINT*,'Rutina VypisParam:' PRINT*,'a=',a ENDCommon blok bude v C++ reprezentovat struktura. Proměnné v common bloku jsou uloženy v paměti za sebou. Inicializace tedy probíhá tak, že se ukazateli na strukturu v C++ předá adresa první proměnné common bloku z fortranu. Je proto nutné, aby proměnné ve struktuře byly stejného typu a ve stejném pořadí jako ve fortranu (pro vícerozměrná pole pak ješte je nutno dát pozor indexy). O vrácení adresy common bloku se nám postará jednoduchá fortranovská funkce:
FUNCTION common_block_address(common_block_name) INCLUDE 'test.inc' CHARACTER*(*) common_block_name INTEGER common_block_address INTEGER aaadress IF(common_block_name.EQ.'MYTEST')THEN common_block_address = adress(dp1) ELSE PRINT*,'Neexistujici common block' ENDIF RETURN ENDJednoduchý prográmek v C++, který volá rutiny fortranovského kódu a pracuje s proměnnými v common bloku, by mohl vypadat takto (v C++ by tedy bylo vhodnejší, abychom byli objektoví, vytvořit objekt, který by reprezentoval fortanovský kód):
#include <iostream> double loc_dp1,loc_dp2; int loc_int1; struct MyTest_t{ double dp1,dp2; int int1; }; extern "C" { void nastav_(); void vypis_(); void vypisparam_(int* cislo); } extern "C" void* adress_(void* var){ return var; } extern "C" void* common_block_address_(char*,int len); MyTest_t* fMyTest; void InitCommonBlock(){ fMyTest = (MyTest_t*)common_block_address_("MYTEST",6); } void LocalParToFor(){ fMyTest->dp1 = loc_dp1; fMyTest->dp2 = loc_dp2; fMyTest->int1 = loc_int1; } void ForToLocalPar(){ loc_dp1 = fMyTest->dp1; loc_dp2 = fMyTest->dp2; loc_int1 = fMyTest->int1; } int main(){ int aaa = 100; InitCommonBlock(); nastav_(); vypis_(); ForToLocalPar(); std::cout << "loc_dp1 je " << loc_dp1 << std::endl; std::cout << "loc_dp2 je " << loc_dp2 << std::endl; std::cout << "loc_int1 je " << loc_int1 << std::endl; vypisparam_(&aaa); loc_dp1 = 4.5; loc_dp2 = 8.3; loc_int1 = 15; LocalParToFor(); vypis_(); return 0; }Vše kompilujeme pomocí g++ a poté slikujeme dohromady společně s knihovnou gfortan, u mě např. takto:
g++ common_block_address.o interface.o test.o -L/usr/lib/gcc/i386-redhat-linux/4.3.0/ -lgfortran
Tiskni Sdílej: