abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
dnes 15:00 | Komunita

Dnes končí podpora Ubuntu 17.10 Artful Aardvark. Uživatelům je doporučen přechod na Ubuntu 18.04 Bionic Beaver s prodlouženou podporou do roku 2023. Podpora standardních verzí Ubuntu je 9 měsíců. Verze 17.10 byla vydána 19. října 2017.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 13:33 | Bezpečnostní upozornění

Společnost Oracle vydala čtvrtletní bezpečnostní aktualizaci svých softwarových produktů (CPU, Critical Patch Update). Opraveno bylo celkově 334 bezpečnostních chyb. V Oracle Java SE je například opraveno 8 bezpečnostních chyb. Všechny jsou vzdáleně zneužitelné bez autentizace. V Oracle MySQL je opraveno 31 bezpečnostních chyb. Vzdáleně zneužitelných bez autentizace je 7 z nich.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 13:11 | Zajímavý software

Nick Clifton zveřejnil na blogu společnosti Red Hat věnujícímu se počítačové bezpečnosti nástroj, pomocí kterého lze ověřit, zda jsou binární spustitelné soubory odolné vůči variantě 1 bezpečnostní chyby Spectre v procesorech.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
dnes 03:00 | Nová verze

Po více než roce vývoje od vydání verze 1.12 byla vydána nová verze 1.13 Java edice počítačové hry Minecraft (Wikipedie). Kódový název nejnovější verze je Update Aquatic. Přehled novinek v oficiálním oznámení o vydání. Detailní přehled novinek na Gamepedii a na YouTube.

Ladislav Hagara | Komentářů: 3
včera 23:55 | Nová verze

Společnost Epic Games vydala verzi 4.20 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Přehled novinek i s celou řadou obrázků a videi v oznámení na blogu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 15:55 | IT novinky

Evropská komise uložila (pdf) společnosti Google pokutu ve výši 4,34 miliardy eur za porušení antimonopolních předpisů EU. Společnost Google ukládala od roku 2011 výrobcům zařízení Android a provozovatelům mobilních sítí protiprávní omezení, aby upevnila dominantní postavení svých produktů zaměřených na všeobecné vyhledávání na internetu.

Ladislav Hagara | Komentářů: 24
včera 13:55 | Zajímavý software

Byl vydán REAPER (Wikipedie) ve verzi 5.93. Jedná se o proprietární digitální pracovní stanici pro práci s audiem (DAW). Novinkou je experimentální linuxový port [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 13:11 | Zajímavý software

Příspěvek na blogu Qt informuje, že Qt pro Python aneb modul PySide2 je již k dispozici v PyPI (Python Package Index). PySide2 je portací PySide na Qt 5 [Hacker News].

Ladislav Hagara | Komentářů: 2
včera 12:22 | IT novinky

Koncem minulého roku GitHub přidal funkci automatického varování před zranitelnostmi v závislostech projektů i s případným komunitním doporučením, jak se se zranitelnou závislostí vypořádat. Nejprve bylo možné využít funkci pouze pro programovací jazyky Ruby a JavaScript, nyní však GitHub přidal podporu také pro Python [CSIRT.CZ].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
včera 10:55 | Zajímavý software

Öffi (Wikipedie) je oblíbená mobilní aplikace pro Android usnadňující cestování městskou a veřejnou dopravou nejenom v Německu. Dle autora z nejasných důvodů (Payments) byla aplikace z Google Play odstraněna. Autor se následně rozhodl zdrojové kódy Öffi zveřejnit na GitLabu pod licencí GPLv3. Požádal také o začlenění aplikace do F-Droidu [reddit].

Ladislav Hagara | Komentářů: 0
Jak čtete delší texty z webových stránek?
 (78%)
 (20%)
 (5%)
 (7%)
 (2%)
 (10%)
Celkem 365 hlasů
 Komentářů: 40, poslední 29.6. 10:21
    Rozcestník

    BobbleMaze – představení hlavolamu

    8.10.2008 12:00 | Přečteno: 5905× | Mohlo by se někomu hodit | poslední úprava: 8.10.2008 14:13

    Nedávno jsem v sympatické knížce Konec záhady hlavolamu objevil zajímavý rébus pojmenovaný Písmenkové bludiště od sovětského autora Močalova. Přestože je myšlenka již takových 30 let stará, nevybavuji si, že bych kdy na takový rébus narazil například v nějakém luštitelském plátku. Přitom tento rébus nabízí podobnou zábavu jako louskání Sudoku – jste-li příznivci podobných číselných rébusů, pojďte se seznámit s BobbleMaze, jak jsem si pojmenoval svou lehce modifikovanou­ verzi.

    Úkolem rébusu je najít cestu v bludišti obsahující – a to právě jednou – všechna čísla od jedničky po maximální číslo, které se v bludišti vyskytuje. Jednička a maximální číslo představují koncové body cesty, ostatní čísla se v cestě mohou vyskytovat v libovolném pořadí. Cesta vede přes sousední čísla v bludišti, přičemž se počítá pouze sousedství „přes hranu“, nikoliv po úhlopříčce.

    Vše nejlépe vysvětlí příklad. Mějme například následující rébus v podobě matice 4×4. V ní máme najít cestu obsahující čísla od jedničky do desítky; z celkového počtu šestnácti čísel tak zde bude šest čísel „falešných“ – do cesty nepatřících.

    Koncové body cesty jsou zadány jednoznačně – čísla 1 a 10 se tak v bludišti vyskytují pouze jednou a můžeme si je zakroužkovat.

    Nula je vlastně původem falešná jednička nebo desítka – do cesty nikdy nepatří a můžeme si ji rovnou vyškrtnout.

    Šestka v pravém dolním rohu se nám tak stává sirotkem – číslem, které již nemůže být průchozím prvkem cesty, neboť do něj již vede pouze jeden platný směr shora. Sirotek nemůže být součástí cesty a proto jej též škrtáme.

    Jediná zbylá šestka v pravém horním rohu se tak zákonitě stává součástí cesty. Jelikož má pouze dva sousedy, stávají se i tato sousední čísla součástí cesty – o desítce jsme to již věděli, nově získáváme číslo sedm.

    Jelikož je desítka koncovým bodem cesty, tak i čtyřka nacházející se pod ní je sirotkem, kterého vyškrtneme.

    Číslo pět se v bludišti vyskytuje pouze jednou a musí tedy být součástí cesty. Jelikož okolní nulu i čtyřku vpravo jsme vyškrtli, budou pro pětku sousedními prvky v cestě jednička nahoře a čtyřka vlevo.

    Poslední neoznačená čtyřka v bludišti již do cesty patřit nemůže, a proto ji také škrtáme.

    V tuto chvíli již je jasné, že zbytek cesty se „obtočí“ okolo naposledy vyškrtnuté čtyřky. Falešnou devítku a dvojku v posledním řádku matice můžeme pro úplnost vyškrtnout též.

    A rébus máme vyřešen!

    Pokud vás BobbleMaze zaujalo, můžete si zkusit hledat cestu sami v jednom z dvanácti „dospělých“ bludišt, které nabízím ke stažení.        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Obrázky

    BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 1 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 2 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 3 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 4 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 5 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 6 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 7 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 8 BobbleMaze – představení hlavolamu, obrázek 9

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    hikikomori82 avatar 8.10.2008 13:17 hikikomori82 | skóre: 18 | blog: foobar | Košice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Saljack avatar 8.10.2008 16:30 Saljack | skóre: 28 | blog: Saljack | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Tak já jsem trochu nepochopil o co v té hře šlo. Ale bylo to dost směšný a smutný zároveň.
    Sex, Drugs & Rock´n Roll.
    8.10.2008 16:01 Robert Krátký | skóre: 94 | blog: Robertův bloček
    Rozbalit Rozbalit vše galerie
    Technická: v případech, kdy je zbytečné pod zápiskem zobrazovat náhledy všech obrázků (což je myslím tento případ), je možné využít možnost "nastavit jako skryté", která je dostupná pod odkazem "Správa příloh" v pravém sloupci.
    Jiří Poláček avatar 8.10.2008 16:09 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: galerie
    Asi bude v redakčním systému chybka, už jsem ty náhledy skrýval dvakrát. Možná to souvisí s tím, že jsem v textu po zveřejnění opravoval jeden překlep.
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    9.10.2008 10:11 koroptev
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Jak vypadalo puvodni zadani? A proc ta nula, kdyz je vzdy zbytecna?
    Jiří Poláček avatar 9.10.2008 11:21 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Pokud je původním zadáním myšleno to, co se nachází ve zmiňované knize, pak vypadalo tak, že namísto čísel tam byla písmena z definované abecedy. Písmeno A a poslední písmeno abecedy (Z, Ž) se občas v bludišti vysktytovalo vícekrát, nicméně bylo vyznačeno, které z těchto písmen je koncovým bodem. V BobbleMaze je místo falešných koncových bodů nula, abych nemusel počátky cesty speciálně vyznačovat. Jinak přítomnost nul obvykle ulehčuje řešení rébusu, a tedy obvykle není jejich přítomnost zbytečná.
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    9.10.2008 14:59 jam001 | skóre: 19
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    "Úkolem rébusu je najít cestu v bludišti obsahující – a to právě jednou"

    Hmm, zaujimave, v tom prvom priklade z pdf som nasiel dve cesty v zavislosti, ktoru 34-ku v pravom hornom rohu vynecham.
    9.10.2008 15:37 kaaja | skóre: 23 | blog: Sem tam něco | Podbořany, Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    +1
    Jiří Poláček avatar 9.10.2008 20:39 Jiří Poláček | skóre: 47 | blog: naopak | Sivice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Zadání se zabývá eliminací duplicitních čísel ve výsledné cestě, nikoliv počtem řešení. Bohužel zatím se mi nepodařilo přijít na to, jak při generování rébusu efektivně zajistit, aby bylo jen jednom možné řešení – někdy jich je třeba až deset. Nemyslím si však, že by to bylo nějak výrazně ku škodě věci.
    Sudoku omrzelo? Zkuste bobblemaze! | Statistiky jsou jak bikiny. Napoví hodně, všechno ale neukážou.
    9.10.2008 20:56 M. Lox | skóre: 12
    Rozbalit Rozbalit vše Re: BobbleMaze – představení hlavolamu
    Třeba u sudoku to nějak určitě zajistit jde, protože je to už v jeho definici: k tomu, aby se čtvercová síť s čísly dala považovat za sudoku, musí být řešení jednoznačné, a i počítačové programy to tak vytořit dovedou.
    make menuconfig, not war!
    23.5.2014 20:24 sikula
    Rozbalit Rozbalit vše Nový uživatel
    Děkuji za super hlavolam!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vytiskla jsem si všechny!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Díky!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.