Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Doma jsem si naštěstí ADSL nikdy nepořídil (než ho byl Český Telecom schopný v centru Prahy zavést, objevilo se zde CZFree.Net), ale v práci naneštěstí tuto úžasnou službu využíváme.
Pro IT firmu je půl dne bez připojení na internet celkem nepříjemná věc a ani Nextra (se kterou je smlouva na ADSL) ani Český Telecom (kterému pochopitelně patří dráty) se moc nemají k tomu to řešit.
Linka téměř pravidelně každou hodinu a půl (rozpětí 1:10 - 1:40) na chvíli vypadávala. Nu co, zavoláme Nextře, ať to pořeší. Další den (včera, 19.7.2005) ráno následovala výměna modemu (ZyXEL Prestige 650R-33) technikem firmy pracující pro Nextru. Linka vydržela celý den fungovat a zdálo se to dobré. Ovšem zdání klame, vydrželo to jenom přes den, v noci to začalo chcípat a dnes před polednem následovala úplná smrt.
Telefonát na Nextru, že prý se ozvou. Volá technik Českého Telecomu, kontrolujeme nastavení modemu, potrvrzuje, že to je dobře (ještě aby ne, když to den fungovalo). Zkoušíme připojení, reset modemu …, říká mi, že k nim ani nedorazí pokus o přihlášení od modemu. Pak se mě snaží přemluvit, že je problém v modemu. No že by dva modemy měly stejnou závadu mi připadá lehce nepravděpodobné, nakonec ho o tom přesvědčím. Slibuje domluvu s Nextrou a že se ozvou, kdo pošle technika.
Po dvou hodinách netrpělivě volám na Nextru, tam samozřejmě nic nevědí, ale prý to určitě řeší
. Po chvíli to zkouší ještě kolega (který je přecejenom poněkud agresivnější ve vyjednávání
), a po dlouhé době zjišťuje, že tam asi opravdu nic nevědí, nicméně slibují, že k nám zítra ráno pošlou technika Českého Telecomu, tak uvidíme
.
PS: Věděli jste, že problémy s Nextrou řeší callcentrum na Slovensku?
Tiskni
Sdílej:
No moje domácí naprosto negarantované připojení je taky spolehlivější
V jedné firmě jsme kecali o problémech s ADSL a podle jejich zkušeností je prý nejspolehlivější TISCALI. Prý problemz hned řeší, za dva roky zaznamenaly pouze 3 výpadky delší než 2 minuty. Nevím kolik se tomu dá věřit, ale na Tiscali jsem zatím nic špatného neslyšel.
(Nejsem pracovník Tiscali ani nevyužívám jejich služeb
. Jen abyste mě nepodezírali za reklamu)
.
(jak by ne kdyz se zavedla dlouho ocekavana sluzba ktera fungovala na 10%) Kazdoapdne me neudivuje ze nevedeli ze by se melo neco resit
))
. Výpadky jsou naprosto minimální (když nepočítám upgrade někdy v květnu, tak si nepamatuju, kdy mi to nešlo).