Po více než roce vývoje od vydání verze 5.40 byla vydána nová stabilní verze 5.42 programovacího jazyka Perl (Wikipedie). Do vývoje se zapojilo 64 vývojářů. Změněno bylo přibližně 280 tisíc řádků v 1 500 souborech. Přehled novinek a změn v podrobném seznamu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.5 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 138. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Sniffnet je multiplatformní aplikace pro sledování internetového provozu. Ke stažení pro Windows, macOS i Linux. Jedná se o open source software. Zdrojové kódy v programovacím jazyce Rust jsou k dispozici na GitHubu. Vývoj je finančně podporován NLnet Foundation.
Byl vydán Debian Installer Trixie RC 2, tj. druhá RC verze instalátoru Debianu 13 s kódovým názvem Trixie.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za červen (YouTube).
Libreboot (Wikipedie) – svobodný firmware nahrazující proprietární BIOSy, distribuce Corebootu s pravidly pro proprietární bloby – byl vydán ve verzi 25.06 "Luminous Lemon". Přidána byla podpora desek Acer Q45T-AM a Dell Precision T1700 SFF a MT. Současně byl ve verzi 25.06 "Onerous Olive" vydán také Canoeboot, tj. fork Librebootu s ještě přísnějšími pravidly.
Licence GNU GPLv3 o víkendu oslavila 18 let. Oficiálně vyšla 29. června 2007. Při té příležitosti Richard E. Fontana a Bradley M. Kuhn restartovali, oživili a znovu spustili projekt Copyleft-Next s cílem prodiskutovat a navrhnout novou licenci.
Svobodný nemocniční informační systém GNU Health Hospital Information System (HIS) (Wikipedie) byl vydán ve verzi 5.0 (Mastodon).
Open source mapová a navigační aplikace OsmAnd (OpenStreetMap Automated Navigation Directions, Wikipedie, GitHub) oslavila 15 let.
Vývojář Spytihněv, autor počítačové hry Hrot (Wikipedie, ProtonDB), pracuje na nové hře Brno Transit. Jedná se o příběhový psychologický horor o strojvedoucím v zácviku, uvězněném v nejzatuchlejším metru východně od všeho, na čem záleží. Vydání je plánováno na čtvrté čtvrtletí letošního roku.
Tuhle jsme s vedlebydlou rozjímali nad C# a jeho novou verzí 3.0. V této verzi je spousta zajímavých novinek. K anonymním funkcím přibyly anonymní struktury (struct), lambda-výrazy, implicitně typované proměnné, rozšiřující metody (extension methods) atd. Většina těchto nových vlastností byla přidána kvůli zázraku jménem LINQ (Language INtegrated Query). LINQ by měl zlepšit integraci s externími daty (databáze, XML). Vypadá to docela zajímavě. Tento LINQ výraz:
from c in customers, o in c.Orders where o.OrderDate.Year == 2005 orderby o.Total descending select new { c.Name, o.OrderID, o.Total }
se vlastně převede na něco takového:
customers. SelectMany(c => c.Orders. Where(o => o.OrderDate.Year == 2005). Select(o => new { k1 = o.Total, v = new { c.Name, o.OrderID, o.Total } }) ). OrderByDescending(x => x.k1). Select(x => x.v)
Což je mix všelijakých anonymních implicitně typovaných lambda-udělátek . Ještě pro zajímavost, tato rozšiřující metoda:
public static T[] Slice<T>(this T[] source, int index, int count) { T[] result = new T[count]; Array.Copy(source, index, result, 0, count); return result; }
umožní dělat plátky ze všech typů s indexerem, tedy například:
int[] digits = {0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9}; int[] a = digits.Slice(4, 3); // Same as Extensions.Slice(digits, 4, 3)
A teď to přijde: skoro si myslím, že je to celé blbě
Ty fíčury jsou mocné a asi i užitečné. O tom nemíním polemizovat, to ukáže čas. Problém je, že tenhle nános dělá z C# úplně jiný jazyk.
Myslím, že je krásné a dokonce důležité mít mocný ale zároveň jednoduchý "minimalistický" jazyk. Jazyk, kde jsou konstrukce ortogonální, kde nejsou žádné temné kouty. Takové jazyky mají šanci být nadčasové, neskončí se svým hype.
Dobrým příkladem takových jazyků je Lisp a SmallTalk. Ale taková Java se tomu hodně blíží (nebo spíše blížila, taková konstrukce pro výčtový typ z jazyka trochu "čouhá"). A C# ve verzi 1.0 byl prostě skvělý - jednoduchý, řešil některé problémy Javy a to obvykle velmi elegantně, zkrátka dílo génia.
Jenže toto nabalování fíčur z něj dělá míň uspořádanů hromádku vlastností (jako Object Pascal v posledních verzích), nemůžu si pomoct.
Podle mne jedna z nejlepších vlastností platformy .net je možnost efektivně kombinovat různé jazyky. Kdysi před mnoha zimami jsem psal pod Win32 program, kde různé moduly byly v C++ ala Borland, C++ ala Microsoft a Delphi. Dosažení kompatibility nebylo jednoduché. Když se tehdy objevily první informace o .netu, byl jsem z možného mixování jazyků nadšen. (Pozn: Java bytecode je dost natvrdo navržen pro Javu, překládat do něho jiné jazyky není jednoduché.) CLR rocks!
Jak už jsem naznačil, proti LINQ a funkcionálním udělátkům nic nemám, ba právě naopak. Jenže proč přidávat tyto věci do "dokonalého" jazyka a tím ho destabilizovat. Není lepší udělat nad dotnetem nové dotazovací/funkcionální jazyky? Když je platforma pro absobci nových jazyků dobře naladěna? Takové nějaké jazyky už jsou, třeba Python, F# a Boo.
Více jazyků v jednom projektu je sice možné, ale ne vždy úplně pohodlné. Ale to se dá vyřešit velmi elegantně, v C# je konstrukce #region, která slouží k oddělování úseků kódu. Stačí ji doplnit o popis syntaxe a rázem je možnost mít v jedné třídě každou metodu v jiném jazyce. Třeba:
class Pokus { // C# je takové "lepidlo", jeho syntaxe je implicitní public static void Main() { System.Console.WriteLine(pow(10)); } #region syntax("Ada") function pow(a : integer) returns integer is begin return a*a; end; #endregion }
Samozřejmě to není úplně bez problémů, spolupráce jazyků je sice CLR teoreticky zajištěna, ale "Devil is in the details". Každopádně využívat různé jazyky dle potřeby (vlastně jako dnes lepíme na projekty knihovny) by nemuselo být špatné. Pamětníci z časů DOSu zavzpomínají na oblíbenou kombinaci Turbo Pascal + vkládaný assembler.
Tiskni
Sdílej:
pre mňa sú java aj c# obmedzené deriváty inak skvelého, no nepochopeného, jazyka. Okrem toho ešte uznávam aj perl (ktorý, uznávam, je takisto ťažký na pochopenie).
nevraviac napr okrem spomínaných Lisp a Smalltalk o Objective C, Prolog, ... 1000 ľudí 1000 chutí (resp, ako sa nás isté trendy snažia presvedčiť 1000 ľudí, len jedna správna chuť)
...pochopí to každý středoškolák...Nepochopí. Nechápou to ani vysokoškoláci na elektrofakultě. (A pro rejpaly jde i o absolventy průmyslovek)
za "úspechom" javy je princíp návrharov "čo neviem používať ja, to nevie používať nikto iný", resp, "tomuto by idiot porozumieť nemusel, toto by mohol zle zapísať, toto vyhodíme"
while (...) { Integer i = hashtable.get (key); int ii = i.intValue (); ii++; hashtable.put (key, new Integer (ii)); }toto bol posledný klinec vo vzťahu java a ja. jednoducho mi vadilo, že základné datové typy (int, double, ...) nie sú objekty, ale reťazec už ano
class Phone; class FMRadio; class MP3Player; class PhoneWithFMRadio extends Phone, FMRadio;samozrejme, dá sa to napísať aj ako:
class PhoneWithFMRadio { Phone phone; FMRadio radio; }ale tým stratím možnosť
PhoneWithFMRadio my_nokia = new ...; t_mobile.registry (my_nokia); cz_republic."zaplat koncesionarske poplatky" (my_nokia);
Nechápu, co má Turingův stroj společného s "rekurzivními jazyky", ať už ten termín znamená cokoliv...to je trida jazyku v Chomskeho hierarchii ( http://en.wikipedia.org/wiki/Chomsky_hierarchy ), jsou to prave ty jazyky, ktere turinguv stroj prijima, rekursivne spocetne jsou ty, u kterych je navic schopen ( v polynomialnim case ) rozhodnout, ze je neprijme... ;) v praxi (ehm... teorii ;) ) to funguje tak, ze nejaky problem zakodujes nejakou abecedou (pro jednoduchost vem 0 a 1 jako celou abecedu ;) ) a pak zkoumas, pomoci turingova stroje, jestli dane slovo (mnozina znaku) odpovida tvym predstavam (definovanymi pomoci gramatik). Jestli je turinguv stroj po precteni vstupniho slova ve vystupnim stavu, slovo prijima a odpovida tedy programu turingova stroje (resp. gramatice podle ktere vznikl). doporucuji: http://ktiml.mff.cuni.cz/~bartak/automaty/prednaska.html btw. taky se mi zda, ze Ruby-isti jsou mnohem militantnejsi nez python-isti - osobni zkusenost (viz take http://www.artima.com/weblogs/viewpost.jsp?thread=141312 )
preto pri návrhu používam práve tento spôsob, núti ma premýšľať multiplatformovo. samozrejme, že mám možnosť obchádzať svoje vlastné mantinely. no a implementačným obmedzením je to, že generujem medzivrstvu (v mojom prípade Class::DBI). z xml navyše generujem len limitované featuresky, ak sa dajú (napr view). je to zošívané na mieru mojej súčastnej práce.
ale z-do ste kľudne mohol spomenúť