Bylo vydáno do češtiny přeložené číslo 717 týdeníku WeeklyOSM přinášející zprávy ze světa OpenStreetMap.
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová stabilní verze 2.10.38 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Google zveřejnil seznam 1220 projektů od 195 organizací (Debian, GNU, openSUSE, Linux Foundation, Haiku, Python, …) přijatých do letošního, již dvacátého, Google Summer of Code.
Na základě DMCA požadavku bylo na konci dubna z GitHubu odstraněno 8535 repozitářů se zdrojovými kódy open source emulátoru přenosné herní konzole Nintendo Switch yuzu.
Webový prohlížeč Dillo (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.1.0. Po devíti letech od vydání předchozí verze 3.0.5. Doména dillo.org již nepatří vývojářům Dilla.
O víkendu probíhá v Bostonu, a také virtuálně, konference LibrePlanet 2024 organizovaná nadací Free Software Foundation (FSF).
Nová vývojová verze Wine 9.8 řeší mimo jiné chybu #3689 při instalaci Microsoft Office 97 nahlášenou v roce 2005.
Coppwr, tj. GUI nástroj pro nízkoúrovňové ovládání PipeWire, byl vydán v nové verzi 1.6.0. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Byla vydána dubnová aktualizace aneb nová verze 1.89 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a animovanými gify v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze, že v terminálu lze nově povolit vkládání kopírovaného textu stisknutím středního tlačítka myši. Ve verzi 1.89 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Proton, tj. fork Wine integrovaný v Steam Play a umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát hry určené pouze pro Windows, byl vydán ve verzi 9.0-1 (𝕏). Přehled novinek se seznamem nově podporovaných her na GitHubu. Aktuální přehled her pro Windows běžících díky Protonu také na Linuxu na stránkách ProtonDB.
For me the greatest beauty always lies in the greatest clarity.
Algebraickým efektem (dále už jen efektem) jsou například výjimky, (asynchronní) vstup a výstup, měnitelný stav nebo nedeterminismus. V tomto zápisku si ukážeme, k čemu jsou algebraické efekty dobré, jak oddělit deklarace efektů od jejich implementace, a jak toto oddělení prospívá modularitě programů a usnadňuje jejich testování.
Jelikož je asynchronní kód stále častějším jevem,
přidávají programovací jazyky speciální podporu
pro jeho zápis. Příkladem takové podpory jsou klíčová slova
async
a await
, která se momentálně z jazyka C# 5 šíří
do dalších jazyků. V tomto zápisku vysvětlím,
proč async
a await
není dobrý nápad.
Typové systémy mohou výrazně zjednodušit konstrukci a údržbu větších programů. Python bohužel zatím žádný oficiální typový systém nemá, ale zřejmě se blýská na lepší časy. Guido van Rossum, autor jazyka, přišel s návrhem, aby se anotace funkcí specializovaly pro typové anotace. Předpokládám, že je jen otázkou času, kdy Python dostihne Dart a získá volitelný typový systém.
Co mě na konferenci ScalaDays 2014 zaujalo nejvíce.
V tomto zápisku si ukážeme jednu užitečnou schopnost Emacs módu pro jazyk Agda. Jedná se o automatické napsání kódu, kdy programátor pouze specifikuje, co má kód dělat, a nechá editor, aby takový kód napsal.
Po více než sedmi letech vyšla nová verze jazyka Haskell. Nový jazyk se jmenuje Haskell 2010 a od svého předchůdce Haskellu 98 se liší zejména tím, že podporuje hierarchické moduly a standardizuje FFI. Novinek je samozřejmě více a najdete je v Haskell 2010 Language Report.
Dnes odpoledne se na blogu Marka Stopky objevily dvě úlohy, při jejich řešení jsem si vzpomněl na jinou úlohu. Je docela profláklá, ale stejně pro ty, co ji neznají, zde je zadání:
Máme dvě čísla, obě jsou větší než 1 a menší než 100. Adamovi řekneme jejich součet a Evě jejich součin.
Eva: Já nevím jaká to jsou čísla.
Adam: Já věděl, že to nebudeš vědět.
Eva: Už to vím.
Adam: Já už taky.
Jaká to jsou čísla?