Bun (Wikipedie), tj. běhové prostředí (runtime) a toolkit pro JavaScript a TypeScript, alternativa k Node.js a Deno, byl vydán ve verzi 1.3. Představení novinek také na YouTube. Bun je naprogramován v programovacím jazyce Zig.
V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
[xxx@localhost ~]$su
1. Rozbalime instalacky do adresaru s nazvom ATI
[root@localhost ~]$./ati-driver-installer-8.20.8-x86_64.run --extract ATI
2. Aplikujeme patche, ktore som po dlhom 2 dnovom hladani a googlovani vytvoril na zaklade roznych uverejnenych patchov, najma podla stranok http://rage3d.net/board/.
Tu sa ukazuje ako odflakli vyvojari driveru testovanie na roznych distrach linuxu (pod Open SuSE som mal podstatne menej prace na spojazdneni ovladaca!) a ako nepoznaju zmeny v novsom kerneli >= 2.6.10
[root@localhost ~]$patch -p0 ./ATI/common/lib/modules/fglrx/build_mod/firegl_agpgart/firegl_wrap.c ati_patch_1
[root@localhost ~]$patch -p0 ./ATI/common/lib/modules/fglrx/build_mod/firegl_agpgart/firegl_wrapper.h ati_patch_2
3. Pocas kompilacie fglrx sa odkazuju na ioctl32.h, ktore som v mojom distre nasiel v inom adresari.
Vytvorime teda link na subor, ktory je v inom adresari.
[root@localhost ~]$ln -sf /usr/src/linux/include/linux/ioctl32.h /usr/src/linux/include/asm/ioctl32.h
4. Tieto kroky nie je treba robit, ale pre korektnost instalacie som ich nakoniec spravil.
Aspon ich uvadzaju na web stranke Rage3D. Avsak som pouzil tie moduly, ktore su natiahnute v mojom distre.
[root@localhost ~]$init 3
[root@localhost ~]$rmmod radeon
[root@localhost ~]$rmmod drm
[root@localhost ~]$rmmod drm_ioctl32
[root@localhost ~]$depmod
5. Konecne spustime instalaciu ovladaca, uz s opatchovanymi subormi, pre verziu Xorg 6.9.0 a potvrdime vsetky dafault-ne nastavenia.
[root@localhost ~]$./ATI/ati-installer.sh x690_64 --install
6. Modifikujeme subor /etc/X11/xorg.conf
v casti Driver a nahradime povodny ovladac (myslim, ze tam bol ati) na fglrx.
Section "Device"
Identifier "device1"
VendorName "ATI"
BoardName "ATI Radeon (fglrx)"
Driver "fglrx"
Option "DPMS"
EndSection
7. Modifikujeme subor /etc/modprobe.preload
, aby nespustal modul amd64-agp, ktory v mojom distre vo verzii jadra 2.6.12-12 vobec nejde a vo verzii (najnovsej) 2.6.12-14 ide uplne nanic.
#amd64-agp
8. Rebootujeme PC, aby sme sa zbavili zvysku amd64-agp, ktory zostal (na potvoru) stale nejako funkcny.
[root@localhost ~]$reboot
Patche si môžete stiahnúť tu: ati_patch_1 a ati_patch_2
No a malo by to byť všetko. Skontrolujte si to napr. v: Nastavenie vašej pracovnej plochy -> Informácie -> OpenGL. Malo by tam byť priame zobrazovanie. Na mojom PC dáva RADEON 9550 (64 bit pamat) glxgears okolo 1700 FPS čo je konečne viac ako na ďalšom stroji kde mám NVIDIA FX5200 s 1400 FPS.
Tiskni
Sdílej:
Diskuse byla administrátory uzamčena
emerge nvidia-{glx,kernel}
.