Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Jeste par tipu od kamarada.
[06:57:01 PM] quentar: i vyrboci cinelery doporucuji 64bit stroje , moc 32bitovychh preomenych nepouzivaji ... moment. to s tou ramkou je vtip ?? no budiz kdyz bude jen blackbox a zadne slozite kdecka jo ale s composite to je vtip ,co ?
[06:57:56 PM] quentar: cinelerra 2.1 umi vyuzit i opengl 2.0 efekty -ze to urychli graficka karta, ale nvidia 5200 bohuze jeste ne, skoda ze nema gf 6600 , i kdyz s timhle strojem by se to taky nemuselo projevit
. A já si myslel, že můj Celeron 366MHz je normální mašina
Jinak bych si prvně pohrál s drivery grafárny (možná jsi to už udělal, ale jestli ne...). Od té doby, co jsem zjistil, že mám nějakou záhadou v xorg.conf driver "vesa" místi "ati" mi jedou videa vcelku normálně (dřív se taky rozcházel obraz a zvuk, teď už ne) a to mám poloviční RAM a o procesoru jsem už psal
. A slabá místa jsou IMHO: Procesor (instrukční sada, L1 cache a takt), takt a velikost sběrnice a velikost RAM.
Takže ten Tvůj P6 Celeron není zas taková vykopávka. (Aspoň ne pokud jde o výkon na jednotku taktu, což je měřítko, o kterém by člověk očekával, že se s přibývajícími tranzistory bude zlepšovat … kdyby neznal P4.
)
. A já si myslel, že můj Celeron 366MHz je normální mašina
Heh, teď jsi mně pobavil ty
. Ta jeho 1.7GHz je maximálně tak náhrada propisky a papíru v kanclu
. Průměrný PC je v dnešní době A64 3000+ 512MB 200GB GF6600 128MB. A na tom si ani nezahraješ hry naplno. Všichni známe např. Oblivion a jeho monstrózní nároky :)
Pokud by jsi chtěl dělat něco trošku náročnějšího (video, kreslení v 3D apod.) a přitom produktivně, tak aspoň nějakou X2 nebo Conroe a hlavně aspoň 2GB paměti.
A na tom si ani nezahraješ hry naplno. Všichni známe např. Oblivion a jeho monstrózní nároky :)Huh, zase jeden takovej
... Já mám počítač na práci do školy a ne na hry. Mimochodem Oblivion neznám. Jediný, co občas (jednou za 2-3 měsíce) "pařím" je frozen bubble a občas mě napadne pustit dosbox a to pak končí Prehistorikem, Descentem apod. Video zase tak často nestříhám (jelikož nemám kameru) a na kódování nahraných Simpsnů z avi do mp4 s mencoderem mi kupodivu stačí i zmíněný stroj
.
Ale máš pravdu, že na Blendera by se pár mega ramky a Hertzů hodilo
Trochu bych to upravil
Průměrný herní PC je v dnešní době A64 3000+ 512MB 200GB GF6600 128MB.
Protože pokud nehraješ hry (nestřiháš video, nemodeluješ 3d scény, nepočítáš pí na bilión destiných míst) tak ti je opravdu takovej výkon k hovnu.
Jinak k 3GHz 512MB ramky mi přijde jako vtip.
K tomu snad smím mít jen 512 MB RAM, ne?
. Nevím, jak ty využíváš PC, ale dle tvého názoru si asi vystačíš s emacsem apod. , nebo jsi zvyklý čekat, až se věci naswapujou ...
. Co jsem tak koukal, tak tvý eye-candy doplňky moc paměť nežerou, proč taky, že? Jeden aplet by se mohl vejít v klidu do půl mega.To, co používáš je vlastně všechno KDE, krom asi ooo. Já ovšem používám všechný možný programy, jak z KDE, tak z GNOME apod. , takže mi to paměť asi nedává, no. S tím, co jsi uváděl by jsi se měl vejít do 512 úplně v poho. Jo, asi používám samé nenažrané prográmky, thunderbird vs. kmail => směšný, firefox vs. krusader => směšný apod. Jasně, můžeš podotknout, proč nepoužívám třeba operu apod, který jsou méně náročný, ale já nepoužívám webový klient jen k prohlížení stránek apod. Tady je vidět, že u každého znamená pojem běžná práce něco jiného
Zdar Max
Jediné čím ušetřím je nepoužívání programů jako Firefox a Thunderbird a pak hlavně Javy (Azureus sem vyhodil a nahradil KTorrentem, který je v jeho posledních verzích vynikající
).
. Sám mám jako stolní PC Palomino 1600+ a nezaznamenal jsem nedostatek výkonu. Pravda, paměti mám trochu víc, s 256 by to bylo skutečně o nervy. Video moc nestříhám a když, nevadí mi chvilku počkat. Text, mp3 či film, tak proč to hrotit? A notas, tam je sice 1800 MHz 64 bit, ale většinu času běží na 200-400 MHz. Kupodivu stačí.
Tak to mě fakt pobaviloNormální mašina rozhodně ne, už docela solidně zastaralá. A já si myslel, že můj Celeron 366MHz je normální mašina
Nicméně s Linuxem stále pěkně použitelná
Ovšem rozhodně ne na stříhání videa, na takovouhle činnost je to naprosto nepoužitelná šunka, sorry...
. DDR jsou v tahu, ty už nemají cenu, teď se hraje na DDR2.
Tiskni
Sdílej: